Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 June 2013, 22:18   #81
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DatWatIkBen Bekijk bericht
Ik kan ook niet altijd goed uit de voeten met ego omdat ik niet altijd weet waar mn ego-belangen liggen.

Met laaghangend fruit bedoel ik ego wat voor iedereen zichtbaar is. Iemand die bij het geringste op zn teentjes is getrapt is gemakkelijk te herkennen als ego.

Ego is de 'ik-maker' en dat is niet alleen op teentjes getrapt zijn. Of jaloers zijn. Enzovoorts. Er zijn zaken die moeilijker te herkennen zijn als ego. Ook in de liefde bijvoorbeeld. In de liefde zijn soms ook ego-belangen gaande. Vandaar dat ik graag over onvoorwaardelijke Liefde spreek.
Misschien kun je het wat concretiseren? Ego dingen in de liefde. Waar refereer je aan, waar doel je op?
Nadje is offline  
Oud 11 June 2013, 22:25   #82
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Misschien kun je het wat concretiseren? Ego dingen in de liefde. Waar refereer je aan, waar doel je op?
Ik bedoel dat wij als mens zijnde sociale wezens zijn. De liefde die wij geven is niet zonder ego belang. We verlangen aandacht terug. Of seks. Maar wat als dat stopt?

Het is onontkoombaar dat er ego-belangen schuilen in een liefdesrelatie. Liefde uit ego-belang en onvoorwaardelijke Liefde komen gemengd voor.
Freerider is offline  
Oud 11 June 2013, 22:34   #83
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DatWatIkBen Bekijk bericht
Ik bedoel dat wij als mens zijnde sociale wezens zijn. De liefde die wij geven is niet zonder ego belang. We verlangen aandacht terug. Of seks. Maar wat als dat stopt?

Het is onontkoombaar dat er ego-belangen schuilen in een liefdesrelatie. Liefde uit ego-belang en onvoorwaardelijke Liefde komen gemengd voor.
Zeker, dat ben ik met je eens. Maar in een "goede" relatie, wordt je wel op jezelf terug geworpen. Voor zover je dat stukje zelf nog niet kunt zien. Als helder is dat het jouw dingetje is en je kunt en durft dat ook naar de ander toe te benoemen, dan is er geen man overboord. En mag je die ander soms ook "gebruiken" daar geeft hij/zij dan toestemming voor, om zich te lenen voor zeg maar : de kop van Jut. Als dat helpend is voor jou. Althans, dat is mijn ervaring. Mits je maar weet dat het uiteindelijk allemaal jouw dingetje is.
Nadje is offline  
Oud 11 June 2013, 22:47   #84
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Zeker, dat ben ik met je eens. Maar in een "goede" relatie, wordt je wel op jezelf terug geworpen. Voor zover je dat stukje zelf nog niet kunt zien. Als helder is dat het jouw dingetje is en je kunt en durft dat ook naar de ander toe te benoemen, dan is er geen man overboord. En mag je die ander soms ook "gebruiken" daar geeft hij/zij dan toestemming voor, om zich te lenen voor zeg maar : de kop van Jut. Als dat helpend is voor jou. Althans, dat is mijn ervaring. Mits je maar weet dat het uiteindelijk allemaal jouw dingetje is.
Er kunnen in een relatie allerlei zaken voordoen. Er kan zich een ziekte voordoen waardoor je op een gegeven moment kan komen te staan tussen je ego belangen en de belangen van de ander. Als je partner zegt: "laat mij aub gaan". Dan kom je niet weg met 'egoloosheid'. Dan wordt je heen en weer geslingerd tussen allerlei zaken.
Freerider is offline  
Oud 11 June 2013, 22:59   #85
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DatWatIkBen Bekijk bericht
Er kunnen in een relatie allerlei zaken voordoen. Er kan zich een ziekte voordoen waardoor je op een gegeven moment kan komen te staan tussen je ego belangen en de belangen van de ander. Als je partner zegt: "laat mij aub gaan". Dan kom je niet weg met 'egoloosheid'. Dan wordt je heen en weer geslingerd tussen allerlei zaken.
In de relatie die ik heb zouden zulke dingen niet aan de orde zijn. Wij kennen onze verantwoordelijkheid. Als je het hebt over "laat mij aub gaan" leg je de verantwoordelijkheid bij de ander. Ik kan mij zo een situatie binnen mijn huidige relatie met Rob niet voorstellen. We zien elkaar als aanvulling, niet als invulling van ons bestaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik er geen problemen mee zou hebben als hij er morgen niet meer zou zijn, of zou besluiten om eruit te stappen. Maar de waarde die ik toeken aan mijn leven is niet van hem (of wie dan ook) afhankelijk.
Nadje is offline  
Oud 11 June 2013, 23:04   #86
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
In de relatie die ik heb zouden zulke dingen niet aan de orde zijn. Wij kennen onze verantwoordelijkheid. Als je het hebt over "laat mij aub gaan" leg je de verantwoordelijkheid bij de ander. Ik kan mij zo een situatie binnen mijn huidige relatie met Rob niet voorstellen. We zien elkaar als aanvulling, niet als invulling van ons bestaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik er geen problemen mee zou hebben als hij er morgen niet meer zou zijn, of zou besluiten om eruit te stappen. Maar de waarde die ik toeken aan mijn leven is niet van hem (of wie dan ook) afhankelijk.
Je doet nu alsof je zo' n besluit tussen neus en lippen door neemt, Nadje. In geval van ziekte is dat natuurlijk niet zo. Zeker niet als het een proces is wat jaren in beslag neemt.
Freerider is offline  
Oud 11 June 2013, 23:25   #87
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DatWatIkBen Bekijk bericht
Je doet nu alsof je zo' n besluit tussen neus en lippen door neemt, Nadje. In geval van ziekte is dat natuurlijk niet zo. Zeker niet als het een proces is wat jaren in beslag neemt.
Ik ben heel erg slecht met ziekte. Met narigheid in het algemeen. Ik voel me ten alle tijde vrij om daarin te kiezen voor afstand.
Nadje is offline  
Oud 11 June 2013, 23:31   #88
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik ben heel erg slecht met ziekte. Met narigheid in het algemeen. Ik voel me ten alle tijde vrij om daarin te kiezen voor afstand.
Dat is toch geen excuus? Je zegt toch niet tegen Rob dat je afstand van hem neemt als hij ziek wordt? Stel dat hij afhankelijk wordt van jou, dan laat je hem toch niet vallen?
Freerider is offline  
Oud 11 June 2013, 23:33   #89
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DatWatIkBen Bekijk bericht
Dat is toch geen excuus? Je zegt toch niet tegen Rob dat je afstand van hem neemt als hij ziek wordt? Stel dat hij afhankelijk wordt van jou, dan laat je hem toch niet vallen?
Wat bedoel je met niet laten vallen?
Nadje is offline  
Oud 11 June 2013, 23:46   #90
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat bedoel je met niet laten vallen?
Dat 'afstand nemen'. Als je getrouwd bent dan valt er niet veel 'afstand te nemen' lijkt mij.
Freerider is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.