Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 August 2022, 19:35   #811
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Is het.. wat?
Op zijn minste al een idee...
marie is offline  
Oud 18 August 2022, 19:39   #812
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Marie..
Je verbeelding draait overuren, ik hoop dat ze goed betaald zijn.
Ha, ha, en daarvan of daarover ben ik de enige scheidsrechter...
Is mijn leven de moeite waard om geleefd te worden... en daar kan ik alleen maar het volgende op antwoorden... nl. voor de volle honderd procent want ik verdoe mijn tijd in ieder geval niet met geleuter...
Niet mijn fout dat ik over de hoofden van andere praat...
marie is offline  
Oud 18 August 2022, 19:55   #813
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
nu begint het irritant te worden.
Laten we hier even op inzoomen. Laurens irriteert zich aan het gedrag c.q. de uitspraken van Bassie. Maar hoe kan dat?!?

Voor Laurens is Bassie 'de wereld'. En de wereld is vermeend net zoals Bassie dan vermeend moet zijn. Maar hoe kun je je dan irriteren aan een vermeende wereld?

De kwestie is niet zo ingewikkeld: in de wereld is iedereen een ego. De zelf-wereldverhouding.

En de kennende leegte? Die irriteert zich nergens aan. De kennende leegte ként de wereld zonder oordeel over die wereld. De kenner (kennende leegte) kennen is dan ook egoloosheid kennen.

Dus er viel niks te vermelden over de leegte? Ik lig hier soms in een deuk over zoveel onwetendheid.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 18 August 2022, 20:01   #814
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

De forumbaas heeft nog duidelijk een persoonlijk gemoed , anders zou irritatie niet mogelijk zijn. Ware zelfkennis gaat dan ook middels het schouwen en niet middels een onnozel gedachten onderzoekje. Het schouwen is van zichzelf al 'stoïcijns' (zoek zelf maar op wat dat betekent). En dat pas je dagdagelijks toe. Stille getuige mag je het ook noemen.

De stille getuige is van zichzelf al onthecht en irriteert zich ook niet aan Bassie.
Zo simpel kan zelfkennis zijn, Laurens. Maar omdat jij al een jaar of 70 bent en feitelijk nog met zelfkennis moet beginnen ben je eigenlijk veel te oud voor zelfkennis. Zoek een leuke hobby, zelfkennis is niks voor je. Daar moet je jong mee beginnen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 18 August 2022, 20:03   #815
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Marcel is wel lang bezig met zichzelf voor te stellen. Of hij kon toch stiekem lezen 'achter de schermen' en is zich rot geschrokken, dat kan ook nog.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 19 August 2022, 08:43   #816
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik heb geen invloed op de onwetenden alhier. De wetenden weten al lang al dat je een handelaar in illusies bent.
Het is onmiskenbaar dat je op enkele 'onwetenden' hier invloed hebt, dat wetenden hier nog niet zijn aangetroffen en ik handelaar noch illusionist ben.

Citaat:
En als het je irriteert (je ego speelt dus op) dan stuur je me toch weg? Dat doe je altijd met users die je tegenspreken (hallo Hab). Niks nieuws onder de zon, jouw GZO haan moet koning kraaien, al weer 10 jaar lang.
Wanneer er iets irritant begint te worden impliceert dat nog niet dat er een doener is. Dit alles, de laatste drie quotes incluis, betekent slechts dat het je mankeert aan het vermogen tot (zuiver) zien en correct deduceren. Daarbij ben je te veel ingenomen met zich vormende gedachten die, zoals het zich laat aanzien, onmogelijk waarheid voor je kunnen bevatten. Ik zou dat onnozele gedachteonderzoekje maar eens doen, het zou wel eens zeer verhelderend kunnen werken.
 
Oud 19 August 2022, 09:24   #817
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Daarbij ben je te veel ingenomen met zich vormende gedachten die, zoals het zich laat aanzien, onmogelijk waarheid voor je kunnen bevatten. Ik zou dat onnozele gedachteonderzoekje maar eens doen, het zou wel eens zeer verhelderend kunnen werken.
Alles ontvalt je, inclusief de 'je' die alles ontvalt..
Guido is offline  
Oud 19 August 2022, 09:49   #818
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Hallo Laurens,

Ik behoor nog niet tot degenen die je overal gelijk in geven. Daar ben je nog te goed voor m.i. (Je schrijft nog samenhangende zinnen.) Maar ik geef je ter overweging om eens met de huisarts te gaan praten over je problematiek. Vertel er dat je God bent en dat de wereld vermeend is en dat soort dingen. Gewoon wat je hier altijd schrijft.

Wat er namelijk in dementie gebeurd is dat je daadwerkelijk egoloos wordt. Maar omdat de leegte niet gekend wordt door de meesten worden mensen overvallen door de daar mee gepaard gaande gevoelens van eenzaamheid en verlatenheid. Begrijp me goed, ik ben geen internetdokter , maar overweeg eens dat het niet zo goed met je gaat. Spreek met deskundigen over de materie.

Ik wens je al het goede.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 19 August 2022, 10:29   #819
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Er zijn geen voorbeelden (Hokjes) meer, waar het functioneren op 'terug' valt.. er is functioneren, en het staat 100%.. aan.
Re-flectie gaat niet langer gebukt onder een 'ik.
In het dagelijkse doen en laten is het volstrekt absurd en onnodig daar nog 'geloof in te hebben of te handhaven.. 'alles' gaat evengoed zo als het gaat. ('Ik komt tenslotte altijd.. achteraf.)
Guido is offline  
Oud 19 August 2022, 10:38   #820
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik behoor nog niet tot degenen die je overal gelijk in geven.
Je misvattingen klotsen hier onderhand tegen de muren, ik ben niet uit op mijn gelijk. Maar hoe kun je dat ook weten begaan als je bent met je 'ik' en je 'ego' dat nou eenmaal uit is op zijn gelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Maar ik geef je ter overweging om eens met de huisarts te gaan praten over je problematiek. Vertel er dat je God bent en dat de wereld vermeend is en dat soort dingen. Gewoon wat je hier altijd schrijft.
Evenmin is er een problematiek tenzij gemaakt. Als eenmaal ont'dekt is dat de 'ik' niet bestaat, dat alles wat zich aan je voordoet hetgeen is wat je bent, op welke wijze verschilt zo iets dan van God? Uit jezelf te zijn verdwenen ben je die allesomvattende scheppende kracht en oneindige schoonheid. Mijn huisarts zou dat, net als jij pragmatisch denkende, niet begrijpen.

Citaat:
Wat er namelijk in dementie gebeurd is dat je daadwerkelijk egoloos wordt. Maar omdat de leegte niet gekend wordt door de meesten worden mensen overvallen door de daar mee gepaard gaande gevoelens van eenzaamheid en verlatenheid. Begrijp me goed, ik ben geen internetdokter, maar overweeg eens dat het niet zo goed met je gaat. Spreek met deskundigen over de materie.
Grappig dat je terecht gewezen uit dit vaatje (bezorgdheid) gaat tappen.
Ik betwijfel ten zeerste of dementerenden wel egoloos worden, ik zag bij mijn dementerende tante toch wel uiterst egocentrische motieven. Bekend dat je uitgaat van het maatschappelijk gangbare idee dat bejaard zijn eenzaamheid betekend. Jongeren leiden veel vaker aan eenzaamheid. De reden daarvan heb ik hier recentelijk nog gepubliceerd. We worden namelijk van kinds af aan elkaar opgedrongen. Zonder mij is alles 'ik' en dat is nooit alleen, eenzaam of verlaten en mentaal niet meer aan welke leeftijd dan ook gebonden. Nu er geen 'ik 'meer hoeft te worden onderhouden zijn er zeeën van tijd, die automatisch ingevuld worden met dienstbaar zijn.

Citaat:
Ik wens je al het goede.
Er is geen 'ik' en dus geen wens om op los te laten noch zoiets als het goede dat zich zou moeten onderscheiden van het kwade. Goed en kwaad zijn kwalificaties uit de perceptie.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.