Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 July 2013, 17:34   #921
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik herken dat en ik heb ook gewetenswroegingen als ik de mieren niet in mijn huis wil en daar wat tegen doe. Het is een soort van dilemma/schijnheiligheid waar wij als mens in verzeild zijn geraakt. Omdat de natuur dus vaak ver te zoeken is en wij deze geweld aan gedaan hebben. Het vraagt om bewust te kijken waar we al dan niet voor kiezen. En is voor mij daarom geen reden om dan maar er op los te leven en mij nergens meer druk om te maken. Maar ik blijf het moeilijk vinden. En dat betreft alles niet alleen maar het eten.
Je kunt het zo gek niet bedenken, alles wat we zo gebruiken heeft onnatuurlijke en min of meer ingrijpende impact op de natuur.

Het is ook niet zomaar dat mensen zich steeds meer bezinnen op natuurlijke leefwijzen.
Mijn vriend vroeg zich af: Hoe doen de boeddhisten met de mieren dan?
Mihaela is offline  
Oud 23 July 2013, 17:40   #922
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Mijn vriend vroeg zich af: Hoe doen de boeddhisten met de mieren dan?
Geen idee en zijn boeddhisten zo natuurlijk en puur bezig?

maar er zijn sowieso ook natuurlijke middelen om bij allerlei zaken te gebruiken. En heb ik dat geduld? Neem ik de moeite? Soms wel soms niet. Ik vind mieren in de keuken echt niet fijn en wil ze zo snel mogelijk kwijt. Misschien dan alvast bij voorbaat iets doen voordat ze komen? Wij planten ook Afrikaantjes rond de dierenverblijven tegen vliegen. Of aluin in de verf mengen is ook nog steeds het plan. Moet ik wel aan verven toekomen.
Ulla is offline  
Oud 23 July 2013, 18:50   #923
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

In de film 7 years in Tibet als Brad Pit een bioscoop voor ze wil bouwen, gaan die monniken alle aarde zeven om er wormen en zo uit te redden voordat de grond gebruikt mag worden voor de bouw . Iedere worm kan zomaar de reincarnatie van je overleden oma zijn.
Esradha is offline  
Oud 23 July 2013, 22:00   #924
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
In de film 7 years in Tibet als Brad Pit een bioscoop voor ze wil bouwen, gaan die monniken alle aarde zeven om er wormen en zo uit te redden voordat de grond gebruikt mag worden voor de bouw . Iedere worm kan zomaar de reincarnatie van je overleden oma zijn.
Dat noem ik een belang, je voorouders niet willen ontstemmen.
En toen re?ncarneerde je opa in een vogel die je overleden oma consumeert.
Rennie is offline  
Oud 24 July 2013, 09:56   #925
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Geen idee en zijn boeddhisten zo natuurlijk en puur bezig?
IK had het over degenen die werkelijk boeddhisten zijn in hun gedrag en beleving, en niet degene die klakkeloos de ideologie/religie volgen. Dus mensen die van binnenuit in harmonie met de omgeving leven.

Ik weet het niet of boeddhisme ideologie of religie is (?).
Mihaela is offline  
Oud 24 July 2013, 10:36   #926
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Mijn vriend vroeg zich af: Hoe doen de boeddhisten met de mieren dan?
Neuken. Sorry, dit was even de Hans in mij. Maar 't is wel zo. Het blijven een stelletje mierenneukers die boeddhisten.
Nadje is offline  
Oud 24 July 2013, 11:16   #927
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Sorry,
Wil je ajb uitleggen waarover jij spijt hebt? Waar doelt het woord sorry hiervoor?
Mihaela is offline  
Oud 24 July 2013, 11:22   #928
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wil je ajb uitleggen waarover jij spijt hebt? Waar doelt het woord sorry hiervoor?
Het betreft geen spijt, maar een verontschuldiging voor het woordgebruik, voor mensen die zich daar eventueel aan zouden kunnen storen.
Nadje is offline  
Oud 24 July 2013, 12:48   #929
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
IK had het over degenen die werkelijk boeddhisten zijn in hun gedrag en beleving, en niet degene die klakkeloos de ideologie/religie volgen. Dus mensen die van binnenuit in harmonie met de omgeving leven.

Ik weet het niet of boeddhisme ideologie of religie is (?).

Het is geen religie, meer een levensbeschouwing. Voor zover ik weet heb ik ook begrepen dat je naar eigen inzicht en onderzoek leeft binnen deze beschouwingen. In hoever "echte" boeddhisten werkelijk in harmonie zijn van binnenuit blijft voor mij nog steeds een vraag. Ook al volgen ze niet blindelings regels op en is harmonie de weg en het doel. In hoever zitten daar dan niet toch nog hardnekkige overtuigingen en gedachten in die niet doorzien worden. Zo bedoel ik het. Zoals bij alle mogelijke stromingen.
Ulla is offline  
Oud 24 July 2013, 13:22   #930
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het is geen religie, meer een levensbeschouwing. Voor zover ik weet heb ik ook begrepen dat je naar eigen inzicht en onderzoek leeft binnen deze beschouwingen. In hoever "echte" boeddhisten werkelijk in harmonie zijn van binnenuit blijft voor mij nog steeds een vraag. Ook al volgen ze niet blindelings regels op en is harmonie de weg en het doel. In hoever zitten daar dan niet toch nog hardnekkige overtuigingen en gedachten in die niet doorzien worden. Zo bedoel ik het. Zoals bij alle mogelijke stromingen.

Het boeddhisme spreekt mij overigens wel aan, heb ook lange tijd op een boeddhistisch getint forum geschreven.

Vond nog een uitleg over boeddhisme. http://www.hoedoe.nl/maatschappij/le...d-ik-boeddhist
Ulla is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.