Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 September 2014, 10:35   #1
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard Het Wezenlijke

"Er is geen geboorte en geen dood.

Wat wezenlijk is, wordt geboren noch sterft.

Alleen de vorm wordt geboren en sterft, ontstaat en vergaat."


Uit: ?Jij zingt in mij Jouw naam? door Carine Philipse

Ik kwam deze tekst tegen en dacht in eerste instantie dat het uit een hindoe?stische of boeddhistische traditie zou komen. Maar het is een uitspraak vanuit een westerse christelijke mystieke traditie. Het zou inderdaad ook door Meester Eckhart geschreven kunnen zijn. Wat maar weer eens aangeeft dat de traditie niet van belang is, maar het onderzoek allesbepalend is.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 September 2014, 11:39   #2
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
"Er is geen geboorte en geen dood.

Wat wezenlijk is, wordt geboren noch sterft.

Alleen de vorm wordt geboren en sterft, ontstaat en vergaat."


Uit: ?Jij zingt in mij Jouw naam? door Carine Philipse

Ik kwam deze tekst tegen en dacht in eerste instantie dat het uit een hindoe?stische of boeddhistische traditie zou komen. Maar het is een uitspraak vanuit een westerse christelijke mystieke traditie. Het zou inderdaad ook door Meester Eckhart geschreven kunnen zijn. Wat maar weer eens aangeeft dat de traditie niet van belang is, maar het onderzoek allesbepalend is.
Om daar in de 'vormloosheid' te verkeren, en te blijven, is waar het om gaat.
Alsnog, het ego schept en bepaalt nog steeds de vorm van mijn leven.

Hoe is het bij jou Rob? Waarin zie jij je ego je leven bepalen en vorm geven?
Leef jij volkomen vanuit je staat van zijn?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 19 September 2014, 12:15   #3
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Om daar in de 'vormloosheid' te verkeren, en te blijven, is waar het om gaat.
Alsnog, het ego schept en bepaalt nog steeds de vorm van mijn leven.

Hoe is het bij jou Rob? Waarin zie jij je ego je leven bepalen en vorm geven?
Leef jij volkomen vanuit je staat van zijn?
Ja, Rob leeft vanuit zijn belichaming als inwoner van Overijsel. Dat is zijn staat van zijn.
Vanuit die zijnstoestand gaat hij een paar lastige dagen tegemoet.....
Hij zal zijn vertrouwde omgeving moeten verlaten en zich onder de vijand moeten begeven. Een hachelijke onderneming waarvan de afloop niet eenvoudig te voorspellen valt.......!!

Een ander aspect van Rob's zijnstoestand is echter de trots en de sierlijke kracht van de Adelaar.
Hoger en hoger draait hij zijn rondjes en laat de prooi niet uit zijn oog.
Dit kan zijn redding zijn.

Een paar moeilijke dagen......

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 19 September 2014, 12:39   #4
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Om daar in de 'vormloosheid' te verkeren, en te blijven, is waar het om gaat.
Alsnog, het ego schept en bepaalt nog steeds de vorm van mijn leven.

Hoe is het bij jou Rob? Waarin zie jij je ego je leven bepalen en vorm geven?
Leef jij volkomen vanuit je staat van zijn?
Michaela, jouw 'ego' is het enige dat je echt persoonlijk bezit en het werd opgebouwd door vele voorgaande levens heen.

Gooi het niet zo maar weg; haat het zelfs niet; maar doorzie het.

Het is verward in zichzelf; doorstaat voortdurend doodsangsten en denk dat het zichzelf voortdurend moet redden van het 'niet-zijn'. Indien het zich twee minuten niet in het centrum van jouw aandacht voelt, speelt het op als een Klein kind dat om aandacht smeekt.

Doorzie het en laat het voelen dat jijzelf en niet jouw 'ego' de touwtjes in handen houden. En ja, dat 'ego' kent vele trukjes om toch weer het Laken naar zich toe te trekken, maar die trukjes doorzien is misschien de levensweg die je moet gaan om dieper bij de echte waarheid te komen.

Je kunt 'jouw ego' tot je vijand maken en de strijd zal hevig zijn en weinig vruchtbaar; je kunt hem als je vriend aanvaarden en julie zullen misschien een manier vinden om constructief samen te werken. Blijf erbij dat de uiteindelijke beslissingen van jouw zelf moeten komen, punt.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 September 2014, 13:02   #5
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
"Er is geen geboorte en geen dood.

Wat wezenlijk is, wordt geboren noch sterft.

Alleen de vorm wordt geboren en sterft, ontstaat en vergaat."


Uit: ?Jij zingt in mij Jouw naam? door Carine Philipse

Ik kwam deze tekst tegen en dacht in eerste instantie dat het uit een hindoe?stische of boeddhistische traditie zou komen. Maar het is een uitspraak vanuit een westerse christelijke mystieke traditie. Het zou inderdaad ook door Meester Eckhart geschreven kunnen zijn. Wat maar weer eens aangeeft dat de traditie niet van belang is, maar het onderzoek allesbepalend is.
Dank je Rob, met dit gebaar en waartoe woorden in staat zijn.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 19 September 2014, 16:57   #6
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ja, Rob leeft vanuit zijn belichaming als inwoner van Overijsel. Dat is zijn staat van zijn.
Vanuit die zijnstoestand gaat hij een paar lastige dagen tegemoet.....
Hij zal zijn vertrouwde omgeving moeten verlaten en zich onder de vijand moeten begeven. Een hachelijke onderneming waarvan de afloop niet eenvoudig te voorspellen valt.......!!

Een ander aspect van Rob's zijnstoestand is echter de trots en de sierlijke kracht van de Adelaar.
Hoger en hoger draait hij zijn rondjes en laat de prooi niet uit zijn oog.
Dit kan zijn redding zijn.

Een paar moeilijke dagen......

Hab
Integendeel! De vorm Rob staat te popelen om morgen met zijn Adelaar richting Den Haag te gaan alwaar we gaan proberen om een R?g?h in de kuif te pikken!

https://www.youtube.com/watch?v=9mEX1DSCzs0
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 20 September 2014, 12:01   #7
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Integendeel! De vorm Rob staat te popelen om morgen met zijn Adelaar richting Den Haag te gaan alwaar we gaan proberen om een R?g?h in de kuif te pikken!

https://www.youtube.com/watch?v=9mEX1DSCzs0

....meisjes uit De Haag.....

http://youtu.be/qaMSKxZ5AII
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 20 September 2014, 16:01   #8
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Michaela, jouw 'ego' is het enige dat je echt persoonlijk bezit en het werd opgebouwd door vele voorgaande levens heen..
Ik heb niets mee met vorige levens en met beweringen dat mijn ego door de levens heen opgebouwd werd. Ik zie in dit leven hoe mijn ego mijn leven bepaalt, en trek mijn conclusies hieruit. Genoeg onderzoek-materiaal in dit leven voor mij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Gooi het niet zo maar weg; haat het zelfs niet; maar doorzie het. ..
Waaruit maak jij uit dat ik mijn ego zo maar weg gooi, of het haat?
Na jaren onderzoek zie ik in hoe mijn ego mijn leven bepaalt, en vorm geeft. Zonder lading, of haat, of wens om dat weg te gooien zie ik het feit onder ogen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het is verward in zichzelf; doorstaat voortdurend doodsangsten en denk dat het zichzelf voortdurend moet redden van het 'niet-zijn'. Indien het zich twee minuten niet in het centrum van jouw aandacht voelt, speelt het op als een Klein kind dat om aandacht smeekt...
Misvormde stukken van het ego doen dat inderdaad.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Doorzie het en laat het voelen dat jijzelf en niet jouw 'ego' de touwtjes in handen houden. En ja, dat 'ego' kent vele trukjes om toch weer het Laken naar zich toe te trekken, maar die trukjes doorzien is misschien de levensweg die je moet gaan om dieper bij de echte waarheid te komen..
Om het ego te doen voelen dat 'ik' de touwtjes in handen heb zou weer een ego-uiting zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Je kunt 'jouw ego' tot je vijand maken en de strijd zal hevig zijn en weinig vruchtbaar; je kunt hem als je vriend aanvaarden en jullie zullen misschien een manier vinden om constructief samen te werken. Blijf erbij dat de uiteindelijke beslissingen van jouw zelf moeten komen, punt.
In termen van vriend en vijand denken is al een oordeel vellen en een strategie bedenken om weer vanuit het ego te handelen.

"Er is geen geboorte en geen dood.

Wat wezenlijk is, wordt geboren noch sterft.

Alleen de vorm wordt geboren en sterft, ontstaat en vergaat."


Hoe de stap te maken van de vorm die in geboorte en sterven gelooft vanuit angst(het ego), naar het wezenlijke?
Over theoretiseren is het forum vol van, dus ga niet in dezelfde valkuil stappen Marie.
Deel ervaringen mee, en laat me zien hoe jij je ego onder ogen ziet vanuit je wezen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 September 2014, 16:14   #9
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb niets mee met vorige levens en met beweringen dat mijn ego door de levens heen opgebouwd werd. Ik zie in dit leven hoe mijn ego mijn leven bepaalt, en trek mijn conclusies hieruit. Genoeg onderzoek-materiaal in dit leven voor mij.


Waaruit maak jij uit dat ik mijn ego zo maar weg gooi, of het haat?
Na jaren onderzoek zie ik in hoe mijn ego mijn leven bepaalt, en vorm geeft. Zonder lading, of haat, of wens om dat weg te gooien zie ik het feit onder ogen.


Misvormde stukken van het ego doen dat inderdaad.


Om het ego te doen voelen dat 'ik' de touwtjes in handen heb zou weer een ego-uiting zijn.


In termen van vriend en vijand denken is al een oordeel vellen, en een strategie bedenken om weer vanuit het ego te handelen.
Erken je dit:

De hele maatschappij berust op het vergroten van het ego. Steeds bewuster ben ik daar op weg naar, om me vrij te maken van de overheersing(verdwazing) van het ego.
Ik ontmoet mensen en gelegenheden die voor heel even inspirerend zijn, en stimulerend. Vervolgens zie ik dat men een vorm vindt, en zich daar in berust. Het is vanuit het ego dat men graag 'voltooid/gerealiseerd/vrij/ verlicht wil zijn. En ook al is het niet zo, ontstaat er een leugen waarin ze strijdlustig in geloven. Vaak gaat men niet meer bij zichzelf kijken, maar worden ze 'adviseurs' en bevechten ze het ego van een ander.
Met moeite ga ik weer verder, mijn innerlijke drijf is me steeds bewuster te worden van wat bij mij leeft.
Het is voor mij de weg die bij mij het beste resoneert, mijn ego te leren kennen. Daar vanuit ontstaat er bij mij steeds meer berusting.
Alsnog zijn er nog steeds tal van voorbeelden waarin ik zie hoe snel en subtiel de verdwazing van het ego bij mij de boventoon voert. ''

Mijn verontschuldigingen, ik had je misschien verkeerd begrepen; vergeet wat ik geschreven heb.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 September 2014, 16:18   #10
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mijn verontschuldigingen, ik had je misschien verkeerd begrepen; vergeet wat ik geschreven heb.
Is Ok.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.