Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 May 2021, 08:45   #81
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Stel je niet zo aan, Marie. Het is zonneklaar dat je nog steeds in de wordende wereld verkeert en daar Marie presenteert als de verlichte 'vrijzinnige' geest. Hoger op de troon kun je het 'zelf' bijna niet zetten. Dat ziet Laurens, dat zie ik en er zijn er vast nog wel meer die dat zien.


Neem een voorbeeld aan Sam, die schouwt. Zoek die stille getuige in jezelf nou eens op die 24/7 haar mond dicht houdt. En laat die stille getuige nu eens naar de 'immer wordende' Marie kijken (zien).

Die stille getuige 'ziet' zonder reflecties en dan is die zever over die spiegel ook eens voorbij. En uiteindelijk zal blijken dat die stille getuige het daadwerkelijk 'zijnde' is die de wordende Marie gade slaat.

Heus, zelfkennis is in zijn aard zo eenvoudig. Maar jij wil er maar met je verstand er bij kunnen. Maar geen mens op deze aardbol kan (enkelvoudig) bewustzijn denken. Volstrekt onmogelijk.

Je kan er wel over denken, maar dan wordt je een mentaal gerealiseerde, zoals de verlichte huigelaars. Dat moet je jezelf niet aan willen doen. Dus hup, aan de slag jij.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 30 May 2021, 08:46   #82
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Kijken is geen zien, maar zien is wel kijken. Rara hoe kan dat?
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 30 May 2021, 10:24   #83
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Neem een voorbeeld aan Sam, die schouwt.

Die stille getuige 'ziet' zonder reflecties en dan is die zever over die spiegel ook eens voorbij.
Nouuu....Sam als voorbeeld nemen van de stille getuige die zonder reflectie schouwt? Daar zou ik toch nog eens even over nadenken hoor Bassie. Want niet zo heel lang geleden, een paar dagen of zo, liet onze Sammie toch heel helder zien dat het volop reflecteert. Nu laat ik het aan jou heldere zien over te ontdekken waar dat dan precies was. Ik hoor het wel wanneer je het heikele euvel ontdekt hebt..... 👍🏼

Groet Vagebond 🤔
__________________
Ontwaken is een proces...
Vagebond is offline  
Oud 30 May 2021, 10:43   #84
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Stel je niet zo aan, Marie. Het is zonneklaar dat je nog steeds in de wordende wereld verkeert en daar Marie presenteert als de verlichte 'vrijzinnige' geest. Hoger op de troon kun je het 'zelf' bijna niet zetten. Dat ziet Laurens, dat zie ik en er zijn er vast nog wel meer die dat zien.
Sorrie, met wat je later zegt, maar hier kan ik jullie toch enkel de spiegel aanrijken hoor...


Citaat:
Neem een voorbeeld aan Sam, die schouwt. Zoek die stille getuige in jezelf nou eens op die 24/7 haar mond dicht houdt. En laat die stille getuige nu eens naar de 'immer wordende' Marie kijken (zien).

Die stille getuige 'ziet' zonder reflecties en dan is die zever over die spiegel ook eens voorbij. En uiteindelijk zal blijken dat die stille getuige het daadwerkelijk 'zijnde' is die de wordende Marie gade slaat.

Heus, zelfkennis is in zijn aard zo eenvoudig. Maar jij wil er maar met je verstand er bij kunnen. Maar geen mens op deze aardbol kan (enkelvoudig) bewustzijn denken. Volstrekt onmogelijk.

Je kan er wel over denken, maar dan wordt je een mentaal gerealiseerde, zoals de verlichte huigelaars. Dat moet je jezelf niet aan willen doen. Dus hup, aan de slag jij.
Mooi gezegd, die stille getuige komt hier de hele tijd aan het woord en die wijst er al de hele tijd op dat inderdaad ons menselijke verstand te klein is om het AL te begrijpen, uit te drukken of alles wat je wil...
Maar die stille getuige heeft wel door dat het AL in ieder leven wezen aanwezig is en dat ieder levend wezen, onbewust weliswaar, voornamelijk via zijn instinct, deel neemt aan, deel is van dat AL...

Het zijn jullie, niet ik die in jullie verstand zijn blijven hangen en de begrenzing van dat verstand niet weten te overschreiden en zelfs zover gaan dan te denken dat wanneer jullie de verschijnselen die het verstand jullie voorspiegelen opzij zetten jullie tot waarheid kunnen komen...

Jullie verwerpen zo in feite de enige bron naar dat AL dat jullie bezitten, nl. jullie zelf...
marie is offline  
Oud 30 May 2021, 14:29   #85
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Neem een voorbeeld aan Sam, die schouwt.
Zeg ook is iets over forumlid Rob, is hij ook een voorbeeld?
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 30 May 2021, 14:44   #86
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Strijdloos worden was nog een opgave voor me.
Ben je hierin gevorderd na bijna vijf maanden deelnemen op dit forum?
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 30 May 2021, 14:46   #87
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Overduidelijk jouw mening en daarbij ook inderdaad jouw dwaasheid...
Want overduidelijk zie je niets...

Het spijt me Laurens, het ben jijzelf die vroeger gezegd hebt dat waarheid van overal kan komen en zeker niet alleen van jouw zo hooggeprezen gedegen zelfonderzoek, zelfonderzoek enkel en alleen gezien volgens jouw dogma's...

Jullie hele instelling begint meer en meer op een echte inquisitie te gelijken en over de waarheid van de vroegere inquisities zullen we het maar niet hebben zeker...
Marie wanneer je aan waarheidvinding zou doen (elimineren wat geen blijvende waarde heeft dus al datgene waarvan je blijk geeft gehecht te zijn los te laten) dan ontdek je datgene wat onomstotelijk waar is en blijft. Daarvoor kun je gedachten en ideeën niet scharen want die zijn veranderlijk. Dat veranderlijke koester jij en zul je dan ook nooit opgeven. Om die reden kan het niks worden met je. Je dweept met je aannames, verdedigd ze te vuur en te zwaard en bent geen ontvankelijke onderzoeksmaterie.
 
Oud 30 May 2021, 14:57   #88
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard marie's rede nog steeds kapot

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Marie wanneer je aan waarheidvinding zou doen (elimineren wat geen blijvende waarde heeft dus al datgene waarvan je blijk geeft gehecht te zijn los te laten) dan ontdek je datgene wat onomstotelijk waar is en blijft. Daarvoor kun je gedachten en ideeën niet scharen want die zijn veranderlijk. Dat veranderlijke koester jij en zul je dan ook nooit opgeven. Om die reden kan het niks worden met je. Je dweept met je aannames, verdedigd ze te vuur en te zwaard en bent geen ontvankelijke onderzoeksmaterie.
Blijven proberen Laurens, hoop doet leven.
Want zoals je op 19 augustus 2020 al schreef aan marie..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik dacht dat we deze dialoog zo onderhand wel beëindigd hadden, het is alleen nog maar herhaling.

Even weer op adem gekomen buig je alles weer naar je eigen gedachten daarover. Dus nee, het is anders. Het bestaan van 'ik' is juist de hypothese. Er is een vermeende entiteit om van uit te gaan, een hypothetisch ik, niet een bestaand. Hiervoor allemaal uitvoerig al uitgelegd maar de rede is kapot bij je, die doet het niet. Wat een angst moet er in je verscholen zijn om aan dat 'ik' te verliezen.
Ik heb dat nog nooit zo intens bij iemand gezien.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 30 May 2021, 15:27   #89
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Jullie verwerpen zo in feite de enige bron naar dat AL dat jullie bezitten, nl. jullie zelf...
Dat blijft je grote misvatting Marie.
Zoals ik al zei, je moet naakt voor God verschijnen, niks geen gedachten meer achterhouden. Je moet leeg worden aan jezelf.
Wanneer je dat angst inboezemt blijf je aan iets vasthouden en gaat het er niet van komen. Je mag na gedegen onderzoek gedaan te hebben al je gedachten weer omarmen maar voor het onderzoek moet alles op de helling. Niks mag er buiten onderzoek blijven. Het is als vasten, onthouding aan voedsel en is het voorbij mag je weer bunkeren. Niet dat dat zal gebeuren omdat daarna daartoe weinig behoefte bestaat maar het kan, maar misschien als geruststelling voor je idee dat je daarna mentaal dood zou zijn.
 
Oud 30 May 2021, 15:32   #90
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Niets is toevallig

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Boni is precies goed zoals hij is en hij krijgt ook precies wat hem toekomt.
Zo is dat Bassie.
De Goddelijke voorzienigheid geeft een mens altijd wat hij nodig heeft op zijn weg naar éénwording (= heel-wording). Niets is toevallig. WiNk
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.