Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 August 2014, 09:21   #1
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard Verlichting vanuit het boeddhisme

Verlichting.

Gezien vanuit het boeddhisme. Wat is het en vooral wat is het niet.

http://www.vipassana-meditatie.nl/verlichting.asp

(Kreeg dit vandaag in mijn FB)
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2014, 14:12   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Verlichting.

Gezien vanuit het boeddhisme. Wat is het en vooral wat is het niet.

http://www.vipassana-meditatie.nl/verlichting.asp

(Kreeg dit vandaag in mijn FB)

Ik kan me wel vinden in het verhaal met uitzondering van:
Citaat:
Verlichting/realisatie is niets anders dan de ultieme werkelijkheid inzien en dat geschiedt alleen door steeds minder onwetend te worden.
Realisatie is 'weten wat je bent' en dat neemt gedurende het proces toe maar om dat nou 'minder onwetend te worden' te noemen, het is geen kennis.

Citaat:
De geest kan niet gezuiverd worden, aangezien er niets is dat persoonlijk is. En als je denkt dat een ritueel of ceremonie effectief zal zijn heb je de dharma niet (volledig) begrepen: een externe input kan je niet zuiverder maken; het gehele proces dien je zelf te doen.
Dit is een neo-advaita principe, dat 'er niets is dat persoonlijk is' mag en kan geen aanname zijn. Dat moet eerst actief en procesmatig ont'dekt zijn. Veelal zie je bij andere processen dan gedegen zelfonderzoek een hoge concentratie aan ego actief zijn en dat kan niet bestaan in de uiteindelijke realisatie.

Citaat:
Door deze realisaties heeft de beoefenaar nog maximaal 7 levens nodig om tot volledige verlichting/realisatie te komen.
Ik ben geen kat en dan nog heeft deze zeven levens tijdens dit ene leven en niet elkaar opvolgend.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2014, 15:22   #3
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik kan me wel vinden in het verhaal met uitzondering van:


Realisatie is 'weten wat je bent' en dat neemt gedurende het proces toe maar om dat nou 'minder onwetend te worden' te noemen, het is geen kennis.
Al weer heel wat jaartjes geleden maar er zijn gesprekken met deze mijnheer geweest op zijn forum over dit gebeuren, ik meen me zelfs te herinneren dat hij zei dat je niet een "beetje verlicht" kunt zjin.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dit is een neo-advaita principe, dat 'er niets is dat persoonlijk is' mag en kan geen aanname zijn. Dat moet eerst actief en procesmatig ont'dekt zijn. Veelal zie je bij andere processen dan gedegen zelfonderzoek een hoge concentratie aan ego actief zijn en dat kan niet bestaan in de uiteindelijke realisatie.
Voor zover ik het mij nog herinner gaf auteur aan dat dit (voor hem)
geen aanname was. Maar bind mij er niet op vast, te lang geleden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik ben geen kat en dan nog heeft deze zeven levens tijdens dit ene leven en niet elkaar opvolgend.
Met leven na leven maakt Advaita korte metten, neem ik aan.
Ik sluit het zelf niet uit.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2014, 15:34   #4
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Met leven na leven maakt Advaita korte metten, neem ik aan.
Ik sluit het zelf niet uit.
Er schuilt een gevaar in namelijk om er geen haast mee te maken, het rustig aan te doen want je hebt immers nog wel een aantal levens waarin je het opnieuw kunt proberen. En dat op zichzelf maakt deze weg van realisatie ego gericht.

Citaat:
Voor zover ik het mij nog herinner gaf auteur aan dat dit (voor hem)
geen aanname was. Maar bind mij er niet op vast, te lang geleden.
Nee dat blijkt een eindje verder dan ook als hij het daar over heeft. Maar eigenlijk moet daar meteen al geen andere interpretatie over mogelijk zijn, vandaar de reactie.

Citaat:
Al weer heel wat jaartjes geleden maar er zijn gesprekken met deze mijnheer geweest op zijn forum over dit gebeuren, ik meen me zelfs te herinneren dat hij zei dat je niet een "beetje verlicht" kunt zjin.
Dat is correct. Ik vond het wel herkenbaar lezen via deze weg tot realisatie komen.

Als hij het over dharma heeft zegt hij:

1? de universele waarheid zit in iedereen en is dus altijd herkenbaar.
2? je hoeft geen leraar, guru of geleerde te zijn om de universele waarheid te herkennen
3? de universele waarheid is ten aller tijden en op elk moment uit te testen

Wat betreft 1 is dat deels waar, de universele waarheid zit in eenieder maar is verscholen en dus niet zonder meer herkenbaar. Wanneer iemand meer ego is dan universele waarheid zie je juist daar méér van. Zo niet dan is het altijd herkenbaar.

Wat betreft 2 is dat inderdaad zo, niemand ??k kan zich er op laten voorstaan de universele waarheid te kennen. Het is niet aan geprivilegeerden voorbehouden.

Wat betreft 3 vanwaar een behoefte die uit te testen? De universele waarheid kan ont'dekt worden, hetgeen betekend van zijn bedekking ontdaan.

Op de site kun je een boekje gratis downloaden over het leven van Boeddha en dat ben ik gaan lezen. Ik parkeer hier wat stukjes.

Citaat:
In andere teksten komt vaker naar voren dat Gautama de Boeddha na zijn
verlichtingservaring, als Boeddha zijnde, ervoer tot een andere categorie van wezens te behoren en dat alleen de uiterlijke verschijningsvorm overeenkwam met hen die nog niet verlicht waren. Het is moeilijk hier geen egocentrisme in te gaan zien. Gautama bleef in de rest van zijn leven een bedelmonnik, had geen privileges en gedroeg zich niet anders dan andere monniken. Maar in zijn leer gold: dingen zijn zoals ze zijn, en een verlicht persoon was fundamenteel anders dan een niet-verlicht persoon.
Een andere mythe is dat Gautama de Boeddha volstrekt oordeelloos was.
Als iemand anders is, is altijd te zien dat dat egokwesties oproept.

Citaat:
In diezelfde periode is hij ?de soetra van de kenmerken van het niet-ik? gaan uitleggen, en dit was een fundamenteel andere visie dan welke leer of leraar tot dan toe had uitgelegd, namelijk die waarin de ik-individu niet bestaat, dat de ziel niet bestaat en dat reïncarnatie zielloos is net als persoonlijkheid zielloos is. Dit sloot geheel aan met zijn eerste lezing waarin hij onder andere uitlegde dat alles veranderlijk is.

Tot slot zei hij dat iedere vorm van cultus overbodig was. Hiermee maakte Gautama de Boeddha in bepaalde kringen zich niet erg geliefd. Er zijn meerdere moordpogingen op hem geweest en er is vaak geprobeerd hem in diskrediet te brengen.
Niets nieuws onder de zon.

Citaat:
In zijn lezing en zijn uitleg is Gautama de Boeddha nooit diep ingegaan wat nu precies verlichting is of hoe het voelt. Wel gaf hij onomwonden toe de hoogste staat van verlichting bereikt te hebben. Zijn antwoord op vragen over de staat van verlichting was eigenlijk altijd eender: volg het pad en ervaar het zelf. In biografische beschrijvingen komen we soms wel te weten wat een verlichte wel of niet ervaart. Zo was Jivaka Kom?rabhacca de lijfarts van koning Bimbis?ra in 526 v. Chr, een up?saka en arts van de sangha. Ook Gautama de Boeddha heeft hem in ieder geval 1 maal geconsulteerd wegens ?disharmonie van de lichaamsvochten? welke Jivaka verhielp middels oliemassages, laxeermiddelen, warme baden en vruchtensappen56. Een verlicht persoon kan dus ziek zijn, een afwijzing van het idee dat een verlichte een soort superpersoon zou zijn geworden.
Er was een commune sangha geheten, het verder lezen krijgt een beetje de weg van het gebeuren in Oregon met Osho. Kennelijk gaat overal (ook bij de godsdiensten) een organisatie zich de verworvenheden eigen maken en spelen ego's weer een rol.

Citaat:
De Sangha bleef sterk groeien, helemaal nu ook vrouwen werden toegelaten. Het idyllische idee dat iedereen vredelievend met elkaar omging en dat er geen problemen waren (zoals veelal verhaald in meerdere boeken) is onjuist.
Citaat:
Later legde hij dit aan Ananda uit, dat alleen vragen die rechtstreeks met de praktische beoefening te maken hebben belangrijk zijn. Dat filosofische gesprekken je niet verder helpen en dat de leerstellingen slechts een lijdraad zijn voor de meditatie maar geen doctrine moet gaan worden. Zelfloosheid is een leerstelling, omdat het nu eenmaal zo is. Maar ga niet mediteren om zelfloos te worden want je bent het al, je hoeft het alleen maar in te zien. Meditatie is bedoeld om waarheden in te zien, niet om het gelijk van een doctrine te bereiken. Gautama de Boeddha legde zijn leer op verschillende manieren uit, omdat iedereen een andere benadering behoeft. Het bevattings- en interpretatievermogen van de toehoorder was belangrijk en hij gaf nooit meer dan dat de ontvanger kon dragen. Om vergelijkbare redenen weigerde hij soms mensen de dharma uit te leggen of op te nemen in de sangha.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2014, 23:21   #5
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er schuilt een gevaar in namelijk om er geen haast mee te maken, het rustig aan te doen want je hebt immers nog wel een aantal levens waarin je het opnieuw kunt proberen. En dat op zichzelf maakt deze weg van realisatie ego gericht.
Het gevaar is dan dus aanwezig als waarheid nog niet is ontdekt. En er nog volop beredeneerd wordt. Want een keer waarheid geproefd wil je niet terug naar de illusie. En dan is dat rustig aan willen doen niet meer aan de orde.
Als er (waarneembaar) leven is na de dood in een niet fysieke vorm en dus tot waarheid behoort zou het juist sneller moeten gaan. Of in ieder geval niet langzamer vanuit de gedachte die je oppert. Dus de gedachte vrij laten en laten varen. Als het tot waarheid behoort zal zich dat openbaren. Of niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee dat blijkt een eindje verder dan ook als hij het daar over heeft. Maar eigenlijk moet daar meteen al geen andere interpretatie over mogelijk zijn, vandaar de reactie.
Ook niet als uitleg voor mensen die net komen kijken? Net zoals je hier uitlegt dat je niet bent wat je denkt, je persoon, je gedachten enz. Is dat niet op hetzelfde level? Immers hij heeft toch ook een doel met deze website.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is correct. Ik vond het wel herkenbaar lezen via deze weg tot realisatie komen.
"Realisatie is 'weten wat je bent' en dat neemt gedurende het proces toe" zei jij. Een wezenlijk verschil van het je bewust worden van wat je bent. Net zoals een beetje zwanger zijn ook niet kan. Kan me herinneren dat hij dat als voorbeeld gebruikte.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als hij het over dharma heeft zegt hij:

1? de universele waarheid zit in iedereen en is dus altijd herkenbaar.
2? je hoeft geen leraar, guru of geleerde te zijn om de universele waarheid te herkennen
3? de universele waarheid is ten aller tijden en op elk moment uit te testen


Wat betreft 3 vanwaar een behoefte die uit te testen? De universele waarheid kan ont'dekt worden, hetgeen betekend van zijn bedekking ontdaan.
Wat ik mij hierbij kan voorstellen is het onderzoeken/opmerken van al je gedachten waarna je zelf ook verwijst. Alleen dan andersom. Reiki lotus is een centrum voor cursussen en workshops e.d. En op het forum werd daar ook over gepraat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Op de site kun je een boekje gratis downloaden over het leven van Boeddha en dat ben ik gaan lezen. Ik parkeer hier wat stukjes.
Bedankt voor de tip dat had ik nog niet gezien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Boeddhisme vs egoprojectie, overgave en Sam Overige religie 15 31 January 2021 21:12
Vrienden van het (zen)boeddhisme... Nathan Boeddhisme 10 2 June 2011 14:08
Incarnatie en verlichting. Hein Wolter Keers 8 11 September 2010 10:54
Boeddhisme Nathan Boeddhisme 0 1 May 2010 08:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.