Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Soefisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Soefisme God die zich uitdrukt in het hele universum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 April 2013, 20:52   #81
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
En als je je mening in woorden zou uitdrukken, en een duidelijke uitleg zou geven, wat zou het worden?
Bijna was ik erin getrapt,.....maar snel alles weer gewist!
Je weet heel goed wat ik bedoel,....
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 3 April 2013, 20:59   #82
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Bijna was ik erin getrapt,.....maar snel alles weer gewist!
Je weet heel goed wat ik bedoel,....
Hans, ik geloof dat het goed voor je zal zijn om simpelweg je mening te geven. Probeer het netjes te houden, maar alsnog druk gewoon gerust wat je wilt zeggen. Je zegt dat ik weet wat je bedoelt, maar onder schijnheiligheid kan zo veel schuilen, en zo veel nuances en vormen kunnen weergegeven worden. Welke gedrag van mij precies riep dat in je op?
Zeg gerust wat jij vindt, wie weet, als je oprecht, en eerlijk, en direct, dat doet, kan ik iets aan hebben.
Aan poppetjes laten dansen hier, zoals kinderen doen, vind ik toch iets te cryptisch en kinderachtig, en ook een beetje zonde van onze volwassene tijd. De laatste tijd zijn, in mijn beleving dan, de gesprekken op het forum opener. Alsof wij allemaal meer bereid zijn om echt te delen en elkaar met respect te benaderen. Volgens mij komt dat ook door nieuwe leden die een ander sfeer hier met hun mee mee brengen, laten wij daar bewust gebruik van maken.
Ik zal je lezen alsof ik geen enkel beeld over jou heb..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 April 2013, 21:22   #83
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik zal je lezen alsof ik geen enkel beeld over jou heb..
Dit zou pas kunnen als je geen beeld van jezelf meer zou hebben, en je hebt laten zien dat dat nog lang niet zo is.
Is prima, maar dan iets anders beweren,....?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 3 April 2013, 21:31   #84
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Dit zou pas kunnen als je geen beeld van jezelf meer zou hebben, en je hebt laten zien dat dat nog lang niet zo is.
Is prima, maar dan iets anders beweren,....?
Er zullen er mensen zijn die mogelijk in een klap volledig vrij zijn van hun ego. Bij mij is het een proces dat zijn tijd nodig heeft. Ik ben me er zeer bewust van mijn ego, en van alles wat in mij speelt. Dat zegt niet dat ik daar vrij van ben, maar alsnog zegt dat ook niet dat ik vervolgens geen recht van spreken heb omdat ik nog steeds, met groot regelmaat, onder de invloed van het ego ben. Met dezelfde regelmaat beleef ik ook vrijheid van het ego.

Oefenen baart kunst, en zo bij mij ook. Genoeg momenten ook waarin ik helder en vrij in ben, vandaar uit deel ik, en de bereidheid om door de ogen van een ander te kijken, wanneer ik vast zit, is er bij mij wel...

Je kiest mogelijk ervoor om alleen te zien wanneer ik niet in vrij ben, iig je reacties laten mij dat zien.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2013, 00:40   #85
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Voor mij heeft het juist een verruimend effect. Ik sta bewust bij stil ieder moment waarop iets zich voordoet, en dat kost mij geen energie, juist het tegenovergestelde blijkt het resultaat te zijn... Door bewust te zijn wat mij raakt, en hoe ik erop reageer, neemt de rust bij mij alleen maar toe.
Je schrijft dat je te hard probeerde dat te doen, en bij mij is een natuurlijke bereidheid die ik nu toe laat. Het enige wat ik doe is aanschouwen, en het lijkt erop dat de ziel zijn eigen weg kent.
Alsnog heeft het een vorm van oefenen regelmatig, dat klopt, maar het is me de moeite waard..
Ieder mens beleeft zaken weer anders, waarbij ik me ook realiseer dat woorden/taal soms tekort schieten in het omschrijven van gedachten en beleving. Bij mij was het denk ik ook wel een natuurlijke bereidheid, maar ik probeerde te hard mijn best te doen. En 24/7 mn natuurlijke bereidheid om mn best te doen is me min of meer opgebroken. Ik had ook mijn slaap en mijn rust nodig. En bewust slapen wilde nu net niet meer lukken op een bepaald moment.... Als het aanschouwen en proberen te begrijpen niet meer lukt stort het geheel van lichaam en geest vanzelf wel een keer in. Mijn lichaam was in dit geval waarschijnlijk intelligenter dan mijn brein....
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2013, 00:47   #86
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Virgo, soms is het heerlijk om je even onder te dompelen in "niets zijn". En dat is voor iedereen verschillend?. Met dat hoofd van mij wat de hele dag maar bezig is zoek ik ook vertier in onbenulligheden. Maar wat is dan onbenullig?
Yep, dat is wat ik langzamerhand begin te ontdekken... Dat ik mezelf toe mag staan om af en toe gewoon lekker "niets" te zijn en te ervaren dat onbenulligheid (ledigheid?) gewoon heerlijk is en MAG.

Mijn hoofd is eigenlijk te veel "bezig" zo nu en dan en dat is dodelijk vermoeiend al dat analyseren.... En eigenlijk weet ik dat ik toch nooit alles kan weten.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2013, 12:30   #87
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Yep, dat is wat ik langzamerhand begin te ontdekken... Dat ik mezelf toe mag staan om af en toe gewoon lekker "niets" te zijn en te ervaren dat onbenulligheid (ledigheid?) gewoon heerlijk is en MAG.

Mijn hoofd is eigenlijk te veel "bezig" zo nu en dan en dat is dodelijk vermoeiend al dat analyseren.... En eigenlijk weet ik dat ik toch nooit alles kan weten.
Dat analyseren is alleen te stoppen door je op iets onbenulligs te richten. En zo kan iets onbenulligs de grootste bevrediging schenken. Vroeger schamperde ik wel eens over mensen die soap kijken. Maar als rust voor je geest is het misschien wel heel geschikt. Ik heb dan ook altijd moeite om mijzelf "stil" te krijgen. Maar ook dat is een leerproces.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2013, 12:48   #88
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Mijn lichaam was in dit geval waarschijnlijk intelligenter dan mijn brein....
Je lichaam weet toch altijd wat ie moet doen? Het gaat juist fout of minder goed als we het brein de overhand geven en er niet naar luisteren.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2013, 12:54   #89
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Er zullen er mensen zijn die mogelijk in een klap volledig vrij zijn van hun ego. Bij mij is het een proces dat zijn tijd nodig heeft. Ik ben me er zeer bewust van mijn ego, en van alles wat in mij speelt. Dat zegt niet dat ik daar vrij van ben, maar alsnog zegt dat ook niet dat ik vervolgens geen recht van spreken heb omdat ik nog steeds, met groot regelmaat, onder de invloed van het ego ben. Met dezelfde regelmaat beleef ik ook vrijheid van het ego.

Oefenen baart kunst, en zo bij mij ook. Genoeg momenten ook waarin ik helder en vrij in ben, vandaar uit deel ik, en de bereidheid om door de ogen van een ander te kijken, wanneer ik vast zit, is er bij mij wel...

Je kiest mogelijk ervoor om alleen te zien wanneer ik niet in vrij ben, iig je reacties laten mij dat zien.
Volgens mij is het doorzien van je ik/gedachten enz. voldoende om het die functie in te laten nemen die nog wel gezond is voor het welzijn van onszelf en je medemens. Onze lichamen vergaan als ze niet meer nodig zijn, het ik bewustzjin ook. Het probleem lijkt mij vooral de dominatie en het idee van de afhankelikheid ervan niet in te kunnen zien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2013, 20:46   #90
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat analyseren is alleen te stoppen door je op iets onbenulligs te richten. En zo kan iets onbenulligs de grootste bevrediging schenken. Vroeger schamperde ik wel eens over mensen die soap kijken. Maar als rust voor je geest is het misschien wel heel geschikt. Ik heb dan ook altijd moeite om mijzelf "stil" te krijgen. Maar ook dat is een leerproces.
Misschien is dat ook wat Rumi heeft proberen uit te drukken met zijn gedicht: onszelf 'stil' krijgen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Sterf! Sterf!
Sterf aan deze liefde!
Als je aan deze liefde sterft
zal je ziel worden herboren.
Sterf! Sterf!
Wees niet bang te sterven
aan het bekende.
Als je sterft aan het vergankelijke
zul je het tijdloze ervaren.
Sterf! Sterf!
Doorbreek de ketenen
die je binden
aan de wereld van verslavingen.
Sterf! Sterf!
Sterf aan het onsterfelijke
en je zult de eeuwigheid binnengaan.
Sterf! Sterf!
Kom uit deze wolk tevoorschijn.
Als je de wolk afschudt,
zul je een stralende maan zijn.
Sterf! Sterf!
Sterf aan de herrie en de drukte
van de alledaagse beslommeringen.
In de stilte van liefde
zul je de levensvonk vinden.

Ik heb het door jou geplaatste gedicht nog een keer gequote, om het nog eens opnieuw te kunnen herbeleven, invoelen.

Rumi heeft sowieso veel mooie gedichten geschreven.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.