Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 July 2013, 08:30   #851
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Renoir
Heeft zelfonderzoek afgerond


Wat vinden jullie passend onder de Avatar van Renoir?
Denkt het allemaal al te weten.

Zoiets?!
Pionne is offline  
Oud 19 July 2013, 10:11   #852
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard een stukje terug...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Dan is het wel verklaarbaar. Het heeft ook te maken met zandbanken die te weinig droogvallen en zo. En als een jong 24 h. niet meer gezoogd heeft stopt de melkproduktie.

Ik weet niet of onder de huidige omstandigheden dat opvangen van huilers wel zo goed is. Misschien ontstaat er zo wel een zeehondenpopulatie welke niet zo goed meer kan zogen. Maar de harten smelten lees ik, er is een behoefte bij de mens.
hoezo behoefte?
je kan alles wel een behoefte gaan noemen natuurlijk.
als ik een zeehondenbaby zonder moeder aan zou treffen, dan zou ik ook de opvang bellen.
dit heeft niets met mijn behoefte te maken, maar alles met zorg voor de natuur.
en ja, ik ben met je eens dat onze zorg(en) voor, ook een arrogantie in zich kan hebben, maar zo bedoel ik het dus niet.
eerder een dienstbare instelling en verantwoording nemen voor datgene wat hulp vraagt/nodig heeft.
zou jij doorlopen en het beestje laten sterven als je weet dat het gered kan worden?
zou je niets doen?
glans is offline  
Oud 19 July 2013, 10:58   #853
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
hoezo behoefte?
je kan alles wel een behoefte gaan noemen natuurlijk.
als ik een zeehondenbaby zonder moeder aan zou treffen, dan zou ik ook de opvang bellen.
dit heeft niets met mijn behoefte te maken, maar alles met zorg voor de natuur.
en ja, ik ben met je eens dat onze zorg(en) voor, ook een arrogantie in zich kan hebben, maar zo bedoel ik het dus niet.
eerder een dienstbare instelling en verantwoording nemen voor datgene wat hulp vraagt/nodig heeft.
zou jij doorlopen en het beestje laten sterven als je weet dat het gered kan worden?
zou je niets doen?
Ergens moet je de natuur ook de natuur laten. Je zou ook kunnen voorkomen dat de leeuw een lief klein kalfje verscheurd, maar dan heeft het dier geen voedsel.
Wij menen vaak in onze arrogantie te weten wat er goed is voor de natuur, maar dat weet de natuur zelf het best. Ooit las ik het verhaal van de man, die ik toen zelf zou kunnen zijn geweest, die een vlinder hielp bij het uit een cocon komen.

Hij zag de vlinder worstelen om uit de cocon te komen en meende te helpen door de cocon een stukje open te snijden zodat de vlinder er gemakkelijk uit kon. Van een kenner hoorde hij later dat hij van de vlinder een invalide had gemaakt. De engte van de cocon is nodig voor het verspreiden van de sappen zodat de vleugels zich konden ontwikkelen.
Rennie is offline  
Oud 19 July 2013, 13:55   #854
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Renoir
Heeft zelfonderzoek afgerond


Wat vinden jullie passend onder de Avatar van Renoir?
Denkt zelf zelfonderzoek afgerond te hebben.
Bigbear is offline  
Oud 19 July 2013, 14:43   #855
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Renoir
Heeft zelfonderzoek afgerond


Wat vinden jullie passend onder de Avatar van Renoir?
Is maar net wat je zelf bedenkt. Meer past er niet.

Ik zie momenteel alleen maar zon en strand.
Hoop dat jullie net zo genieten van het mooie weer!
Ulla is offline  
Oud 19 July 2013, 15:16   #856
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ergens moet je de natuur ook de natuur laten. Je zou ook kunnen voorkomen dat de leeuw een lief klein kalfje verscheurd, maar dan heeft het dier geen voedsel.
Wij menen vaak in onze arrogantie te weten wat er goed is voor de natuur, maar dat weet de natuur zelf het best. Ooit las ik het verhaal van de man, die ik toen zelf zou kunnen zijn geweest, die een vlinder hielp bij het uit een cocon komen.

Hij zag de vlinder worstelen om uit de cocon te komen en meende te helpen door de cocon een stukje open te snijden zodat de vlinder er gemakkelijk uit kon. Van een kenner hoorde hij later dat hij van de vlinder een invalide had gemaakt. De engte van de cocon is nodig voor het verspreiden van de sappen zodat de vleugels zich konden ontwikkelen.
het verhaal van de vlinder ken ik.
biologisch gezien klopt dit ook.

ik begrijp ook je punt als je zegt dat de zeehondenpopulatie juist wel eens kan verzwakken door de opvang van huilers.
de vraag is nog steeds: wat doe je als je een zeehondenpup zonder moeder op het strand aantreft?
laat je hem/haar over aan het lot van de natuur?
of maak je gebruik van de middelen/mogelijkheden die tot je beschikking staan om het dier te redden?

(zelf zou ik voor het laatste gaan...omdat ik niet anders kan...niet uit behoefte oid)

hoewel ik ook wel snap/weet dat je misschien wel ergens een grens moet trekken...vind ik dit echt een heel lastig punt.
zo belde ik vorig jaar de dierenambulance toen een koolmeeskuikentje aangevallen was door een kat en in de poort strompelde...ik kon het niet aanzien en ik kon het ook niet doden om het uit zijn lijden te verlossen.
het heeft me wekenlang beziggehouden...en noem het sentimenteel/overbezorgd enz.

jij/ik/wij zijn maken ook deel uit van deze zelfde natuur.
dan mag je toch ook je middelen/mogelijkheden voor deze zelfde natuur gebruiken om er zorg voor te dragen.
maja...goede bedoelingen hoeven niet altijd ook een goede uitwerking te hebben.
niets doen dan maar???
glans is offline  
Oud 19 July 2013, 16:22   #857
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
niets doen dan maar???
Je hebt soms van die filmpjes op YouTube, waarin een leeuwin in de wildernis een heel jong hertje (kalfje) onder haar bescherming nam. Of zoveel andere soortgelijke situaties.
De natuur heeft voor een grote dosis aaibaarheid gezorgd bij de jonkies, en iets wat bescherming vraagt, het schreeuwt om bescherming, waardoor soms het wildste in ons tam wordt, en worden wij redders..
Mihaela is offline  
Oud 19 July 2013, 17:12   #858
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

ik ken de filmpjes en vind ze indrukwekkend!
prachtige spelingen van de natuur.

of het om de redenen (aaibaarheid, bescherming, redder) gebeurt die jij hier noemt, dat weet ik niet.
zelf ben ik wel voorzichtig om menselijke eigenschappen aan dieren toe te kennen.
ik heb geen idee waarom bijvoorbeeld een leeuwin een hertenkalfje de ene keer beschermt en een andere keer opeet.
fascinerend is het wel.
glans is offline  
Oud 19 July 2013, 17:19   #859
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
ik ken de filmpjes en vind ze indrukwekkend!
prachtige spelingen van de natuur.

of het om de redenen (aaibaarheid, bescherming, redder) gebeurt die jij hier noemt, dat weet ik niet.
zelf ben ik wel voorzichtig om menselijke eigenschappen aan dieren toe te kennen.
ik heb geen idee waarom bijvoorbeeld een leeuwin een hertenkalfje de ene keer beschermt en een andere keer opeet.
fascinerend is het wel.
er was een keer een leuwing die regelmatig hertenkalfjes redde, en vervolgens als ze groter waren at ze ze op.. Ook grappig ergens..
Mihaela is offline  
Oud 19 July 2013, 18:25   #860
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
er was een keer een leuwing die regelmatig hertenkalfjes redde, en vervolgens als ze groter waren at ze ze op.. Ook grappig ergens..
volgens mij treedt er dan gewoon een basale natuurwet in werking:
eten of gegeten worden.

soms toont de natuur zich in al haar schoonheid: prachtige zonsondergangen, idyllische bospaadjes, overweldigende bloemenzee?n, imposante bergtoppen enz.
een andere keer dringt haar wrede kant zich op.
glans is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.