Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 November 2012, 13:45   #81
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
De tuin fatsoeneren en/of controleren.
Dat wordt tijdens de week gedaan. Op zondag flaneert men langs de velden.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 13:52   #82
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

O, voor jullie zijn heel de velden: den hof?

Het land van Guido Gezelle..

...En de witte.. :-))
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 13:53   #83
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat zeg ik nou? Naar de regen luisteren. Wel lezen ja?
Oh, ja..... :-)))
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 13:57   #84
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Renoir,

Als jij 'gezien' hebt wie je bent dan zou je ten diepste beseffen dat het Leven zich simpelweg voltrekt en dat er niemand is die dat doet.
(ook en vooral m.b.t. zelfonderzoek)
Ik heb zo'n zin om te zeggen 'maar Blikje ik weet helemaal niet wie ik ben, ik weet 'wat' ik ben', nou vooruit ik doe het gewoon, ik zeg het.

En vervolgens is er dat diepste besef dat niet 'ik ben' maar 'alles is' en dan is er verlossing van iets met zijn egocentrische kern. Dat is ver voorbij aan 'dat er niemand is die dat doet'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 14:05   #85
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Hier schijnt de zon en het is buiten 10 graden. Ik ga 'den toer van den hof' eens doen, zoals men het hier zegt.
Het hof, dat zeggen de boeren toch van hun stede ? Je woont vast lekker landelijk.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 14:34   #86
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb zo'n zin om te zeggen 'maar Blikje ik weet helemaal niet wie ik ben, ik weet 'wat' ik ben', nou vooruit ik doe het gewoon, ik zeg het.

En vervolgens is er dat diepste besef dat niet 'ik ben' maar 'alles is' en dan is er verlossing van iets met zijn egocentrische kern. Dat is ver voorbij aan 'dat er niemand is die dat doet'.
Nee Renoir, ik beweer dat dit niet mogelijk is zoals jij dat beweert.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 14:43   #87
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Nee Renoir, ik beweer dat dit niet mogelijk is zoals jij dat beweert.
Wat is niet mogelijk, ik beweer hier meerdere dingen ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 16:53   #88
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wanneer ik voor mijzelf spreek dan moet ik bekennen dat ik het zelf niet begrijp, de gelegenheid tussen weten en 'niet weten'.
Het is zoals autorijden. Ik moet de auto niet begrijpen om te kunnen rijden. Maar ik kan de gelegenheid (het voorkomen van de auto) wel gebruiken.
Met zien is het ook zo gesteld. Het ik reist in het gewone (niet weten) en de ziener reist in de droom (weten).
Bewustzijn laat toe beide gelegenheden met elkaar te verbinden zowel in begrijpen en als in handelen.
Na het volhouden van 'niet weten' is voor het zelfonderzoek het verband leggen tussen het gewone begrijpen en handelen ?n het juist begrijpen en handelen de basis om tot de samenvatting te komen.
Sorry Looro, maar er is totaal geen herkenning met jouw woorden. Volgens mij is het toch wel handig als je wilt auto rijden, dat je weet wat een gaspedaal is en waar het zit. Dat er eerst benzine in moet, is ook wel prettig om te weten. En dan maak je weer onderscheid tussen ik en de ziener en dan ook nog eens een keer tussen gewoon begrijpen en handelen en juist begrijpen en handelen. Als het voor jou maar helder is. Ik heb er niks mee, maar bedankt voor de toelichting.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 16:55   #89
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
O, voor jullie zijn heel de velden: den hof?

Het land van Guido Gezelle..

...En de witte.. :-))
Het land van Gezelle, het Brugse Vrije, het Houtland, Midden West-Vlaanderen, ....
'De Witte' zijn de Brabantse contreien.

In alle geval 'den hof' (de landerijen) lag er goed bij.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 17:27   #90
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Sorry Looro, maar er is totaal geen herkenning met jouw woorden. Volgens mij is het toch wel handig als je wilt auto rijden, dat je weet wat een gaspedaal is en waar het zit. Dat er eerst benzine in moet, is ook wel prettig om te weten. En dan maak je weer onderscheid tussen ik en de ziener en dan ook nog eens een keer tussen gewoon begrijpen en handelen en juist begrijpen en handelen. Als het voor jou maar helder is. Ik heb er niks mee, maar bedankt voor de toelichting.
Het zij zo, ik ben toch al niet zo'n schitterend chauffeur. Ik bedoelde ermee dat iemand de werking van een injectiemotor niet hoeft te kennen om een auto te kunnen besturen. Neemt niet weg dat de zaken die jij noemt belangrijk zijn om weten.

Het onderscheid dat ik maak tussen het ik en de ziener berust op het verschil tussen het ik in de gewone werkelijkheid van alle dag en de toeschouwer die ik ervaar als ziener in de werkelijkheid van de droom tijdens de slaap.
Ik maak dit onderscheid omdat het zich voordoet en ik mij bewust ben van dat verschil. En het rare is dat ik in de droom in de gelegenheid van ziener optreed waar het ik van alledag niet aanwezig is. Wat er daar ook gebeurt, het wordt alleen en uitsluitend vertoond aan de ziener.

Ik maak dit onderscheid dus niet als een soort gave of mystieke staat of wat dan ook. Ik stel dagelijks vast dat bewustzijn mij in deze gelegenheid brengt. Ik hoor van anderen dat zij ook slapen en ook dromen. Dus zo vreemd is dat niet.
Uit het verschil tussen het gewone en de droom kan ik zien dat de gewone werkelijkheid en de droomwerkelijkheid niet de echte werkelijkheid zijn, maar een verzameling verschijnselen die zich voordoen.
Dit verschil onderzoeken leert mij dat er geen persoonlijke verschijnselen voorkomen en een persoon rechtvaardigen, maar dat er altijd verschijnselen zijn die zich voordoen zonder onderscheid.
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana - Zelfonderzoek jan Advaita 4 31 August 2011 16:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.