Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Osho
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 July 2021, 23:21   #81
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik heb vandaag weer zeker 10 strontvliegen doodgemept op mijn bureau (ik woon naast een boerderij).
Is dat effe lollig zeg!
Dé vlieg blijft observeren, triggert en is vrij! Vrij als een strontvlieg, liefje ;)
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2021, 23:23   #82
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik heb vandaag weer zeker 10 strontvliegen doodgemept op mijn bureau (ik woon naast een boerderij).
Is dat effe lollig zeg!
Op precies te zijn mep ik de meeste dood op mijn computerscherm. De warmte van het scherm trekt ze blijkbaar aan.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2021, 23:26   #83
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Op precies te zijn mep ik de meeste dood op mijn computerscherm. De warmte van het scherm trekt ze blijkbaar aan.
Dát zal het zijn! Het kan in ieder geval nooit de 'persoonlijke warmte' van boni zijn! Die bestaat namelijk niet :D
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2021, 23:34   #84
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Nog maar eens in de herhaling. De 'ik' is de aangewezen entiteit om te besluiten gedegen zelfonderzoek te doen. Echter gedegen betekent dat ook die entiteit dat 'ik' ook zelf aan dat onderzoek onderhevig is. Daar zou je het mee moeten doen. Hoe dat voor het 'ik' uitpakt is hier aan de orde gekomen, het ik zal aan belangrijkheid gaan inboeten. Dat is het 'resultaat' van dat onderzoek.

Marie blijft zich verzetten tegen een uitslag van dat onderzoek. Marie zal om die reden dat onderzoek dan ook nooit of te nimmer doen. Prima als Marie dat niet wil, daar kan ik vrede mee hebben. Waar ik tegen blijf ageren is dat 'ik' van enige importantie is. Marie haalt grote jongens aan om de noodzaak van een 'ik' te bewijzen. Maar als Jezus zegt 'ik ben de weg, de waarheid en het leven' bedoelt hij niet te zeggen dat het 'ik' hierin het uitgangspunt is, dat is 'zijn'.
Neen Laurens, het 'ik' is niet de aangewezen identiteit om te besluiten gedegen zelfonderzoek te doen; het is het leven zelf dat de aangewezen identiteit is om te besluiten gedegen onderzoek, dat ook uitdraait op gedegen zelfonderzoek, te doen...
Het 'ik' is ondergeschikt aan dat leven...
Daar is geen enkel verlangen in mij om dat 'ik' op de voorgrond te plaatsen of om het als hoogst belangrijk nog belangrijker te maken... Waarheid interesseert mij, niet het 'ik'...
Maar waar ik, in mijn gedegen onderzoek toe gekomen ben is dat ik heb ingezien dat als je de wereld, het al, wilt kennen dat dan het 'ik' de voornaamste bron is die tot onzer beschikking staat...
Weigeren om dat in te zien, weigeren om dat te erkennen en dan met smoesjes afkomen dat omdat ik tot andere conclusies kom dan jullie, ik, in tegenstelling met jullie geen gedegen zelfonderzoek zou doen getuigt voor mij van alles behalve van intrinsieke eerlijkheid; een van de voornaamste pijlers waarop gedegen zelfonderzoek steunt...
Oké, je mag iedereen bedriegen, maar jezelf bedriegen pleit zeker niet voor gedegen zelfonderzoek...

En inderdaad het belangrijkste uitgangspunt is noch ik, noch jij, noch wat je ook maar wil, maar het is wel degelijk zijn... en ook daar weer kan je in eerste instantie alleen maar zijn via je 'ik', dat uiteindelijk, maar alleen na de weg volledig afgelopen te hebben, zal opgaan in het geheel...
Zonder 'ik' geen zijn dat ontleed kan worden en dus ook geen zijn dat je kunt zijn...

En als je dan al zo goed op de weg zijt om dat zijn te kennen, en of te ervaren; hoe kan iemand die dat zijn ervaart nog maar denken dat zijn schamele 'ik' als afgezonderde identiteit ook maar het minste belang heeft tegenover dat zijn...

Maar ik bedank god wel op mijn blote knieën dat ik dat 'ik' heb om hem, het zijn te ervaren...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2021, 23:38   #85
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
. Het uitgangspunt is de weg, de waarheid en het leven..

Niet buddha, jezus of mohammed of osho..
Inderdaad, personen en dus ook het 'ik' zijn hier totaal niet van tel... Het 'ik' is enkel de leidraad, het hulpmiddel om de weg, de waarheid en het leven te kunnen gaan...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2021, 23:42   #86
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad, personen en dus ook het 'ik' zijn hier totaal niet van tel... Het 'ik' is enkel de leidraad, het hulpmiddel om de weg, de waarheid en het leven te kunnen gaan...
Mis. Opnieuw!
.. het 'ik' is als jezus, buddha, mohammed.. van geen tel, dus ook geen leidraad. Hooguit broodkruimels, die een vals spoor uitzetten of volgen

Zijn, is de weg.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2021, 23:44   #87
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het 'ene' van Jan Kersschot kan inderdaad niet voor iedereen anders zijn. Door mij ook wel aangeduid met 'Waarheid IS'. Het 'ene' maakt zich kenbaar in allen en is daar ook te 'her' kennen, opnieuw kennen. Het is helemaal niet zo spectaculair het 'ene' in de ander te herkennen. Er blijkt dan sprake van afwezigheid van het 'ik' of 'ego'. Ergo het 'ik' of 'ego' is datgene wat in de weg zit.
Het 'ik' of 'ego' is inderdaad datgene dat in de weg zit voor diegene die het niet aandurft om dat 'ik' grondig te onderzoeken en te ontdoen van zijn dwalingen, of die nog liever dat 'ik' maar in de prullenmand gooit en zijn bestaan als niet ter zake wegschuift...
Indien men zelfs zijn eigen 'ik' niet ernstig durft te onderzoeken en onder ogen te komen, hoe kan men dan datgene wat verder van je afligt en dus onbekend terrein voor je is wel degelijk onderzoeken...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2021, 23:46   #88
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zijn is de weg, niet ik.
Ik is niet meer dan een uitgangspunt zonder connotatie.
Ik is inderdaad geen uitgangspunt; het uitgangspunt is zijn; maar hoe je het ook draait of keert, zijn, echt zijn kun je alleen maar via je 'ik'...
Anders blijft het bij mentaal geparlementeer...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2021, 23:48   #89
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik is inderdaad geen uitgangspunt; het uitgangspunt is zijn; maar hoe je het ook draait of keert, zijn, echt zijn kun je alleen maar via je 'ik'...
Anders blijft het bij mentaal geparlementeer...
Ga ik hier op reageren? Nee, ik geef het op.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2021, 23:48   #90
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Vreugde van waarheid, herkenning van wat IS.
Deugdelijk zelfonderzoek stopt de ego-drift, stopt het egoïsme, narcisme, willen bewijzen van 'ik ben beter, ik ben de beste (ook al ben ik Belg;) ).
En heel je tirade hier bewijst dat je zelf nog totaal ondergedompeld zit in die ego-drift...
Weet dat ik daar totaal, maar dan ook totaal geen last meer van heb...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De persoonlijkheid zal nooit begrijpen. Bassie Jan van Delden 18 14 April 2021 16:40
Een accountnaam per persoon Renoir Forum; regels, vragen, idee 72 12 June 2013 19:26


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.