Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 February 2013, 10:04   #81
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ook ik, lijkt het.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 10:05   #82
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Gehechtheid niet weg willen hebben is onthechting.
Anders is er sprake van gehechtheid aan onthechting.
Naar onthechting streven is de keerzijde van dezelfde medaille, gehechtheid (maar dan aan het onthecht willen zijn).
De duale werking iets niet te willen maar die via de achterdeur weer naar binnen sluipt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 10:24   #83
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
In gehechtheid zit het hebben (ik heb een partner, een huisdier, het is mijn vrouw, mijn hond etc.), terwijl er niets te hebben is. In verbinding is geen hebben, in verbinding kun je alleen maar zijn.
Wat is de intentie er van om het snoepgoed af te pakken, onderzoek liever de bezitter maar als dat je niet boeit analyseer je bezit zoals 'of het voordeel wel opweegt tegen de last'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 10:28   #84
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat is de intentie er van om het snoepgoed af te pakken, onderzoek liever de bezitter maar als dat je niet boeit analyseer je bezit zoals 'of het voordeel wel opweegt tegen de last'.
Het gaat niet om het afpakken van snoepgoed, maar het gaat er om dat de gehechtheid aan het snoepgoed je kunt brengen bij daar waar het om gaat: degene die gehecht is aan het snoepgoed.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 10:30   #85
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Gehechtheid niet weg willen hebben is onthechting.
Anders is er sprake van gehechtheid aan onthechting.
In het willen of niet willen toont zich de (vermeende) iemand die iets wil.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 10:32   #86
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Gehechtheid zit in je genoom, het exacte en eensluidende Hoe is nog niet gevonden,
oorzaak is dat wat aan de oerknal ten grondslag ligt.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 10:33   #87
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het gaat niet om het afpakken van snoepgoed, maar het gaat er om dat de gehechtheid aan het snoepgoed je kunt brengen bij daar waar het om gaat: degene die gehecht is aan het snoepgoed.
Ik heb nog een troef, het is een omweg om langdurig stil te blijven staan bij het verschijnsel. Je op deelaspecten richten van ieder verschijnsel dat je ervaart heeft tot gevolg dat je eindeloos daarover kunt blijven ouwehoeren.

Zo ontwierp Aad z'n reden om niet aan te bevelen aan zelfonderzoek te doen want zo zei hij dan blijf je er eindeloos in hangen.
Daarmee zie je dus dat je door je inbreng je eigen werkelijkheid schept.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 10:47   #88
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb nog een troef, het is een omweg om langdurig stil te blijven staan bij het verschijnsel. Je op deelaspecten richten van ieder verschijnsel dat je ervaart heeft tot gevolg dat je eindeloos daarover kunt blijven ouwehoeren.
Dat klopt, maar dat kun je pas zeggen als je zoektocht ten einde is.

Zo lang het nog niet zo ver is, kun je het beste eindeloos ouwehoeren over de verschijnselen totdat het gigantisch je strot uitkomt. Misschien dat er dan ruimte ontstaat voor dat waar het werkelijk over gaat. Of je blijft in de verschijnselen hangen en je blijft ze (en jezelf in relatie tot die verschijnselen) koesteren, of de tijd breekt aan voor radicaal zelfonderzoek.

Ik ga vandaag mij maar eens richten op mijn gehechtheid aan het resultaat van Feyenoord. Na het debacle van vorige week tegen PEC Zwolle hebben ze de kans om het vandaag in een klap goed te maken door van PSV te winnen. Maar er is hier niemand met wie ik ongezouten over voetbal kan ouwehoeren en dat vind ik wel een enorm minpunt van dit forum.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 11:03   #89
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat klopt, maar dat kun je pas zeggen als je zoektocht ten einde is.

Zo lang het nog niet zo ver is, kun je het beste eindeloos ouwehoeren over de verschijnselen totdat het gigantisch je strot uitkomt. Misschien dat er dan ruimte ontstaat voor dat waar het werkelijk over gaat. Of je blijft in de verschijnselen hangen en je blijft ze (en jezelf in relatie tot die verschijnselen) koesteren, of de tijd breekt aan voor radicaal zelfonderzoek.

Ik ga vandaag mij maar eens richten op mijn gehechtheid aan het resultaat van Feyenoord. Na het debacle van vorige week tegen PEC Zwolle hebben ze de kans om het vandaag in een klap goed te maken door van PSV te winnen. Maar er is hier niemand met wie ik ongezouten over voetbal kan ouwehoeren en dat vind ik wel een enorm minpunt van dit forum.
Je kunt dat wat je denkt dat het beste is weer niet generaliseren omdat eenieder anders reageert als uitkomst op omstandigheden. Een gepassioneerde veeldenker als ik zal zich daardoor niet laten ontmoedigen. Om begrijpelijke reden heb ik niets met meditatie, terwijl anderen daarbij zweren, hetgeen je zeker niet moet nalaten omdat ik er niks mee heb. Ik heb geen problemen met emoties, ze komen en gaan, terwijl anderen ze zien als de oorzaak van alle kwaad. Dat brengt ons bij gehechtheid dat wordt voorgehouden een last te zijn, maar ik ben probleemloos gehecht.
Kortom ik ben jou niet wat betreft de verschijnselen, maar we zijn wel dezelfde waarheid en daarnaar kunnen we op zoek gaan door eliminatie van 'wie' of 'wat' je niet bent.

Haha... ik heb helemaal niks met voetbal, jammer nou voor je.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 February 2013, 11:31   #90
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
In het willen of niet willen toont zich de (vermeende) iemand die iets wil.
Neen.

Dat is een interpretatie van jouw brein en die interpretatie doet de communicatie steeds weer langs elkaar heen kletsen.
Er is nou juist niemand die iets te zeggen heeft over zijn willen of niet willen.
Daarom is er niemand.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.