Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 April 2013, 08:15   #1
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard Het 2e misverstand uit de nondualiteit.

Nondualiteit is niet ik-gericht. Dat kan zelfs helemaal niet vanuit de aard gezien. Het kan niet zo zijn dat IK iemand mag kwetsen omdat het de gekwetste is die zelf het kwetsen toestaat.

Op het moment dat je iemand BEWUST kwetst, omdat je onderwerp van kwetsen zelf verantwoordelijk is voor zijn gekwetstheid, dan verbreek je (tijdelijk) de een-heid. Jij als kwetser doet dat bewust. Daarom gaat het ook om het bewust-zijn. Doe je het onbewust, dan is de kwestie voor de gekwetste.

Het gaat om de kracht van de intentie welke je op JEZELF uitoefent. Jij leeft in de illusie van je bestaan en geeft die zelf vorm. Door bewust te kwetsen geef je die ook weer een stukje vorm.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 08:34   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Nondualiteit is niet ik-gericht. Dat kan zelfs helemaal niet vanuit de aard gezien. Het kan niet zo zijn dat IK iemand mag kwetsen omdat het de gekwetste is die zelf het kwetsen toestaat.

Op het moment dat je iemand BEWUST kwetst, omdat je onderwerp van kwetsen zelf verantwoordelijk is voor zijn gekwetstheid, dan verbreek je (tijdelijk) de een-heid. Jij als kwetser doet dat bewust. Daarom gaat het ook om het bewust-zijn. Doe je het onbewust, dan is de kwestie voor de gekwetste.

Het gaat om de kracht van de intentie welke je op JEZELF uitoefent. Jij leeft in de illusie van je bestaan en geeft die zelf vorm. Door bewust te kwetsen geef je die ook weer een stukje vorm.
Je kunt op zoek zijn naar antwoorden en die vinden, maar het is beter dat er geen antwoorden worden gevonden, je hebt niks aan surrogaat vastig- en zekerheid.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 08:36   #3
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Nondualiteit is niet ik-gericht. Dat kan zelfs helemaal niet vanuit de aard gezien. Het kan niet zo zijn dat IK iemand mag kwetsen omdat het de gekwetste is die zelf het kwetsen toestaat.

Op het moment dat je iemand BEWUST kwetst, omdat je onderwerp van kwetsen zelf verantwoordelijk is voor zijn gekwetstheid, dan verbreek je (tijdelijk) de een-heid. Jij als kwetser doet dat bewust. Daarom gaat het ook om het bewust-zijn. Doe je het onbewust, dan is de kwestie voor de gekwetste.

Het gaat om de kracht van de intentie welke je op JEZELF uitoefent. Jij leeft in de illusie van je bestaan en geeft die zelf vorm. Door bewust te kwetsen geef je die ook weer een stukje vorm.
Heldere boodschap waar ik me helemaal in kan vinden!

Een mens heeft het vermogen om zich bewust te zijn van zijn/haar eigen woorden en daden en dat die effect kunnen hebben op een ander. Door die bewustwording ontstaat compassie. En volgens mij is compassie een essentieel onderdeel van nondualiteit.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 08:45   #4
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je kunt op zoek zijn naar antwoorden en die vinden, maar het is beter dat er geen antwoorden worden gevonden, je hebt niks aan surrogaat vastig- en zekerheid.
Er is niets zeker in dit leven Renoir. We hebben alleen de zekerheid dat we dood gaan. Maar dit forum is toch bedoelt om te ontdekken en te onderzoeken?
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 08:57   #5
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Er is niets zeker in dit leven Renoir. We hebben alleen de zekerheid dat we dood gaan. Maar dit forum is toch bedoelt om te ontdekken en te onderzoeken?
Zeker, maar er begint zich een beeld te vormen omtrent de beweegredenen van Niets. Hij lijkt vastigheid te zoeken om daarmee gedragingen te moraliseren en theoretiseren.

Ik heb iets voor het verschijnsel Niets.

Wat betreft kwetsen ligt het helemaal niet zo eenvoudig.
Ik begeleid momenteel iemand die in relatie is met iemand die onbewust kampt met een gevoel van onwaardigheid en daarom ook onbewust oproept tot aktes van afkeuring. Degene die ik begeleid is een bewust en sensitief mens die datgene wat die relatie op een dieper niveau nodig heeft geeft en daarmee gelijktijdig werkt aan de ondergang van die relatie. Wat er mee gezegd wil zijn is dat dingen niet zomaar voor de hand liggen dat daar een vaste modus operandi op losgelaten kan worden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 09:11   #6
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Zeker, maar er begint zich een beeld te vormen omtrent de beweegredenen van Niets. Hij lijkt vastigheid te zoeken om daarmee gedragingen te moraliseren en theoretiseren.

Ik heb iets voor het verschijnsel Niets
Renoir, is het jouw gedachte van vastigheid zoeken om te theoretiseren of is het de gedachte van die ander? Hoe weet jij wat het beeld van een ander is?
Het lijkt mij nl. dat alleen Niets kan aangeven hoe waar jouw gedachte over zijn gedachte en beeld is.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 09:18   #7
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat betreft kwetsen ligt het helemaal niet zo eenvoudig.
Ik begeleid momenteel iemand die in relatie is met iemand die onbewust kampt met een gevoel van onwaardigheid en daarom ook onbewust oproept tot aktes van afkeuring. Degene die ik begeleid is een bewust en sensitief mens die datgene wat die relatie op een dieper niveau nodig heeft geeft en daarmee gelijktijdig werkt aan de ondergang van die relatie. Wat er mee gezegd wil zijn is dat dingen niet zomaar voor de hand liggen dat daar een vaste modus operandi op losgelaten kan worden.
Ik kan ook een verhaal vertellen over sensitiviteit en (zelf)destructiviteit. Ieder verhaal is weer anders en persoonlijk en kan inzicht geven in een klein gedeelte van processen.
Maar vwb kwetsen lijkt het mij eigenlijk heel helder: we zijn allemaal ZELF verantwoordelijk voor zowel het kwetsen als voor het gekwetst voelen.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 09:18   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Renoir, is het jouw gedachte van vastigheid zoeken om te theoretiseren of is het de gedachte van die ander? Hoe weet jij wat het beeld van een ander is?
Het lijkt mij nl. dat alleen Niets kan aangeven hoe waar jouw gedachte over zijn gedachte en beeld is.
Er is hier niks dat intervenieert zodat ik iemand zuiver kan spiegelen. Wat ik spiegel kan alleen maar uit de persoon zelf om reflectie gevraagd zijn. De interpretatie is dan wel zuiver maar het kan (nog wel) verkeerd begrepen zijn en niet geheel foutloos. Het blijft dan ook een uitnodiging om mee te kijken. Let wel voor iemand die dat aangaat en niet om er met anderen over te theoretiseren.

Dat er zuiver gespiegeld wordt klinkt voor een ontvangend ego arrogant en roept dan ook onmiddellijk weerstand op en de reden om vooral niet even mee te kijken. Daarom zeg ik dit dan ook liever niet dan wel, maar je vraagt er naar vandaar. Al had ik het liever achterwege gelaten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 09:21   #9
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er is hier niks dat intervenieert zodat ik iemand zuiver kan spiegelen. Wat ik spiegel kan alleen maar uit de persoon zelf om reflectie gevraagd zijn. De interpretatie is dan wel zuiver maar het kan (nog wel) verkeerd begrepen zijn en niet geheel foutloos. Het blijft dan ook een uitnodiging om mee te kijken.

Dat klinkt voor een ontvangend ego arrogant en roept dan ook onmiddellijk weerstand op en de reden om vooral niet even mee te kijken. Daarom zeg ik dit dan ook liever niet dan wel. Maar je vraagt er naar vandaar.
Is het waar wat je denkt Renoir? Dat was mijn enige vraag.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 09:23   #10
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ik kan ook een verhaal vertellen over sensitiviteit en (zelf)destructiviteit. Ieder verhaal is weer anders en persoonlijk en kan inzicht geven in een klein gedeelte van processen.

Maar vwb kwetsen lijkt het mij eigenlijk heel helder: we zijn allemaal ZELF verantwoordelijk voor zowel het kwetsen als voor het gekwetst voelen.
Precies en daarom is er geen vaststaande modus operandi op los te laten.

Wat heb je aan dat zelf verantwoordelijk zijn wanneer je je gedrag als oorzaak van de in jezelf gaande zijnde processen vanwege onbewustheid niet kunt duiden ? Aan welk gedrag een sensitieve persoon vaak eveneens niet bewust beantwoord. Het is veel groter dan je kleine ik. Bijvoorbeeld zoiets als heling van de imperfectie door de natuur of de noodzaak van het hervinden van evenwicht in dualiteit.

Veeleer is het de vraag 'wat is de reden van geloven in ons eigen doe-verhaal ?'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.