Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 August 2022, 23:53   #891
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ook dat ga ik niet doen. Bij jou heeft dat nergens in geresulteerd.
Of dat bij mij nergens in heeft geresulteerd kun je niet weten. Je hebt er ook niks aan je met mijn resultaten bezig te houden, een kloon van mij zul je toch niet worden. Wat je wel kunt doen is jouw eigen gedachten (ook aangaande mij) op waarheid onderzoeken. Met gedachten aangaande mij ben je dan al snel klaar, die kun je nooit zeker weten. Vervolgens neem je voor de verandering eens een gedachte omtrent jou zelf onder de loep. Een beetje moeilijk in het begin om het bij jezelf te houden als je je pijlen steeds op een ander hebt gericht, maar oefening baart kunst.
 
Oud 21 August 2022, 09:37   #892
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Of dat bij mij nergens in heeft geresulteerd kun je niet weten. Je hebt er ook niks aan je met mijn resultaten bezig te houden, een kloon van mij zul je toch niet worden. Wat je wel kunt doen is jouw eigen gedachten (ook aangaande mij) op waarheid onderzoeken. Met gedachten aangaande mij ben je dan al snel klaar, die kun je nooit zeker weten. Vervolgens neem je voor de verandering eens een gedachte omtrent jou zelf onder de loep. Een beetje moeilijk in het begin om het bij jezelf te houden als je je pijlen steeds op een ander hebt gericht, maar oefening baart kunst.
Om te beoordelen of een methode deugdelijk is, is het verstandig te kijken naar hen die het toepassen. (Jij dus). Ik zie een paranoïde man met allerlei wanen die geestelijk de weg kwijt is en er op los oordeelt.

Dat strekt niet tot voorbeeld. Daarnaast weet ik uit eigen ondervinding dat het helemaal niet nodig is om gedachten te onderzoeken. Op zijn gunstigst is het een nutteloze bezigheid.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 21 August 2022, 10:31   #893
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Om te beoordelen of een methode deugdelijk is, is het verstandig te kijken naar hen die het toepassen. (Jij dus). Ik zie een paranoïde man met allerlei wanen die geestelijk de weg kwijt is en er op los oordeelt.Dat strekt niet tot voorbeeld. Daarnaast weet ik uit eigen ondervinding dat het helemaal niet nodig is om gedachten te onderzoeken. Op zijn gunstigst is het een nutteloze bezigheid.
Dan nog heb je geen enkele garantie of het bij jou hetzelfde uitpakt. Het mooie van gedachteonderzoek is dat het niks met anderen hun hoedanigheid, oordeel, of inmenging te maken heeft. Hoe paranoïde ik ook zou mogen zijn, daardoor kun jij door het onderzoeken van je eigen gedachten op geen enkele wijze beïnvloed worden.
Ik ben ook maar een buitenstaander aangaande jouw gedachten maar de gedachten die je hier ventileert zouden best eens wat grondiger op het bevatten van waarheid mogen worden onderzocht. Ik vind ze namelijk nogal 'gezocht' en 'gevonden' en vervolgens gekoesterd.
 
Oud 21 August 2022, 11:50   #894
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Wie de weg volgt komt vanzelf bepaalde zaken tegen. Immers: is het gemoed geleegd dan kom je er vanzelf achter dat je gedachten voorheen onder invloed stonden van je persoonlijke gemoed. Zo eenvoudig kan zelfkennis zijn.

Dwalenden die hun gedachten onderzoeken met de aanwezigheid van hun gemoed zijn geheel nutteloos bezig. Die zitten nog gevangen in de macht van 'de persoon'. Dan worden je gedachten beïnvloed omdat Bassie irritatie bij je oproept. Met die beïnvloeding schept de geïrriteerde Laurens het 'jij' (Bassie in dit geval).

Met de schepping van het 'jij' is het 'ik' ook weer volop aanwezig. Klets maar een eind heen hoor, Laurens. Je bent zo doorzichtig als glas....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 21 August 2022, 11:57   #895
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
*schouwt*
Dit soort gezeur wil ik hier dus niet.


Die Laurens toch. Over schouwen mogen we het niet hebben. Het mocht eens voor de schermen over zelfkennis gaan zeg! Het aardige van schouwen is dat het de wereld bekijkt zonder sympathie of antipathie.

In feite het 'directe zien' maar dan via de persoon. Mij kan het verder niet schelen, Marcel is dezelfde stille dood gestorven als Marjolijn. Wie komt hierna? Margriet? Marcella ?
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 22 August 2022, 00:18   #896
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
*schouwt*
Dit soort gezeur wil ik hier dus niet.


Die Laurens toch. Over schouwen mogen we het niet hebben. Het mocht eens voor de schermen over zelfkennis gaan zeg! Het aardige van schouwen is dat het de wereld bekijkt zonder sympathie of antipathie.

In feite het 'directe zien' maar dan via de persoon. Mij kan het verder niet schelen, Marcel is dezelfde stille dood gestorven als Marjolijn. Wie komt hierna? Margriet? Marcella ?
Tja. Wie 'the Matrix' geloofd, schept z'n/haar eigen wereld..
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 22 August 2022, 10:26   #897
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

De droom is een actie film, de werkelijkheid is een 'stil-leven'..
Guido is offline  
Oud 22 August 2022, 12:04   #898
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Tja. Wie 'the Matrix' geloofd, schept z'n/haar eigen wereld..
Zo is dat. Toch is het nog niet zo gemakkelijk om uit 'de droom' te stappen.
De eigen wereld is geschapen middels het denken, maar kan niet ont-schapen worden middels het denken. Dat is wat ik op dit forum leer.

Je kunt 5 jaar theorielessen nemen, maar dan kun je nog steeds geen autorijden.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 22 August 2022, 13:46   #899
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zo is dat. Toch is het nog niet zo gemakkelijk om uit 'de droom' te stappen.
De eigen wereld is geschapen middels het denken, maar kan niet ont-schapen worden middels het denken. Dat is wat ik op dit forum leer.

Je kunt 5 jaar theorielessen nemen, maar dan kun je nog steeds geen autorijden.....
De zin 'Er is een groot verschil in de weg kennen en de weg gaan' uit de The Matrix was reeds voldoende. Maar met eigen omschrijving kun je de indruk wekken dat het een eigen vondst is.
 
Oud 22 August 2022, 13:57   #900
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
De droom is een actie film, de werkelijkheid is een 'stil-leven'..
Ook de zogenaamde 'werkelijkheid' is een droom.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.