Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 August 2011, 11:55   #81
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aad Bekijk bericht
Het spijt me Nathan maar ik heb geen zelfbeeld.

Kun je zeggen wat jij onder jouw zelfbeeld verstaat want mogelijk herken ik dan iets wat jij onder zelfbeeld verstaat.

Inderdaad, jouw zelfbeeld bepaalt hoe je reageert op iets in het leven maar er is een verschil tussen reageren vanuit je zelfbeeld (wat ik vernauwing/ego/persoonlijkheid noem) of vanuit 'geen zelfbeeld/openheid/grenzeloosheid/geen ikgevoel'.
Zeker is er een verschil wanneer je vanuit je zelfbeeld reageert en niet vanuit je zelfbeeld reageert.

Misschien kun je het ook wel zelfherinnering noemen.
Iemand vraagt aan mij wat voor kleur ondergoed ik aan heb. Een vraag over mijn persoon, niet waar? Ik sta met een broek en een shirt voor de andere persoon. Nu moet ik toch echt gebruikmaken van mijn geheugen om te kunnen antwoorden. Ik kan ook op dat moment zo ontspannen zijn, dat er helemaal geen beeld naar bovenkomt en ik ook helemaal geen behoefte heb, dat er een beeld over de persoon bovenkomt.
Gedachten over onszelf kunnen lang wegblijven.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2011, 12:11   #82
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Wanneer er bijvoorbeeld irritatie bij je bovenkomt, waar denk je dan aan? Het zal mijn ego wel zijn.
Op dat moment ga je eigenlijk je irritatie uit de weg.
Je overtuiging van een ego doet je dus ergens ongevoeliger zijn, minder hier en nu, minder verantwoordelijk.
Zonder ego ga je er gewoon voor, voel je wat je voelt en denk je wat je denkt, zonder daar dan meteen conclusies over te hebben.
Veel spiritueel georienteerde mensen reageren zo bij minder leuke gedachtes en gevoelens, dat zal mijn ego wel zijn.


(Bron afbeelding: http://jonkeegan.com/illo.php?id=121)
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2011, 12:30   #83
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Iemand vraagt aan mij wat voor kleur ondergoed ik aan heb.
Goh....zoiets vragen ze mij nou nooit.....
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2011, 12:35   #84
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Goh....zoiets vragen ze mij nou nooit.....
Nou ja, na een lange dag wordt het antwoord wel wat moeilijker.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2011, 14:38   #85
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Het spirituele zoeken van veel mensen gaat gepaard met de gedachte, hoe overwin ik mijn ego?
Als je nou niet uitgaat van zulk geloof, waar zit je dan?
Dan zit je meteen bij al je zogenaamde onvolkomenheden.
En wat dan? De vraag is wil je er dan nog vanaf en zo ja, hoe?
Wanneer je niet steeds iets anders de schuld geeft in jezelf, word je steeds gevoeliger voor wat is. Voel je wat je voelt en denk je wat je denkt. Dan kan het zijn dat je gewoon hier en nu verandert naar inzicht en of behoefte.
Woede voelen, haat voelen, irritatie voelen, pijn voelen, afgunst voelen,... nou wat zal dan je volgende stap zijn? Misschien geen Een stap, omdat met het echt voelen, met het echt ervaren, daar zelf al de oplossing ligt. Omdat vaak zulke gevoelens vaak slechts signalen zijn. Even terug naar de basis. Even diep ademhalen... Okee ik ben er weer. 'Wat was je vraag ook alweer?'
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2011, 15:55   #86
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Iemand vraagt aan mij wat voor kleur ondergoed ik aan heb. Een vraag over mijn persoon, niet waar?
Nou volgens mij gaat zo een vraag niet over jou persoon maar over de een kleur ondergoed die ene Nathan (<= jou persoon) draagt.

In het andere geval zou het willen zeggen dat jij Nathan de onderbroek bent en dat de persoon tegenover jou aan je vraagt welke kleur je hebt. Waarschijnlijk is ie dan blind anders zou ie dat niet vragen vermoedelijk.
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2011, 16:57   #87
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Nou volgens mij gaat zo een vraag niet over jou persoon maar over de een kleur ondergoed die ene Nathan (<= jou persoon) draagt.

In het andere geval zou het willen zeggen dat jij Nathan de onderbroek bent en dat de persoon tegenover jou aan je vraagt welke kleur je hebt. Waarschijnlijk is ie dan blind anders zou ie dat niet vragen vermoedelijk.
Nou, ik vind zo'n vraag over bijvoorbeeld de kleur van mijn ondergoed behoorlijk, persoonlijk.
En wie of wat is 'Nathan' anders dan al zie zaken die specifiek naar de richting van deze persoon (hier in zijn stoel nu achter de pc) wijzen?
Wat is Nathan werkelijk? Het hart, de nieren,..., bepaalde gedachten, bepaalde gevoelens? Bestaat de persoon hier niet uit al die zaken?
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2011, 18:11   #88
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

'Ego', in het Latijn het persoonlijk voornaamwoord van de eerste persoon enkelvoud. (Wikipedia.)
Je kunt onmogelijk je bestaan ontkennen, want anders las en schreef je hier niet.
De - totale - persoon kan omschreven worden als het 'ik'. Ik ben hier en nu. Ik ga naar mijn werk. Et cetera.
Je bent het zelf. Het bewustzijn is de inhoud. Ook al verandert de inhoud. De waarnemer is het waargenomene, ook al verandert het waargenomene.
De Waarheid is niets anders dan dat het bewustzijn en de inhoud gelijk zijn. Ik ben niemand anders dan de inhoud. Je bent de wereld die je waarneemt.
In dat bewustzijn kun je niets vinden, dat je 'ik' zou kunnen noemen. Ook bestaat er geen bewustzijn zonder inhoud. Want je bent bewust dankzij de inhoud. En de inhoud krijgt betekenis door het licht dat aanwezig is.
Aan de ene kant ben je bewustzijn zelf en aan de andere kant ben je alles wat je waarneemt. Gedachtes bepalen de inhoud, en zonder gedachtes ben je leeg. Zonder zelfbeeld zijn we de perfecte spiegel. Maar iedere spiegel vangt uiteindelijk stof. In mij bestaat alles, zoals het is. Maar iedere vorm van gehechtheid bepaalt/is het zelfbeeld. Zonder gehechtheid aan wat is kan er volgens mij geen sprake zijn van een zelfbeeld. De kleinste gehechtheid bouwt het zelfbeeld. Gehecht zijn aan je uiterlijk, gehecht zijn aan je gedachtes, gehecht zijn jouw kinderen, et cetera.
Omdat ik mijn zelfbeeld niet zie als mijn ego, heb ik er ook geen problemen mee. Er is geen concurrentie tussen twee ikken, de ene ik die het beter weet dan het andere ik. Het ene ik die het andere probeert te beheersen. Het zelfbeeld vertegenwoordigt een verhaal, informatie, en dergelijke. Het zelfbeeld hoort bij de mens van vlees en bloed om goed te kunnen functioneren binnen de samenleving. Jouw zelfbeeld is niet de mijne, maar door jouw informatie kan ik redelijk bepalen - bijvoorbeeld - of deze baan geschikt is voor jou. Ieder mens heeft zijn of haar verhaal. Soms klopt er niets van zulke verhalen, dan kan zo'n verhaal (zelfbeeld) behoorlijk gaan opbreken.
Je kunt je niet hechten volgens mij aan je zelfbeeld, wel kun je proberen het te beheersen, vals te spelen... Dan heb je mogelijk gewoon een verkeerd zelfbeeld. Ook informatie van derden kan je zelfbeeld verkeerd beinvloeden. Je ouders, bijvoorbeeld, hebben dingen gezegd over jou als klein kind wat helemaal niet waar blijkt te zijn, maar je hebt er wel in geloofd, het heeft jouw zelfbeeld voor een tijd beinvloed.
Het zelfbeeld is relatief, kan redelijk tot zeer onredelijk zijn.
Door het zelfbeeld niet als je ego te zien, blijf je vrij in het onderzoeken ervan op waarheid en gebreken. Zie je het als je ego, dan zal er sprake zijn van haat en of angst naar het zelfbeeld.
Het zelfbeeld kan op een draak lijken maar draken bestaan niet.

Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2011, 18:49   #89
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Emoties... Wanneer je je emoties bent, zul je er ook eerder afstand van doen. Emoties tot het gebied van of tot ego te verklaren, maakt je eerder apatisch, dus niet werkelijk vrij.
Als je iets bent (de waarnemer is het waargenomene) zul je er ook eerder afstand van doen, als iets je niet bevalt. Want op wie of wat zal je - innerlijk - wachten?
Door je emoties ego vrij te maken, zogezegd. Zul je gewoon voelen wat je voelt. En zien wat je ziet.
Wanneer je je hand in het vuur doet en je denkt dat de pijn niet van jou is, haal je mogelijk veel te laat je hand uit het vuur. Zeggen dat emoties onderdeel zijn van het ego, zorgt volgens mij voor apatisch gedrag of vanuit een ivorentoren praten.
Het geloof in een ego vertegenwoordigt volgens mij ook een angst voor je emoties. Zonder ego heb je geen excuus om je gevoel uit de weg te gaan.
Ja, ik ben mijn emoties en veel meer dan dat alleen. ;)
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2011, 20:46   #90
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Nou, ik vind zo'n vraag over bijvoorbeeld de kleur van mijn ondergoed behoorlijk, persoonlijk.
En wie of wat is 'Nathan' anders dan al zie zaken die specifiek naar de richting van deze persoon (hier in zijn stoel nu achter de pc) wijzen?
Wat is Nathan werkelijk? Het hart, de nieren,..., bepaalde gedachten, bepaalde gevoelens? Bestaat de persoon hier niet uit al die zaken?
Een verrassend nieuwe vorm van identificatie: Ik Ben Mijn Onderbroek?
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.