Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 May 2021, 11:24   #841
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard symptomen zijn intieme partners

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
WiNk
Je mag liegen tegenover anderen, maar tegenover jezelf moet je altijd eerlijk blijven...
Ik ben de eerlijkste tegenover zichzelf van het hele forum!
Ik kijk en luister naar mijn symptomen, want...
Citaat:
'Onze symptomen hebben ons meer en belangrijker dingen te zeggen dan onze medemensen, want zij zijn intiemere partners, zij zijn helemaal van ons en zijn de enigen die ons werkelijk kennen.
Hierdoor ontstaat er wel een eerlijkheid, die niet erg gemakkelijk te accepteren is. Onze beste vriend zou het nooit of te nimmer durven ons de waarheid over ons zelf zo onverbloemd en eerlijk in het gezicht te zeggen, als de symptomen dat altijd doen.
Geen wonder dus dat wij de taal van de symptomen verleerd hebben - want met oneerlijkheid is het aangenamer leven! Maar door alleen maar niet te luisteren en niet te verstaan, verdwijnen de symptomen niet. Wij houden op de een of andere manier ons altijd met hen bezig.
Als wij het aandurven naar hen te luisteren en met hen in communicatie te treden, worden zij onomkoopbare leraren op de weg naar de ware genezing. Doordat zij ons zeggen wat ons eigenlijk mankeert (ontbreekt), doordat zij ons met dat gegeven bekend maken, dat wij nog bewust moeten integreren, geven zij ons de kans door leerprocessen en bewustwording de symptomen als zodanig overbodig maken.'

Uittreksel van: Thorwald Dethlefsen & Rüdiger Dahlke. 'De zin van ziekzijn'.
En bewust dat ik geworden ben sinds mijn BIJNA-DOOD ERVARING op 26 aug. 2019...
Mijn twee symptomen, lever aandoening en zonne-allergie zijn sindsdien als sneeuw voor de zon verdwenen.

En als je nu kijkt naar Bassie's oorsuizen aandoening en Laurens' oost-Indisch doof zijn, kan je inschatten hoe belangrijk het is wat ze zeggen.
Er kan eenvoudigweg geen weten zijn van 'Wat je bent.

Zo, ik ga verder zonnen in mijn tuin. 😎
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 31 May 2021, 11:32   #842
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik ben de eerlijkste tegenover zichzelf van het hele forum!
Ik kijk en luister naar mijn symptomen, want...

En bewust dat ik geworden ben sinds mijn BIJNA-DOOD ERVARING op 26 aug. 2019...
Mijn twee symptomen, lever aandoening en zonne-allergie zijn sindsdien als sneeuw voor de zon verdwenen.

En als je nu kijkt naar Bassie's oorsuizen aandoening en Laurens' oost-Indisch doof zijn, kan je inschatten hoe belangrijk het is wat ze zeggen.
Er kan eenvoudigweg geen weten zijn van 'Wat je bent.

Zo, ik ga verder zonnen in mijn tuin. 😎
Hewel, Darsho, dat is het beste bewijs van mijn ik-stelling, nl. luisteren naar wat mijn lichaam, mijn geest, mijn zelf mij vertelt zonder daarbij vast te blijven zitten in vooroordelen, ideeën, veronderstellingen...
Een goed bewijs van je vorderingen op weg naar waarheid is je eigen mogelijkheid om te luisteren en te horen wat anderen te vertellen hebben zonder daarbij jouw eigen mening en waarheid als richtlijn te gebruiken... Want indien je niet in staat blijkt te zijn om werkelijk te luisteren naar anderen betekent dat dat je bent blijven vastzitten in je eigen bekrompenheid, je eigen groot gelijk; hoe goed je het soms ook meent...
marie is offline  
Oud 1 June 2021, 12:51   #843
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Een goed bewijs van je vorderingen op weg naar waarheid is je eigen mogelijkheid om te luisteren en te horen wat anderen te vertellen hebben zonder daarbij jouw eigen mening en waarheid als richtlijn te gebruiken... .
Zo is dat marie, luisteren en te horen wat anderen te vertellen hebben is de sleutel.

Heb je ooit een konijn gezien dat naar een psychiater gaat, of een apotheek, of een ziekenhuis? Nee, in dieren komt dat niet op.

Laat ons luisteren op YouTube naar What if You Stopped Thinking All the Time? Wim Hof, The Iceman.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 4 June 2021, 11:21   #844
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Marie de vrijzinnige katholiek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Allé ik heb het woord vrijzinnig laten vallen terwijl als je mij leest het duidelijk is als ik iets ben dat het dan katholiek is, maar een katholisisme dat iedereen in zijn eigen geloof, zelf advaita laat en niet zoals moslims met een hoofddoek op, ...
Ligt een forum als dit je niet beter marie? > https://www.vrijdenkersforum.nl/forum/

Zie op dat forum onder Wat is vrijdenken?
Citaat:
7. Vrijdenken versus humanisme

Zoals politieke en atheïstische dogma's bestreden worden, zo worden ook de dogma's van on-godsdienstige levensvisie's als het boeddhisme, 'new-age' en spinozisme rationeel kritisch benaderd. Dit geldt evenzeer het humanisme. Deze levensvisie stelt de mens in plaats van god centraal. Meer dan vrijdenkers, beklemtonen humanisten het belang van ethiek. En omdat humanisten maatschappelijk en qua zingeving willen concurreren met de gevestigde godsdiensten, stellen zij het belang van een profane moraal voorop. Daarentegen heeft een vrijdenker op het punt van de moraal in beginsel genoeg aan de zogenaamde Gulden Regel, die stelt dat je de ander behandelt, zoals je zelf behandeld wilt worden. Qua levensvisie heeft elke vrijdenker zijn eigen voorkeuren.
Zie ook een topic op dat forum > Het grote Islam dilemma.
Ook over politiek wordt er op los gediscussieerd op dat Vrijdenkersforum.

Op dat forum hoef je wel geen vragen zoals dit te stellen...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dus jij gelooft in Advaita???
Want het woord Advaita komt op dat forum gewoonweg niet voor.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 4 June 2021, 13:01   #845
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

op 18 april 2019 geschreven...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
marie, en daar gaan we weer.....
We zullen doorgaan...
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 4 June 2021, 14:38   #846
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard subject & object, kenner en het gekende

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik ga niet mee in jullie onderscheid tussen object en subject... Ik weet echt niet van waar dat verhaal de hele tijd komt en voor mij klinkt dat nu juist, enkel en alleen, als een verstandelijke, misschien heel verstandelijke redenering die voor mij in essentie geen enkel hout raakt...
Misschien dat je mij eens de achterliggende gedachte kunt meedelen...
Ik zal er nog een Eckhart Tolletje opgooien...
Citaat:
Wie is het die ervaart?

Wat je ziet en hoort, proeft, aanraakt en ruikt zijn natuurlijk zintuiglijke objecten. Ze zijn wat je ervaart. Maar wie is het subject, degene die ervaart? Als je nu bijvoorbeeld zegt: 'Ik natuurlijk, Nel Jansen, senior accountant, vijfenveertig jaar, gescheiden, moeder van twee kinderen, ben het subject, degene die ervaart', heb je het mis. Nel Jansen en alles wat geïdentificeerd kan worden met het mentale concept van Nel Jansen is een ervaringsobject en niet het ervarende subject.

Elke ervaring heeft drie mogelijke ingrediënten: zintuiglijke indrukken, gedachten of mentale beelden, en emoties. Nel Jansen, senior accountant, vijfenveertig jaar, gescheiden, moeder van twee kinderen - dat zijn allemaal gedachten en dus onderdeel van wat je ervaart op het moment dat je deze gedachten denkt. Deze woorden en wat je verder nog over jezelf kunt zeggen en denken zijn objecten en niet het subject. Ze zijn ervaring, niet wie ervaart. Je zou er nog duizend definities (gedachten) van wie je bent aan toe kunnen voegen en daarmee zou je zeker de complexiteit van de ervaring van jezelf (en het inkomen van je therapeut) vergroten, maar op die manier kom je niet uit bij het subject, degene die ervaart die er is vóór alle ervaring maar zonder wie er geen ervaring zou zijn.

Wie is het dus die ervaart? Jij. En wie ben jij? Bewustzijn. En wat is bewustzijn? Die vraag is niet te beantwoorden. Op het moment dat je er een antwoord op geeft heb je het vervalst, er een ander object van gemaakt. Bewustzijn, waarvoor 'geest' het traditionele woord is, kan niet worden gekend in de normale betekenis van het woord en ernaar zoeken is zinloos.

Al het weten speelt zich af op het niveau van de dualiteit - subject en object, de kenner en het gekende. Het subject, het ik, de kenner zonder wie niets gekend, waargenomen, gedacht of gevoeld kan worden, moet zelf voor altijd onkenbaar blijven. Dat is zo omdat het ik geen vorm heeft.
Alleen vormen kunnen bekend zijn, en toch zou de wereld van de vormen zonder de vormloze dimensie niet kunnen bestaan. Dat is de lichtgevende ruimte waarin de wereld opkomt en ondergaat. Die ruimte is het leven dat Ik Ben. Het is tijdloos. Ik Ben tijdloos, eeuwig. Wat er gebeurt in die ruimte is relatief en tijdelijk: plezier en pijn, pijn en verlies, geboorte en dood.

De grootste hindernis voor het ontdekken van innerlijke ruimte, de grootste hindernis bij het vinden van degene die ervaart, is dat je zo in de ban raakt van de ervaring dat je jezelf erin verliest. Het betekent dat bewustzijn verloren gaat in zijn eigen droom. Je wordt in zo'n hoge mate door elke gedachte, elke emotie en elke ervaring gefopt dat je in feite in een droomtoestand verkeert. Dat is al duizenden jaren de normale toestand voor de mensheid.

Hoewel je bewustzijn niet kunt kennen, kun je je ervan bewust worden als jezelf. Je kunt het in elke situatie direct voelen, ongeacht waar je bent. Je kunt het hier en nu voelen als je Tegenwoordigheid, de innerlijke ruimte waarin de woorden op deze bladzijde worden gezien en gedachten worden. Het is het onderliggende Ik Ben. De woorden die je leest en denkt zijn de voorgrond en het Ik Ben is het substraat, de onderliggende achtergrond voor elke ervaring, elke gedachte, elk gevoel.

Uittreksel van: Eckhart Tolle. 'Een nieuwe aarde'.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 4 June 2021, 18:23   #847
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Guido welke voorwaarde stel ik???
Ik wil de lucht kennen, begrijpen, zijn.. en etc, etc
Ego wil ontdekken maar niet ont'dekt worden.. dat zijn de voorwaarden die jij zelf in stand houd!

(Subjectieve hypnose.)
Correct Guido. Het ego van marie weet nog steeds ontsnappingswegen om niet ont'dekt te worden.
Gaat ook niet meer in dit leven van marie gebeuren.
Na de 60 of 63 jaar lukt het nooit niet meer. Dus moet ze er mee leven tot ze dood gaat.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 4 June 2021, 22:25   #848
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Scheve discussies met Marie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoinette Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp denkt forumlid marie dat zij zuiver ZIJN is.
Maar daar zij dat bedacht heeft, is dat niet wat zij is, want het is een verstandelijk antwoord.
Wat Marie aanbrengt is geen zuivere tautologie, is geen grammaticale fout. Dat is duidelijk uit haar commentaar. Ik lees het dubbel benadrukken van het verstand als een stijlfiguur.
Het zuiver Zijn is een doel en de verstandelijke benadering verhindert het realiseren van dat doel. Door het benadrukken van het denken en uitdrukken van een verstandelijk antwoord (de tautologie) wijst zij indirect (maar met nadruk) op andere vermogens om het zuiver Zijn te realiseren.

Door het denken te isoleren uit de uitdrukking van de persoon in plaats van
de persoon te benaderen als een complexe entiteit zijn er deze scheve discussies.
Niemand beter dan marie om scheve discussies mee te voeren!
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 4 June 2021, 23:09   #849
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik zal er nog een Eckhart Tolletje opgooien...
Hoewel je bewustzijn niet kunt kennen, kun je je ervan bewust worden als jezelf. Je kunt het in elke situatie direct voelen, ongeacht waar je bent. Je kunt het hier en nu voelen als je Tegenwoordigheid, de innerlijke ruimte waarin de woorden op deze bladzijde worden gezien en gedachten worden. Het is het onderliggende Ik Ben. De woorden die je leest en denkt zijn de voorgrond en het Ik Ben is het substraat, de onderliggende achtergrond voor elke ervaring, elke gedachte, elk gevoel.

Uittreksel van: Eckhart Tolle. 'Een nieuwe aarde'.

Hoe lang zeg ik al dat 'ik ben'... geen woord meer of minder...
Ik volg hier Tolle volledig...
'ik ben' in het directe leven.... maar de meeste geraken daar niet bij...
marie is offline  
Oud 4 June 2021, 23:12   #850
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Correct Guido. Het ego van marie weet nog steeds ontsnappingswegen om niet ont'dekt te worden.
Gaat ook niet meer in dit leven van marie gebeuren.
Na de 60 of 63 jaar lukt het nooit niet meer. Dus moet ze er mee leven tot ze dood gaat.
Spijtig voor jouw oordelingsvermogen, maar het is al lang gebeurd...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.