Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Soefisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Soefisme God die zich uitdrukt in het hele universum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 April 2013, 23:53   #81
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
De ziel maakt veel los zo te zien....

Volgens mij is de ziel gewoon pure liefde, en is ons ego door God geschapen (de Bron van Universele Liefde of geef het de naam die je wilt) om de ziel (deel van de Bron) te laten ervaren. Maar ik weet het niet en al helemaal niet zeker ....

http://www.youtube.com/watch?v=R2efbDmGavQ
Het ego is als instrument niet zo'n ramp (als ik wel eens lijk te willen doen voorkomen). Het is alleen nogal van belang om alvorens het ergens op los te laten z'n aard te doorzien.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 23:53   #82
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik bedoel eigenlijk dat nondualisme ook tot een bepaalde vorm van onverschilligheid kan leiden. Dat proef ik een beetje uit Aart zijn beweringen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat Aart zelf onverschillig is. Dat direct aanvaarden dat alles gebeurd zoals het moet gebeuren haalt een beetje de essentie uit het duale bestaan vandaan. Terwijl ik juist ervaar dat het ervaren van nondualisme leidt tot een intensere illusie van het duale bestaan.
Wat bedoel je met intensere illusie van het duale bestaan?
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 23:54   #83
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
De ziel maakt veel los zo te zien....

Volgens mij is de ziel gewoon pure liefde, en is ons ego door God geschapen (de Bron van Universele Liefde of geef het de naam die je wilt) om de ziel (deel van de Bron) te laten ervaren. Maar ik weet het niet en al helemaal niet zeker ....

http://www.youtube.com/watch?v=R2efbDmGavQ
prachtig!
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 23:55   #84
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het ego is als instrument niet zo'n ramp (als ik wel eens lijk te willen doen voorkomen). Het is alleen nogal van belang om alvorens het ergens op los te laten z'n aard te doorzien.
Dit lijkt een contradictie. Als zijn aard is doorzien vervalt daarmee toch de behoefte om 'm ergens op los te laten? Of hoe moet ik dat zien?
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 23:56   #85
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
ja soms veranderd er nog zo wat en dat las jij dan net niet. Misschien dat dit beter bij jou nu past.

http://www.youtube.com/watch?v=tPPkNMEioaY

dat dit liedje ook jou mag opbeuren Niets, net als het bij mij doet. Voor jou! (God is voor mij bewustzijn/liefde)
Ja, dat past me beter Cynthia. Op zn tijd wil ik best wat stevigers, maar op deze frequentie werken mijn hersens beter en het voelt prettiger aan.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 23:57   #86
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Twijfel is het begin van kennis, Virgo.
Het geeft mij in ieder geval een gevoel van ruimte. Alles wat vaststaat beweegt niet meer....


.... zit in een beetje filosofiche bui en dan krijg ik 'last' van beelddenken/metaforen die naar boven ploppen...

Sowwy;)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 00:00   #87
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Dit lijkt een contradictie. Als zijn aard is doorzien vervalt daarmee toch de behoefte om 'm ergens op los te laten? Of hoe moet ik dat zien?
Die opmerking valt samen met de eerder geuite opvatting dat het ego jouw houvast is in de wereld. Het heeft alleen een te grote (toegekende) betekenis gekregen in het maatschappelijk functioneren, waarin het gevraagd is elkaar bij voortduring te bevestigen. Dat we elkaar moeten bevestigen geeft al aan dat dat ego een luchtkasteel is, een opvoering van ons allen gezamenlijk om het ding in de lucht te houden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 00:01   #88
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Wat bedoel je met intensere illusie van het duale bestaan?
Bewustwording van de afgescheidenheid waarin ik leef. Net zoals je van een droom kan genieten als je weet dat het een droom is en hij zometeen voorbij is.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 00:01   #89
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
ja soms veranderd er nog zo wat en dat las jij dan net niet. Misschien dat dit beter bij jou nu past.

http://www.youtube.com/watch?v=tPPkNMEioaY

dat dit liedje ook jou mag opbeuren Niets, net als het bij mij doet. Voor jou! (God is voor mij bewustzijn/liefde)
Ook mooi!
Als ik mij een voorstelling maak van God is het dat Cynthia: bewustzijn/liefde
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 00:09   #90
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Die opmerking valt samen met de eerder geuite opvatting dat het ego jouw houvast is in de wereld. Het heeft alleen een te grote (toegekende) betekenis gekregen in het maatschappelijk functioneren, waarin het gevraagd is elkaar bij voortduring te bevestigen. Dat we elkaar moeten bevestigen geeft al aan dat dat ego een luchtkasteel is, een opvoering van ons allen gezamenlijk om het ding in de lucht te houden.
Maar als gezien is dat het een luchtkasteel is, waarom dan nog al die moeite om het in de lucht te houden?
Guy is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
gedicht, Hazrat Inayat Khan, Soefisme, ziel


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.