Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 April 2012, 09:31   #81
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Wie zegt dat ik jou aansprak?
Niemand.
Maar ik kan slechts voor mijzelf spreken.
Citaat:
En waarom zou het enig verschil maken wat iemands indruk vertelt?
Omdat ik in geval van indruk benaderd wordt vanuit denkbeelden.
Citaat:
Wat maakt dat het irritant is?
Het moeten reageren (ter verantwoording geroepen worden) vanuit de denkbeelden van de ander die voor mij onrealistisch zijn.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 8 April 2012, 09:36   #82
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik neem mijn woorden terug, Mihaella, je geeft geen openheid. Je openheid is teveel aan voorwaarden verbonden. Ik heb je geantwoord, maar op een andere manier dan jij voor ogen had. Je reactie is dat ik ontwijk en niet naar mezelf kijk. Je verhaal van de groepsprocessen, zie ik ook anders, maar de behoefte ontgaat me om erop te reageren. Het geeft me het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen en daar houd ik niet van.

Je uitnodiging naar mezelf te kijken is niet onvoorwaardelijk. Jouw ego wil dat meerdere ego's buigen voordat jouw ego dat zelf doet. Daar pas ik voor.

Nog een laatste opmerking n.a.v. iets uit deze string. Kwetsbaar zijn is openheid geven over je gevoeligheden. Die gevoeligheden zijn per persoon verschillend. Jij kan niet voor een ander invullen over welke emoties ze openheid moeten geven voordat ze kwetsbaar heten. Dan projecteer je jouw verhaal op de ander en ben je niet meer zuiver bezig.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 8 April 2012, 10:48   #83
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik neem mijn woorden terug, Mihaella, je geeft geen openheid. Je openheid is teveel aan voorwaarden verbonden. Ik heb je geantwoord, maar op een andere manier dan jij voor ogen had. Je reactie is dat ik ontwijk en niet naar mezelf kijk. Je verhaal van de groepsprocessen, zie ik ook anders, maar de behoefte ontgaat me om erop te reageren. Het geeft me het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen en daar houd ik niet van.

Je uitnodiging naar mezelf te kijken is niet onvoorwaardelijk. Jouw ego wil dat meerdere ego's buigen voordat jouw ego dat zelf doet. Daar pas ik voor.

Nog een laatste opmerking n.a.v. iets uit deze string. Kwetsbaar zijn is openheid geven over je gevoeligheden. Die gevoeligheden zijn per persoon verschillend. Jij kan niet voor een ander invullen over welke emoties ze openheid moeten geven voordat ze kwetsbaar heten. Dan projecteer je jouw verhaal op de ander en ben je niet meer zuiver bezig.
Je hebt het zo goed op een rijtje, wat betreft wat bij mij speelt. Heb je moed om ook iets over jouw onbewustheid te noemen, die in dit contact met mij, op dit draadje, bij jou speelt? Nu!
Ik heb je bereidheid om het contact aan te gaan opgemerkt. Daarnaast toen er sprake was om ook zelf bij jezelf te kijken, wat bij jou geraakt werd in ons contact, schuilde je weer achter jouw analyse over mij.
Alles wat op dit draadje, wat mij betreft, aan het licht kwam, door mij genoemd of door een ander, ben me er van bewust, en het klopt. De onbewustheid die ik laat zien, ben me daar bewust over gebogen. Het heeft tijd nodig om het te doorgronden en te overstijgen.
Daarom, zoals ik al zei, me met bewustwording en zelfkennis bezig houd.

Het klopt dat ik gevoelig ben als iemand mij egocentrisch benaderd.

Helaas hebben wij elkaar grens ontmoet, maar als het als bewustwording bekeken wordt, is het juist een kans om er naar te kijken.
Hier gaat het om Esradha!

Ik zie dat de bereidheid bij jou, om naar wat bij jou speelt tijdens dit gesprek, niet aanwezig is om er naar te kijken. Het houdt dus hier op. Het is geven en nemen en ik ervaar je geven niet. Van mij kant is er ook geen sprake van geven naar jou toe. Zie dit als een voorbeeld van wat wij in ons leven tegenkomen Esradha. Kunnen samen hier iets van leren, of blijven wij de vingertjes naar elkaar wijzen?

Succes en sterkte met jouw proces Esradha. Als je alsnog de bereidheid hebt om ook iets over jouw geraaktheid die nu plaats vond in ons gesprek te vertellen, voel je je vrij.
Als je alleen de behoefte hebt om weer een analyse over mij te geven, laat het rusten, is verloren tijd.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 April 2012, 11:23   #84
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Weet je waarom ik niet die bereidheid liet zien? Omdat je uitnodiging ertoe niet oprecht voelt. Omdat jij mijn openheid nodig hebt. Omdat ik het anders zie als jij, maar je me dan ontwijkend vindt. Omdat ik je wil uitdagen het niet bij anderen te blijven zoeken.

Mijn geraaktheid ligt niet op het punt waar jij hem ziet. Mijn geraaktheid nu ligt erin dat ik me gedwongen voelde. Jouw projecties te moeten volgen, jouw proces wat je voor mij voor ogen hebt. Jouw behoefte dat ik me bloot geef. Dat maakt het voor mij moeilijker om bij mezelf te blijven en mijn eigen weg te volgen.

Ik neem afstand, omdat ik het gevoel heb dat je een deel van jezelf op mij projecteert en ik naar mezelf wil blijven kijken vanuit dat wat in mij speelt. Ik heb mijn leven lang bloot gestaan aan projecties van anderen en ben mezelf daarin verloren. Daarom raakt het mij.

Ga mij niet op gebrek aan moed aanspreken, want ik heb moed genoeg in mijn proces en op dit forum laten zien. Ik laat mij alleen niet een bepaalde kant op dwingen. Als ik iets niet vertel, heb ik een bewuste keuze gemaakt dat voor me te houden en die keuze ligt menigmaal anders dan jij denkt.

Wijziging aangebracht door Esradha op 8 April 2012 om 11:34.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 8 April 2012, 11:31   #85
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Weet je waarom ik niet die bereidheid liet zien? Omdat je uitnodiging ertoe niet oprecht voelt. Omdat jij mijn openheid nodig hebt. Omdat ik het anders zie als jij, maar je me dan ontwijkend vindt. Omdat ik je wil uitdagen het niet bij anderen te blijven zoeken.

Mijn geraaktheid ligt niet op het punt waar jij hem ziet. Mijn geraaktheid nu ligt erin dat ik me gedwongen voelde. Jouw projecties te moeten volgen, jouw proces wat je voor mij voor ogen hebt. Jouw behoefte dat ik me bloot geef. Dat maakt het voor mij moeilijker om bij mezelf te blijven en mijn eigen weg te volgen.

Ik neem afstand, omdat ik het gevoel hebt dat je een deel van jezelf op mij projecteert en ik naar mezelf wil blijven kijken vanuit dat wat in mij speelt. Ik heb mijn leven lang bloot gestaan aan projecties van anderen en ben mezelf daarin verloren. Daarom raakt het mij.

Ga mij niet op gebrek aan moed aanspreken, want ik heb moed genoeg in mijn proces en op dit forum laten zien. Ik laat mij alleen niet een bepaalde kant op dwingen. Als ik iets niet vertel, heb ik een bewuste keuze gemaakt dat voor me te houden en die keuze ligt menigmaal anders dan jij denkt.


Ik heb heel veel geleerd en ont-dekt in jou hele proces. Knap hoor! Maar dat had ik je al eens verteld, ik heb er diep respect voor, dat mag ook eens openlijk gezegd worden.

Liefss Ulla
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 8 April 2012, 11:35   #86
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je hebt het zo goed op een rijtje, wat betreft wat bij mij speelt. Heb je moed om ook iets over jouw onbewustheid te noemen, die in dit contact met mij, op dit draadje, bij jou speelt? Nu!
Ik heb je bereidheid om het contact aan te gaan opgemerkt. Daarnaast toen er sprake was om ook zelf bij jezelf te kijken, wat bij jou geraakt werd in ons contact, schuilde je weer achter jouw analyse over mij.
Alles wat op dit draadje, wat mij betreft, aan het licht kwam, door mij genoemd of door een ander, ben me er van bewust, en het klopt. De onbewustheid die ik laat zien, ben me daar bewust over gebogen. Het heeft tijd nodig om het te doorgronden en te overstijgen.
Daarom, zoals ik al zei, me met bewustwording en zelfkennis bezig houd.

Het klopt dat ik gevoelig ben als iemand mij egocentrisch benaderd.

Helaas hebben wij elkaar grens ontmoet, maar als het als bewustwording bekeken wordt, is het juist een kans om er naar te kijken.
Hier gaat het om Esradha!

Ik zie dat de bereidheid bij jou, om naar wat bij jou speelt tijdens dit gesprek, niet aanwezig is om er naar te kijken. Het houdt dus hier op. Het is geven en nemen en ik ervaar je geven niet. Van mij kant is er ook geen sprake van geven naar jou toe. Zie dit als een voorbeeld van wat wij in ons leven tegenkomen Esradha. Kunnen samen hier iets van leren, of blijven wij de vingertjes naar elkaar wijzen?

Succes en sterkte met jouw proces Esradha. Als je alsnog de bereidheid hebt om ook iets over jouw geraaktheid die nu plaats vond in ons gesprek te vertellen, voel je je vrij.
Als je alleen de behoefte hebt om weer een analyse over mij te geven, laat het rusten, is verloren tijd.
Je hebt geen idee waar je over praat.
Ik kan mij oprecht en bewust boos maken als onwetenden daar zo over heen walsen, zoals jij hier doet. En mij plaatsvervangend schamen. Wat een (onbewust) geweld, jeetje om stil van te worden.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 8 April 2012, 11:44   #87
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Hoi Esradha,

Ook bijzonder om te zien dat wij toch door hetzelfde gedrag van de ander, ons er voor afsluiten.
Ik ervoer jou ook als sturend tegen het einde van het gesprek.
Je vond dat ik anders moet doen, je wilde mij stimuleren dat ik anders in zou staan. Voor mij voelde dat als sturen, en geen oog hebben voor dat wat ik wel aan ging.
Ik zie het niet als verloren tijd ,wat wij tot nu toe aangingen, maar ik zie het wel in dat het een herhaling is, als een punt waarop ik keer op keer beland.
Zoals ik jou lees op het forum, is het ook een gevoeligheid die je tegen komt in het contact met de buitenwereld.
Wat ik vooral zie in zo een gesprek, is er de (geringe) openheid die er wel ontstaat. Dat afsluiting onvermijdelijk volgt, is het niet zo gek gezien het feit dat wij allebei iets voor ogen hebben, en volgens mij allebei zeer gevoelig zijn voor sturing die wij niet willen volgen, maar die volgens mij wel bij ons allebei aanwezig is: controle!..

Hoe dan ook, fijn en spannend jou gesproken te hebben tot nu toe.

Fijne dagen Esradha, en tot lees..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 April 2012, 11:51   #88
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Zie wat een prachtig voorbeeld is de reactie van Ulla. Ze stort zich op het gesprek, en gooit wat benzine op het vuur, die eigenlijk geen vuur is, maar een gesprek die mogelijk openheid zou kunnen bereiken als mensen naar hun eigen geraaktheid zouden kijken.
Wat raakt Ulla nu? Is ze bereid om iets over haar geraaktheid te noemen?

Zoals ik laatst noemde, ik zie dat als groepsdynamiek waarin men geen weerstand in staat is om tegen te bieden, omdat men (wij dus) door impulsen gestuurd wordt.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 April 2012, 12:00   #89
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Je hebt geen idee waar je over praat.
Ik kan mij oprecht en bewust boos maken als onwetenden daar zo over heen walsen, zoals jij hier doet. En mij plaatsvervangend schamen. Wat een (onbewust) geweld, jeetje om stil van te worden.
Met 'iets' dat het verschil aantoont, valt het 'niet iets' te ontdekken, met het verschil dat het 'niet iets' aantoont valt het 'iets' te onderscheiden. Ergo in een interactie, zoals ook deze er een is, is de 'boeman' net zo dienstig als de 'geliefde' dat is. Door de alom oververtegenwoordiging van geliefden zou je je eigenlijk gelukkiger mogen prijzen dat er een interactie kan ontstaan met een boeman.

Afgezien daarvan is het ook nog zo dat wederwoorden, tegengestelde meningen, je als enige af kunnen brengen van je vastgeroeste ideeën.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 April 2012, 12:04   #90
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Met 'iets' dat het verschil aantoont, valt het 'niet iets' te ontdekken, met het verschil dat het 'niet iets' aantoont valt het 'iets' te onderscheiden. Ergo in een interactie, zoals ook deze er een is, is de 'boeman' net zo dienstig als de 'geliefde' dat is. Door de alom oververtegenwoordiging van geliefden zou je je eigenlijk gelukkiger mogen prijzen dat er een interactie kan ontstaan met een boeman.

Afgezien daarvan is het ook nog zo dat wederwoorden, tegengestelde meningen, je als enige af kunnen brengen van je vastgeroeste ideeën.

Uiteraard! Elke geliefde of boeman reactie is ook een van en voor jezelf en dient uiteindelijk je eigen Zelfkennis. Het zijn twee kanten van een medaillie. Je kunt ook net zo niets zeggen en het in het niets laten opgaan.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.