Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 November 2014, 16:42   #81
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Haha tegenover het onovertroffen 'Weten' (verwoord door Ben) de kennis van een Ramesh plaatsen is hilarisch
Als ik mijn kennis ertegenover moet zetten is het stilte. Maar dat gaat niet, want ik heb ook van de appel gebeten (net zoals Ramesh, maar die is ervan af, want dood).
Wat denk je van deze?

"Niemand kan waarheid bezitten,
maar men kan zich wel afstemmen op waarheidsfrequentie,
De frequentie van het Het Leven zelf.

'Waarheid maakt vrij';
Elke mens kan voor zichzelf uitmaken welke weg of levensfilosofie hem het meest innerlijk bevrijdende gevoel geeft "
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 17:00   #82
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Als ik mijn kennis ertegenover moet zetten is het stilte. Maar dat gaat niet, want ik heb ook van de appel gebeten (net zoals Ramesh, maar die is ervan af, want dood).
Wat denk je van deze?

"Niemand kan waarheid bezitten.
Dat is een verkeerde, lees subjectieve vertaling van de ware, betekenis van 'Waarheid IS'.

De vertaling kan wel verdedigd worden hoor. Gedegen zelfonderzoek wijst uit dat er niemand is, dus in dat kader is er niemand dus ook geen niemand in 'niemand kan waarheid bezitten'. Omdat Waarheid universeel is kan deze ook nog eens niet bezeten (individueel vanuit het 'ik' bezien) worden en ook klopt het gezegde in dat kader. Maar het wordt nogal vaak misbruikt (tegen waarheid zonder 'ik' uitgangspunt verkondigd) dus ik kan het niet aanbevelen.

Citaat:
maar men kan zich wel afstemmen op waarheidsfrequentie,
De frequentie van het Het Leven zelf.
Een waarheidsfrequentie bestaat niet, laat staan dat daar dus op afgestemd kan worden. Wat je kunt doen is bevattelijk worden voor Waarheid maar daarvoor is het nodig de subjectief beleefde waarheid als onwaarachtig te leren zien.

De frequentie van het leven zelf is de overtreffende trap van de 'grootste onzin'. Zou er al een frequentie van het leven bestaan dan kan deze niet gerelateerd worden aan Waarheid. Het leven is iets IN Bewustzijn en niet groter dan dat en daaraan dus ondergeschikt. Zoals je wellicht wel weet is Waarheid een synoniem van Bewustzijn.

Citaat:
'Waarheid maakt vrij';
Dat waarheid vrij maakt kun je zo niet stellen, de Duitsers hadden 'Arbeit macht Frei boven de concentratiekampen hangen. Alles maakt vrij, als persoonlijk label, als je er maar in geloofd. Vrijheid is niet iets waar Waarheid zich over bekommerd en is een menselijke subjectief beleefde gewenstheid waar het kennelijk als subjectieve beleving vaak lijkt te ontbreken en waar leermeesters vaak om die reden dan ook nogal graag op inspelen.

Citaat:
Elke mens kan voor zichzelf uitmaken welke weg of levensfilosofie hem het meest innerlijk bevrijdende gevoel geeft "
Als je uit bent om wat te krijgen, dat innerlijk bevrijdende gevoel bijvoorbeeld, moet je niet aan Waarheidvinding gaan doen, daar is niks voor een persoon te halen. Wat je in deze persoonlijke beleving wilt gaan doen moet je natuurlijk zelf weten, je kunt ook gaan tennissen om je te bevrijden, bijvoorbeeld van de ledigheid niets te doen te hebben.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 17:47   #83
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
...je kunt ook gaan tennissen om je te bevrijden, bijvoorbeeld van de ledigheid niets te doen te hebben.
Of een forum over vermeende 'waarheidvinding' in de lucht houden en ?nige moderator zijn.
Waarom doe je dit alweer? Leg nog is beknopt uit.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 18:01   #84
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Of een forum over vermeende 'waarheidvinding' in de lucht houden en ?nige moderator zijn.
Waarom doe je dit alweer? Leg nog is beknopt uit.
Je lijkt mijn vriendin wel, die weet op een geweldige doortrapte manier (maar voor mij dus niet onzichtbaar) de aandacht af te houden van hetgeen waar naar gekeken moet worden. En ook jij neemt een klein onbenullig detail uit een veelzeggend epistel en gaat daar nietszeggend over doorzagen.

Omdat ik nu ik dat parcours zelf afgelegd heb kennelijk (af te leiden uit dat ik het doe) graag behulpzaam wil zijn bij gedegen zelfonderzoek en waarheidvinding.
Er is hier nog een moderator maar die krijgt door mij de kans niet .
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 18:19   #85
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je lijkt mijn vriendin wel, die weet op een geweldige doortrapte manier (maar voor mij dus niet onzichtbaar) de aandacht af te houden van hetgeen waar naar gekeken moet worden. En ook jij neemt een klein onbenullig detail uit een veelzeggend epistel en gaat daar nietszeggend over doorzagen.
'k wou bijna zeggen 'ocharme uw vriendin', maar ze heeft jou ook gekozen. Indien niet bewust dan toch onbewust. 't schijnt dat een mens overtuigingen in zich draagt, die hij al bij zich heeft van bij de geboorte; Van ervoor zelfs al.
Boeddhisten noemen dit spirituele genen.

Uw 'analyse', van wat ik schreef ("Niemand kan waarheid bezitten,
maar men kan zich wel afstemmen op waarheidsfrequentie, De frequentie van het Het Leven zelf. 'Waarheid maakt vrij'; Elke mens kan voor zichzelf uitmaken welke weg of levensfilosofie hem het meest innerlijk bevrijdende gevoel geeft
") heb ik één keer gelezen en vind ik geen verder omkijken naar meer waard.

Dat is uw interpretatie en invulling ervan, net zoals je over Ramesh denkt.
Ge doet maar. Ge hebt een verstand zoals iedereen en dat vormt meningen.
Genoeg om nog lang een forum te runnen zou ik zeggen.
Wat zou je nog betekenen als houder en moderator van dit forum als je geen meningen en standpunten had?
Wat zou dit forum voor jou nog betekenen?
Je zou er geen waarde meer aan hechten tenzij om je te bevrijden, bijvoorbeeld van de ledigheid niets te doen te hebben.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 19:57   #86
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
'k wou bijna zeggen 'ocharme uw vriendin', maar ze heeft jou ook gekozen. Indien niet bewust dan toch onbewust. 't schijnt dat een mens overtuigingen in zich draagt, die hij al bij zich heeft van bij de geboorte; Van ervoor zelfs al.
Boeddhisten noemen dit spirituele genen.

Uw 'analyse', van wat ik schreef ("Niemand kan waarheid bezitten,
maar men kan zich wel afstemmen op waarheidsfrequentie, De frequentie van het Het Leven zelf. 'Waarheid maakt vrij'; Elke mens kan voor zichzelf uitmaken welke weg of levensfilosofie hem het meest innerlijk bevrijdende gevoel geeft
") heb ik één keer gelezen en vind ik geen verder omkijken naar meer waard.

Dat is uw interpretatie en invulling ervan, net zoals je over Ramesh denkt.
Ge doet maar. Ge hebt een verstand zoals iedereen en dat vormt meningen.
Genoeg om nog lang een forum te runnen zou ik zeggen.
Wat zou je nog betekenen als houder en moderator van dit forum als je geen meningen en standpunten had?
Wat zou dit forum voor jou nog betekenen?
Je zou er geen waarde meer aan hechten tenzij om je te bevrijden, bijvoorbeeld van de ledigheid niets te doen te hebben.
Toch is dat een kritisch betoog die deze kreten ontzenuwd, of kan ontzenuwen indien je daar openheid in kunt betrachten. Dat dat niet het geval is blijkt uit dat 'verder het omkijken niet waard'. Het geeft een voorkeur aan Ramesh niet te willen afvallen. Er is kennelijk een belang Ramesh aanhanger te zijn omdat je die van nabij kent of zo, waar je goed sier mee kunt maken of iets dergelijks, maar dat is geen waarheidvinding.

Ik hoop dat je ziet dat er een dreiging is waargenomen aan iets te verliezen en ego in het geweer komt om de aanval af te weren door zelf in de aanval te gaan.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 20:16   #87
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Toch is dat een kritisch betoog die deze kreten ontzenuwd, of kan ontzenuwen indien je daar openheid in kunt betrachten. Dat dat niet het geval is blijkt uit dat 'verder het omkijken niet waard'. Het geeft een voorkeur aan Ramesh niet te willen afvallen. Er is kennelijk een belang Ramesh aanhanger te zijn omdat je die van nabij kent of zo, waar je goed sier mee kunt maken of iets dergelijks, maar dat is geen waarheidvinding.
Beste Renoir, zeg jij soms zo is één keer in je leven tegen je vriendin: 'ik heb het mis'?
Dat betwijfel ik ten sterkste.
Er valt niets af te vallen van Ramesh want er is niets aan te hangen en ten tweede is hij zo dood als een pier en ten derde heeft hij geen leerstellingen achtergelaten want er is geen leer.
Nu jij.
Wat heb je trouwens tegen die man? Je kent hem niet, hebt hem nooit ontmoet, hebt nooit een boek van hem gelezen maar hebt je 'helderziend' oordeel wel klaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik hoop dat je ziet dat er een dreiging is waargenomen aan iets te verliezen en ego in het geweer komt om de aanval af te weren door zelf in de aanval te gaan.
Dreiging? Welke dreiging?
Ik hoop voor jou vriendin dat je toch is één keer 'ik heb het mis' kan zeggen.
Al is het dat je langs de verkeerde kant in de auto stapt terwijl er was afgesproken dat zij achter het stuur zou zitten.
Enne, als het over 'waarheidsvinding' gaat, is ze het altijd met jou eens?
Of laat je dat onderwerp maar voor je forum waarop je mensen tracht te doen inzien wat zij zijn.
Ik heb het je maanden geleden al is gevraag geloof ik: is er hier iemand op het forum die jou als meester beschouwd, gezonde goeroe zullen we maar zeggen, waardoor hij het 'licht' heeft gezien?
Ik dacht het niet, of het moest Looro zijn die volgens jouw zeggen ergens ('k weet niet meer waar, hier of in een ander topic) tegen jouw waarheidsclaim aanschuurt.
En nu ga je natuurlijk o.a. ook weer uitweiden over dat jij geen waarheidsclaim hebt.
Jij claimt niets, jij 'weet' alleen maar.
And the show must go on!
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 20:39   #88
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Beste Renoir, zeg jij soms zo is één keer in je leven tegen je vriendin: 'ik heb het mis'?
Dat betwijfel ik ten sterkste.
Er valt niets af te vallen van Ramesh want er is niets aan te hangen en ten tweede is hij zo dood als een pier en ten derde heeft hij geen leerstellingen achtergelaten want er is geen leer.
Nu jij.
Wat heb je trouwens tegen die man? Je kent hem niet, hebt hem nooit ontmoet, hebt nooit een boek van hem gelezen maar hebt je 'helderziend' oordeel wel klaar.


Dreiging? Welke dreiging?
Ik hoop voor jou vriendin dat je toch is één keer 'ik heb het mis' kan zeggen.
Al is het dat je langs de verkeerde kant in de auto stapt terwijl er was afgesproken dat zij achter het stuur zou zitten.
Enne, als het over 'waarheidsvinding' gaat, is ze het altijd met jou eens?
Of laat je dat onderwerp maar voor je forum waarop je mensen tracht te doen inzien wat zij zijn.
Ik heb het je maanden geleden al is gevraag geloof ik: is er hier iemand op het forum die jou als meester beschouwd, gezonde goeroe zullen we maar zeggen, waardoor hij het 'licht' heeft gezien?
Ik dacht het niet, of het moest Looro zijn die volgens jouw zeggen ergens ('k weet niet meer waar, hier of in een ander topic) tegen jouw waarheidsclaim aanschuurt.
En nu ga je natuurlijk o.a. ook weer uitweiden over dat jij geen waarheidsclaim hebt.
Jij claimt niets, jij 'weet' alleen maar.
And the show must go on!
Als het nu nog niet helder is dat er een gefrustreerd ego aan het woord is dan zal het ook wel niet meer gebeuren.

Alexander Smit is ook dood en toch laten velen er zich op voorstaan hem gekend te hebben. Een zeker Volker H. liet iedereen graag weten een leerling van Alexander geweest te zijn en op zijn forum liet hij zich niets anders dan wat Alexander gezegd had gezegd zijn.

Ik ambieer helemaal niet een meester te zijn, mijn kwaliteit, naar eigen oordeel uiteraard, is eenieder van zijn verbale gedragingen bewust te laten worden en wel omdat ik gedegen zelfonderzoek propageer en dat verhinderd lijkt te worden door de aanwezigheid van een dominant aanwezig ego. Ik help je bij het opruimen van de hindernissen.
Overigens kun je dat gedegen zelfonderzoek prima zonder mijn bemoeienis doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 20:58   #89
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als het nu nog niet helder is dat er een gefrustreerd ego aan het woord is dan zal het ook wel niet meer gebeuren.
Ja, ik kan me voorstellen dat het frustrerend voor jou moet zijn wanneer je al zolang een forum als dit runt en dat de eerste die iets aan jouw - algoed dat je het zelf zegt, naar je eigen oordeel - kwaliteiten heeft waardoor hij van zichzelf kan zeggen dat hij bewust is geworden van zijn verbale gedragingen, en zich kenbaar maakt als 'verrezen'.
Want hij is in jouw voetsporen getreden wat betreft 'gedegen zelfonderzoek' en heeft 'het licht' gezien. Hij weet nu 'wat' hij is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik ambieer helemaal niet een meester te zijn...
Dat is dan toch niet in overeenkomst met hoe velen, om niet te zeggen 98% jou hier ervaren.
Ben je je daar bewust van als afgerond gedegen zelfonderzoeker?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
... en wel omdat ik gedegen zelfonderzoek propageer en dat verhinderd lijkt te worden door de aanwezigheid van een dominant aanwezig ego.
Hoor ik hier een gefrustreerd ego aan het woord dat zich gehinderd lijkt te voelen in zijn verheven doel om zijn forumbezoekers aan te zetten tot gedegen zelfonderzoek?
Lijkt me overduidelijk je frustratie.
Elke avond sluit jij je PC af met: 'verdorie, vandaag weer geen resultaat, morgen, volgende week misschien beter.'
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 21:24   #90
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ja, ik kan me voorstellen dat het frustrerend voor jou moet zijn wanneer je al zolang een forum als dit runt en dat de eerste die iets aan jouw - algoed dat je het zelf zegt, naar je eigen oordeel - kwaliteiten heeft waardoor hij van zichzelf kan zeggen dat hij bewust is geworden van zijn verbale gedragingen, en zich kenbaar maakt als 'verrezen'.
Want hij is in jouw voetsporen getreden wat betreft 'gedegen zelfonderzoek' en heeft 'het licht' gezien. Hij weet nu 'wat' hij is.


Dat is dan toch niet in overeenkomst met hoe velen, om niet te zeggen 98% jou hier ervaren.
Ben je je daar bewust van als afgerond gedegen zelfonderzoeker?


Hoor ik hier een gefrustreerd ego aan het woord dat zich gehinderd lijkt te voelen in zijn verheven doel om zijn forumbezoekers aan te zetten tot gedegen zelfonderzoek?
Lijkt me overduidelijk je frustratie.
Elke avond sluit jij je PC af met: 'verdorie, vandaag weer geen resultaat, morgen, volgende week misschien beter.'
Ik amuseer me prima hier en ik zet zo meteen ook gewoon de computer uit, dus zonder je veronderstelling een balans op te maken van de resultaten.

Het zal me werkelijk worst zijn hoe ik hier gezien en ervaren wordt hoor Puppetji. Bewustzijn zal zichzelf zoals altijd gewoon spontaan oordeelloos en direct herkennen, zoals ook 'ik' als zijnde dat Bewustzijn haar hier met grote vreugde bezie en herken ondanks dat ego hier verder met al zijn gekonkel en gedraai maar blijft spartelen en mieren.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.