Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Byron Katie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Byron Katie The Work is een manier om de gedachten die al het lijden in de wereld veroorzaken op te sporen en te onderzoeken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 January 2015, 18:16   #81
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik vind het een zwakke quote. Waarom zou ik überhaupt mijzelf opleggen om 1,2, 3 of meer keer per dag een goede daad te doen? Iedere dag brengt het zijne voort en als gedienstigheid de insteek is dan doet 'dat wat de dag meebrengt' er niet meer toe.

Deze quote lijkt mij (voorzover ik hem begrijp) alleen maar een aanmoediging voor ego om zichzelf te verbeteren. Een doodlopende weg. Doe dan maar geen 'goede daden'.
Het is ook geen experiment voor jou, Theo.
Alleen voor mensen die nog niet egoloos zijn.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 18:20   #82
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ze laat je feitelijk een test doen door aan te bevelen drie goede daden per dag voor anderen te doen zonder daarbij te vermelden dat jij dat gedaan hebt en als iemand toch bemerkt dat jij het gedaan hebt opnieuw te beginnen om na een x aantal keren het ego (dat zich dus niet langer meer kan inhouden: noot redactie) te horen uitschreeuwen:

'Dat heb IK gedaan'.

Niet voor de goede daad zelf maar om het claimgedrag van ego aan te geven.
Ok, dat bied een ander perspectief. Niet-ego is niet gehecht aan de credits van goede daden. Niet-ego 'doet' en ziet niet om.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 18:27   #83
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het is ook geen experiment voor jou, Theo.
Alleen voor mensen die nog niet egoloos zijn.
Ik ben niet egoloos, ik hoor ego nog wel eens schreeuwen. Dat is nou juist het ultieme 'niet-doen'. Toch iets 'goeds' doen en ego laten jammeren en schreeuwen dat hij dat niet wil.

Toch vind ik het iets kunstmatigs hebben. Ik ga niet de stad in om 3 goede daden te doen. Het zou ook niks met mij doen. Er gebeurd niks met mij als ik iemand bezoek die wat eenzaam is, maar die ik verder wel aardig vind. Er gebeurd niks met mij als ik 100 euro over maak naar Afrika.

Nee pas alles in jou in opstand komt. Dan pas kun je 'niet-doen'. Daar zou de ware zoeker de focus op moeten leggen. Het is het zoeken naar de weerstand in je zelf. Dat is wat ik noem 'fine-tunen'.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 18:39   #84
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik ben niet egoloos, ik hoor ego nog wel eens schreeuwen. Dat is nou juist het ultieme 'niet-doen'. Toch iets 'goeds' doen en ego laten jammeren en schreeuwen dat hij dat niet wil.

Toch vind ik het iets kunstmatigs hebben. Ik ga niet de stad in om 3 goede daden te doen. Het zou ook niks met mij doen. Er gebeurd niks met mij als ik iemand bezoek die wat eenzaam is, maar die ik verder wel aardig vind. Er gebeurd niks met mij als ik 100 euro over maak naar Afrika.

Nee pas alles in jou in opstand komt. Dan pas kun je 'niet-doen'. Daar zou de ware zoeker de focus op moeten leggen. Het is het zoeken naar de weerstand in je zelf. Dat is wat ik noem 'fine-tunen'.
Als je dan toch zo nodig het experiment wilt doen, probeer het dan eens met op bezoek gaan bij iemand die eenzaam is en waar je een pleurishekel aan hebt of maak zo veel geld over naar Afrika dat je zelf deze maand niet meer te eten hebt.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 18:45   #85
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als je dan toch zo nodig het experiment wilt doen, probeer het dan eens met op bezoek gaan bij iemand die eenzaam is en waar je een pleurishekel aan hebt of maak zo veel geld over naar Afrika dat je zelf deze maand niet meer te eten hebt.
Ik zie dat je niet begrijpt wat ik bedoel Rob.
Maar je bedoelt het vast wel weer goed.
Heb je toch een goede daad gedaan...
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 18:53   #86
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Heb je toch een goede daad gedaan...
Nu je gezien hebt dat ik het gedaan hebt, telt het helaas niet mee ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:01   #87
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nu je gezien hebt dat ik het gedaan hebt, telt het helaas niet mee ...
Het is de bedoeling dat JIJ het niet ziet. Je hebt er dus he-le-maal niks van begrepen. Wat ik van jou goede daad vind doet totaal niet ter zake. Of ik vanavond 3 taarten bij je laat bezorgen of dat ik het er nooit over heb, het is JOU om het even.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:08   #88
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het is de bedoeling dat JIJ het niet ziet. Je hebt er dus he-le-maal niks van begrepen. Wat ik van jou goede daad vind doet totaal niet ter zake. Of ik vanavond 3 taarten bij je laat bezorgen of dat ik het er nooit over heb het is JOU om het even.
Ik ga het je verder niet uitleggen, want dan zou ik weer een goede daad doen waarvan het bekend is dat ik het gedaan heb.

Doe maar een appeltaart.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:22   #89
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Je hebt bijvoorbeeld vanmorgen een songtekst in het Engels geplaatst. Als je geen woord Engels zou begrijpen, zou naar mijn idee zo'n songtekst je ook niets doen. Mede daaruit kwam mijn gevoel voort. De quotes van Byron Katie zijn over het algemeen geen ingewikkeld taalgebruik. Maar als je oprecht vraagt om een vertaling is er altijd wel iemand om die te geven.
Daar zit wat in maar hoe belangrijk is dat eigenlijk?

...en wat ik verder vertelde is ook niet boeiend, maar soms vind ik het door bepaalde omstandigheden ook prettig om een NL vertaling te hebben De quote snapte ik eerst ook niet, ondanks dat ik Engels in de basis wel goed kan. Toch bakte ik er eerst ook niets van en heb het daarom eerst laten liggen. Uiteraard kan en mag iedereen ook zelf moeite doen.

Wijziging aangebracht door Ulla op 7 January 2015 om 01:37.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 January 2015, 19:23   #90
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nu je gezien hebt dat ik het gedaan hebt, telt het helaas niet mee ...
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Byron Katie in Nederland Esradha Byron Katie 12 25 June 2013 23:14
Van het (vroegere) Byron Katie forum Renoir Byron Katie 11 7 March 2012 08:52
Byron Katie: Life is a dream: diane Byron Katie 5 2 February 2012 20:33


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.