Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 July 2014, 16:16   #81
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Denk je dat de 'Waarheid' gevonden kan worden? De Waarheid is, hier en nu, altijd en overal.
Wat denk je dat die 'Waarheidsvinding' je gaat opleveren?
Dat je je beter voelt dan nu?
De 'spirituele' zoektocht wordt meestal ondernomen om zich veilig en onsterfelijk en immer gelukkig te kunnen voelen.
Maar daar gaat het niet om.
Als er hier en nu lijden is, kun je daar niet vanaf komen door te streven naar verlichting of waarheidsvinding.
Je moet onderzoeken wat het lijden veroorzaakt en er niet van weglopen.
Ik raad je aan om de boeken van Steven Harrison te lezen die uitvoerig over de problematiek rond het 'zoeken' geschreven heeft en een eerlijk man is.
Indien je nu zou aangeven op welke quote je reageert dan springt niet het halve forum in het gelid om op je te reageren. Mocht de vraag 'Denk je dat de Waarheid gevonden kan worden?' aan mij gericht zijn dan heb ik het volgende antwoord voor je.

Dat denk ik niet alleen, dat weet ik omdat Waarheid, datgene 'wat je bent' is omgeven met waarheid van 'wie je bent'. Dus wanneer je aan waarheidvinding doet dan elimineer je die waarheid rondom 'wie je bent' om uiteindelijk bij Waarheid 'wat je bent' uit te komen.

De vraag 'Wat denk je dat die 'Waarheidvinding' je gaat opleveren?' dan is het wederom geen gedachte maar een 'weten' wat Waarheid is. Maar het is een goede vraag want wanneer het iets moet 'opleveren' dan is er een hebberig ego in het spel. Voor het ego moet iedere inspanning iets opleveren. Doe je aan waarheidvinding dan levert dat helemaal NIETS op.

Dus het is niet dat je aan waarheidvinding doet om je beter te voelen. Omdat alle ego's zich beter willen voelen is het een gedrang van jewelste om de beste plaatsen onder de zon. Daar doe je dus na dat gedegen onderzoek niet meer aan mee.

Wanneer de zoektocht wordt begonnen om iets voor jou als persoon te bereiken begin er dan niet aan. Lijden wordt veroorzaakt door gedachten aan wat je niet hebt, wat je mist maar zeer zeker ook aan onbewustheid en egocentriciteit. Dus, wederom, onderzoek je gedachten en je weet waaraan je lijdt.

Ga gerust door met lezen en nieuwe gedachten vormen en hier argumenteren om het zelfonderzoek te kunnen uitstellen. Wanneer je dat onderzoek niet doet en blijft argumenteren spreek ik je over tien jaar nog steeds in dezelfde ontwikkeling als waarin je nu bent. Ga de berichten van dit forum van vier jaar geleden maar eens nalezen.
Rennie is offline  
Oud 14 July 2014, 21:28   #82
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji
Ge zijt tegen Marie bezig dus.
Jawel... zeveren tegen een ferme deerne doe ik nog het liefst van al!
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline  
Oud 14 July 2014, 21:31   #83
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Ga gerust door met lezen en nieuwe gedachten vormen en hier argumenteren om het zelfonderzoek te kunnen uitstellen. Wanneer je dat onderzoek niet doet en blijft argumenteren spreek ik je over tien jaar nog steeds in dezelfde ontwikkeling als waarin je nu bent. Ga de berichten van dit forum van vier jaar geleden maar eens nalezen.
Nou,nou... pessimist!
Ik stelde vragen aan Marie om over na te denken.
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline  
Oud 14 July 2014, 22:14   #84
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Nou,nou... pessimist!
Ik stelde vragen aan Marie om over na te denken.
Vandaar dat verzoek te quoten dan weet ik van wie je een reactie verwacht.
Rennie is offline  
Oud 14 July 2014, 22:19   #85
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Het grote misverstand!
Het zoeken zelf is de grote hinderpaal!
Waar is de Waarheid, dacht je?
De waarheid is diep binnen in mijzelf. Zoeken is misschien niet het juiste woord, we zoeken niet iets ergens.
In feiten is voor mij het zoeken naar de waarheid het ontdoen van die waarheid van alle leugens, verdraaiingen, zelfbegoochelingen... die wij door de eeuwen heen er rond opgebouwd hebben zodat we de kern, de te volgen weg volledig kwijt geraakt zijn en als verdwaalden hier op de aarde blijven ronddwalen.
marie is offline  
Oud 14 July 2014, 22:40   #86
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Aanvankelijk stelde je een probleem, dat ik althans, als probleem heb beantwoord. Als de vraag zou zijn geweest moet je samen in spiritualiteit groeien dan zou mijn antwoord zijn geweest dat dat niet strikt noodzakelijk is. Het is weliswaar zo dat wij inmiddels een decennia uit elkaar zijn, maar dat lag al in de lijn van de verwachtingen toen we een decennia getrouwd waren. De spirituele kant heb ik altijd alleen bewandeld, daar was noch bij haar noch bij mijn kinderen enige belangstelling.

Dus ja, terugkijkend was de zoektocht feitelijk als van een kluizenaar, hetgeen wil zeggen in geestelijke afzondering, althans niet in fysieke zin. Maar of dat nodig was, geen idee.

Degene, Marchien geheten, die mij geholpen heeft op mijn pad had wel een issue met haar man maar zag dat in de lijn van haar spirituele ontwikkeling. Ik heb wel eens geprobeerd haar te verleiden tot het deelnemen aan dit forum maar dat is niet gelukt. Dus via deze weg is ze niet te consulteren, hetgeen voor jou jammer is want ze had hetzelfde issue als jij.

Waar je zegt dat wel elkaar via het spiegelbeeld van een ander moeten leren kennen heb je het over de inhoud, de wie je bent. Wat de bedoeling is van onderzoek is voorbij de inhoud, het 'wie' te komen om jezelf als 'wat' je bent te kunnen ervaren.

Het is uit onwetendheid dat je naar de inhoud zoekt maar je werkelijke intrinsieke opdracht, kon je die horen, is op zoek te gaan naar wat die inhoud overstijgt en we elkaar kunnen ontmoeten in Waarheid of anders gezegd God binnen onze interacties ervaren.
Misschien duidelijker de vraag stellen: kan iemand alleen, in volledige afzondering (niet tijdelijk, maar wel gezocht en bewust) verder de weg naar verlichting bewandelen?

Indien ik mijzelf observeer kom ik tot de vaststelling dat ik wel hou van de innerlijke stilte maar van het ogenblik dat ik beslis om ergens in afzondering te gaan mediteren over de diepere zin van het bestaan en filosofische vragen ga trachten te beantwoorden mijn verstand begint rond te tollen van de hak op de tak, van het ene onderwerp op het andere en ik uit pure verveling het opgeef. Alleen sta ik nergens.

Mijn beste plaats voor het laten opwellen van innerlijke waarheden is s'morgens vroeg in het bed, na een nacht goed geslapen te hebben in de armen van mijn man met mijn onderbuik tegen zijn onderbuik (AUB denk niet aan sex). Op zo ogenblikken verzet ik bergen van dieper inzicht en is voor mij heel veel heel klaar en duidelijk.

Dus wat ik duidelijk wil maken is dat voor mijzelf het contact met een andere persoon hoogstnoodzakelijk is, ook als die persoon op geestelijk niveau totaal niet op dezelfde golflengte zit als ik. In tegendeel zijn onophoudelijk gepraat over koetjes en/of kalfjes op dat moment stoort mij, en vooral het voortdurend vragen om instemming met wat hij vertelt. Ik heb hem al herhaalde malen het zwijgen opgelegd; maar hij heeft dan juist heel veel behoefte aan dat gebabbel.

Die onderbuiken tegen elkaar is voor mij de werking van de tai tchi.
marie is offline  
Oud 14 July 2014, 22:48   #87
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Da's waar, maar het zoeken gebeurt.
Het is niet Marie die het zoeken gestart is, dus zij kan het ook niet stoppen.
Het zoeken is gewoon een eigenschap van iemand; men wil meer weten; waarom dit en waarom dat... en dat gaat in het begin niet om het willen kennen van een diepere waarheid, maar gewoon om het beter kennen van jezelf; waarom doe ik dit en waarom weiger ik om dat te doen...
Niemand leeft graag in de onwetendheid en handelt graag blindelings; al hoewel vele mensen zich gewoon aanpassen aan wat ze denken dat van hen gevraagd wordt en zich verder geen vragen stellen.
Ik hou er echter niet van om steeds weer dezelfde fouten te herhalen; ik wil weten wat ik zelf wil.
marie is offline  
Oud 14 July 2014, 22:52   #88
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Denk je dat de 'Waarheid' gevonden kan worden? De Waarheid is, hier en nu, altijd en overal.
Wat denk je dat die 'Waarheidsvinding' je gaat opleveren?
Dat je je beter voelt dan nu?
De 'spirituele' zoektocht wordt meestal ondernomen om zich veilig en onsterfelijk en immer gelukkig te kunnen voelen.
Maar daar gaat het niet om.
Als er hier en nu lijden is, kun je daar niet vanaf komen door te streven naar verlichting of waarheidsvinding.
Je moet onderzoeken wat het lijden veroorzaakt en er niet van weglopen.
Ik raad je aan om de boeken van Steven Harrison te lezen die uitvoerig over de problematiek rond het 'zoeken' geschreven heeft en een eerlijk man is.
Ik moet weten wat ik zelf wil; waarom ik dit of dat doe; waarom als iets mij eerst als voldoende overkomt er dan toch weer vragen zijn en er dan toch weer onduidelijkheid is. Die diepere waarheid is er later bijgekomen; ik ben vertrokken van het kennen van mijzelf en ook van de vraag waarom leven wij, wat doe ik hier, wat wil ik...
Inderdaad mijn Eigen ik is mijn werkveld.
En daar volstaat het niet om te zeggen dat de waarheid is en al gekend is; ik ken mijzelf nog niet volledig, dus gaat de zoektocht verder.
marie is offline  
Oud 14 July 2014, 23:00   #89
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Indien je nu zou aangeven op welke quote je reageert dan springt niet het halve forum in het gelid om op je te reageren. Mocht de vraag 'Denk je dat de Waarheid gevonden kan worden?' aan mij gericht zijn dan heb ik het volgende antwoord voor je.

Dat denk ik niet alleen, dat weet ik omdat Waarheid, datgene 'wat je bent' is omgeven met waarheid van 'wie je bent'. Dus wanneer je aan waarheidvinding doet dan elimineer je die waarheid rondom 'wie je bent' om uiteindelijk bij Waarheid 'wat je bent' uit te komen.

De vraag 'Wat denk je dat die 'Waarheidvinding' je gaat opleveren?' dan is het wederom geen gedachte maar een 'weten' wat Waarheid is. Maar het is een goede vraag want wanneer het iets moet 'opleveren' dan is er een hebberig ego in het spel. Voor het ego moet iedere inspanning iets opleveren. Doe je aan waarheidvinding dan levert dat helemaal NIETS op.

Dus het is niet dat je aan waarheidvinding doet om je beter te voelen. Omdat alle ego's zich beter willen voelen is het een gedrang van jewelste om de beste plaatsen onder de zon. Daar doe je dus na dat gedegen onderzoek niet meer aan mee.

Wanneer de zoektocht wordt begonnen om iets voor jou als persoon te bereiken begin er dan niet aan. Lijden wordt veroorzaakt door gedachten aan wat je niet hebt, wat je mist maar zeer zeker ook aan onbewustheid en egocentriciteit. Dus, wederom, onderzoek je gedachten en je weet waaraan je lijdt.

Ga gerust door met lezen en nieuwe gedachten vormen en hier argumenteren om het zelfonderzoek te kunnen uitstellen. Wanneer je dat onderzoek niet doet en blijft argumenteren spreek ik je over tien jaar nog steeds in dezelfde ontwikkeling als waarin je nu bent. Ga de berichten van dit forum van vier jaar geleden maar eens nalezen.
Duidelijk dat je het over zelfonderzoek heb en daar zit ik op dezelfde golflengte als jij en duidelijk dat het niet het ego is dat je voornaamste bekommernis is, idem voor mij.
Maar met je wie en wat zit ik nog in de knoop.
Als je zegt dat het niets moet opleveren, niet akkoord want voor mij is elk bijkomend inzicht heel veel waard. Als je bedoeld dat het niets 'werelds' moet opleveren, akkoord.

Maar inderdaad, ook indien we nooit de diepste waarheid zouden vinden, zelfs dan kan ik niet stoppen met mijzelf onder de microscoop te leggen en verder uit te pluizen.
marie is offline  
Oud 14 July 2014, 23:01   #90
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Jawel... zeveren tegen een ferme deerne doe ik nog het liefst van al!
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.