Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 March 2013, 16:32   #1
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard Stelling

Iemand die gerealiseerd is of het ego heeft opgegeven of volledig beseft dat er geen dualiteit is, heeft totaal geen behoefte om andere mensen te helpen, de weg te wijzen of ergens op attent te maken. Die persoon heeft namelijk geaccepteerd dat het is zoals het is en zal het een worst wezen wat anderen doen.

Ideeen hierover?
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:54   #2
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Iemand die gerealiseerd is of het ego heeft opgegeven of volledig beseft dat er geen dualiteit is, heeft totaal geen behoefte om andere mensen te helpen, de weg te wijzen of ergens op attent te maken. Die persoon heeft namelijk geaccepteerd dat het is zoals het is en zal het een worst wezen wat anderen doen.

Ideeen hierover?
Bigbear, ik heb daar geen ideeen over, ik kan je wel zeggen hoe ik dat zelf hier zie gebeuren.

Maar wat heb jij aan mijn antwoord t.b.v. jouw zelfonderzoek?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:57   #3
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Bigbear, ik heb daar geen ideeen over, ik kan je wel zeggen hoe ik dat zelf hier zie gebeuren.

Maar wat heb jij aan mijn antwoord t.b.v. jouw zelfonderzoek?
Vertel maar hoe je dat zelf ziet gebeuren.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 17:01   #4
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Iemand die gerealiseerd is of het ego heeft opgegeven of volledig beseft dat er geen dualiteit is, heeft totaal geen behoefte om andere mensen te helpen, de weg te wijzen of ergens op attent te maken. Die persoon heeft namelijk geaccepteerd dat het is zoals het is en zal het een worst wezen wat anderen doen.

Ideeen hierover?
Ik lees een prachtig boek van J. Krishnamurti: ''Laat het verleden los''.
Hoe K. op mij overkomt is dat hij volledig vrij was. Ik ben blij dat hij zich bewogen voelde om zijn wijsheid te delen. Wat ik van hem lees is voor mij van onschatbare waarde. Het sluit ook heel goed aan, aan dat wat ik zelf ondervind door zelfonderzoek.
Vaak ontmoet ik mensen die verre van vrij zijn, maar die een dwingende behoefte hebben om zich als guru's of leraars te profileren. Op dit forum komt ook voor zo een gedrag, zoals ook in de alternatieve wereld veel voorkomt, of in de kerk. Mensen willen zich in een rol of positie profileren, uit valse intenties, en soms zijn de mensen niet eens bewust van dat ze dat doen.
Uiteindelijk is in gedrag dat wat mensen doen niet altijd zo verschillend van elkaar, en ik bedoel hiermee een ware wijze man, of een nepperd.
De intentie erachter en de zuiverheid van de persoon is wat het verschil maakt volgens mij. Is iemand door zijn ziel bewogen om iets bij te dragen, of komt dat uit zijn ego, en uit een behoefte dat geldingsdrang uitdrukt, of welke andere kinderlijke behoefte dan ook?
Als je zo een weg bewandeld, zoals wij ook menen te doen, kom je vaak zulke mensen tegen.

Vaak merk ik bij mezelf ook neigingen van iets aan willen dragen, en soms komt dat uit oprechte zuivere zelfonderzoek voort, en soms komt dat puur uit mijn
ego-tripperij -behoeften voort..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 17:20   #5
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Vertel maar hoe je dat zelf ziet gebeuren.
Bigbear, ik heb geen behoefte om het vanuit mezelf te hoeven vertellen.

Ik wil het wel vertellen als het zou bijdragen tot iets waar je zelf tegenaan loopt.

Je hebt al een stelling, geloof jij zelf in die stelling?

Hoe komt het dat je tot die stelling gekomen bent?

Alles wat ik vertel zal toch niet herkent worden (ik weet dat is een aanname)dus wat heb je er aan.

Waren Jezus of Boedha of noem eens wat namen, egoloos?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 17:50   #6
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Die persoon heeft namelijk geaccepteerd dat het is zoals het is en zal het een worst wezen wat anderen doen.
Ideeen hierover?
Die persoon is geopenbaard dat er reeds acceptatie is.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 18:26   #7
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Iemand die gerealiseerd is of het ego heeft opgegeven of volledig beseft dat er geen dualiteit is, heeft totaal geen behoefte om andere mensen te helpen, de weg te wijzen of ergens op attent te maken. Die persoon heeft namelijk geaccepteerd dat het is zoals het is en zal het een worst wezen wat anderen doen.

Ideeen hierover?
Is het wel mogelijk in de huidige wereld zonder minimale ego beleving überhaupt gezond en wel te overleven?

En daarnaast houdt acceptatie ook het proces van niet accepteren van ellende in en er daarom in de illusie wel wat aan willen doen. Juist omdat je weet hoeveel ellende dat voor mensen betekent vast geketend te zitten aan hun angst gedachten en dat dat helemaal niet nodig is om thuis en vrede in jezelf te ervaren. Dat lijkt mij juist het ervaren van het vredig en neutraal bewustzijn in elke vorm. Acceptatie omarmt alles ook het niet accepteren.
De voortstuwing van wat de realisatie van Bewustzijn die elke vorm volledig kan doordringen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 18:37   #8
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik lees een prachtig boek van J. Krishnamurti: ''Laat het verleden los''.
Hoe K. op mij overkomt is dat hij volledig vrij was. Ik ben blij dat hij zich bewogen voelde om zijn wijsheid te delen. Wat ik van hem lees is voor mij van onschatbare waarde. Het sluit ook heel goed aan, aan dat wat ik zelf ondervind door zelfonderzoek.
Vaak ontmoet ik mensen die verre van vrij zijn, maar die een dwingende behoefte hebben om zich als guru's of leraars te profileren. Op dit forum komt ook voor zo een gedrag, zoals ook in de alternatieve wereld veel voorkomt, of in de kerk. Mensen willen zich in een rol of positie profileren, uit valse intenties, en soms zijn de mensen niet eens bewust van dat ze dat doen.
Uiteindelijk is in gedrag dat wat mensen doen niet altijd zo verschillend van elkaar, en ik bedoel hiermee een ware wijze man, of een nepperd.
De intentie erachter en de zuiverheid van de persoon is wat het verschil maakt volgens mij. Is iemand door zijn ziel bewogen om iets bij te dragen, of komt dat uit zijn ego, en uit een behoefte dat geldingsdrang uitdrukt, of welke andere kinderlijke behoefte dan ook?
Als je zo een weg bewandeld, zoals wij ook menen te doen, kom je vaak zulke mensen tegen.

Vaak merk ik bij mezelf ook neigingen van iets aan willen dragen, en soms komt dat uit oprechte zuivere zelfonderzoek voort, en soms komt dat puur uit mijn
ego-tripperij -behoeften voort..
Zelf de meest wijze en niet ego trippende leraar zal enige vorm van belang hebben om de behoeften in zijn leven te kunnen voorzien. Hiermee doel ik niet op K, het is een aanname van mij waarvan ik op dit moment nog geen ander inzicht over heb ontdekken. Misschien dat hij idd volledig vrij was van ego, dat weet ik natuurlijk niet.

Als je een dergelijke rol vervuld kun je de mensen het meest van dienst zijn je aanwezig belang voor jezelf doorzien en dat indien gewenst ook in je dienstbaarheid naar voren te brengen als de situatie erom vraagt. Sterker nog door dat in te bouwen in je rol als dienstbaar willen zijn help je mensen in te zien dat dat geen probleem hoeft te zijn als je het maar zelf doorziet en kunt filteren en scheiden van je eigen dingen. En hoe beter je dit kunt hoe meer de eigen ego rol een functie wordt die dienstbaar is in het vervullen hiervan. En dat is ook te vertalen naar elke rol die je in het leven speelt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 19:15   #9
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik lees een prachtig boek van J. Krishnamurti: ''Laat het verleden los''.
Hoe K. op mij overkomt is dat hij volledig vrij was. Ik ben blij dat hij zich bewogen voelde om zijn wijsheid te delen. Wat ik van hem lees is voor mij van onschatbare waarde. Het sluit ook heel goed aan, aan dat wat ik zelf ondervind door zelfonderzoek.
Vaak ontmoet ik mensen die verre van vrij zijn, maar die een dwingende behoefte hebben om zich als guru's of leraars te profileren. Op dit forum komt ook voor zo een gedrag, zoals ook in de alternatieve wereld veel voorkomt, of in de kerk. Mensen willen zich in een rol of positie profileren, uit valse intenties, en soms zijn de mensen niet eens bewust van dat ze dat doen.
Uiteindelijk is in gedrag dat wat mensen doen niet altijd zo verschillend van elkaar, en ik bedoel hiermee een ware wijze man, of een nepperd.
De intentie erachter en de zuiverheid van de persoon is wat het verschil maakt volgens mij. Is iemand door zijn ziel bewogen om iets bij te dragen, of komt dat uit zijn ego, en uit een behoefte dat geldingsdrang uitdrukt, of welke andere kinderlijke behoefte dan ook?
Als je zo een weg bewandeld, zoals wij ook menen te doen, kom je vaak zulke mensen tegen.

Vaak merk ik bij mezelf ook neigingen van iets aan willen dragen, en soms komt dat uit oprechte zuivere zelfonderzoek voort, en soms komt dat puur uit mijn
ego-tripperij -behoeften voort..
Ik heb veel mogen leren van K, met name van zijn filmpjes. Ik vind de mooiste uitspraken van hem: "Vrijheid komt aan het begin en niet aan het einde" en "Als je niet anders handelt na je inzicht, heb je het niet ingezien"

Er is niet mis met iets aan willen dragen. Het wordt pas lastig als hier verwachtingen van hebt.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 19:19   #10
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Bigbear, ik heb geen behoefte om het vanuit mezelf te hoeven vertellen.

Ik wil het wel vertellen als het zou bijdragen tot iets waar je zelf tegenaan loopt.

Je hebt al een stelling, geloof jij zelf in die stelling?

Hoe komt het dat je tot die stelling gekomen bent?

Alles wat ik vertel zal toch niet herkent worden (ik weet dat is een aanname)dus wat heb je er aan.

Waren Jezus of Boedha of noem eens wat namen, egoloos?
Hoe weet ik dat het zou bijdragen als ik niet weet hoe je het beleeft?

Ik ken mensen die zo gerealiseerd zijn dan het ze volledig niets meer uitmaakt. Of ik geloof in die stelling is voor mij niet van belang. Ik heb geen ambitie iets daarin te bereiken.

Alles wat je vertelt kan niet herkend worden als het niet vanuit jouw beleving is. Ik zie alleen maar wedervragen. Waarom stel je die vragen? (duhhhhhh)

Met Jezus of Boedha heb ik niet in de klas gezeten. De verhalen over hen zijn slecht interpretaties van anderen.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.