Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 July 2022, 17:06   #1
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard Touwtrekken en soebatten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het 'zijn' is betrokken bij de tijd (het wordende) zonder er zelf aan mee te doen.
Het 'beweegt' niet, waar het 'worden' wel beweegt.

I.m.o. moet in zelfkennis het verschil geweten tussen 'zijn' en worden.
Of anders gezegd: het verschil weten tussen doen en niet-doen.

Dat levert paradoxen op die anderen niet (kunnen) begrijpen. Ik kan een conflict aangaan zonder er 'zelf' bij betrokken te zijn. Ik trek me terug in het niet-doende 'zijn' en 'bezie' wat er allemaal in het conflict al dan niet gebeurd. Bij de 'tegenpartij' zal de doener zich al snel manifesteren.

De moraal? Je kunt alleen dingen 'zien' als je zelf stil staat. En met 'zelf' bedoel ik het wezenlijke wat je bent: dat wat niet 'doet'. Het verschijnsel laat ik gewoon zijn gang gaan, die moet nu eenmaal acteren in deze wereld.
Ik begrijp en volg je voor het grootste deel waar je spreekt over de al of niet betrokkenheid, over het al of niet doener zijn..., zelfs over de veranderlijkheid in de tijd en het tijdloze...

Wat vraagt God aan de mensen??? God vraagt niets...
Schuld, onschuld, waarheid, leugen, licht, donker... Het doet er in het licht van de eeuwigheid allemaal niet toe...

Niets is voller dan de leegte... en met je verstand alleen, hoe goed je het hier ook uitleg, kom je er niet...

'Zijn' cantoneren in het onveranderlijke, wat jij hier, met je verstand, ervan maakt voldoet mijn zijnsgevoelens alles behalve...
Voor mij avorteert je wat is...
marie is offline  
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.