Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 October 2021, 11:08   #81
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dat bedoel ik. Dat jij ook maar een spoortje van zelfkennis in Boni ziet, dat zegt ook wat over jou.....
Dat jij dat niet ziet zegt mij nog meer over jouw vertoon op dit forum.

Al die teksten van anderen die Darsho er bijhaalt, zie ik los van alleen zijn eigen tekst weergave.
En daaruit kan ik opmaken dat hij 'iets realiseert wat hem heeft bevrijd van een hoop ongemak en ellende.

Hij is subjectief failliet.. noem dat maar 'niets.
En dat is bij jou nog lang niet gaande, jij zit nog midden in het zelf-gecontroleerde subjectieve.. opschonen.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 12:24   #82
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Al die teksten van anderen die Darsho er bijhaalt, zie ik los van alleen zijn eigen tekst weergave.
En daaruit kan ik opmaken dat hij 'iets realiseert wat hem heeft bevrijd van een hoop ongemak en ellende.

Hij is subjectief failliet.. noem dat maar 'niets.
En dat is bij jou nog lang niet gaande, jij zit nog midden in het zelf-gecontroleerde subjectieve.. opschonen.
Dat is niet waar bevrijding over gaat, over het bevrijd raken van een hoop ongemak en ellende (zoals je schrijft). Dat is wat ego / de persoon nastreeft. En dat is precies wat er hier gebeurt. Dat is ook precies de valkuil van neo-advaita: de persoon omhelst het idee van het niet bestaan, om zo van ongemak en ellende bevrijd te raken. En daarmee wordt er abusievelijk een afslag genomen waarmee juist (en in extremis) die persoon (in optima forma nog wel) in stand wordt gehouden. Dat is wat je kunt zien, als je 'goed' kijkt.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 12:37   #83
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
....het is in dienst van de waarheid
Of.. in dienst van ego.
  Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 12:39   #84
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Vertaal mij dan eens deze quote van Guido:

https://www.waarheidvinding.nl/showp...26&postcount=7

Hier schrijft hij nonsens. Wat is in godsnaam 'beweging van reflectie'?
Leg me dat eens uit nu jij Guido schijnt te begrijpen.

En leg me dit eens uit.
Ik heb geen idee.
Beter had ik gezegd dat hij meer moeite doet zich verstaanbaar uit te drukken want begrijpen doe ik het nog altijd niet.
  Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 12:47   #85
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Zo als het door mij in woorden vertaling vind, is gewoon to the point en vrij van alle mystiek en andere rarigheden, Wat jij er allemaal bij invult maakt het juist mistig, vaag, en algemeen onbegrijpelijk.
Voor mij komt er nog altijd veel giswerk bij kijken. Dus je gezegde 'wat jij er allemaal bij invult' zal dan ook wel overal de norm zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht

Je maakt het allemaal veels te ingewikkeld voor je begripsvermogen, dat vermogen kan er zo in mee gaan hoe ik het onder woorden breng, maar dat spontane vermogen wordt door jou tegengewerkt omdat je naar eigen zeggen nog gehecht bent aan 'jouw' denkbeelden hieromtrent.
Het kan zijn dat je je woorden doorgaans zo maar uit je mauw schudt maar op mij komen ze steevast over als gezocht en bemoeilijkt. Niet in staat om direct tot mij te kunnen komen. Oftewel ik moet er moeite voor doen. Het lijkt wel of mijn begripsvermogen helemaal niet wordt aangesproken en ook denkbeelden doen zich daarbij niet voor. Ik staar in een nietszeggende afgrond.
Ga jezelf dus nou maar niet op de borst lopen kloppen, je bent er qua helderheid nog lang niet.

Citaat:
Een reflectie bv, geeft subjectief zicht op iets?
Dat reflecteren is een moment van razendsnel.. meten. Ook al wordt het beeld (De reflectie ) onbewogen ontvangen, (niet-zelf) het subjectief meten/vertalen/verklaren etc, verraad de beweging die gaande is. (Zelf) maw, de getriggerde subjectieve inhoudelijkheid.
Dat gaat er bepaalt niet in als Gods woord in een ouderling.
  Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 12:54   #86
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat is niet waar bevrijding over gaat, over het bevrijd raken van een hoop ongemak en ellende (zoals je schrijft). Dat is wat ego / de persoon nastreeft. En dat is precies wat er hier gebeurt. Dat is ook precies de valkuil van neo-advaita: de persoon omhelst het idee van het niet bestaan, om zo van ongemak en ellende bevrijd te raken. En daarmee wordt er abusievelijk een afslag genomen waarmee juist (en in extremis) die persoon (in optima forma nog wel) in stand wordt gehouden. Dat is wat je kunt zien, als je 'goed' kijkt.
Nee nee, Rob.
Juist omdat Darsho een voor hem zelf werkzame oplossing heeft ondervonden/ondervind, om af te rekenen met allerlei verhalen balast, is bij hem de 'waan van the big picture gaan dagen, en tegelijkertijd de leegte of het niks van welk soort pictures dan ook.
Dat hij evengoed schermt met allerlei pictures en voorstellingen tekend juist een vertoon van 'subjectieve vrijheid en belangeloosheid waar hij zich van bewust is. Noem het spelen met 'second best'. Diepere realisatie die daar achter zit, daar kun je niet eens mee schermen, er kan alleen geschermt worden met.. 'second best'.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 13:05   #87
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Zie je Bassie het is allemaal onzin en Laurens die begrijpt dat.
Dat ligt meer voor de hand.
  Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 13:07   #88
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb geen idee.
Beter had ik gezegd dat hij meer moeite doet zich verstaanbaar uit te drukken want begrijpen doe ik het nog altijd niet.
Je geeft zelf aan dat je je 'beter had moeten uitdrukken.. wie is hierin nou de stoethaspel, jij of ik?

Jij drukt je met regelmaat verkeerd uit, zodanig dat je het tig x corrigeert, dan moet je ook niet verbaasd zijn als het reageren op jouw quotes niet zou kloppen met wat je trachte te 'duiden.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 13:08   #89
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Nee nee, Rob.
Juist omdat Darsho een voor hem zelf werkzame oplossing heeft ondervonden/ondervind, om af te rekenen met allerlei verhalen balast, is bij hem de 'waan van the big picture gaan dagen, en tegelijkertijd de leegte of het niks van welk soort pictures dan ook.
Dat hij evengoed schermt met allerlei pictures en voorstellingen tekend juist een vertoon van 'subjectieve vrijheid en belangeloosheid waar hij zich van bewust is. Noem het spelen met 'second best'. Diepere realisatie die daar achter zit, daar kun je niet eens mee schermen, er kan alleen geschermt worden met.. 'second best'.
Je schreef:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
En daaruit kan ik opmaken dat hij 'iets realiseert wat hem heeft bevrijd van een hoop ongemak en ellende.
Daar gaat het niet over, niet in eerste aanleg en ook niet in de second. HET heeft niks te maken met bevrijd raken van ongemak en ellende. Dat is een werkelijk grote misvatting. Dat is wat ego nastreeft (kort door de bocht gezegd).

Het gaat hier om bevrijding, zelfs als alle ongemak en ellende van de wereld je deel zou blijven.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2021, 13:17   #90
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Dat jij dat niet ziet zegt mij nog meer over jouw vertoon op dit forum.

Al die teksten van anderen die Darsho er bijhaalt, zie ik los van alleen zijn eigen tekst weergave.
En daaruit kan ik opmaken dat hij 'iets realiseert wat hem heeft bevrijd van een hoop ongemak en ellende.

Hij is subjectief failliet.. noem dat maar 'niets.
En dat is bij jou nog lang niet gaande, jij zit nog midden in het zelf-gecontroleerde subjectieve.. opschonen.
Kijk dit is nou volkomen helder voor mij.

Het zien is nooit eenzijdig, aan beide kanten is er de mogelijkheid van zien. Het ligt er aan hoe vrij van de perceptie er wordt gezien of het vertoon wel interpretabel is.

Darsho lijkt overduidelijk bevrijd van een hoop ongemak en ellende. Wat mij intrigeert is dat een middel deze ingrijpende mind reset mogelijk heeft gemaakt. Daarbij zijn er ook mismatches waarneembaar die er het gevolg van kunnen zijn. Zo mis ik, onder andere, subtiliteit en onderscheidingsvermogen maar dat kan voorheen ook al wel het geval zijn geweest.

Dat kun je 'subjectief failliet' noemen maar is op zich nog geen realisatie.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Western masters of non duality. Rennie Overige religie 120 19 October 2012 23:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 06:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.