Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 August 2022, 17:04   #871
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
1. Het opvallende hierbij is, en het overwegen waard voor degenen die bereid zijn hiervan te willen leren, dat wanneer je je eigen krampachtige ideeën na lang vasthouden, verdedigen en beschermen weet los te weken uit je denken dat er dan ruimte komt om open en vrijelijk een ander denkbeeld (dat even of meer waar is) toe te laten. Hetzelfde is wat er gebeurd wanneer je de vier vragen en omkering van Byron Katie doet en in het vervolg daarop gedegen zelfonderzoek.

2. Wanneer je eigen gedachten wilt behouden moet je je tegen binnenkomende andere afzetten en het 'napraten' gaan noemen. Ook het als inferieur wegzetten van anderen en hun gedachten (onwetende forumbaas) is effectief in te zetten door ego, normaliter ter bescherming van 'ik'. Maar zeer zeker ook ter bescherming van je gedachtegoed, waaruit overigens ook dat 'ik' bestaat. Zoals je hier kunt (aan)schouwen werkt dat preventief en effectief, je hoeft er nu niet meer over na te denken.

Dit is helemaal niks bijzonders, het is geen gedegen zelfonderzoek nog, gewoon alledaagse zelfkennis over het functioneren van ego. Maar wel uiterst nuttig. Het voorgaande wil je alleen maar zeggen dat wanneer ego zijn greep op je verliest er een geheel nieuwe wereld voor je open gaat.

1. Money bitch. Daar wil een fatsoenlijk mens niks mee van doen hebben.

2. Gedachten hebben mijn belangstelling niet. Bij zelfzuchtigen zoals jij staan gedachten onder invloed van het gemoed. Wat moet ik daar mee?
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 20 August 2022, 21:26   #872
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
1. Money bitch. Daar wil een fatsoenlijk mens niks mee van doen hebben.
Die uitspraak trek ik persoonlijk in twijfel. BK vind ik zeker lezenswaardig.
Dat ze geld verdient met wat ze doet, dat lijkt me geen probleem. In wat ik van haar gelezen heb, is ze wel eerlijk naar en over zichzelf. Met haar uitspraak 'critism is a gift' legt ze helder uit, zichzelf niet als egoloos of als leraar te zien. Dat ze mensen probeert aan te zetten tot zelfkennis zie ik zeker.

Laurens dénkt verder te zijn dan BK, dat is in het kader van waarheidvinding 'bedenkelijker' .. Gratis is niet altijd beter
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 20 August 2022, 21:29   #873
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het opvallende hierbij is, en het overwegen waard voor degenen die bereid zijn hiervan te willen leren, dat wanneer je je eigen krampachtige ideeën na lang vasthouden, verdedigen en beschermen weet los te weken uit je denken dat er dan ruimte komt om open en vrijelijk een ander denkbeeld (dat even of meer waar is) toe te laten. Hetzelfde is wat er gebeurd wanneer je de vier vragen en omkering van Byron Katie doet en in het vervolg daarop gedegen zelfonderzoek.

Wanneer je eigen gedachten wilt behouden moet je je tegen binnenkomende andere afzetten en het 'napraten' gaan noemen. Ook het als inferieur wegzetten van anderen en hun gedachten (onwetende forumbaas) is effectief in te zetten door ego, normaliter ter bescherming van 'ik'. Maar zeer zeker ook ter bescherming van je gedachtegoed, waaruit overigens ook dat 'ik' bestaat. Zoals je hier kunt (aan)schouwen werkt dat preventief en effectief, je hoeft er nu niet meer over na te denken.

Dit is helemaal niks bijzonders, het is geen gedegen zelfonderzoek nog, gewoon alledaagse zelfkennis over het functioneren van ego. Maar wel uiterst nuttig. Het voorgaande wil je alleen maar zeggen dat wanneer ego zijn greep op je verliest er een geheel nieuwe wereld voor je open gaat.
Gratis is niet altijd beter. Een forum gratis neerzetten om als 'Jezus-duplicaat persoonlijk te stellen, zéker te weten? Gedegen?
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 20 August 2022, 22:19   #874
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
1. Money bitch. Daar wil een fatsoenlijk mens niks mee van doen hebben.

2. Gedachten hebben mijn belangstelling niet. Bij zelfzuchtigen zoals jij staan gedachten onder invloed van het gemoed. Wat moet ik daar mee?
Zoals gezegd, waar vooringenomen standpunten heersen is er geen ruimte voor het doen van nieuwe ont' dekkingen.
 
Oud 20 August 2022, 22:22   #875
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Die uitspraak trek ik persoonlijk in twijfel. BK vind ik zeker lezenswaardig.
Dat ze geld verdient met wat ze doet, dat lijkt me geen probleem. In wat ik van haar gelezen heb, is ze wel eerlijk naar en over zichzelf. Met haar uitspraak 'critism is a gift' legt ze helder uit, zichzelf niet als egoloos of als leraar te zien. Dat ze mensen probeert aan te zetten tot zelfkennis zie ik zeker.

Laurens dénkt verder te zijn dan BK, dat is in het kader van waarheidvinding 'bedenkelijker' .. Gratis is niet altijd beter
Ik zie op dit forum de uitwerking van het gedachtengoed van Byron Katie en dat stemt me niet positief. Dat hele gedachtenonderzoek is gebaseerd op drijfzand.
Dat ze er geld mee verdiend maakt de zaak er niet beter op.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 20 August 2022, 22:22   #876
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zoals gezegd, waar vooringenomen standpunten heersen is er geen ruimte voor het doen van nieuwe ont' dekkingen.
Fijn te lezen, dat 'gedegen en dus afgerond' een vooringenomen standpunt bleek!
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 20 August 2022, 22:23   #877
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Gratis is niet altijd beter. Een forum gratis neerzetten om als 'Jezus-duplicaat persoonlijk te stellen, zéker te weten? Gedegen?
Zelfs nog beter dan Jezus..... (en Plato en Lao Tze tezamen)

Veel hoogmoediger dan de forumbaas tref je ze niet snel. Maar ja, hij is dan ook God zelf (Samen met Boni dan)
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 20 August 2022, 22:25   #878
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik zie op dit forum de uitwerking van het gedachtengoed van Byron Katie en dat stemt me niet positief. Dat hele gedachtenonderzoek is gebaseerd op drijfzand.
Dat ze er geld mee verdiend maakt de zaak er niet beter op.
Byron Katie maakt duidelijk dat onze gedachten drijfzand zijn

Een dokter die ons geneest van allerlei fysieke aandoeningen verdient ook geld. Ik verdien ook geld met mijn werk, waar ik ook zeker m'n hart in leg en het geld verdienen niet m'n enige drijfveer is.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 20 August 2022, 22:28   #879
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Die uitspraak trek ik persoonlijk in twijfel. BK vind ik zeker lezenswaardig.
Dat ze geld verdient met wat ze doet, dat lijkt me geen probleem. In wat ik van haar gelezen heb, is ze wel eerlijk naar en over zichzelf. Met haar uitspraak 'critism is a gift' legt ze helder uit, zichzelf niet als egoloos of als leraar te zien. Dat ze mensen probeert aan te zetten tot zelfkennis zie ik zeker.

Laurens dénkt verder te zijn dan BK, dat is in het kader van waarheidvinding 'bedenkelijker' .. Gratis is niet altijd beter
Dat verder zijn is weer een ego issue. Altijd in voor een competatieve strijd. De werkelijkheid is dat Byron Katie mij op het spoor heeft gezet met gedegen zelfonderzoek te beginnen. Byron Katie heeft voor een eigen vaste kring ' Loosing the Moon' geschreven en dat gaat veel verder in de richting van realisatie en is niet voor de commercie. Hier op dit forum ergens gepubliceerd. Ik heb overigens dezelfde bedenkingen als Bassie. Je kunt geen twee heren dienen en als er al de heer is van het geld, kun je het als client wel schudden.
 
Oud 20 August 2022, 22:31   #880
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Gratis is niet altijd beter. Een forum gratis neerzetten om als 'Jezus-duplicaat persoonlijk te stellen, zéker te weten? Gedegen?
Je blijft maar worstelen met je ego issues.
Gedegen heeft niet met degelijk te maken, het staat voor een onderzoek naar waarheid waarbij het 'ik' niet buiten beschouwing blijft.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.