Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 December 2014, 11:39   #911
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
De uitspraak: het " ik" (ego) is niet waardig om in Gods rijk te worden opgenomen, is ( en kan niet anders zijn dan) een ego uitspraak. Voor mij is God synoniem aan Liefde en Liefde sluit niets en niemand uit. God zit echt niet met een tellertje;: jij mag wel in mijn rijk worden opgenomen en jij niet. Het lijkt me zo dat als je dit soort uitspraken bezigt er nog wat werk (onderzoek) aan de winkel is.
Je dient de tekst met andere ogen te lezen, Nadje. God neemt geen ego op in zijn rijk. Dus zolang de mens nog in egoland zwerft, dan is er geen plaats in Gods rijk.

Doch, het is uiteraard niet God die de egomens de toegang ontzegt. Dat is de egomens zelf! Hij hoeft slechts zijn idiote geloof in het ego op te geven en hij zal terstond worden opgenomen. Je hoeft er niet eens fysiek voor dood te gaan, wat wil je nog meer?
Theo is offline  
Oud 21 December 2014, 11:43   #912
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Spijtig, maar zelfs nu zie ik niet in over welk wonderinzicht jullie het blijken te hebben. Ik blijf het zien als een kinderachtige verstands-toverformule; een hocus-pocus die elk echt inzicht eerder afremt dan bevordert. Maar waarschijnlijk zal ik dan eerder behoren tot de armen van geest; het zij zo.
Neehoor Marie je gaat precies zoals je behoort te gaan, dat je het afdoet als kinderachtige verstands-toverformule/hocus-pocus, is je eigen onmacht die er je geen woorden meer aangeeft.

Het afremmen daarin, is wat lijkt wat gebeurd,

( het ego, die kan er geen verhaal meer van maken en bied weerstand)

als je in deze padstelling komt, dit niet meer kunt verklaren,

juist op dat moment ben je precies waar je wezen moet.
moi is offline  
Oud 21 December 2014, 11:45   #913
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Mee eens. In de katholieke mis gaat onder meer de schuldbelijdenis hieraan vooraf, het "mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa". De basis van het kerkelijk geloof, dat ieder mens bij zijn geboorte zondig en schuldig is. In dit licht moet de uitspraak "heer ik ben niet waardig dat gij tot mij komt" beschouwd worden. Die was dus niet bedoeld als door Theo geschetst.
De egomens zal de bewuste tekst altijd anders interpreteren dan de Christusmens. Zij hebben ieder hun eigen perspectief (waarheid)

En aangezien de kerken vnl bevolkt worden door mensen die in het hiernamaals een plekje nastreven, zullen de meesten mensen in de kerk de tekst interpreteren als egomens.

Even een uitstapje: ik las gisteren over iemand die zich tot het katholicisme had 'bekeerd' . Maar het wonderlijke was: hij geloofde niet in het hiernamaals!
Kijk?dat zijn de echte 'gelovigen'?.

Hij wilde slechts dienen bij een groep die zich minderbroeders noemt. (zegt mij niks verder)
Theo is offline  
Oud 21 December 2014, 11:50   #914
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zou het kunnen zijn dat niet God maar ego zelf zich uitschakeld; Gods rijk is liefde; ego is eigenliefde ook ten koste van liefde.

Daar komt het op neer. Voel je je ergens buitengesloten of afgescheiden komt dat toch daardoor. Dat wat zogenaamd buitensluit is de trigger of de externe omstandigheid. Zie het verschil in die zin ook niet tussen Gods rijk of ook gewoon een duale gemeenschap. Er is eenheid. En of we die al dan niet in kunnen zien is afhankelijk van het (niet) maken van het eigen verhaal.

Wijziging aangebracht door Ulla op 21 December 2014 om 13:44.
Ulla is offline  
Oud 21 December 2014, 12:56   #915
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Hier hoeft werkelijk niets meer aan toegevoegd te worden.
Klaar!

Enkel toch nog een klein puntje, wat opzich grote gevolgen zou kunnen inhouden op wat betreft het volgende:

Onderzoek naar wat betreft 'Moi', IS de geleefde leugen en behelst geen enkele waarheid.

Dat gezien , opzich is Waarheid.
Klaar!

Och och Moi alles ligt zo subtiel he.
Ik vind je tekst, misschien vanuit jouw perceptie volkomen correct weergegeven wanneer zelfverbetering bedoeld is, verwarrend. Niet zozeer voor mij maar met het oog op andere lezers en lezerinnen. Als er geloof is in de inhoud van Renoir dan wijst gedegen zelfonderzoek uit dat dat nergens op gebaseerd kan zijn, ergo een onderzoek daarnaar is geen leugen maar een zoektocht naar waarheid.
Rennie is offline  
Oud 21 December 2014, 13:05   #916
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
.. doorzien IS doorzien, vanzelfsprekend doorzie je elk willekeurig perspectief.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mooi. De vraag is dan of, nadat dat ingezien te hebben, er nog iets overblijft van 'ik ben'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Alles/Niets, zelfs dat niet/of wel.
Wat beoog je met dat mysterieus gedoe Moi geef gewoon antwoord op de vraag.

Nu volgt er een volstrekt onnodige dialoog.
Rennie is offline  
Oud 21 December 2014, 13:09   #917
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
A-dvaita (niet-tweeheid) duidt op non-dualisme.

Doel van de Vedanta is iemand zo gericht mogelijk naar verlichting te begeleiden.

Dus wat jij nu ziet als waarheidsvinding, zou je niet kunnen betitelen als advaita/non-duaal.

maar als Vedanta zoals boven omschreven.

Tezamen is het opzoek naar zichzelf ,in het totaal van Advaita-Vedanta.
ok; dank je.
marie is offline  
Oud 21 December 2014, 13:12   #918
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Kleed net zolang uit wat jij nodig acht om in te zien dat er niets uit te kleden valt.

Wat je aangeeft hoe dunner hoe liever, hoe ijler, hoe zaliger, is een idee/gedachte, over hoe het gezien zou willen worden, door je eigen inzichten.

Waarschijnlijk heb je dat net zolang nodig totdat je inziet, dat niet meer nodig te hebben ,om tot inzicht te komen.
Voor degenen die daar geloof aan toekennen valt er een heleboel uit te kleden en dat is niet facultatief maar moet gedaan worden.
De vooraf aan de uitslag van een gedegen zelfonderzoek vooruitlopende mededeling dat er niks is om uit te kleden dat is nou niet bepaald een motivatie om er aan te beginnen, wél?

Ik zie dit als wijsneuzerigheid, zo van kijk mij dat allemaal eens 'weten', ga je die kennis maar snel eigen maken en het probleem is opgelost. Dienstbaar is het niet
Rennie is offline  
Oud 21 December 2014, 13:20   #919
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik denk toch dat de 'ik' er teveel aan is. Zou dan alles er toch op aankomen om dat ik volledig uit te kleden? Hoe dunner, hoe liever; hoe ijler, hoe zaliger????

Maar om dat 'ik' volledig te kunnen absorberen in het 'alles', dus uit te schakelen als een afgescheiden deel, moet dat 'ik' eerst volledig in kaart gebracht worden en gekend worden. Gebeurt dat niet dan zal de ondergrondse werking, de onbewuste werking van het 'ego-ik' steeds elke andere werking corrumperen.

Dus dat zou men advaita, waarheidsvinding kunnen noemen.
Misschien dat op voorhand stellen dat het 'ik' moet geneutraliseerd worden om het 'al' te kunnen zien en horen, het onderzoek eerder belemmert dan verrijkt.
Hoe het in elkaar steekt is je duizend keer uitgelegd. Iedere keer neem je de gelegenheid te baat om van telkens weer anderen te kunnen horen dat je je 'ik' heid, de inhoud van Marie waar je zo blij mee bent, mag behouden. Het is hier geen meeste stemmen gelden het gaat niet over consensus het gaat over het doen van gedegen zelfonderzoek om inzicht te krijgen in datgene wat je niet bent. In iedere geval ben je de inhoud van Marie niet.
Rennie is offline  
Oud 21 December 2014, 13:48   #920
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Je dient de tekst met andere ogen te lezen, Nadje. God neemt geen ego op in zijn rijk. Dus zolang de mens nog in egoland zwerft, dan is er geen plaats in Gods rijk.

Doch, het is uiteraard niet God die de egomens de toegang ontzegt. Dat is de egomens zelf! Hij hoeft slechts zijn idiote geloof in het ego op te geven en hij zal terstond worden opgenomen. Je hoeft er niet eens fysiek voor dood te gaan, wat wil je nog meer?

Lange of meer omslachtige verklaringen, ook die van mij overigens, triggeren dat geloof. Er kan van alles in gezien en geduid worden, merk ik nu. Wij zijn (in wezen) God, alleen ego ziet dat niet in dus krijg je afscheiding.
Ulla is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 04:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.