Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 July 2012, 16:42   #1
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard Verantwoordelijkheid ontkennen

Verantwoordelijkheid ontkennen.
Niet de eigen verantwoordelijkheid meer nemen is makkelijk als je gaat DENKEN dat er "niemand meer is" of "dat alles gewoon is zoals is" en niet in de laatste plaats dat je alles kunt zeggen, want als er iemand is die zich geraakt voelt, heeft dat niets met wat je zegt te maken, toch?.

In de staat van zijn, zijn alle drie de dingen absoluut waar. Dit betekent echter niet dat je niet meer verantwoordelijk bent voor de acties die je doet en de woorden die je uitspreekt.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 13 July 2012, 16:58   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Verantwoordelijkheid ontkennen.
Niet de eigen verantwoordelijkheid meer nemen is makkelijk als je gaat DENKEN dat er "niemand meer is" of "dat alles gewoon is zoals is" en niet in de laatste plaats dat je alles kunt zeggen, want als er iemand is die zich geraakt voelt, heeft dat niets met wat je zegt te maken, toch?.

In de staat van zijn, zijn alle drie de dingen absoluut waar. Dit betekent echter niet dat je niet meer verantwoordelijk bent voor de acties die je doet en de woorden die je uitspreekt.
Als het 'denken' is dat er niemand is die iets doet heb je het paard achter de wagen gespannen. Het is 'weten' dat jij niet bent wat je denkt te zijn dat er voor zorgt dat je niet verantwoordelijk BENT, niet verantwoordelijk kunt zijn.

In die toestand van 'weten wat je bent' is er onmiddellijk een verantwoordelijkheid ervaren en een verantwoordelijkheid nemen.

Het is het verschil tussen verantwoordelijkheid ervaren of die opgelegd krijgen. Velen die verantwoordelijkheid opgelegd hebben gekregen nemen die dan ook niet. Dan moet er eerst weer bewustwording plaats vinden om degene te laten inzien dat hij niet anders dan verantwoordelijk kan zijn.

Dat is extern opgelegd, een norm, een verplichting, terwijl verantwoordelijkheid ervaren intrinsiek is, van binnen komt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 July 2012, 17:09   #3
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Mooi. Niks aan toe te voegen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 July 2012, 17:20   #4
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Mooi. Niks aan toe te voegen.
Ik heb me beperkt tot het idee omtrent verantwoordelijk zijn of verantwoordelijkheid nemen.

Waar het Beertje mogelijk meer om gaat is verantwoordelijkheid nemen om te zorgen dat iemand niet geraakt raakt. Ik heb, zo is in het verleden gebleken, daar een heel andere visie op dan Beertje en ik kreeg de indruk dat de mijne hem frustreert, zodat ik de verantwoordelijkheid nam het daar niet over te hebben.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 July 2012, 18:30   #5
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb me beperkt tot het idee omtrent verantwoordelijk zijn of verantwoordelijkheid nemen.

Waar het Beertje mogelijk meer om gaat is verantwoordelijkheid nemen om te zorgen dat iemand niet geraakt raakt. Ik heb, zo is in het verleden gebleken, daar een heel andere visie op dan Beertje en ik kreeg de indruk dat de mijne hem frustreert, zodat ik de verantwoordelijkheid nam het daar niet over te hebben.
Het was niet persoonlijk en er is ook geen frustratie bij mij.

Het is een mooi voorbeeld, waarbij je de tekst persoonlijk maakt (in jouw gedachte waar het mij om zou gaan), terwijl je zou kunnen weten dat wat een ander zegt nooit iets met jou heeft te maken. Dit weten of voelen/leven is nog een heel verschil. Als ik niet weet wat er in jou leeft, kan ik niet weten of je iets zou raken of niet. Ik ben er niet om dat niet te voorkomen en ook niet om dat te forceren. Jij denkt daar anders over en dat is jouw manier.

Liefs, Henk
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 13 July 2012, 18:30   #6
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb me beperkt tot het idee omtrent verantwoordelijk zijn of verantwoordelijkheid nemen.

Waar het Beertje mogelijk meer om gaat is verantwoordelijkheid nemen om te zorgen dat iemand niet geraakt raakt. Ik heb, zo is in het verleden gebleken, daar een heel andere visie op dan Beertje en ik kreeg de indruk dat de mijne hem frustreert, zodat ik de verantwoordelijkheid nam het daar niet over te hebben.
Nu dus wel WiNk.

Het wordt alsnog aangeraakt, al is het niet direct.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 July 2012, 18:41   #7
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als het 'denken' is dat er niemand is die iets doet heb je het paard achter de wagen gespannen. Het is 'weten' dat jij niet bent wat je denkt te zijn dat er voor zorgt dat je niet verantwoordelijk BENT, niet verantwoordelijk kunt zijn.

In die toestand van 'weten wat je bent' is er onmiddellijk een verantwoordelijkheid ervaren en een verantwoordelijkheid nemen.

Het is het verschil tussen verantwoordelijkheid ervaren of die opgelegd krijgen. Velen die verantwoordelijkheid opgelegd hebben gekregen nemen die dan ook niet. Dan moet er eerst weer bewustwording plaats vinden om degene te laten inzien dat hij niet anders dan verantwoordelijk kan zijn.

Dat is extern opgelegd, een norm, een verplichting, terwijl verantwoordelijkheid ervaren intrinsiek is, van binnen komt.
Het zouden mijn woorden kunnen zijn
Mooi.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 July 2012, 19:29   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Nu dus wel WiNk.

Het wordt alsnog aangeraakt, al is het niet direct.
Ik sta er versteld van hoe ik in staat ben mezelf door sluwheid alsnog voor de gek te houden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 July 2012, 19:47   #9
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Het was niet persoonlijk en er is ook geen frustratie bij mij.

Het is een mooi voorbeeld, waarbij je de tekst persoonlijk maakt (in jouw gedachte waar het mij om zou gaan), terwijl je zou kunnen weten dat wat een ander zegt nooit iets met jou heeft te maken. Dit weten of voelen/leven is nog een heel verschil. Als ik niet weet wat er in jou leeft, kan ik niet weten of je iets zou raken of niet. Ik ben er niet om dat niet te voorkomen en ook niet om dat te forceren. Jij denkt daar anders over en dat is jouw manier.

Liefs, Henk
Voor mij had het kunnen zijn en jij zou kunnen proeven of het waarheid voor je bevat. Dat wat ik meen te zien betekend voor mij behulpzaamheid bij jouw zien, iets wat je zelf mogelijk nog niet had opgemerkt.
Dit is eerder in het perspectief dat jij in mij leeft en ik in jou zodat we een eenheid vormen en geen separate wezens zijn.

Het is voor de beleving dat dualiteit werkzaam is, het blijft een gekunstelde scheiding die niet werkelijk bestaat.
Mij idee is dat geraaktheid afkomstig is van het dominante ego, datgene wat je, in dat idee van mij dus, niet bent. Het ego raken maakt het zichtbaar en het is dienstig voor de onderkenning te beseffen dat je die geraaktheid en dientengevolge dat ego niet bent.

Forceren is wel een erg groot woord voor het prikkelen van het ego.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 July 2012, 00:40   #10
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als het 'denken' is dat er niemand is die iets doet heb je het paard achter de wagen gespannen. Het is 'weten' dat jij niet bent wat je denkt te zijn dat er voor zorgt dat je niet verantwoordelijk BENT, niet verantwoordelijk kunt zijn.

In die toestand van 'weten wat je bent' is er onmiddellijk een verantwoordelijkheid ervaren en een verantwoordelijkheid nemen.

Het is het verschil tussen verantwoordelijkheid ervaren of die opgelegd krijgen. Velen die verantwoordelijkheid opgelegd hebben gekregen nemen die dan ook niet. Dan moet er eerst weer bewustwording plaats vinden om degene te laten inzien dat hij niet anders dan verantwoordelijk kan zijn.

Dat is extern opgelegd, een norm, een verplichting, terwijl verantwoordelijkheid ervaren intrinsiek is, van binnen komt.
Heel mooi! Met name laatste zin vat het mooi samen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.