Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Algemene forumaangelegenheden > Forum; regels, vragen, idee
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Forum; regels, vragen, idee Voor mededelingen en vragen betreffende het forum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 October 2012, 15:38   #81
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Het vraagt een subtiel onderscheid Renoir....onderzoek eerst wat er bij je daagt, voordat je er weer te snel aan voorbij gaat.
:-)
Ik zie niet wat jij ziet, er daagt niks, enlighten me.

Ook het zien, wat we hier doen, speelt zich af in, maar, het veranderlijke.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2012, 17:05   #82
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik zie niet wat jij ziet, er daagt niks, enlighten me.

Ook het zien, wat we hier doen, speelt zich af in, maar, het veranderlijke.
Kijk...
En dat jij het niet ziet (de overeenkomst tussen de quotes) dat is eenvoudig jouw blinde vlek !, zo heb ik de mijne en ieder ander de zijne.

In en als het veranderlijke , ja. kortom het is eenvoudig onmogelijk om eenduidig te verwijzen naar tja....Hier'.
En een meerduidige verwijzing gaat helemaal nergens meer over, behalve altijd ..ergens ?!
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2012, 18:05   #83
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat toont aan dat het niet gaat om middels leuteren tot consensus te komen. Ego bestaat wanneer je er in gelooft en zolang je gelooft blijf je ten prooi vallen aan de onzekerheid of iets waar is of niet. Onderzoek je geloof.
Ik heb het niet over consensus, ik heb het over duidelijk zijn in wat je bedoelt.

En dat is o.a. simpelweg constateren dat voor iemand anders die het woord ego gebruikt, ego bestaat zonder dat het nodig is om er in te geloven.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2012, 18:07   #84
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Kijk...

In en als het veranderlijke , ja. kortom het is eenvoudig onmogelijk om eenduidig te verwijzen naar tja....Hier'.
Zo is dat!
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2012, 18:08   #85
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het gaat over het verschil in 'daar zijn' of 'daar niet zijn'. Het is alleen maar interessant voor het 'daar niet zijn' om over het 'daar zijn' te speculeren. Echter daar zijn is 'weten' het vraagt allesbehalve om daar nu nog langer over te speculeren.
Nee, het gaat mij om vanuit dat 'daar zijn' duidelijk te zijn.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2012, 18:22   #86
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Een ooggetuigenverslag kan zijn vanuit een ongekleurde objectieve waarneming
Keep on dreaming! Je kan hoogstens proberen "zo objectief als mogelijk is" waar te nemen. Zelfkennis, levens"wijsheid", ervaring, de mate van bewustzijn..., zijn daarbij allemaal factoren die een "invloed" (kunnen) hebben.
"Ongekleurd" bestaat niet; je zou daartoe je gehele bewustzijn (weten) moeten WISSEN! Echter, wanneer je daar zou in slagen, is tegelijk de getuige, datgene wat KAN zien, in het niets verdwenen...
Ooggetuigenverslag herbergt de woorden : oog (zien), getuige (een iemand, hoe on-persoonlijk je deze ook nog probeert te "maken") en verslag (weergave). Het maakt niet uit of je de blik waarmee gekeken wordt nu toeschrijft aan een ego of niet. Het is nu eenmaal niet mogelijk om zonder kijken (of "kijker") ook maar iets te zien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Waarvandaan ook het kan de moeite waard zijn met de ooggetuige mee te kijken voor iets meer zicht op je handelen en denken.
Dat kán inderdaad de moeite waard zijn. Maar wanneer duidelijk is dat de blik van de ooggetuige zwaar vertroebeld is zonder dat deze dat zélf beseft, dan zou ik een ander advies geven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Echter doorgaans wordt uit wantrouwen omtrent de intentie met het badwater ook het kind maar weggegooid.
Dat wantrouwen kan ook als een gezond scepticisme (verdwenen na?viteit/goedgelovigheid) beschouwd worden, als een logisch (natuurlijk) gevolg van de bewezen onbetrouwbaarheid van de blik die de ooggetuige hanteert (omwille van diens blindheid voor de blinde vlekken in het eigen zien).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
de troebelheid voor mij is de prominente aanwezigheid van het ego
Omdat jouw ego zo prominent aanwezig is/was? Deze uitspraak is slechts een aanname Renoir, een overtuiging die gebaseerd is op, het gevolg is van je eigen ervaringen (met JOUW ego dus).
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2012, 18:23   #87
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Zie hier ..., twee schrijvers die vanuit 'daarzijn' verschillend verwoorden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Alleen wanneer er ego in vertegenwoordigd is, is er die persoonlijke inkleuring. Een ooggetuigenverslag kan zijn vanuit een ongekleurde objectieve waarneming of vanuit een kijken vanuit eigen perceptie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
In en als het veranderlijke , ja. kortom het is eenvoudig onmogelijk om eenduidig te verwijzen naar tja....Hier'.
Enkel en alleen vanwege een verschillende invulling van het begrip ego.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2012, 19:01   #88
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Kijk...
En dat jij het niet ziet (de overeenkomst tussen de quotes) dat is eenvoudig jouw blinde vlek !, zo heb ik de mijne en ieder ander de zijne.

In en als het veranderlijke , ja. kortom het is eenvoudig onmogelijk om eenduidig te verwijzen naar tja....Hier'.
En een meerduidige verwijzing gaat helemaal nergens meer over, behalve altijd ..ergens ?!
Ik vroeg je mij te helpen dat subtiele onderscheid te zien, ik vroeg niet om de tegenstelling te verscherpen of mij op m'n tekortkomingen te wijzen.

Ik geloof niet in beperkingen, zelfs mijn blinde vlek is met jouw hulp zichtbaar te maken maar je constateert liever dan hulp te bieden.

Je hoeft ook helemaal niet eenduidig te verwijzen, juist niet, het is als verschillende schijnwerpers die allemaal uit een ander invalshoek het onveranderlijke onderwerp verlichten, het vult elkaar aan.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2012, 19:28   #89
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb het niet over consensus, ik heb het over duidelijk zijn in wat je bedoelt.

En dat is o.a. simpelweg constateren dat voor iemand anders die het woord ego gebruikt, ego bestaat zonder dat het nodig is om er in te geloven.
Ik zou werkelijk niet weten welke woorden ik nog zou kunnen toevoegen aan datgene wat er al over gezegd is. Het is tot in den treure behandeld hoe de vork aan de steel zit en wat er gedaan dient te worden.

Het lijkt alsof je daar niks aan hebt alsof mijn woorden geplaatst tegenover andere daarmee in overeenstemming moet zijn, vandaar die reactie alsof dit consensus behoeft. Misschien niet expliciet ten aanzien van jou maar zo ervaar ik dat in het algemeen.

Als het niet gaat om consensus waarom accepteer je dan niet gewoon het gegeven dat ego het manifest worden van gedachten is ? Ik borduur niet verder op wat me voorgeschoteld word als dat uitgangspunt niet bruikbaar is.

Ego bestaat niet, het moet dus een kwestie zijn van geloven, vervolgens zie ik je (zie i.c. Tineke) mij dwingen het bestaan ervan te geloven door me jouw ervaringen en een uitvoerige omschrijving hoe jij bent aan mij te bevestigen.

Ik ben het gewoon zat, het is zoals gezegd en het advies is onderzoek dat.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 October 2012, 19:32   #90
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nee, het gaat mij om vanuit dat 'daar zijn' duidelijk te zijn.
Wat is er niet duidelijk ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een leraar die geen guru was Nathan Jiddu Krishnamurti 9 1 March 2015 19:29


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.