Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Tony Parsons
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Tony Parsons Met veel humor brengt Tony zijn relativerende, simpele en radicale boodschap.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 November 2011, 07:07   #1
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard Tony Parsons - "Het open geheim" * verder met 5

Meer dan een jaar geleden schafte ik mij het boekje "Het open geheim" aan van de succesvolle spirituele leraar Tony Parsons.
Op - wijlen - het forum van R. waarden een paar idolate volgelingen rond waaraan ik mij mateloos ergerde. Hun opmerkingen over het idee dat er niemand is die iets kan doen, leken mij napraterij van iemand anders.
Die iemand anders bleek ene Tony Parsons te zijn. (o.a.).
Dus kocht ik het "Open geheim'.
Ik las het snel even door (je hebt er maar een uurtje voor nodig) en legde het vermoeid en kotsmisselijk opzij.
Die kotsmisselijkheid was het gevolg van een leverprobleem dat altijd maar verergerde. Uiteindelijk werd ik ernstig ziek.

Nu ik aan de beterhand ben en een van voornoemde idolate volgelingen hier aantref, ben ik "Het open geheim" weer gaan lezen.
Deze keer ga ik er mijn tijd voor nemen en het rustig laten bezinken.

De titel van de draadje was oorspronkelijk: "Tony Parsons - "Het open geheim" - kritisch bekeken." Maar daarvoor krijg je niet genoeg schrijfruimte. Net als bij de 'handtekening' hier (sic) [Ik daag iedereen hierbij uit om een, bij zijn persoonlijkheid passende, doordachte tekst te schrijven met twintig karakters! Jaja: "Memento Mori". Maar dat is niet erg persoonlijk, want doodgaan moeten we allemaal!. Misschien heeft onze administrator sadistische trekjes. Ik heb hem ook zonder omwegen geschreven dat hij die knop om een handtekening te maken moet wegnemen. Op deze manier maakt hij de mensen belachelijk.]
vesselin is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2011, 07:27   #2
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Wat moedig dat je opnieuw ernstige lichamelijke kwetsuren
wenst te trotseren voor een boek!



Wat vind je van mijn handtekening?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2011, 07:34   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht
Meer dan een jaar geleden schafte ik mij het boekje "Het open geheim" aan van de succesvolle spirituele leraar Tony Parsons.
Zo'n beetje de meest gemaakte fout, om bij 'succesvol' te menen dat het om een goed boek gaat. Succes hoort bij ego, geld maken, verdienen rijk worden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2011, 07:38   #4
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard Kritische bemerkingen

1. [...]"Zolang we opgesloten zitten in de kennelijke ervaring dat we afzonderlijke individuen zijn die een soort bestaan hebben waarmee onderhandeld moet worden, bevinden we ons in een toestand van dromen."[...]

Ik heb inderdaad de kennelijke ervaring dat ik een afzonderlijk individu ben.
Dat bestaan lijkt me echter allesbehalve een droom. Je moet je hersens er flink bijhouden om in onze ingewikkelde maatschappij te kunnen functioneren.

2. [...]"Voor mij is de eerste realisatie van verlichting, ofwel de aard van wie ik werkelijk ben, niet iets dat kan worden uitgedrukt. Wat er gebeurd is kan zelfs geen ervaring genoemd worden, omdat degene die ervaart afwezig moest zijn om het mogelijk te maken.[...]

???!!!... Dit is precies het soort onzin waar ik het 'heen-en-weer?" van krijg!
Als degene die ervaart echt afwezig zou zijn, zou er niets geregistreerd worden in het geheugen en zou er geen herinnering zijn aan een gebeurtenis!
Laat staan dat je een boekje zou kunnen schrijven over een non-event!
(Om de grapjassen voor te zijn: een non-event is geen vrouwenklooster!)

3: [...]"Deze mensen [nl. zij die ervan overtuigd zijn dat ze verlicht zijn] hebben het vaak nodig de rol van 'spirituele leraar' of 'verlichte meester' aan te nemen en trekken gegarandeerd mensen aan die er behoefte aan hebben leerling te zijn."[...]

Wel, wel... hahaha... van cynisme gesproken.
De man die dit in 1995 schreef heeft nu een bloeiend lucratief bedrijfje met lezingen, waarvoor flink betaald moet worden, de verkoop van boeken en dvd's.
Het is een succesvol zakenman. Een van de velen in het 'spirituele' bedrijfsleven.

Nu stop ik voor vandaag want ik word weer kotsmisselijk.



MEMENTO MORI

Wijziging aangebracht door vesselin op 20 November 2011 om 07:50.
vesselin is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2011, 07:51   #5
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Voor iemand die geloof hecht aan het 'er zijn' ontmoet zoiets veel weerstand..

Het is zoals ook bij ervaringen het geval is een redenering achteraf, iets wat iemand is overkomen en zo'n ervaring is dan ook niet overdraagbaar. Het zou niet veel anders overkomen dan wanneer jij iemand anders jouw ervaring van je ernstig ziek zijn zou proberen over te brengen. Als je daar niet bent geweest probeer je er een voorstelling van te maken maar het kan je niet wezenlijk aanspreken omdat het niet je eigen ervaring is.

Al het gelul erover is vanuit de hypothese, de veronderstelling en daarop volgt een eindeloos geouwehoer over hoe je je zoiets moet 'voorstellen'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2011, 07:59   #6
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Het is zoals ook bij ervaringen het geval is een redenering achteraf, iets wat iemand is overkomen en zo'n ervaring is dan ook niet overdraagbaar.
Maar hij zegt juist dat het geen ervaring is en dat degene die ervaringen heeft afwezig was!

Van klinkklare verbale onzin gesproken!

Citaat:
Voor iemand die niet is waarvanuit hier wordt gesproken is dit misschien inderdaad pure onzin.
Allez... ik mag gevoeglijk aannemen dat gij dan wel zijt van waaruit hier gesproken wordt?
Nen dikken proficiat.... maar ik schrijf hier niet voor de 'verlichten' maar voor de mensen die geïnteresseerd zijn en natuurlijk in de eerste plaats voor mezelf.
vesselin is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2011, 08:08   #7
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht
Maar hij zegt juist dat het geen ervaring is en dat degene die ervaringen heeft afwezig was!

Van klinkklare verbale onzin gesproken!

Allez... ik mag gevoeglijk aannemen dat gij dan wel zijt van waaruit hier gesproken wordt?
Nen dikken proficiat.... maar ik schrijf hier niet voor de 'verlichten' maar voor de mensen die geïnteresseerd zijn en natuurlijk in de eerste plaats voor mezelf.
Nee dat is geen onzin want zonder ervaarder is het geen subjectief beleefd ervaren meer en kun je er feitelijk geen kond van doen.

Om het neer te schrijven moet je weer in de identificatie van de ervaarder.

Het is alleszins begrijpelijk dat dat grote verwarring teweeg brengt want het is de aanwezige die over afwezigheid schrijft.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2011, 09:24   #8
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Nee dat is geen onzin want zonder ervaarder is het geen subjectief beleefd ervaren meer en kun je er feitelijk geen kond van doen.

Om het neer te schrijven moet je weer in de identificatie van de ervaarder.
Ge negeert voor het gemak de essentie van mijn argument, nl: dat wat niet ervaren wordt ook niet geregistreerd wordt in het geheugen.
Je mag nog duizend keer weer in de 'identificatie van de ervaarder' komen: Er is niks om neer te schrijven!

Ik zeg: om een 'verlichte' te herkennen moet ge zelf 'verlicht' zijn.
Amai, ik wist niet dat er zoveel 'verlichten' rondliepen!

Ik heb heel wat ervaring opgedaan in de wereld van de spiritualiteit en ook in die van de psychiatrie. En mij komt het voor dat er veel 'verlicht' zijn op dezelfde manier dat er veel 'Napoleon' zijn.

Nogmaals, dat woord 'verlichting' is volkomen waardeloos omdat het zoveel ladingen dekt als er mensen zijn.

En voor mij is er maar één waar non-dualistisch standpunt. En dat is het standpunt van de dood! - Ook in de vorm van het einde van het geheugen.
Maar vanuit dat standpunt heb ik nog nooit iets horen meedelen!

Het is allemaal zelf-begoocheling!
"Ik bekijk de wereld vanuit het non-dualistisch perspectief." Och gottekes toch!

En als ge niet praat zoals de 'verlichten' hier zijt ge een eindeloos lullende sukkelaar!
Ik moet daar eens ferm mee lachen!
Ge kunt uzelf wijs maken wat ge wilt
vesselin is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2011, 09:43   #9
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee dat is geen onzin want zonder ervaarder is het geen subjectief beleefd ervaren meer en kun je er feitelijk geen kond van doen.

Om het neer te schrijven moet je weer in de identificatie van de ervaarder.

Het is alleszins begrijpelijk dat dat grote verwarring teweeg brengt want het is de aanwezige die over afwezigheid schrijft.
de afwezigheid van de aanwezigheid van afwezigheid.........ga dat maar eens aan je moeder uitleggen !

alle 'ervaring'/'beleving' is een sensatie van geroerd' zijn, ontroerd' zijn, (en in het geval van vesselin...beroerd' zijn.)...kortom beweging.
de constatering van stilte, roerloosheid, onbewogen zijn e.n.z....is al een beweging' juist vanwegen de 'ervaring'/'beleving'. de respons van de gedachten en het voelen is er een om elke sensatie' hoe miniscuul deze ook is....direct te mallen'. (vandaar de uitdrukking...doe niet zo mal'.)

deze gemalde' sensaties kunnen nooit een weergave zijn van wat het tracht...weer te geven, op z'n best hooguit symboliek van aannemelijkheid.
op die symboliek is de zogenaamde toren van babel gebaseerd, de basis van alle taal is puur....drijfzand', en niets anders.

het enigste wat de symboliek van taal in gang zet is...onrust', onder het mom van creativiteit, wording' en voortvarendheid' !, let wel, alles binnen de parameters van wat bewogen/geroerd kan zijn....de 'werkelijkheid'!.

de ''REALITEIT'' van de 'werkelijkheid' is noch bewogen' noch onbewogen'....een absoluut onbetrokken betrokken zijn'...onkenbaar voor alle 'ervaring'/'beleving'/'beweging'....dus onkenbaar voor de 'werkelijkheid'.
de 'werkelijkheid' is alles wat we kunnen kennen' bij te bestaan.

daar komt ie'......WAT' JE BENT, IS ONAFHANKELIJK VAN KENNEN, KUNNEN, EN....WEL OF NIET BESTAAN !!!.

it happens to the you' you think'/feel' you are.....or not.
whatever you did, do, or wil do...has no relation with what your REALITY' is....this moment'!.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2011, 10:01   #10
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine/sagnaar Bekijk bericht
op die symboliek is de zogenaamde toren van babel gebaseerd, de basis van alle taal is puur....drijfzand', en niets anders.
Laten we zeggen dat dit bijzonder merkbaar is.
Zelfs de verlichten onderling of niet onderling drijven helemaal weg in de taal..
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tony Parsons - Sharing His Passion. Aart Tony Parsons 20 6 September 2012 00:26
"To Think Or Not To Think." Aart Eckhart Tolle 1 26 August 2011 21:44


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.