Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 June 2021, 11:56   #911
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Heb jij je gedachten al is op Waarheid onderzocht marie?

Het idee van 'ik' komt voort uit de hoop jezelf te leren kennen en wanneer deze hoop verdwijnt, verdwijnt het 'ik'. Zonder hoop, geen "ik". Jezus noemt dit "de donkere nacht van de ziel", wanneer alle hoop verdwijnt, alle betekenis, alle doel, wanneer je je ervan bewust wordt dat de wereld je niet gelukkig kan maken. Dan vernietigt een holocaust, die het besef hiervan is, dit idee van afscheiding. En alleen dit bewustzijn is de Genade, die door niemand kan worden bereikt.

Genade rukt je ondanks jezelf weg. Je kunt er niets voor of tegen doen. Het kent jou niet. Het is absoluut genadeloos, klaar om te verslinden. Het oneindige is altijd aanwezig, maar alleen wanneer dit pantser, dit idee van afscheiding, verzwakt, grijpt Genade je. De meeste mensen ervaren de donkere nacht van de ziel als een diepe depressie, een totale leegte van alle zintuigen, alle ideeën. In deze leegte van betekenis en doel wordt de persoon uitgeroeid. Dit is Genade.
De dag dat je jezelf verliest, ben je er...
Dwaas is de gedachte dat je daarvoor door de afgrond moet...
Het zegt meer over de personen die denken er zo gekomen te zijn dan over het zijnde zelf...
Het zijnde uit zich in ieder van ons... Het is aan ons om dat in te zien en niet achterlijk vast te houden aan het idee dat jij het bent, anders gezegd dat jij de doener bent... Maar dat wil niet zeggen dat jij maar op je luieren moet gaan liggen en dat de genade vanzelf over je uitgestrooid zal worden...
Ondanks dat jij de doener niet bent, ben jij wel degelijk verantwoordelijk voor jouw weg... de zogezegde vrije wil...
Maar hoe kan die wil vrij zijn als je niet weet waar de keuze ligt...
Inderdaad zitten we opgesloten in onszelf en hebben wij de keuze om die gevangenis wel of niet open te breken...
Maar dat dat alleen zou gaan via de afgrond... God beware ons...
marie is offline  
Oud 28 June 2021, 13:00   #912
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De dag dat je jezelf verliest, ben je er...
Jezelf is je 'ik', en dat wil jij koste wat het kost verdedigen zodat je het niet hoeft te verliezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dwaas is de gedachte dat je daarvoor door de afgrond moet...
Er is geen andere weg, je 'ik' moet totaal vernietigd worden, maar alleen mystici weten wat dit betekend, jij niet, al zou het je nog op duizend verschillende manieren uitgelegd krijgen door Jezus of Boeddha zelf.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 28 June 2021, 13:31   #913
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Jezelf is je 'ik', en dat wil jij koste wat het kost verdedigen zodat je het niet hoeft te verliezen.


Er is geen andere weg, je 'ik' moet totaal vernietigd worden, maar alleen mystici weten wat dit betekend, jij niet, al zou het je nog op duizend verschillende manieren uitgelegd krijgen door Jezus of Boeddha zelf.
Praatjes, niets meer of niets minder...
Wat weet jij uit jezelf??? Niets, jij gelooft gewoon het geblaat van anderen...
Dus sta je nergens...
marie is offline  
Oud 29 June 2021, 14:21   #914
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Lichtpunten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dus sta je nergens...
Nergens is geen slechte plek! Je komt er terecht als je niet langer het Nu uit de weg blijft gaan. Je komt er terecht als je beseft dat jij de enige bent die jouw reis maakt. Jíj bent het onderwerp. Nee, niet iets wat buiten jezelf ligt. Jíj bent het onderwerp: jóuw gedachten, jóuw gevoelens, jóuw woorden en jóuw daden. Als je bereid bent ze onder ogen te, zien, dan zul je de weg naar vrede gaan. De weg naar Nergens is de weg naar je eigen hart. Hij leidt je door al je angsten, door alles waarmee je jezelf voor de gek houdt. Het is geen ontsnappingstocht, maar een reis door je pijn heen om een einde te maken aan de pijn van afgescheidenheid.
(bron: lichtpunten)
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 29 June 2021, 18:02   #915
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Nergens is geen slechte plek! Je komt er terecht als je niet langer het Nu uit de weg blijft gaan. Je komt er terecht als je beseft dat jij de enige bent die jouw reis maakt. Jíj bent het onderwerp. Nee, niet iets wat buiten jezelf ligt. Jíj bent het onderwerp: jóuw gedachten, jóuw gevoelens, jóuw woorden en jóuw daden. Als je bereid bent ze onder ogen te, zien, dan zul je de weg naar vrede gaan. De weg naar Nergens is de weg naar je eigen hart. Hij leidt je door al je angsten, door alles waarmee je jezelf voor de gek houdt. Het is geen ontsnappingstocht, maar een reis door je pijn heen om een einde te maken aan de pijn van afgescheidenheid.
(bron: lichtpunten)
Jij zegt: Jíj bent het onderwerp. Nee, niet iets wat buiten jezelf ligt. Jíj bent het onderwerp: jóuw gedachten, jóuw gevoelens, jóuw woorden en jóuw daden.

Oei, dat is regelrecht in tegenspraak met de blablabla dat het 'ik' niet zou bestaan...
De weg naar nergens is juist de weg naar je eigen inborst tegen te werken, zodat je in rondjes blijft ronddraaien... en daar zit de afgescheidenheid...

Inderdaad de durf om je zelf onder ogen te komen...
Ik doe niets anders...
marie is offline  
Oud 29 June 2021, 20:09   #916
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad de durf om je zelf onder ogen te komen...
Ik doe niets anders...
je maakt jezelf blazen wijs.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 29 June 2021, 21:30   #917
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
je maakt jezelf blazen wijs.
Hebben jouw gurus je dat gezegd???
marie is offline  
Oud 29 June 2021, 21:36   #918
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hebben jouw gurus je dat gezegd???
De forum goeroe schreef je ongeveer hetzelfde. Zie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
marie, ook weer zo een tot in het absurde door- en dolgedraaide eigen interpretatie.
Nooit of te nimmer is gezegd dat het ik moet worden uitgeschakeld. Wel is gezegd dat het onderzocht moet worden. Maar dat geldt ook voor al je aannames en overtuigingen en daar kun je gezien al jouw aannames en overtuigingen nog in geen twintig generaties na jou mee klaar zijn. Zo bang om het kind met het badwater weg te gooien dat je er nog geen kopje water uit durft te nemen.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 29 June 2021, 22:38   #919
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
De forum goeroe schreef je ongeveer hetzelfde. Zie...
Van waar al die angst bij de anderen, terwijl zij menen hem bij mij te moeten zien???
Spiegeltje spiegeltje aan de wand waarom zijn al die mensen toch zo bevreesd als ze nog maar het woord 'ik' zien???
Over angst gesproken...
marie is offline  
Oud 30 June 2021, 12:12   #920
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Er is geen 'ik' die wat doet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Spiegeltje spiegeltje aan de wand waarom zijn al die mensen toch zo bevreesd als ze nog maar het woord 'ik' zien???
Over angst gesproken...
Het is je allemaal al uitgebreid verteld geweest marie, maar je snapt er geen bal van. Zie Laurens nog maar is op 1 november 2020...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik denk dat de twistappel tussen mij en anderen over de plaats van 'ik' in het geheel ligt in de, door mij als fout geziene, stelling dat het 'ik' niet kan bestaan zonder dat het zichzelf voortdurend invult en heruitdenkt...
'Ik' zou niet kunnen leven zonder de illusie dat 'ik' besta. Zonder die illusie, lees tijdsdoder, komt er mij een verschrikkelijk leegte voor ogen die absoluut ingevuld moet worden om niet mijn verstand te verliezen...
Hewel ik ontken die toestand helemaal niet, en ik ontken zelfs dat die toestand zo afschrikwekkend kan zijn dat het 'ik' zichzelf vanalles en nog wat verbeeldt om maar niet in die leegte meegezogen te worden...
En die waarheid moet inderdaad doorzien worden alvorens men verder kan gaan in zijn onderzoek naar het eigen zijn...
Maar het is, zoals ik het trouwens stel, niet het 'ik' dat de oorzaak is van de problemen, maar wel degelijk de werking van het verstand die geen leegte aankan... Het 'ik' is dus niet de oorzaak maar zelfs het eerste slachtoffer van dat verstand...
marie, onderzoek heeft uitgewezen dat het ik niet bestaat, maar dat moet natuurlijk dan nog wel gedaan worden. Wanneer je aan waarheidvinding doet kom je op een gegeven moment in de leegte. Wanneer daar angst voor is ga je dus geen gedegen zelfonderzoek doen en blijven discussies als deze gaande.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waarom denken jullie dat de mensheid zich zo vervreemd vindt van zichzelf als het juist niet op het niveau van het 'ik' is dat niet meer het 'ik' is...
Denken dat wij het 'Zijn' zonder het 'ik' kunnen leven is dwaasheid, denken dat 'ben' volstaat en het ik niet meer nodig en zelfs overbodig is...
Zo ver gaan in de verdwaling terwijl ieder kind kan zien dat het alleen met zijn eigen longen kan ademen, met zijn eigen mond kan spreken met zijn eigen lichaam en/of ziel pijn kan voelen...

En dat geldt voor alles; zonder 'ik' ben 'ik' niets... en besta 'ik' niet maar bestaat het geheel ook niet...
Ten minste zolang ik niet alle knopen die het 'ik' tot leven hebben gebracht terug ontknoopt heb en alzo één kan zijn geworden met het al...
Maar tot dat al zullen jullie nooit komen zonder jullie 'ik'.
Onderzoek wijst uit dat er geen sprake is van 'eigen' longen, 'eigen' mond, 'eigen' lichaam, niets van dat alles. Je kunt de bewijslast niet omdraaien en van alles dat jouw 'eigen' is uitgaan om het bestaan van 'ik' te bewijzen. Bij mij is geen 'ik' overgebleven en ik reageer toch ook. Alleen is het mijne zonder inhoud, van alle inhoud ontdaan. Er is geen 'ik' die wat doet.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.