Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 February 2021, 18:18   #1
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard Thomas evangelie: de twee één maken

Het unieke van Thomas in vergelijking met andere spirituele tradities is dat het oproept tot vereniging van de twee verschillende bewustzijnstoestanden : de ervaring van de persoonlijke natuur van de mens en van de Christusnatuur dient men te verstaan als twee verschillendevtoestanden van het ene menselijke bewustzijn.
Uitgangspunt van Thomas is dat de kwaliteiten van de mystieke ervaring permanent aanwezig zijn in de mens als een innerlijk weten. Het gaat erom de stem daarvan te leren verstaan.. Het doel van het spirituele pad van Thomas is dus niet het onthechten van alles wat met het lichamelijke en het tijdelijke bestaan te maken zou hebben, en ook niet egoloosheid, of zelfloosheid, maar de vereniging van ieders unieke eigenheid, de persoonlijke natuur, met het tijdloze en allesomvattende eenheidsbewustzijn of hoe je dat ook noemen wilt.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 19:51   #2
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Mooi onderwerp, Anna. Hoewel ik het de topic-stelling eens ben, staat er in logion 61 iets wat op het tegendeel lijkt te wijzen.

Citaat:
Jezus zei: Er zijn er twee die rusten op een bank, de een zal sterven, de ander zal leven.
En aan het einde van logion 61

Citaat:
Daarom zeg ik: wanneer iemand heel zal zijn, zal hij vol licht zijn; wanneer hij echter verdeeld zal zijn, zal hij vol duisternis zijn.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 20:05   #3
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Hij die alles kent, maar gebrek heeft aan zelfkennis, heeft overal
gebrek aan.
Waarvan akte.

Citaat:
De beelden zijn geopenbaard aan de mens en het licht dat erin is, is
verborgen in het beeld van het licht van de Vader.
Huh? Wat? De beelden zijn geopenbaard? Ja, nogal wiedes, als ik mijn ogen open zie ik niks anders dan beelden! Maar ik zie dat licht helemaal niet!
Hoe kan dat?

Citaat:
Het zal openbaar worden en het beeld ervan zal verborgen worden door het licht.
Aha. Weten 'wat' je bent.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2021, 20:36   #4
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Mooi onderwerp, Anna. Hoewel ik het de topic-stelling eens ben, staat er in logion 61 iets wat op het tegendeel lijkt te wijzen.
En aan het einde van logion 61
61a
"Zoek een plaats van rust voor jezelf." Wat gebeurt er als je een plaats van rust voor jezelf hebt gevonden?
Op de plaats van rust zal het valse zelf sterven en het ware zelf wakker worden.
Het valse zelf, dat is het beeld dat je van jezelf gemaakt hebt en waarvan je denkt dat je dat bent. Dat ben je niet. Het ware zelf, dat is je echte, persoonlijke identiteit die tevoorschijn zal komen als je je valse zelf durft los te laten.
Maar als je al zo iemand bent, als je bv " opgegeten" bent door "een menigte" die je een vals zelfbeeld aanpraat, moet je om weer mens te worden de weg terug afleggen.
En dat doe je door die innerlijke plaats van rust te zoeken en je daaraan over te geven. Daar sterft je valse zelf, en word je een levende, een waar mens. De plaats van rust is de plaats
van het valse zelf. Daarna is de opstandingnuit de spirituele dood.

Logion 61b
Onwetend zijn van je ware aard als mens. Alleen het sociaal masker zien en niet de mens..
Jezelf en de ander kunnen zien als elkaars gelijken vanuit de goddelijke wezenskern.
Een en wezensgelijk zijn.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 10:44   #5
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
En dat doe je door die innerlijke plaats van rust te zoeken en je daaraan over te geven. Daar sterft je valse zelf, en word je een levende, een waar mens. De plaats van rust is de plaats
van het valse zelf. Daarna is de opstandingnuit de spirituele dood.
Gedegen zelfonderzoek.
Alles wijst naar het ZELF en toch wordt het niet gezien.
  Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 11:46   #6
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Jezelf en de ander kunnen zien als elkaars gelijken vanuit de goddelijke wezenskern.
Hallo Anna,
Ik zou niet zeggen gelijken want wij zijn niet elkaars gelijken. Wij beleven dezelfde eenheid in de goddelijke wezenskern (Natuur).

Deze stelling is wat mijn gedegen zelfonderzoek tracht te bewijzen dat het menszijn eenheid is in de wezenskern, de essentie van Natuur.
Ik zie het als een stellingname om tot waarheid te komen en niet als een 'logion', een aanmelden in waarheid.
Het is niet bewezen dat je waarheid zal vinden hoe kan je je er dan in aanmelden?
N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 12:06   #7
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Hallo Anna,
Ik zou niet zeggen gelijken want wij zijn niet elkaars gelijken. Wij beleven dezelfde eenheid in de goddelijke wezenskern (Natuur).

Deze stelling is wat mijn gedegen zelfonderzoek tracht te bewijzen dat het menszijn eenheid is in de wezenskern, de essentie van Natuur.
Ik zie het als een stellingname om tot waarheid te komen en niet als een 'logion', een aanmelden in waarheid.
Het is niet bewezen dat je waarheid zal vinden hoe kan je je er dan in aanmelden?
N.
In de wezenskern zijn we elkaars gelijken. Niet omdat dat van buitenaf of rationeel bewezen wordt. Het gaat om zien en weten.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 12:30   #8
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
In de wezenskern zijn we elkaars gelijken. Niet omdat dat van buitenaf of rationeel bewezen wordt. Het gaat om zien en weten.
Ja. Dat is de werkelijk betekenis van "Met de maat waarmee gij meet, zal u weder gemeten worden". Niet-twee is al als een klein beginsel ongeboren in de mens aanwezig.

Waar 'twee' is, daar is meten.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 18:00   #9
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
In de wezenskern zijn we elkaars gelijken. Niet omdat dat van buitenaf of rationeel bewezen wordt. Het gaat om zien en weten.
Ja, wij zijn elkaars gelijken omdat wij in elkaar een gelijke aard erkennen dat het principe, de basis van vrijheid is.
De gelijke aard of constitutie is de menselijke natuur, de wezenskern en kan niet van buitenaf gezien of geweten worden. Er is maar één natuur waarin de mens verschijnt.
Wij zijn elkaars gelijken maar ieder mens is voor zijn eigen vrijheid, zijn eigen welzijn verantwoordelijk. Dit is voor mij de wezenskern.

Het Logion spreekt van een goddelijke wezenskern. De menselijke natuur, de wezenskern is door de wisselwerking van ervaring en verstand te kennen. In dat kennen bestaat er geen transcendente natuur, is er geen goddelijke wezenskern.

Wat ik onder bewijzen versta is het onderzoek uitvoeren naar het kennen van de wezenskern. Dit onderzoek is niet iets van buitenaf maar een kritisch benaderen van de eigen gedachten en gevoelens.
N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 18:43   #10
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ja, wij zijn elkaars gelijken omdat wij in elkaar een gelijke aard erkennen dat het principe, de basis van vrijheid is.
De gelijke aard of constitutie is de menselijke natuur, de wezenskern en kan niet van buitenaf gezien of geweten worden. Er is maar één natuur waarin de mens verschijnt.
Wij zijn elkaars gelijken maar ieder mens is voor zijn eigen vrijheid, zijn eigen welzijn verantwoordelijk. Dit is voor mij de wezenskern.

Het Logion spreekt van een goddelijke wezenskern. De menselijke natuur, de wezenskern is door de wisselwerking van ervaring en verstand te kennen. In dat kennen bestaat er geen transcendente natuur, is er geen goddelijke wezenskern.

Wat ik onder bewijzen versta is het onderzoek uitvoeren naar het kennen van de wezenskern. Dit onderzoek is niet iets van buitenaf maar een kritisch benaderen van de eigen gedachten en gevoelens.
N.
Wat je hierover zegt Nowee zou zomaar allemaal kunnen.
Neemt niet weg dat ik er anders naar kijk.
De wezenskern of goddelijke wezenskern ligt in een ieder besloten., bedekt met vele lagen zoals ook in het logion te lezen is en wat ik herken als waar.
In contact komen met de wezenskern van de ander is een diepe en blije ontmoeting..
Het kent geen twijffel. Er blijft dan ook niets over om te onderzoeken. Het is.
Twee mensen die spiritueel gericht zijn en samen optrekken kan soms wat later in het contactaan het licht komen dat er sprake is dat een een verschillende gerichtheden.
De een kan bv in een spirituele schijnwerkelijkheid leven en denken dat hij/ in waarachtige werkelijkheid leeft. De ander daarentegen het tegenovergestelde.
Dan is het onmogelijk elkaar echt nabij te kunnen komen. De wezenskern wordt niet herkent.
Anna is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het Thomas Evangelie diane Overige religie 598 25 September 2013 20:36
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.