Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 December 2014, 09:04   #871
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Het wordt hier bijna de draad : 'dag allemaal'.
Renoir, zou je de naam van deze draad niet veranderen; het is bijna de 'zoete inval' geworden?

Enfin, de deur staat nog altijd, ook voor mij zelf, open zal ik maar denken.

IK WIL

blijk nu voor mij de grote boosdoener die de mensen belet de werkelijkheid te zien en te ervaren.

"Ik wil" dat ons al vanaf de geboorte wordt ingeprent als de hoeksteen van ons bestaan, van onze vooruitgang, van ons succes... blijkt nu echter een muur te zijn, waartegen wij machteloos opbotsen en die ons onherroepelijk dieper en dieper opsluit in onze aardse kerker.

Gisteren een enorme les gehad, met dank aan Nadje en Maria die mij eindelijk een paar schellen van mijn ogen hebben doen vallen.

Ik was het al lang eens met het gezegde dat 'God wil niets', maar zag het slechts in één richting, nl God vraagt niets van de mensen omdat God enkel het goede wil voor de mensen.
Neen God wil ook niet enkel het goede voor de mensen, God wil niets...

God ben ikzelf, dus God wil niets, dan moet ik voor mijzelf hetzelfde zeggen, nl Marie, geldt voor de mensen in het algemeen, wil niets.

En hoeps, heel mijn wereld, heel mijn vooruitzichten voor de mensheid, heel mijn goede bedoelingen, heel mijn toekomst valt in duigen want Marie wil niets.

Mijn 'ego' in alle staten want dit keer stond zijn bestaan en zelfs dat van Marie op het spel.

Deze morgen, bij het wakker worden, ingezien dat het inderdaad het 'ik wil' is dat mij afsluit van het heden en mij onherroepelijk katapulteert naar de toekomst, dus weg van het eeuwige nu en dat (reeds bewijzen gehad van deze waarheid) men niet moet zeggen 'ik wil' maar 'ik ben'.

Marie gered?
marie is offline  
Oud 18 December 2014, 09:10   #872
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Deze morgen, bij het wakker worden, ingezien dat het inderdaad het 'ik wil' is dat mij afsluit van het heden en mij onherroepelijk katapulteert naar de toekomst, dus weg van het eeuwige nu en dat (reeds bewijzen gehad van deze waarheid) men niet moet zeggen 'ik wil' maar 'ik ben'.
Mooi inzicht, gefeliciteerd.
Rennie is offline  
Oud 18 December 2014, 09:43   #873
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
IK WIL

blijk nu voor mij de grote boosdoener die de mensen belet de werkelijkheid te zien en te ervaren.



Marie gered?

Dat roep ik nu al weken tegen je. Gelukkig zijn Nadje en Maria er nog. Wel vreemd eigenlijk dat je anderen nodig hebt om dat te zien.

Nee, nog lang niet gered. In dezelfde reactie lees ik nog altijd 'willen'. Maar dat zoek je maar eens fijn zelf uit, het is tenslotte zelf-realisatie.
Theo is offline  
Oud 18 December 2014, 09:56   #874
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Zeg maar niets (meer).
Ulla is offline  
Oud 18 December 2014, 10:01   #875
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Men verwijt mij voortdurend dat ik aan zelfonderzoek moet doen en dat ik daar tot op het bot moet gaan.
Volgens mij heb ik nooit iets anders gedaan dan aan zelfonderzoek want ik zie de wereld en mijzelf als één. Blijk nu dat dat niet voldoet en dat ik mij moet afzonderen van die algemene wereld om mijzelf eindelijk onder ogen te 'durven' komen en te zien 'wat' ik ben ipv 'wie' ik ben, alhoewel ik denk niet veel belang meer te hechten aan 'wie' ik ben.
Volgens de andere blijf ik met mijn wereldbeeld, waar ik volgens mijn opvattingen tot nu toe toe behoorde, in conceptuele voorstellingen van de werkelijkheid vastzitten.

Het gaat niet om wat ik geloof, want ik geloof niet meer veel maar ik denk te weten, maar de anderen blijven bij hoog en bij laag zweren dat dat weten niet deugd. Of in feiten dat ik mij blijf verstoppen achter nodeloos weten.
Dank je wel voor je uitleg, Marie.
Ulla is offline  
Oud 18 December 2014, 10:05   #876
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

Na de uiteindelijke overgave volgt 'verlichting'.
En heel beknopt betekend verlichting het einde van ideeënvorming - het zien van het fenomenale universum zonder oordeel - zijn wat je was voor je geboren was.
Over dat wat we (denken te) weten of waarvan we nu nog maar een glimp opvangen blijft het min of meer gissen over het hoe of wat. Ik probeer dat toch ook maar los te laten. In het nu zijn en wat zich dan openbaart is meer dan verruimend.
Ulla is offline  
Oud 18 December 2014, 10:20   #877
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dat roep ik nu al weken tegen je. Gelukkig zijn Nadje en Maria er nog. Wel vreemd eigenlijk dat je anderen nodig hebt om dat te zien.

Nee, nog lang niet gered. In dezelfde reactie lees ik nog altijd 'willen'. Maar dat zoek je maar eens fijn zelf uit, het is tenslotte zelf-realisatie.
Theo, je hebt het niet begrepen; als ik zeg Marie gered dan doelt dat op het ego van Marie gered en dan is het een knipoog, want dat ego moet toch niet gered worden, in tegendeel.
marie is offline  
Oud 18 December 2014, 10:56   #878
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Theo, je hebt het niet begrepen; als ik zeg Marie gered dan doelt dat op het ego van Marie gered en dan is het een knipoog, want dat ego moet toch niet gered worden, in tegendeel.
Jij hebt het ook niet begrepen. Ik gaf aan dat je (mogelijk) een heel klein tipje van de sluier hebt opgelicht. Maar ons Puppeke meent datzelfde tipje te hebben opgelicht. Doch hij zit totaal op het verkeerde spoor. Mogelijk zit jij dat ook.

Niet-willen en in het verlengde niet-doen is een ont-wikkelingsproces. Niet iets wat je in 1 nachtje doorkrijgt. En uiteindelijk leidt het naar zelf-realisatie. Dat geeft aan dat er iets tot stand komt. Er dient iets in jou te 'gebeuren' wat je niet zelf in gang hebt gezet. Dat is de kern van het 'niet-doen'.

Je bent geschapen naar Gods evenbeeld en dat beeld kan gerealiseerd worden.
Daarom is het ook zaak om van 'God' af te blijven, hij komt wel naar jou toe.
Heer, ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt, maar spreek slechts 1 woord en ik zal gezond worden.

Het 'ik' (ego) is niet waardig om in Gods rijk te worden opgenomen.
Daarom dien je Gods evenbeeld te realiseren. Doch jij (je ego) is niet degene die realiseert.
Theo is offline  
Oud 18 December 2014, 11:05   #879
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Heer, ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt, maar spreek slechts 1 woord en ik zal gezond worden.
Dat is een mooi voorbeeld van geindoctrineerde ego-taal, waar ze de mensen eeuwenlang dom en arm mee gehouden hebben.


Citaat:
Het 'ik' (ego) is niet waardig om in Gods rijk te worden opgenomen.
Opnieuw ego-taal en totaal in contradictie met Gods onvoorwaardelijke goedheid, waar je zo op hamert.

Citaat:
Daarom dien je Gods evenbeeld te realiseren. Doch jij (je ego) is niet degene die realiseert.
Mijn ego realiseert misschien niet, maar het onderzoek van mijn ego geeft mij de weg waar het nog mis zit en waar ik mijzelf moet verbeteren. Zonder datzelfde ego blijf ik in het rond draaien.
marie is offline  
Oud 18 December 2014, 12:17   #880
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

Dat is een mooi voorbeeld van geindoctrineerde ego-taal, waar ze de mensen eeuwenlang dom en arm mee gehouden hebben.




Opnieuw ego-taal en totaal in contradictie met Gods onvoorwaardelijke goedheid, waar je zo op hamert.



Mijn ego realiseert misschien niet, maar het onderzoek van mijn ego geeft mij de weg waar het nog mis zit en waar ik mijzelf moet verbeteren. Zonder datzelfde ego blijf ik in het rond draaien.

Je hebt al lang al weer een van de talloze zijwegen ingeslagen zie ik. Er leeft in jou kennelijk het concept dat bijbelse teksten dienden om mensen arm en dom te houden. En zo blijf je maar dwalen in het huis der illusies. Ik zie in jou al weer veel 'willigheid'. En dan vooral de 'wil' om je aan je eigen illusies vast te houden.
Theo is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.