Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 June 2013, 11:41   #81
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Als je niet begrijpt wat ik bedoel, waarom vraag je dan gewoon niet hoe ik dat bedoel voor je daar verder op bouwt?

Een (minderwaardigheids)gevoel is een gevoel.
Een overtuiging is ratio, het denken.

Ik zal later op het overige antwoorden Rob.
Als je het idee hebt dat ik niet begrijp dat je bedoelt, voel je vrij om het nader toe te lichten.

Denken en voelen staan niet los van elkaar, kunnen niet los van elkaar gezien worden. Aan een minderwaardigheidsgevoel ligt altijd een gedachte, een idee, een overtuiging ten grondslag. Het komt niet uit de lucht vallen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 18:01   #82
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als je het idee hebt dat ik niet begrijp dat je bedoelt, voel je vrij om het nader toe te lichten.

Denken en voelen staan niet los van elkaar, kunnen niet los van elkaar gezien worden. Aan een minderwaardigheidsgevoel ligt altijd een gedachte, een idee, een overtuiging ten grondslag. Het komt niet uit de lucht vallen.
Zo zie ik het ook en we kennen de achterliggende overtuiging gewoon niet altijd.
Daar zijn we ons niet bewust van en we voelen ons gewoon ongelukkig omdat we met een ballast zijn opgescheept van het verleden en we zijn niet helder in staat te vinden welke verkeerde overtuigingen dat juist zijn.
Ik zie geen probleem in overtuigingen maar wel in verkeerde overtuigingen.

Voor mezelf werkt het goed om meningen te versterken tot overtuigingen zodat het conflict met anderen groter wordt om het snel van kant te maken als dat vereist is.

Wat absoluut is,
is dat we als we alles wat we zien als gescheiden elementen, delen, artefacten (het idee hoe het christelijk geloof het verkondigt) van het ene scheiden we de werkelijkheid onjuist zien.

Vandaar dat alles evenveel waarde heeft, er is geen hoger, lager, zelfs geen deel. We onderscheiden en dat is de dwaling.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 18:19   #83
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Voor mezelf werkt het goed om meningen te versterken tot overtuigingen zodat het conflict met anderen groter wordt om het snel van kant te maken als dat vereist is.
Is dat niet de manier waarop onenigheid, ruzie, jarenlange vetes en zelf oorlogen zijn gebaseerd?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Vandaar dat alles evenveel waarde heeft, er is geen hoger, lager, zelfs geen deel. We onderscheiden en dat is de dwaling.
Heb je dat met je vader besproken, ivm zijn minderwaardigheidsgevoelens?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 18:32   #84
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Is dat niet de manier waarop onenigheid, ruzie, jarenlange vetes en zelf oorlogen zijn gebaseerd?



Heb je dat met je vader besproken, ivm zijn minderwaardigheidsgevoelens?
Dat is noodzakelijk om iets uit te zoeken en dat je daar opeens oorlogen moet bijhalen is overdreven.
Verbaal daar heb ik het over. Niemand is ooit gestorven van een degelijke ruzie.
Als je geen overtuiging zou hebben, zie je toch zelf dat je blijft doordrammen om jouw overtuiging over te brengen.

wb mijn vader
Neen en nu realiseer ik me ook dat hij geen ruzie wilde. Daar zit het allemaal vast, mensen die gedwongen worden om te zwijgen en dat opkroppen en dat keert naar binnen en is destructief.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 18:52   #85
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Dat is noodzakelijk om iets uit te zoeken en dat je daar opeens oorlogen moet bijhalen is overdreven.
Verbaal daar heb ik het over. Niemand is ooit gestorven van een degelijke ruzie.
Als je geen overtuiging zou hebben, zie je toch zelf dat je blijft doordrammen om jouw overtuiging over te brengen.

wb mijn vader
Neen en nu realiseer ik me ook dat hij geen ruzie wilde. Daar zit het allemaal vast, mensen die gedwongen worden om te zwijgen en dat opkroppen en dat keert naar binnen en is destructief.
Ik heb geen mening over ruzie maken. Afhankelijk van de situatie kan het constructief zijn of destructief. Het is iig niet een oplossing voor alles.

Volgens mij is een oorlog gewoon een grote ruzie. Kijk maar wat er vaak ten grondslag ligt aan een oorlog. Vaak zijn het hele banale onenigheden.

Zie je je vader als slachtoffer? En van wat of wie dan? Is hij ook niet het 'slachtoffer' van zijn eigen overtuigingen?

En verder:

Voor elk weldenkend mens is het mogelijk om overtuigingen te herkennen. En het is heel goed mogelijk om de ene overtuiging in te ruilen voor een andere die beter past. Dat is het punt niet en dat is wat (een deel van de) psychologie ons leert en aanbeveelt, hoewel dat soms in de praktijk al lastig genoeg is.

Niks mis mee verder, behalve dat het een vaak eindeloze reis is om van de ene overtuiging naar een andere, nog betere of juistere te gaan. Het punt is dat het het denken en dan vooral de (vermeende) eigenaar daarvan, of de eigenaar van de overtuigingen, in de stand houdt. Het probleem is niet het denken, maar het individu dat zich afhankelijk maakt in zijn welbevinden van de door hem of haar aangehangen overtuigingen. En dat ligt aan de basis, namelijk het geloof in de overtuiging dat we als mens een afgescheiden individu zijn. Dat 'ik' (de persoon, het individu) is namelijk ook een idee, een denkbeeld, een overtuiging.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 19:15   #86
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht

wb mijn vader
Neen en nu realiseer ik me ook dat hij geen ruzie wilde.

Een beetje zoals jij vind dat je niet boos bent,....je wilt niet boos zijn, je wilt geen ruzie?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 20:25   #87
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb geen mening over ruzie maken. Afhankelijk van de situatie kan het constructief zijn of destructief. Het is iig niet een oplossing voor alles.

Volgens mij is een oorlog gewoon een grote ruzie. Kijk maar wat er vaak ten grondslag ligt aan een oorlog. Vaak zijn het hele banale onenigheden.

Zie je je vader als slachtoffer? En van wat of wie dan? Is hij ook niet het 'slachtoffer' van zijn eigen overtuigingen?

En verder:

Voor elk weldenkend mens is het mogelijk om overtuigingen te herkennen. En het is heel goed mogelijk om de ene overtuiging in te ruilen voor een andere die beter past. Dat is het punt niet en dat is wat (een deel van de) psychologie ons leert en aanbeveelt, hoewel dat soms in de praktijk al lastig genoeg is.

Niks mis mee verder, behalve dat het een vaak eindeloze reis is om van de ene overtuiging naar een andere, nog betere of juistere te gaan. Het punt is dat het het denken en dan vooral de (vermeende) eigenaar daarvan, of de eigenaar van de overtuigingen, in de stand houdt. Het probleem is niet het denken, maar het individu dat zich afhankelijk maakt in zijn welbevinden van de door hem of haar aangehangen overtuigingen. En dat ligt aan de basis, namelijk het geloof in de overtuiging dat we als mens een afgescheiden individu zijn. Dat 'ik' (de persoon, het individu) is namelijk ook een idee, een denkbeeld, een overtuiging.
Helemaal mee eens, dan zijn we tot dezelfde bevinding gekomen.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 20:26   #88
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Een beetje zoals jij vind dat je niet boos bent,....je wilt niet boos zijn, je wilt geen ruzie?
Soms heb ik geen zin in ruzie en ben ik gewoon moe.
Soms spring ik op het paard en ga op tocht. Hangt er van af.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 21:42   #89
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Voor elk weldenkend mens is het mogelijk om overtuigingen te herkennen. En het is heel goed mogelijk om de ene overtuiging in te ruilen voor een andere die beter past. Dat is het punt niet en dat is wat (een deel van de) psychologie ons leert en aanbeveelt, hoewel dat soms in de praktijk al lastig genoeg is.

Niks mis mee verder, behalve dat het een vaak eindeloze reis is om van de ene overtuiging naar een andere, nog betere of juistere te gaan. Het punt is dat het het denken en dan vooral de (vermeende) eigenaar daarvan, of de eigenaar van de overtuigingen, in de stand houdt. Het probleem is niet het denken, maar het individu dat zich afhankelijk maakt in zijn welbevinden van de door hem of haar aangehangen overtuigingen. En dat ligt aan de basis, namelijk het geloof in de overtuiging dat we als mens een afgescheiden individu zijn. Dat 'ik' (de persoon, het individu) is namelijk ook een idee, een denkbeeld, een overtuiging.
Dit vind ik een hele mooie overweging voor vanavond, voor mij.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 22:23   #90
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Helemaal mee eens, dan zijn we tot dezelfde bevinding gekomen.
Grapjurk.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.