Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 January 2022, 02:08   #981
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Marie.
Kun jij dat wat jij in je diepste innerlijk beseft en hoe 'jouw beleving daarvan is, kun jij dat aan een ander geven? kan een ander dat van jou wegnemen of afpakken? nee, toch?
Dat er allemaal ellende, gedoe en weet ik veel wat gaande is in de wereld, stoort dat jouw diepste innerlijk besef? Als dat zo is dan heeft de wereld met al z'n achterlijkheid je flink te pakken.
Als dat niet zo is, dan kun je toch onverstoorbaar verder met het doen van jouw innerlijke ontdekkingen? Er kan nooit iemand zijn die je daarin tegenhoud.
Het enigste wat de wereld van ons vraagt is een beetje assertief zijn op de momenten en in situaties die daar aanleiding toe geven.. that's all.
Voor de rest kun je de wereld gewoon de wereld laten.. allemaal kouwe drukte, meid.

Nou, dit forum gaat over bevindingen m.b.t. diep innerlijk besef, en niet over de kouwe drukte van de 'wereld'.
Zo simpel is het.
Het enigste van de wereld is echt enig:)(cq errug grappig!;) )

Maar, dit forum gaat niet over het 'enigste'ödit forum gaat over waarheidvindingö.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 29 January 2022, 13:50   #982
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Marie.
Kun jij dat wat jij in je diepste innerlijk beseft en hoe 'jouw beleving daarvan is, kun jij dat aan een ander geven? kan een ander dat van jou wegnemen of afpakken? nee, toch?
Dat er allemaal ellende, gedoe en weet ik veel wat gaande is in de wereld, stoort dat jouw diepste innerlijk besef? Als dat zo is dan heeft de wereld met al z'n achterlijkheid je flink te pakken.
Als dat niet zo is, dan kun je toch onverstoorbaar verder met het doen van jouw innerlijke ontdekkingen? Er kan nooit iemand zijn die je daarin tegenhoud.
Het enigste wat de wereld van ons vraagt is een beetje assertief zijn op de momenten en in situaties die daar aanleiding toe geven.. that's all.
Voor de rest kun je de wereld gewoon de wereld laten.. allemaal kouwe drukte, meid.

Nou, dit forum gaat over bevindingen m.b.t. diep innerlijk besef, en niet over de kouwe drukte van de 'wereld'.
Zo simpel is het.
Guido, wat op het hoogste niveau innerlijk is, is ook uiterlijk... Er is geen scheidingsmuur tussen die twee...
Ken je innerlijke en je kent ook het uiterlijke en omgekeerd..
Het is de dwaze mens die denkt dat daar een verschil in bestaat...
En maak je geen zorgen; ik voel geen enkele roeping om de wereld recht te trekken; maar je maakt jezelf blaasjes wijs te denken dat het volstaat om alleen je innerlijke te kennen..., want je innerlijke is juist gevormd door je interactie met de wereld rondom jou...

En neem dat nu niet voor een aansporen om tot de ene of andere beweging over te gaan... ieder voor zich gaat zijn eigen weg....
marie is offline  
Oud 29 January 2022, 13:56   #983
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Marie je zit onwrikbaar vast in een zelf gesponnen web, om daar nooit meer uit te komen. Je vertrouwt alleen nog maar op je zelf en je eigen gecreëerde vesting en slaat van daaruit wild om je heen. Darsho noemde je al de dulle griet en daar heeft het alleszins van weg. Met jouw wereldbeeld kun je ook niemand vertrouwen behalve je zelf, je moet behoedzaam zijn en waakzaam blijven.

Wanneer je het hier een beetje volgt had je kunnen weten dat het allemaal ego (ik) is wat de ellende in de wereld veroorzaakt. Daar komt de strijdlust vandaan en ook het anderen onderwerpen door middel van het vormen van een upperclas en het vestigen van een geloof. Allemaal 'ik' of 'ego' manifestatie, en daar denk je op te kunnen vertrouwen. Hoe (ver)dwaas(t) kun je zijn.
De enige die in een zelf gesponnen web zit opgesloten ben jij, Laurens... Wanneer ga je eindelijk de mantra dat alleen 'ego' aan de bron van alle kwaad zit opgeven??? 'Ego' is geen vaststaand gegeven op zich; 'ego' is het kind van alle andere bewegingen, laten we ze misvormingen noemen, die zo het natuurlijke 'ik' hebben weten te misvormen...
Maar Laurens, draai en keer het zoals je wil... 'ik ben' en het is die of dat 'ik' dat door transformatie, erkenning, inzicht, doorzicht... tot een hoger niveau zal moeten doordringen, al de rest is, zoals ze bij ons zeggen, 'zever in pakjes'.
marie is offline  
Oud 29 January 2022, 13:58   #984
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Het enigste van de wereld is echt enig:)(cq errug grappig!;) )

Maar, dit forum gaat niet over het 'enigste'ödit forum gaat over waarheidvindingö.
En waarheidvinding is alleen mogelijk wanneer we alle poorten open laten... en niet ons door dwaze mantra's laten afleiden...
marie is offline  
Oud 29 January 2022, 18:35   #985
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En waarheidvinding is alleen mogelijk wanneer we alle poorten open laten... en niet ons door dwaze mantra's laten afleiden...
Alle poorten openlaten betekent dat alles inclusief is, ook mantras, ook geweld en misstanden in de wereld , goed en kwaad en ook eens en oneens, etc.
Anna is offline  
Oud 29 January 2022, 19:10   #986
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Guido, wat op het hoogste niveau innerlijk is, is ook uiterlijk... Er is geen scheidingsmuur tussen die twee...
Zo is dat.
Wat op een 'hoog niveau een 'innerlijk zou zijn, is feitelijk niks anders dan ambitie, een ambitie die je bv ook zou kunnen inzetten om status en rijkdom in de 'uiterlijke wereld te fixen. Een pot nat.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ken je innerlijke en je kent ook het uiterlijke en omgekeerd..
Het is de dwaze mens die denkt dat daar een verschil in bestaat...
Er is feitelijk geen verschil, een en de zelfde dromerij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En maak je geen zorgen; ik voel geen enkele roeping om de wereld recht te trekken; maar je maakt jezelf blaasjes wijs te denken dat het volstaat om alleen je innerlijke te kennen..., want je innerlijke is juist gevormd door je interactie met de wereld rondom jou...
Noch het innerlijk kennen noch het uiterlijk kennen volstaat niet..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En neem dat nu niet voor een aansporen om tot de ene of andere beweging over te gaan... ieder voor zich gaat zijn eigen weg....
Ieder voor zich, en de rest zoekt het maar uit..
Guido is offline  
Oud 29 January 2022, 19:18   #987
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Alle poorten openlaten betekent dat alles inclusief is, ook mantras, ook geweld en misstanden in de wereld , goed en kwaad en ook eens en oneens, etc.
Wat is, is...
marie is offline  
Oud 29 January 2022, 19:21   #988
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Zo is dat.
Wat op een 'hoog niveau een 'innerlijk zou zijn, is feitelijk niks anders dan ambitie, een ambitie die je bv ook zou kunnen inzetten om status en rijkdom in de 'uiterlijke wereld te fixen. Een pot nat.

Er is feitelijk geen verschil, een en de zelfde dromerij.

Noch het innerlijk kennen noch het uiterlijk kennen volstaat niet..

Ieder voor zich, en de rest zoekt het maar uit..
Inderdaad, ik ben...

En ik ben niet jij en jij bent niet ik...

Wj kunnen van elkaar leren, maar uiteindelijk zijn het wijzelf die de weg moeten vinden en gaan...
Wij kunnen alleen voor onszelf inzien wat een doener en een niet-doener is...
Ik kan niet voor jou een nietdoener zijn...
marie is offline  
Oud 30 January 2022, 01:23   #989
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De enige die in een zelf gesponnen web zit opgesloten ben jij, Laurens... Wanneer ga je eindelijk de mantra dat alleen 'ego' aan de bron van alle kwaad zit opgeven??? 'Ego' is geen vaststaand gegeven op zich; 'ego' is het kind van alle andere bewegingen, laten we ze misvormingen noemen, die zo het natuurlijke 'ik' hebben weten te misvormen...
Maar Laurens, draai en keer het zoals je wil... 'ik ben' en het is die of dat 'ik' dat door transformatie, erkenning, inzicht, doorzicht... tot een hoger niveau zal moeten doordringen, al de rest is, zoals ze bij ons zeggen, 'zever in pakjes'.
Oké en vervolgens blijft er van dat 'ik', niets meer dat zichzelf 'ik' kan noemen over en dat is te zien. Echter niet bij jou, dus kennelijk zal je 'ik' nog tot dat hogere niveau moeten doordringen.
 
Oud 30 January 2022, 09:35   #990
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Oké en vervolgens blijft er van dat 'ik', niets meer dat zichzelf 'ik' kan noemen over en dat is te zien.
En dat is dus onwaar. In mijn analyse over jou heb je het ego tot 'kwaad' benoemt. Je verschilt weinig van gelovigen die 'het kwaad' verwerpen.

Je bent nog steeds op 'de dingen' gericht, het ego als het ultieme kwaad.
Je ziet het zelfs bij anderen!

Om tot volledig kennen te komen trekt de mens zich terug van alles wat kenbaar is, zowel goed als kwaad. Dat is jezelf verbannen tot een zuiver 'niets'. Niets is onkenbaar tót je volledig niets bent.

Het past je niet om anderen de les te lezen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 06:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.