Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 July 2021, 21:32   #81
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Oei, men geeft mij meer en meer gelijk... 'Ik' mag niet in de vuilbak geworpen worden want het is het 'ik' en alleen het 'ik' dat het zelf kan bevrijden...
Ten opzichte van de buitenwereld kan je in het best geval enkel als een katalysator dienst doen en een katalystator neemt niet deel aan het proces, het bevordert het alleen maar voor de anderen... Als katalysator ben je dus geen doener...
Maar denk niet dat de katalysator vanzelf blijft werken... Het is aan jou om hem werkzaam te houden en dus daar ben je wel degelijk een doener...
Om tot zelfkennis te komen is het zaak om niets van de buitenwereld in het kenvermogen op te nemen. Dan beperkt het kenvermogen zich tot het kennen zelf en wordt ontvankelijker.

Niets wat uit de buitenwereld komt kan het kenvermogen verontreinigen.
Het is hetgeen wat uit de mens komt wat verontreinigd. Gedachten over de buitenwereld mogen er zijn, dan noemen we dat een mening. Maar gedachten voeren ook een 'wil' in zich.

Een vrouw op TV vandaag illustreerde dat: Het ging over de dood van Peter R de Vries en ze sprak: "Dit had niet mogen gebeuren". De vrouw in kwestie beperkte zich niet tot het kennen zelf, maar voerde een 'wil-beschikking' uit over een gebeurtenis. De vrouw wilde iets anders 'kennen' dan dat zich voor deed. Ze nam iets op uit de buitenwereld.

Heuh? Katalysator? Als je het kenvermogen bedoelt: die neemt het 'gekende' op zonder zelf te veranderen. Daarom noem ik dat ook het 'zijnde', het zijnde veranderd niet. Maar dat valt alleen vast te stellen als je het kenvermogen ook bént. Dan heb je afscheid genomen van het wordende, dan is het spiegelen op de buiten wereld ten einde gekomen. Niet voor eventjes, maar definitief.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 July 2021, 21:51   #82
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna
Is dat zo? Kan het " ik" het "zelf" bevrijden?
Ik denk het niet.

Daar GDO uitwijst dat het "ik" hetzelfde is als het "zelf" , (hetzelfde als een "natuurlijk geworden illusie) kan het een niet door het ander bevrijdt worden.
Het wordt gedaan door helder bewustzijn.
En wie kan anders tot helder bewustzijn komen dan jijzelf...
Een ander kan het nooit voor je doen...
Door zelf al gevorderd te zijn wordt je, onbewust zelf, een aansporing voor de anderen om op weg te gaan en wordt je dus een katalysator...
Jij en jij alleen kan je bevrijden uit de 'gevangenis' van je zelf, van je 'ik'; een ander kan het niet doen voor jou...
marie is offline  
Oud 15 July 2021, 21:55   #83
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Om tot zelfkennis te komen is het zaak om niets van de buitenwereld in het kenvermogen op te nemen. Dan beperkt het kenvermogen zich tot het kennen zelf en wordt ontvankelijker.

Niets wat uit de buitenwereld komt kan het kenvermogen verontreinigen.
Het is hetgeen wat uit de mens komt wat verontreinigd. Gedachten over de buitenwereld mogen er zijn, dan noemen we dat een mening. Maar gedachten voeren ook een 'wil' in zich.

Een vrouw op TV vandaag illustreerde dat: Het ging over de dood van Peter R de Vries en ze sprak: "Dit had niet mogen gebeuren". De vrouw in kwestie beperkte zich niet tot het kennen zelf, maar voerde een 'wil-beschikking' uit over een gebeurtenis. De vrouw wilde iets anders 'kennen' dan dat zich voor deed. Ze nam iets op uit de buitenwereld.

Heuh? Katalysator? Als je het kenvermogen bedoelt: die neemt het 'gekende' op zonder zelf te veranderen. Daarom noem ik dat ook het 'zijnde', het zijnde veranderd niet. Maar dat valt alleen vast te stellen als je het kenvermogen ook bént. Dan heb je afscheid genomen van het wordende, dan is het spiegelen op de buiten wereld ten einde gekomen. Niet voor eventjes, maar definitief.
Als je de buitenwereld als de illusie van het bestaan ziet... oké...
Maar die illusie doorbroken IS alles en is er geen scheiding meer buitenwereld-binnenwereld...
marie is offline  
Oud 15 July 2021, 22:18   #84
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Als je de buitenwereld als de illusie van het bestaan ziet... oké...
Maar die illusie doorbroken IS alles en is er geen scheiding meer buitenwereld-binnenwereld...
Juist doordat je niks meer opneemt uit de buitenwereld en geen wil meer beschikt over de buitenwereld wordt de scheiding zichtbaar -letterlijk!- tussen het kenvermogen en de buitenwereld.

Onderwijl is de wordende persoon betrokken bij de gebeurtenissen in de buitenwereld. De wordende persoon Bassie is emotioneel betrokken bij sommige zaken uit de buitenwereld. Maar ik ben die persoon niet. De persoon is 'dat' waar enkelvoudig bewustzijn gebruik van maakt om de wereld te bezien.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 July 2021, 22:24   #85
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

De buitenwereld is niet illusionair. Enkelvoudig bewustzijn zou niks te zien hebben zonder buitenwereld. De illusie is dat er een 'zelf' is die naar de wereld kijkt. Dat wat ik voorheen als 'zelf' beschouwde bleek achteraf een tijdelijk 'venster' van enkelvoudig bewustzijn. Enkelvoudig bewustzijn maakt gebruik van de persoon (en alle andere personen) om de illusie op te wekken dat er meerdere spelers zijn op het 'toneel van het leven'.

Ik kan zelfs niet beweren dat ik enkelvoudig bewustzijn bén. Enkelvoudig bewustzijn is het zijn zelve zonder dat 'ik' er in. En jij bent dat ook, maar je weet het nog niet, gezien je uitlatingen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 15 July 2021, 22:48   #86
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
En wie kan anders tot helder bewustzijn komen dan jijzelf...
Helder bewustzijn ziet helder. En het zien ontkracht de ikken, het mezelf,, het jezelf, het zelf etc.
De ik stemmetjes nemen niettemin de tijd om nog wat door te kakelen totdat ze uitgekakeld
zijn.
Anna is offline  
Oud 15 July 2021, 23:14   #87
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Oei, men geeft mij meer en meer gelijk... 'Ik' mag niet in de vuilbak geworpen worden want het is het 'ik' en alleen het 'ik' dat het zelf kan bevrijden...
Ten opzichte van de buitenwereld kan je in het best geval enkel als een katalysator dienst doen en een katalystator neemt niet deel aan het proces, het bevordert het alleen maar voor de anderen... Als katalysator ben je dus geen doener...
Maar denk niet dat de katalysator vanzelf blijft werken... Het is aan jou om hem werkzaam te houden en dus daar ben je wel degelijk een doener...
Nope, precies andersom: het is het ont-dekken van Zelf wat de 'ik' bevrijdt

Denken dat je als 'ik' een katalysator bent, die dáárom iets moet doen, is een van de stappen, die ego-werking versterkt..
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 16 July 2021, 12:36   #88
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Nope, precies andersom: het is het ont-dekken van Zelf wat de 'ik' bevrijdt
Ik maak bezwaar tegen het hoofdletterige Zelf. Niet voor jou, maar voor de onwetenden op dit forum. Onwetenden projecteren dan hun eigen zelf in dat 'Zelf'. Zie de bewering van één van de users hier dat hij God zelve is.

En het suggereert ook dat er een centraal Zelf is. Die is er niet en tegelijkertijd wel. Bewustzijn heeft zichzelf gedeeld over de vormen en is tegelijkertijd één gebleven. Dat is een contradictie welke de onwetenden toch niet kunnen begrijpen, ze trachten immers alles met het denken op te lossen.

Vandaar mijn bezwaar, als gedienstigheid naar de onwetenden toe.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 16 July 2021, 17:14   #89
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Spiegelen = -----><-----
Projectie is schijnen. ------->

Erg jammer dat dit forum bevolkt wordt door allemaal mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 16 July 2021, 18:43   #90
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
En verdwijnen in het niets... dat jij helder bewustzijn noemt...
Vertel mij eens wat het helder bewustzijn jouw al bijgebracht heeft??? Of zou proberen dat uit te drukken niet kunnen zonder al die ikken???
Soms schrijf ik hier nog wat en dan veeg ik het weer weg. Dat zegt genoeg.
Ik ga geen discussie aan over wat ik helder bewustzijn noem.
Anna is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.