Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 February 2021, 12:35   #1
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard Niet-twee

Laten we eens wat beter kijken naar niet-twee. Eigenlijk kun je er niks over zeggen, want 'iets' (het is natuurlijk geen iets) wat in zichzelf is, is onkenbaar.
Maar in ontkennende zin kun je er wel over spreken.


Bijvoorbeeld:

Niet-twee kan niet in Amsterdam zijn, want dan zou het in alle andere plaatsen niet zijn en zou er zich 'iets' buiten niet-twee bevinden.

Niet-twee kan niet in 2021 zijn, want dan zou het in alle andere jaartallen afwezig zijn en is er sprake van twee.

Niet-twee kan ook nergens op gericht zijn, want dan zou het op iets gericht zijn buiten zichzelf. (Hiermee geef ik een belangrijke aanwijzing weg voor hen die serieus onderzoek doen.)

En dan geef ik nog een andere aanwijzing weg: kijk eens wat jouw ogen doen. Die zijn gericht op de buitenwereld. Gericht op de vormen, verschijnselen of hoe je het maar noemen wilt.

Dat 'wat' jouw ogen zien (als totaliteit) is onwaar, immers alleen niet-twee is waar.

En het "dat" wat maakt dat jij ziet kun je het persoonsbewustzijn noemen. Wat niet het ware bewustzijn is. Want door de persoon die jij bent bevindt jouw bewustzijn zich op een locatie. En zoals we al eerder zagen: niet-twee bevindt zich niet op een locatie......
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 13:59   #2
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Laten we eens wat beter kijken naar niet-twee. Eigenlijk kun je er niks over zeggen, want 'iets' (het is natuurlijk geen iets) wat in zichzelf is, is onkenbaar.
Maar in ontkennende zin kun je er wel over spreken.


Bijvoorbeeld:

Niet-twee kan niet in Amsterdam zijn, want dan zou het in alle andere plaatsen niet zijn en zou er zich 'iets' buiten niet-twee bevinden.

Niet-twee kan niet in 2021 zijn, want dan zou het in alle andere jaartallen afwezig zijn en is er sprake van twee.

Niet-twee kan ook nergens op gericht zijn, want dan zou het op iets gericht zijn buiten zichzelf. (Hiermee geef ik een belangrijke aanwijzing weg voor hen die serieus onderzoek doen.)

En dan geef ik nog een andere aanwijzing weg: kijk eens wat jouw ogen doen. Die zijn gericht op de buitenwereld. Gericht op de vormen, verschijnselen of hoe je het maar noemen wilt.

Dat 'wat' jouw ogen zien (als totaliteit) is onwaar, immers alleen niet-twee is waar.

En het "dat" wat maakt dat jij ziet kun je het persoonsbewustzijn noemen. Wat niet het ware bewustzijn is. Want door de persoon die jij bent bevindt jouw bewustzijn zich op een locatie. En zoals we al eerder zagen: niet-twee bevindt zich niet op een locatie......
Mooi beredeneerd. Niet-twee kan niet beredeneerd zijn, noch mooi.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 14:08   #3
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Mooi beredeneerd. Niet-twee kan niet beredeneerd zijn, noch mooi.
Je ziet dat het kan. Dat betekent dat ik inzicht heb. Het betekent tevens dat we er alleen in ontkennende wijze over kunnen spreken. Het betekent tevens dat degenen die niet-zelf nog niet gerealiseerd hebben weten dat ze zich niet op niet-zelf hoeven te richten.

The only way out is in.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 14:34   #4
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Zoals ik heb aangetoond kan niet-twee niet tot een tijd behoren, niet tot een plaats behoren, we kunnen dus niet ergens naar toe trekken om het te 'vinden'.

Hoe moet dat dan toch? Men is niet bij machte niet-twee te begrijpen of te omvatten. Want dan zou het 'ik' zijn die niet-twee begrijpt of 'ik' zijn die niet-twee omvat. Dan plaats ik 'ik' buiten niet-twee. Dát is het mysterie beste deugdelijke onderzoekers (voor zover aanwezig hier.)

De vormgevende geest wordt maar moe van al dat gepieker over niet-twee en dat moet ook. Want iets wat jouw geest vorm geeft staat buiten jezelf. En zoals ik aan toon kan 'ik' niet buiten niet-twee staan. (Dat zou twee zijn.)

Gedachtenspelletjes? Ja en nee. Het zoeken naar niet-twee doet de geest vermoeien en dat gaat richting de overgave. Want ik kan niet-twee nooit kennen. Niet-twee is onkenbaar. En het kenvermogen kan niet afgelegd worden. Hoe moet dat dan toch?
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 14:45   #5
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Men is niet bij machte niet-twee te begrijpen of te omvatten.
...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Hoe moet dat dan toch?
Het moet niet!
Niets moet afgelegd worden, niets moet gekend worden, niet moet bereikt worden, niet moet ontkent worden, niets dit, niets dat, niets niet dit, niets niet dat,...

Maar... het vasthouden aan 'iets' moet wel aangepakt worden, anders blijft neo-Niet-twee standhouden.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 17:01   #6
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
...



Het moet niet!
Niets moet afgelegd worden, niets moet gekend worden, niet moet bereikt worden, niet moet ontkent worden, niets dit, niets dat, niets niet dit, niets niet dat,...

Maar... het vasthouden aan 'iets' moet wel aangepakt worden, anders blijft neo-Niet-twee standhouden.
Er moet wel degelijk 'iets' ontkent worden.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 17:21   #7
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

We kunnen niet-twee dus nergens ontmoeten, beste waarheidvrienden.
Dat zou immers een ontmoeting zijn tussen mij en niet-twee.
En dat is er één te veel.....

Ook kunnen we niet-twee niet denken.
Dat zou een ik veronderstellen die niet-twee denkt.
En dat is er één te veel.....

Hoe moet dat dan toch? Zou het een nabijzijn zijn welke het denken te boven gaat? Maar hoe weet je het dan?
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 17:27   #8
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Niet-twee heeft dus niets buiten zichzelf nodig. Dat is on-mo-ge-lijk.
Niet-twee is in zichzelf vervuld door het ontbreken van de 'tweede'.

En kijk nu eens naar je zelf? Jij die in de ander een vervulling wenst.
En kijk nu eens naar je zelf? Jij die zich eenzaam voelt als de ander ontbreekt.
En kijk nu eens naar je zelf? Jij die meent geld en goed te moeten vergaren om de toekomst veilig te stellen.

Ben jij niet een mager scharminkel met al je onvervulde wensen waar niet-twee in zichzelf vervuld is? Niet-twee gaat niet met jou om. Waarom zou niet-twee dat doen? Niet-twee vergelijkt zichzelf niet met een ander omdat er in niet-twee geen ander is om zichzelf mee te vergelijken.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 17:33   #9
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Er is geen andere mogelijkheid dan je 'zelf' te verbranden in een vuur van liefde. En denk er niet lichtvaardig over, verbranden doet pijn! En je koopt er niks voor. Denk niet dat je na afloop in een hemel vol met gelukzaligheid terecht komt. Ten eerste omdat dat niet zo is en ten tweede omdat het dan een doel zou bevatten.

Niemand kan niet-twee tot doel hebben, dan zou het doel immers buiten niet-twee staan. Het blijft raadselachtig allemaal, beste waarheidvrienden.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 19:34   #10
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Er moet wel degelijk 'iets' ontkent worden.
Ok, dat kan ik ook goed keuren.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Niet-twee en Waarheid Bassie Advaita 23 26 July 2022 00:17
A-Dvaita: geen twee Sam Advaita 2 12 January 2021 22:35


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.