Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 June 2013, 08:03   #81
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Ha, die Nadje?jij bent in dezelfde tijd jong geweest als ik?
GEWEEST??!

Zitten we hier nu met allemaal jong geweesten?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 09:51   #82
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
GEWEEST??!

Zitten we hier nu met allemaal jong geweesten?
Ik denk het:)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 10:21   #83
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Nee,....er waren Adam en Lilith, Lilith wilde ook wel eens bovenop met het seksen, maar Adam wilde dat niet, toen is Lilith weg gegaan(way to go girl!)
Uit frustratie heeft hij toen van een eigen rib(rib uit zijn lijf) Eva naar zijn 'beeld" gemaakt.
Toen begon het echte gedonder,....want zelfs Eva wilde hem na eeuwen steeds minder volgen.
Volgens mij was het eerste ego van een man.
Lilith staat in de mythologie bekend als de Babylonische stormgodin Lilutu. Later werd zij in heel het Middellandse zeegebied aanbeden als godin van prostitutie. In Js.34:14 is de naam Lilith vervangen door nachtgodin.
Er bestaan inderdaad legenden dat Lilith de eerste vrouw van Adam was, namelijk in de periode Gn.1. Bij Gn.2 zou zij zijn vervangen door Eva.
Er bestaan ook aanwijzingen dat de slang in het paradijs Lilith was.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 15:13   #84
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Ik vind/vond het allemaal nogal wazig mbt Lilith verhaal. Heb nog eens de bijbel erbij gepakt en Genesis 1 en 2 doorgelezen, wat verder ook niet veel verduidelijking gaf. Dus ik heb op internet eens wat verder gezocht ect., en kwam het volgende tegen:

LILITH

Citaat uit bovenstaande link: Hier een simpele opzet van het verhaal van Lilith, bedoeld als basisgegeven voor een opera. Er zijn aspecten uit de oorspronkelijke legende, maar ik heb er wel een eigen draai aan gegeven. einde citaat

Ik vond het ondanks de eigen draai wel de moeite waard, al zeg ik het zelf.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 15:26   #85
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ik vind/vond het allemaal nogal wazig mbt Lilith verhaal. Heb nog eens de bijbel erbij gepakt en Genesis 1 en 2 doorgelezen, wat verder ook niet veel verduidelijking gaf. Dus ik heb op internet eens wat verder gezocht ect., en kwam het volgende tegen:

LILITH

Citaat uit bovenstaande link: Hier een simpele opzet van het verhaal van Lilith, bedoeld als basisgegeven voor een opera. Er zijn aspecten uit de oorspronkelijke legende, maar ik heb er wel een eigen draai aan gegeven. einde citaat

Ik vond het ondanks de eigen draai wel de moeite waard, al zeg ik het zelf.
Nee in bijbel zal je Lilith niet (meer) tegenkomen, behalve dan tekst die ik al doorgaf. En opera is natuurlijk wel beetje geromantiseerd. Enige wat zeker bekend is dat zij Babylonische godin was. Daar stond zij bekend als Lilu, Lilitu of Lilu-meisje. Die naam komt daar voor in magische teksten, bezweringen, amuletten. Bovendien in het Gilgamesj-epos. In het Sumerisch betekent lil windstroom, dus vandaar godin van storm. Waarschijnlijk door vergelijking met semitische li/el (nacht) is zij ooit in bijbelse geschriften voorgekomen, maar later weer verwijderd. Meer dan dit is er m.i. niet bekend.

Ik heb nog even voor je op wiki gesnuffeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lilitu

Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 18:40   #86
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Nee in bijbel zal je Lilith niet (meer) tegenkomen, behalve dan tekst die ik al doorgaf. En opera is natuurlijk wel beetje geromantiseerd. Enige wat zeker bekend is dat zij Babylonische godin was. Daar stond zij bekend als Lilu, Lilitu of Lilu-meisje. Die naam komt daar voor in magische teksten, bezweringen, amuletten. Bovendien in het Gilgamesj-epos. In het Sumerisch betekent lil windstroom, dus vandaar godin van storm. Waarschijnlijk door vergelijking met semitische li/el (nacht) is zij ooit in bijbelse geschriften voorgekomen, maar later weer verwijderd. Meer dan dit is er m.i. niet bekend.

Ik heb nog even voor je op wiki gesnuffeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lilitu

Thks Lia.

Ik heb zelf ook nog even gezocht en kwam terecht bij onderstaande link

Boekbespreking door Susan Gorel Het boek Lilith, over de donkere kracht van de vrouw; geschreven door: Roza Wouters.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 19:10   #87
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Vergeet in dit hele gebeuren vooral niet dat het om een patriarchale doctrine gaat. Het gaat over hoe kunnen we het andere geslacht onderwerpen zodat we een slaaf hebben die ons gehoorzaamt en wij ons ding kunnen doen.

Daar is dus mijn boosheid weer.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 19:53   #88
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Vergeet in dit hele gebeuren vooral niet dat het om een patriarchale doctrine gaat. Het gaat over hoe kunnen we het andere geslacht onderwerpen zodat we een slaaf hebben die ons gehoorzaamt en wij ons ding kunnen doen.

Daar is dus mijn boosheid weer.
Ja het is bekend dat angst tot op de dag van vandaag nog hoogtij viert en dat het scheppingsverhaal een door mensen naar hun eigen beeld geschapen karikatuur is van de werkelijkheid.

Misschien kunnen we een poging doen e.e.a. mbt tot de geboorte van dualiteit wat meer vanuit neutraliteit te bekijken ipv ons te verliezen in strijd over slaafsheid en macht vanuit emotie?

Ps: ik heb inmiddels gezien dat Nada de emotionele kant die bij je speelt heeft opgepakt in haar eigen draadje, waarvoor dank mbt draadjesvervuiling.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 20:13   #89
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ja het is bekend dat angst tot op de dag van vandaag nog hoogtij viert en dat het scheppingsverhaal een door mensen naar hun eigen beeld geschapen karikatuur is van de werkelijkheid.

Misschien kunnen we een poging doen e.e.a. mbt tot de geboorte van dualiteit wat meer vanuit neutraliteit te bekijken ipv ons te verliezen in strijd over slaafsheid en macht vanuit emotie?

Ps: ik heb inmiddels gezien dat Nada de emotionele kant die bij je speelt heeft opgepakt in haar eigen draadje, waarvoor dank mbt draadjesvervuiling.
De grootste vervuiler is degene die een scheppingsmythe verkoopt voor waarheid.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 20:17   #90
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
De grootste vervuiler is degene die een scheppingsmythe verkoopt voor waarheid.
Doet iemand dat hier dan?

M.i. is het scheppingsverhaal een symbolisch verhaal en niet meer dan dat.

Zeg Lily ben je opgegroeid in omgeving waar men het scheppingsverhaal als waarheid verkocht en heb je daar onder geleden cq last van gehad?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.