Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Soefisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Soefisme God die zich uitdrukt in het hele universum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 April 2013, 21:03   #1
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard De Ziel

De ziel kent geboorte noch dood, begin noch einde.
Zonde kan haar niet raken,
noch kan deugd haar in verrukking brengen.
Wijsheid kan haar niet doen opengaan,
noch kan onwetendheid haar verduisteren.
Zij is altijd geweest, en zij zal altijd zijn.
Zij is het wezen zelf van de mens
en al het andere is haar bedekking,
zoals een lamp over het licht.
De ontplooiing van de ziel komt vanuit haar eigen kracht
En wordt voleindigd wanneer zij
de banden van de lagere gebieden doorbreekt.
Zij is vrij van nature en ziet uit naar vrijheid
gedurende haar gevangenschap.
Al 's werelds heilige wezens werden heilig
door de ziel te bevrijden
Want de vrijheid van de ziel de is het enige doel in het leven.

- Hazrat Inayat Khan -
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2013, 23:17   #2
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Mooi gedicht, Virgo.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 08:54   #3
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

dankjewel voor het plaatsen Virgo

(het lijkt wel een soort van samenvatting van wat ik de laatste dagen in verschillende draadjes lees.)

hoewel ik voor mezelf een vraagteken plaats achter/bij de laatste zin.
dat dan weer wel...
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 13:35   #4
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

In Deepak Chopra's boek: Herontdek je lichaam, hervind je ziel, dat ik momenteel aan het lezen ben, wordt een volgende verdeling gemaakt.

God is: oneindige energie, liefde, creativiteit, intelligentie

Ziel is: verlagende transformatie van energie, liefde, creativiteit, intelligentie

Geest/lichaam is: menselijk niveau van energie, liefde, creativiteit, intelligentie

En daar voegt hij nog aan toe het volgende vereenvoudigde schema:

Ziel draagt het potentieel
Geest draagt de intentie
Hersenen produceren het resultaat.

Dit geeft ons inzicht in de nuttigste functie van de ziel: ze geeft ons de motivatie om onszelf op een hoger plan te tillen. Een nuttige ziel geeft je de visie, het verlangen en de wil om je te ontwikkelen. je geest brengt die visie naar het domein van denken en willen. Je hersenen ontvangen de boodschap en gaan aan de slag om haar een tastbare vorm te geven.

Aldus Chopra.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 16:55   #5
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
De ziel kent geboorte noch dood, begin noch einde.
Zonde kan haar niet raken,
noch kan deugd haar in verrukking brengen.
Wijsheid kan haar niet doen opengaan,
noch kan onwetendheid haar verduisteren.
Zij is altijd geweest, en zij zal altijd zijn.
Zij is het wezen zelf van de mens
en al het andere is haar bedekking,
zoals een lamp over het licht.
De ontplooiing van de ziel komt vanuit haar eigen kracht
En wordt voleindigd wanneer zij
de banden van de lagere gebieden doorbreekt.
Zij is vrij van nature en ziet uit naar vrijheid
gedurende haar gevangenschap.
Al 's werelds heilige wezens werden heilig
door de ziel te bevrijden
Want de vrijheid van de ziel de is het enige doel in het leven.

- Hazrat Inayat Khan -
Helder Virgo.

Ik wandelde net terug van mijn werk, en precies dezelfde soort gedachten bewogen mij.
Ik stelde mezelf de vraag: Als ik mijn identiteit niet ben, wat ben ik dan?
De beleving van mijn ziel kwam (weer)tevoorschijn, niet echt sterk deze keer, maar duidelijk genoeg om de vermoeidheid van mijn zoektocht weer waard te vinden, en met dit inzicht zoals boven beschreven wordt, verder op weg te kunnen, fysiek en geestelijk.

Het is eigenlijk zo simpel, maar dit hier onder blijkt voor mij moeilijker dan dat wat ik 19 jaar geleden dacht. Ik weet nog dat ik besloot om met Zelfkennis te beginnen, en ik hoor mezelf nog zeggen: Zo, binnen een half jaar zal mij zeker lukken?. Wat een weg, wat een weg zeg! Het blijkt nu, 19 jaar later, ietsje langer dan een half jaar te duren ..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
De ontplooiing van de ziel komt vanuit haar eigen kracht
En wordt voleindigd wanneer zij
de banden van de lagere gebieden doorbreekt.
Zo simpel, en toch zo moeizaam...

Ik kende het woord voleindigd niet. Het betekent :gereed; voltooid, zegt google..

Wijziging aangebracht door Mihaela op 5 April 2013 om 17:37.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 17:04   #6
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

De banden van de lagere gebieden doorbreken?

Wordt daarmee bedoeld om af te rekenen met al die nare egocentrische trekjes die ik c.q. wij bezitten?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 17:29   #7
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard J. Krishnamurti

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
De banden van de lagere gebieden doorbreken?

Wordt daarmee bedoeld om af te rekenen met al die nare egocentrische trekjes die ik c.q. wij bezitten?
Ja, zo beleef ik het wel. Maar wat bedoel je met nare egocentrische trekjes?
Volgens mij gaat dat veel verder dan dat wij beseffen.

''Want bijvoorbeeld, geweld is niet alleen enkel elkaar doden. Het is ook geweld als we scherpe taal gebruiken, als we met een gebaar iemand opzij schuiven, als we gehoorzamen uit angst. Geweld is dus niet alleen georganiseerde slachtpartijen in naam van God, in naam van maatschappij, of van het land. Geweld is veel geraffineerder, zit veel dieper en wij gaan met ons onderzoek tot de diepste van het geweld.
Als je je een Indiër noemt, of een moslim of een christen of een Europeaan, of wat dan ook, gebruik je geweld. Zie je waarom dat geweld gebruiken is? Omdat je je afzondert van de rest van de mensheid. Als je je afzondert, door geloof, door nationaliteit of door traditie, komt daar geweld uit voort. Iemand die inzicht wilt krijgen in het geweld hoort daarom bij geen enkel land, bij geen enkele godsdienst, bij geen enkele politieke partij of partijdig stelsel; het gaat erom inzicht te krijgen in de mensheid als geheel.
Belangrijk is het feit dat we geweld gebruiken, niet waarom we het doen.
Een van de meest voorkomende uitingen van geweld is boosheid. Als mijn vrouw wordt aangevallen, of mijn zus,zeg ik dat ik met recht boos ben.
..
Hier ben ik, een tot geweld geneigd mens, onverschillig of ik zwart, bruin, blank of pimpelpaars ben. Het interesseert mij niet of ik dat geweld heb ge?rfd of dat de maatschappij in me heeft doen ontstaan, het enige wat me interesseert is of het eigenlijk wel mogelijk is er vrij van te zijn.''
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 17:32   #8
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hier ben ik, een tot geweld geneigd mens, onverschillig of ik zwart, bruin, blank of pimpelpaars ben. Het interesseert mij niet of ik dat geweld heb ge?rfd of dat de maatschappij in me heeft doen ontstaan, het enige wat me interesseert is of het eigenlijk wel mogelijk is er vrij van te zijn.''
Volgens mij is er geen Zelfonderzoek mogelijk, of BewustZijn als men dat niet eerst (o.a.) in zichzelf ontdekt, en bij zichzelf onder ogen ziet, en dat bewust aangaat.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 17:48   #9
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hier ben ik, een tot geweld geneigd mens, onverschillig of ik zwart, bruin, blank of pimpelpaars ben. Het interesseert mij niet of ik dat geweld heb ge?rfd of dat de maatschappij in me heeft doen ontstaan, het enige wat me interesseert is of het eigenlijk wel mogelijk is er vrij van te zijn.''
Ik verbaas me over de vraag. Om bij Chopra te blijven, die kan het mooier verwoorden dan ik:

"Gewaarzijn heeft het magische vermogen om vraag en antwoord samen te laten vloeien. Je moet een verband opmerken, alleen dan kunnen toevalligheden veranderen in synchronisiteiten. Iemand die zich daarvan niet gewaar is, zal niet merken dat hij leiding krijgt. ...Overal in de natuur is gewaarzijn. Als je ziet hoe dieren leiding krijgen (dankjewel Ulla voor de vergelijking), wordt het moeilijk om op dit punt sceptisch te blijven. Migrerende walvissen pikken signalen op van soortgenoten die honderden kilometers verder zwemmen. Monarchvlinders keren telkens terug naar hetzelfde heuvelachtige gebied in Mexico en vergissen zich nooit, ook al maken ze de tocht voor het eerst. Een doorbraak kan plaats vinden wanneer je accepteert dat gewaarzijn je gids is. Als je jezelf afstemt op deze mogelijkheid, maak je opnieuw contact met je ziel, die niets anders is dan gewaarzijn in de ruimste vorm".

Als Krishnamurti dus iets meer gewaar was geweest, dan had hij zichzelf de vraag niet hoeven stellen.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 5 April 2013, 17:57   #10
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Ik verbaas me over de vraag. Om bij Chopra te blijven, die kan het mooier verwoorden dan ik:

"Gewaarzijn heeft het magische vermogen om vraag en antwoord samen te laten vloeien. Je moet een verband opmerken, alleen dan kunnen toevalligheden veranderen in synchronisiteiten. Iemand die zich daarvan niet gewaar is, zal niet merken dat hij leiding krijgt. ...Overal in de natuur is gewaarzijn. Als je ziet hoe dieren leiding krijgen (dankjewel Ulla voor de vergelijking), wordt het moeilijk om op dit punt sceptisch te blijven. Migrerende walvissen pikken signalen op van soortgenoten die honderden kilometers verder zwemmen. Monarchvlinders keren telkens terug naar hetzelfde heuvelachtige gebied in Mexico en vergissen zich nooit, ook al maken ze de tocht voor het eerst. Een doorbraak kan plaats vinden wanneer je accepteert dat gewaarzijn je gids is. Als je jezelf afstemt op deze mogelijkheid, maak je opnieuw contact met je ziel, die niets anders is dan gewaarzijn in de ruimste vorm".

Als Krishnamurti dus iets meer gewaar was geweest, dan had hij zichzelf de vraag niet hoeven stellen.
Je snapt er niets van Guy, wat Krishnamurti daar zegt.
En uiteraard komt nog meer in het boek, wat tot verdere inzichten brengt, het was een opbouw naar iets.
Maar goed, ik mag je niet, en ik wil niet met je praten (typen ook niet).

(even lezen van D Chopra zegt, die kan ook zo geweldig schrijven)
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
gedicht, Hazrat Inayat Khan, Soefisme, ziel


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.