Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 August 2014, 13:09   #851
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Oke.

Ik ben in die zin niet per definitie een liefhebber van alle dingen zoals ze zich voordoen. Van veel ook wel, maar mijn grens is ligt daar waar mens en dier door anderen of zichzelf serieus onnatuurlijk leed berokkend wordt. Terwijl het ook anders zou kunnen. En dan gaat het nog niet eens zozeer om mezelf, ook al ben ik er zelf bij betrokken. Wat er nu bv. gaande is in de wereld daar kan ik geen liefhebber van zijn en alleen maar ter kennisgeving aan nemen. Dat wil ik niet eens.
Gedegen zelfonderzoek is overwegend zwart/wit en als je goed kijkt is ook de realiteit zoals het beste te zien in de natuur zwart/wit. Het arme dier wordt nu eenmaal wreed verscheurd door de tijger want die moet ook eten. Er zijn ernstige levensbedreigende ziekten in de wereld omdat de natuur op zoek naar balans het tev??l aan menselijke populatie oplost. Al maken we begripvolle en sentimentele verhalen, en zeggen we dat zoiets nooit meer mag gebeuren, emotionele argumenten gelden daar niet.

Dus wanneer in gedegen zelfonderzoek iets als 'onwaar' is ont'dekt moet dat onwaar mogen zijn en moeten morele gronden het niet weer kunnen terug halen naar 'waar', of eigenlijk ??k wel waar. Ik zie je namelijk nogal eens zwabberen tussen deze waarden.

Hebberigheid is ego maar sentimentele argumenten blijkt in gedegen zelfonderzoek vaak ook ego te zijn in de vorm van een indirect voor dat ego opkomen, anderen een lang leven toewensen eigenbelang is.

Dat de mens verknipt reageert is (kort door de bocht) vanwege de opvoeding, de opgelegde moraal van kerk en staat waardoor ze ver af staat van 'wat' de mens is. Het is deze weg terug van 'wie' naar 'wat je bent' die gaat zorgen dat de wereld weer natuurlijk gaat reageren op impulsen van buitenaf. Klagen, moraliseren begrijpen, belonen en straffen wordt er al eeuwen gedaan en heeft nooit blijvend geholpen.
Rennie is offline  
Oud 13 August 2014, 15:57   #852
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek is overwegend zwart/wit en als je goed kijkt is ook de realiteit zoals het beste te zien in de natuur zwart/wit. Het arme dier wordt nu eenmaal wreed verscheurd door de tijger want die moet ook eten. Er zijn ernstige levensbedreigende ziekten in de wereld omdat de natuur op zoek naar balans het tev??l aan menselijke populatie oplost. Al maken we begripvolle en sentimentele verhalen, en zeggen we dat zoiets nooit meer mag gebeuren, emotionele argumenten gelden daar niet.
Het gaat hier ook niet om eten of gegeten worden of natuurlijke harmonisatie van de aarde. (al kun je natuurlijk afvragen hoe natuurlijk sommigen dingen nog zijn door toedoen van de mensheid). Er zijn minder natuurlijke dingen door toedoen van de mensheid in de persoonlijke en verdere wereld die gebeuren en niet zomaar weg te vegen zijn. En dat heeft ook niets meer met klagen of dergelijke te maken. Zwart/wit onderzoeken is prima, maar in de eerste plaats moet je er doorheen. Dat onderzoek komt dan gaandeweg wel.
Ulla is offline  
Oud 13 August 2014, 16:18   #853
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het gaat hier ook niet om eten of gegeten worden of natuurlijke harmonisatie van de aarde. (al kun je natuurlijk afvragen hoe natuurlijk sommigen dingen nog zijn door toedoen van de mensheid). Er zijn minder natuurlijke dingen door toedoen van de mensheid in de persoonlijke en verdere wereld die gebeuren en niet zomaar weg te vegen zijn. En dat heeft ook niets meer met klagen of dergelijke te maken. Zwart/wit onderzoeken is prima, maar in de eerste plaats moet je er doorheen. Dat onderzoek komt dan gaandeweg wel.
Ik meende aanvullend op je te reageren, ik weet niet waarnaar je zoekende bent. Ik lees een alarmering in 'die niet zomaar weg te vegen zijn', kennelijk wil je daar iets mee.
Rennie is offline  
Oud 13 August 2014, 17:03   #854
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik meende aanvullend op je te reageren, ik weet niet waarnaar je zoekende bent. Ik lees een alarmering in 'die niet zomaar weg te vegen zijn', kennelijk wil je daar iets mee.

Er zijn nogal vreselijke dingen aan de gang in de wereld wat mensen elkaar aandoen. Ik kan wel liefhebber van zijn wat het met mij doet en dat het mij aanzet tot te rade gaan bij mezelf. Ik geloof ook niet dat dat alleen maar ego is, maar gemengd. In die zin dat je ego nog opspeelt en dat je diep in je binnenste wel weet dat dit geen waarheid is. En natuurlijk laat je daar dan ook onderzoek op los. Wat is ego wat is waarheid.
Ulla is offline  
Oud 13 August 2014, 17:15   #855
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Er zijn nogal vreselijke dingen aan de gang in de wereld wat mensen elkaar aandoen. Ik kan wel liefhebber van zijn wat het met mij doet en dat het mij aanzet tot te rade gaan bij mezelf. Ik geloof ook niet dat dat alleen maar ego is, maar gemengd. In die zin dat je ego nog opspeelt en dat je diep in je binnenste wel weet dat dit geen waarheid is. En natuurlijk laat je daar dan ook onderzoek op los. Wat is ego wat is waarheid.
Bestaan die vreselijke dingen uit lijfelijke ondervinding of uit verhalen uit de wereld, in de media, waarover je gedachten hebt gevormd?
Realiteit, dat wat is, doet zich voor in je onmiddellijke nabijheid. De vraag vervolgens is gebeuren ze in neutraliteit, of overkomen ze jou in persoon?
Rennie is offline  
Oud 13 August 2014, 22:39   #856
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Bestaan die vreselijke dingen uit lijfelijke ondervinding of uit verhalen uit de wereld, in de media, waarover je gedachten hebt gevormd?
Realiteit, dat wat is, doet zich voor in je onmiddellijke nabijheid. De vraag vervolgens is gebeuren ze in neutraliteit, of overkomen ze jou in persoon?

Beide, al zijn sommige dingen totaal niet met elkaar te vergelijken. Die gedachten komen soms en gaan ook weer en probeer ik mij niet eigen te maken. En dat lukt wel, je moet ze niet wegdrukken maar ook niet claimen. Alleen doorleven en onderzoeken en dan blijken ze niet stand te houden. En dat is verrassend en geeft een steeds ruimere horizon.
Ulla is offline  
Oud 14 August 2014, 11:09   #857
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Beide, al zijn sommige dingen totaal niet met elkaar te vergelijken. Die gedachten komen soms en gaan ook weer en probeer ik mij niet eigen te maken. En dat lukt wel, je moet ze niet wegdrukken maar ook niet claimen. Alleen doorleven en onderzoeken en dan blijken ze niet stand te houden. En dat is verrassend en geeft een steeds ruimere horizon.
Er is een natuurlijke verklaring voor de verschijnselen en dat is dat de natuur zeer capabel is zichzelf in evenwicht te houden. Dat begint met een simpele lege maag die op zoek gaat naar vulling om het evenwicht te herstellen. De meeste dingen in de natuur gaan over het herstel van evenwicht.

Ten tweede als de mens een natuurlijke verhouding heeft tot zichzelf, krijgt of herwint dan trekt hij niet langer meer op onverantwoorde wijze aan de wereld en komt de wereld minder snel uit balans. Maar we hebben als mens geen natuurlijke verhouding tot ons zelf omdat we verknipt zijn geraakt door de invloed die de wereld op ons uitoefent (zie draadje omkering).

De enige remedie die ik zie de balans structureel te herstellen is weer terug te komen bij 'wat' we zijn en alles wat dat niet vertegenwoordigd kritisch te beschouwen. Door in te zien wat we niet zijn laat het af zijn invloed te laten gelden.
Rennie is offline  
Oud 14 August 2014, 12:34   #858
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er is een natuurlijke verklaring voor de verschijnselen en dat is dat de natuur zeer capabel is zichzelf in evenwicht te houden. Dat begint met een simpele lege maag die op zoek gaat naar vulling om het evenwicht te herstellen. De meeste dingen in de natuur gaan over het herstel van evenwicht.

Ten tweede als de mens een natuurlijke verhouding heeft tot zichzelf, krijgt of herwint dan trekt hij niet langer meer op onverantwoorde wijze aan de wereld en komt de wereld minder snel uit balans. Maar we hebben als mens geen natuurlijke verhouding tot ons zelf omdat we verknipt zijn geraakt door de invloed die de wereld op ons uitoefent (zie draadje omkering).

De enige remedie die ik zie de balans structureel te herstellen is weer terug te komen bij 'wat' we zijn en alles wat dat niet vertegenwoordigd kritisch te beschouwen. Door in te zien wat we niet zijn laat het af zijn invloed te laten gelden.
Om me heen zie ik toch ook dat dat eigenlijk ook wel weer meevalt. Ook al zijn er verschillen en hangt het ook af hoe "natuurlijk" gebeurtenissen zelf zijn, hoe gereageerd wordt. Maar dan nog, het leven gaat altijd door. Wat er ook gebeurt. Een time out en/of herstelproces duurt korter of langer en herstelt dan de balans. Ook de mens heeft een een natuurlijk herstelmechanisme Alleen gedachten kunnen dat mechanisme ernstig verstoren. Daar ben je dus zelf bij.

Wijziging aangebracht door Ulla op 14 August 2014 om 15:22.
Ulla is offline  
Oud 4 July 2019, 12:24   #859
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Hey Renoir/Laurens of welke andere alter-ego van nevenstaande persoon ook. Hier ben ik dan en Lief klein Vagebondje heb je nodig want ze het d'r gat je weer eens verbrand en dacht wie is nu eens de uitgelezen persoon om bij uit te huilen. Nou precies jij dus. Heb ik er zin in, of jij? Nou nee, ik denk het niet, ik zit liever ergens langs het strand met een lekkere cocktail of zoiets, alleen en zonder gezeik aan mijn hoofd vooral dat van mezelf in jou persoon. Waar jij liever zit, ja dat mij nu eens geen reet schelen.

Oh God, ik heb hier zo geen zin in, maar je moet wat als er maar een beperkt aantal keuzes zijn.

Nou leuk hé, wat een binnenkomer weer.

Groetjes en doei V.
Vagebond is offline  
Oud 4 July 2019, 20:55   #860
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Laat maar ik ben al weer klaar mee.
Vagebond is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.