Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 April 2015, 20:33   #81
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Deze mevrouw spreekt over een glorieuze hereniging met het Zelf als een donderklap bij heldere hemel. Die hereniging is echter niet mogelijk zolang het ego nog als middelpuntvliedende kracht aanwezig is. Deze middelpuntvliedende kracht verzamelt zich in het 'zijn' en dat is wat zij waarneemt. De Al-energie is echter alleen waarneembaar in het 'niet-zijn'.
Ze verslijt dus een abuisievelijke aanname als zijnde 'gerealiseerd'. Hetgeen ik ook terugvind in het filmpje waar ik mij gedeeltelijk doorheen heb geworsteld.

Het aloude mantra wordt daar herhaald (geloof je gedachten niet) en je gevoel hoef je niet te onderzoeken. Dat zegt ze min of meer ook met deze zin:



Wat ze adviseert is om de gedachten te onderzoeken en niet het lijden.
Maar het lijden is een middelpuntvliedende ego-kracht die niet verdwijnt door gedachten te onderzoeken of door (voor jezelf) te stellen dat gedachten onwaar zijn. Het lijden zelf zal onderzocht dienen te worden. Maar ze zegt juist dat dat niet moet.

Het vinden van het 'zijn' en de aanname dat je gedachten onwaar zijn, dat doe je in een achternamiddag. Het opzoeken van het lijden daarintegen zal altijd moeite kosten, je moet immers tegen die middelpuntvliedende kracht in werken om het 'middelpunt' te vinden waar de centrifugale krachten niet aanwezig zijn.
Dat kan je het Niets noemen, de Leegte, het 'niet-zijn'.

Eenmaal het 'niet-zijn' ervaren, krijgt het 'zijn' ook een totaal andere betekenis.
Zij komen uit elkander voort, het een is de verschijningsvorm van het andere.
Ergo, alles is een. Dus er valt niks te herenigen. Er is nooit iets afgescheiden geweest. Behalve als gedachte. Zijn IS en kan dus niet gevonden worden. Zelfs niet in een achternamiddag. Zoeken kost per definitie moeite, Zijn IS (moeiteloos), en er is immers niks te vinden. Middelpuntvliedende en centrifugale krachten, nou, nou wat een mond vol. Daar snapt toch geen hond wat van? Het is heel eenvoudig, je kunt niet niet-zijn.

De dame in kwestie zegt overigens dat je juist wel je gevoel moet onderzoeken. Dat is namelijk stap twee van haar methode, dus ik weet niet waar jij al die tijd geweest bent met je gedachten tijdens het kijken naar het filmpje van deze dame, maar ongetwijfeld niet bij hetgeen ze te melden had. Luisteren is niet je sterkste kant. Luisteren vereist een open geest en houding, geen hoofd vol aannames en een vooringenomen houding.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 26 April 2015, 20:46   #82
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ergo, alles is een. Dus er valt niks te herenigen. Er is nooit iets afgescheiden geweest. Behalve als gedachte. Zijn IS en kan dus niet gevonden worden. Zelfs niet in een achternamiddag. Zoeken kost per definitie moeite, Zijn IS (moeiteloos), en er is immers niks te vinden. Middelpuntvliedende en centrifugale krachten, nou, nou wat een mond vol. Daar snapt toch geen hond wat van? Het is heel eenvoudig, je kunt niet niet-zijn.

De dame in kwestie zegt overigens dat je juist wel je gevoel moet onderzoeken. Dat is namelijk stap twee van haar methode, dus ik weet niet waar jij al die tijd geweest bent met je gedachten tijdens het kijken naar het filmpje van deze dame, maar ongetwijfeld niet bij hetgeen ze te melden had. Luisteren is niet je sterkste kant. Luisteren vereist een open geest en houding, geen hoofd vol aannames en een vooringenomen houding.

Vermoedelijk kakelt deze dame een eind heen. Ik ga niet weer een half uur er aan besteden. Ze is wsl net als de sommige deelnemers hier: zeggen wat je het laatst hebt gehoord ergens.

Dat jij niks snapt van wat ik naar voren breng, dat kan ik me indenken.
Aan onderzoek heb je je nog niet gewaagd, laat staan dat je het 'niet-zijn' bent tegen gekomen. Daarom ligt deze Nicky Verbeek je ook wel. Lekker eenvoudig en het verplicht allemaal tot niks.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 26 April 2015, 21:29   #83
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Willen we geen gemakkelijk, of denken/geloven we dat gemakkelijk vrijwel onmogelijk is? Omdat we menen dat we er zelf zo hard voor gewerkt hebben, een hoge prijs voor hebben betaald ( letterlijk dan wel figuurlijk), waardoor het ons schier onmogelijk lijkt dat anderen het cadeau lijken te krijgen?
We willen geen gemakkelijk.
We willen bliksemschichten uit onze vingers waarop de elfjes op de tafel gaan dansen.
Vervolgens gaan ze een vijfgangen menu voor ons maken.
Daarna rijden ze de Bentley voor om ons naar de Tuin der Lusten te brengen.
Daar kunnen we pronken met onze lul van 40 cm of onze vagina die naar L'air du Temps ruikt.
Na een goede nachtrust willen we gewekt worden door ons veel te oude Bomma en Bompa,
die ons trakteren op zoete pap en uitgebakken spek.
Tegen twaalven ontvangen we Ivo Niehe, blikkend in de camera,
spreiden we onze prachtig gevormde armen en zeggen:
Kijk, dit alles is mijn verdienste.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 26 April 2015, 21:38   #84
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Makkelijk is te saai, we zouden onszelf wel eens kunnen verliezen.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2015, 00:19   #85
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Deze mevrouw spreekt over een glorieuze hereniging met het Zelf als een donderklap bij heldere hemel. Die hereniging is echter niet mogelijk zolang het ego nog als middelpuntvliedende kracht aanwezig is. Deze middelpuntvliedende kracht verzamelt zich in het 'zijn' en dat is wat zij waarneemt. De Al-energie is echter alleen waarneembaar in het 'niet-zijn'.
Ze verslijt dus een abuisievelijke aanname als zijnde 'gerealiseerd'. Hetgeen ik ook terugvind in het filmpje waar ik mij gedeeltelijk doorheen heb geworsteld.

Het aloude mantra wordt daar herhaald (geloof je gedachten niet) en je gevoel hoef je niet te onderzoeken. Dat zegt ze min of meer ook met deze zin:



Wat ze adviseert is om de gedachten te onderzoeken en niet het lijden.
Maar het lijden is een middelpuntvliedende ego-kracht die niet verdwijnt door gedachten te onderzoeken of door (voor jezelf) te stellen dat gedachten onwaar zijn. Het lijden zelf zal onderzocht dienen te worden. Maar ze zegt juist dat dat niet moet.

Het vinden van het 'zijn' en de aanname dat je gedachten onwaar zijn, dat doe je in een achternamiddag. Het opzoeken van het lijden daarintegen zal altijd moeite kosten, je moet immers tegen die middelpuntvliedende kracht in werken om het 'middelpunt' te vinden waar de centrifugale krachten niet aanwezig zijn.
Dat kan je het Niets noemen, de Leegte, het 'niet-zijn'.

Eenmaal het 'niet-zijn' ervaren, krijgt het 'zijn' ook een totaal andere betekenis.
Zij komen uit elkander voort, het een is de verschijningsvorm van het andere.
Wat ik haar heb horen zeggen is, "breek maar.".... "Los maar op (laat het ego-persoontje maar oplossen)...
Tevens heb ik haar horen zeggen, dat ze ca. 10 dagen geworsteld heeft met zichzelf en dat ze geen grote crisis heeft meegemaakt, maar het destijds wel zo ervaarde. Daarna heeft ze (in stilte) 5 jaar onderricht gehad van een Tibethaanse monnik.... Niet een monnik van deze wereld, maar uit de ongeziene wereld.
Of het waar is, weet ik niet, maar ze komt bij mij niet onoprecht over als ik door haar gebaartjes heen kijk.

Ik heb getracht oprecht naar haar verhaal/ boodschap te luisteren.

Ik geloof haar niet op haar woord, net zo min als ik welke guru c.q. Leer op woord of geschrift geloof, maar de onderliggende boodschap kwam overeen met wat ik weet uit eigen onderzoek.

Het gaat niet om de verpakking, maar om de kern die ik er uit heb kunnen filteren. De ruimte die ontstaat als ego onbelangrijk wordt ...

Ook al zien we zaken niet, wil het toch niet zeggen dat ze er niet zijn?
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2015, 00:21   #86
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Makkelijk is te saai, we zouden onszelf wel eens kunnen verliezen.
......
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2015, 00:25   #87
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
We willen geen gemakkelijk.
We willen bliksemschichten uit onze vingers waarop de elfjes op de tafel gaan dansen.
Vervolgens gaan ze een vijfgangen menu voor ons maken.
Daarna rijden ze de Bentley voor om ons naar de Tuin der Lusten te brengen.
Daar kunnen we pronken met onze lul van 40 cm of onze vagina die naar L'air du Temps ruikt.
Na een goede nachtrust willen we gewekt worden door ons veel te oude Bomma en Bompa,
die ons trakteren op zoete pap en uitgebakken spek.
Tegen twaalven ontvangen we Ivo Niehe, blikkend in de camera,
spreiden we onze prachtig gevormde armen en zeggen:
Kijk, dit alles is mijn verdienste.
Niets is onze verdienste. We mogen, godbetere het, gewoon dankbaar zijn voor alles wat ons hier in dit deel van de wereld in de schoot is geworpen.
Met hetzelfde gemak waren we geboren als negertje met aids, die als peuter al wees was....
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2015, 07:08   #88
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
We willen geen gemakkelijk.
We willen bliksemschichten uit onze vingers waarop de elfjes op de tafel gaan dansen.
Vervolgens gaan ze een vijfgangen menu voor ons maken.
Daarna rijden ze de Bentley voor om ons naar de Tuin der Lusten te brengen.
Daar kunnen we pronken met onze lul van 40 cm of onze vagina die naar L'air du Temps ruikt.
Na een goede nachtrust willen we gewekt worden door ons veel te oude Bomma en Bompa,
die ons trakteren op zoete pap en uitgebakken spek.
Tegen twaalven ontvangen we Ivo Niehe, blikkend in de camera,
spreiden we onze prachtig gevormde armen en zeggen:
Kijk, dit alles is mijn verdienste.
Allene die lul van 40 cm lijkt me een beetje onhandig, maar verder akkoord.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2015, 09:00   #89
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Niets is onze verdienste. We mogen, godbetere het, gewoon dankbaar zijn voor alles wat ons hier in dit deel van de wereld in de schoot is geworpen.
Met hetzelfde gemak waren we geboren als negertje met aids, die als peuter al wees was....
Ja hallo, mag het ook een keer? Ik ben in vorige levens al gestorven tijdens de Kruistochten, in de 80 jarige oorlog, de Krimoorlog en de 1ste en de 2de WO ? Ik wou het dit leven eens een keertje rustig aan doen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2015, 09:21   #90
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat je kennelijk niet om de bevrijding van je ego waarbij een spiritueel leraar je wel degelijk behulpzaam kan zijn.
Kijk goed gezelschap is natuurlijk nooit weg. Dat schreef ik al. Maar iemand volgen of denken van iemand afhankelijk te zijn, is een ander verhaal.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Noodzaak van het zelf Bassie Beginnend zelfonderzoek 258 24 August 2021 09:59
Doe je het allemaal voor jezelf ? Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 2 10 August 2011 12:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.