Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 June 2013, 10:35   #1
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard Beginnen met zelfonderzoek?

Al een tijdje overweeg ik om maar eens een topic te openen over zelfonderzoek. (Grappig, vandaag zie ik ook dat mijn status is gewijzigd in 'denkt aan zelfonderzoek te doen'. En ik vind 'm voorbarig --hij zal ook wel cynisch bedoeld zijn, Renoir kennende?-- want eerlijk gezegd weet ik best dat ik daarmee helemaal nog niet serieus was begonnen!)

Zelfonderzoek, het ego als belangrijkste onderzoeksobject (of juist niet?), hoe begin ik?!? Moeilijk!

Voorbeeld: afgelopen week was ik chagrijnig. Ik ben naar de stad gefietst om dan maar wat zomerbroeken te kopen om mijzelf op te vrolijken. Zelfs spontaan bij de kapper langsgewaaid voor een nieuw kapsel. Ik was blij en tevreden na deze acties. Máár: ik had mijn ego bevredigd, meer niet natuurlijk!!!

Hoe zit dat nu, dat zelfonderzoek? Mag er straks niets meer overblijven van bovenstaande geneugten des levens? Moet ik dat allemaal afzweren? Kop desnoods kaal scheren (oeh, wat zal mij dat lelijk staan, ik heb daar geen hoofd voor!), om dat soort ego-getrut af te zweren? Ehhh?

Ja, ik weet het, ik sta aan het begin van een lange weg. Ik ben nog nergens. Maar je moet ergens beginnen, nietwaar!
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 10:45   #2
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Al een tijdje overweeg ik om maar eens een topic te openen over zelfonderzoek. (Grappig, vandaag zie ik ook dat mijn status is gewijzigd in 'denkt aan zelfonderzoek te doen'. En ik vind 'm voorbarig --hij zal ook wel cynisch bedoeld zijn, Renoir kennende?-- want eerlijk gezegd weet ik best dat ik daarmee helemaal nog niet serieus was begonnen!)

Zelfonderzoek, het ego als belangrijkste onderzoeksobject (of juist niet?), hoe begin ik?!? Moeilijk!

Voorbeeld: afgelopen week was ik chagrijnig. Ik ben naar de stad gefietst om dan maar wat zomerbroeken te kopen om mijzelf op te vrolijken. Zelfs spontaan bij de kapper langsgewaaid voor een nieuw kapsel. Ik was blij en tevreden na deze acties. Máár: ik had mijn ego bevredigd, meer niet natuurlijk!!!

Hoe zit dat nu, dat zelfonderzoek? Mag er straks niets meer overblijven van bovenstaande geneugten des levens? Moet ik dat allemaal afzweren? Kop desnoods kaal scheren (oeh, wat zal mij dat lelijk staan, ik heb daar geen hoofd voor!), om dat soort ego-getrut af te zweren? Ehhh?

Ja, ik weet het, ik sta aan het begin van een lange weg. Ik ben nog nergens. Maar je moet ergens beginnen, nietwaar!
Op momenten dat je chagrijnig bent, kun je kijken waar dit vandaan komt. Als je elke keer dat je chagrijnig bent iets moet kopen of iets aan jezelf moet veranderen, is dit tijdelijke gevoel dan genoeg om je behoeften te bevredigen of zit er iets anders achter? Hoe dieper je gaat met je zelfonderzoek, hoe meer je tegen zult komen dat er redenen zijn voor die staat waarin je bent en kun je die steeds meer oplossen.

Sommige leden vinden dat je in 1 keer alles op moet lossen, ik doe het liever stap voor stap. Ieder zijn/haar keuze toch?

Veel succes gewenst met je zelfonderzoek.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 12:37   #3
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Al een tijdje overweeg ik om maar eens een topic te openen over zelfonderzoek. (Grappig, vandaag zie ik ook dat mijn status is gewijzigd in 'denkt aan zelfonderzoek te doen'. En ik vind 'm voorbarig --hij zal ook wel cynisch bedoeld zijn, Renoir kennende?-- want eerlijk gezegd weet ik best dat ik daarmee helemaal nog niet serieus was begonnen!)
Volgens mij zit het cynisme in het woordje 'denkt'. Er staat immers niet 'doet aan zelfonderzoek'.

Sjah, je bent wijsneus of je bent het niet WiNk.

Weer een illusie te gronde. Dat is volgens mij zelfonderzoek. Ontdekken wat waar is, door weg te strepen wat het niet is. Ik heb ook vaker gevraagd concreet te worden in hoe het eruit ziet, maar het antwoord leek, als je een allesverslindend verlangen hebt om te weten te komen wat je bent, dan wijst het onderzoek zich vanzelf.

Je hoeft geen lelijk/onverzorgd mens te gaan worden, het is denk ik meer zo dat het je minder raakt en je belangen anders te komen liggen. En wanneer je niet opgeslokt wordt door allerlei rare ideeën komt er wellicht zomaar ook een natuurlijke schoonheid naar boven. Een vanzelfsprekend zorgen voor je lichaam, waar een mooi kapsel ook bij hoort.

En de keren dat het nog jezelf sussen is, kun je weer even ontdekken waar je staat. Oh ja...
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 13:17   #4
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Volgens mij zit het cynisme in het woordje 'denkt'. Er staat immers niet 'doet aan zelfonderzoek'.

Sjah, je bent wijsneus of je bent het niet WiNk.

Weer een illusie te gronde. Dat is volgens mij zelfonderzoek. Ontdekken wat waar is, door weg te strepen wat het niet is. Ik heb ook vaker gevraagd concreet te worden in hoe het eruit ziet, maar het antwoord leek, als je een allesverslindend verlangen hebt om te weten te komen wat je bent, dan wijst het onderzoek zich vanzelf.

Je hoeft geen lelijk/onverzorgd mens te gaan worden, het is denk ik meer zo dat het je minder raakt en je belangen anders te komen liggen. En wanneer je niet opgeslokt wordt door allerlei rare ideeën komt er wellicht zomaar ook een natuurlijke schoonheid naar boven. Een vanzelfsprekend zorgen voor je lichaam, waar een mooi kapsel ook bij hoort.

En de keren dat het nog jezelf sussen is, kun je weer even ontdekken waar je staat. Oh ja...
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 14:27   #5
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Volgens mij zit het cynisme in het woordje 'denkt'. Er staat immers niet 'doet aan zelfonderzoek'.
Weet ik, Esradha, het 'denkt' van Renoir had ik ook wel opgemerkt. Maar ik bedoelde te zeggen dat zelfs het 'denkt' voorbarig is, want ik ben wel steeds eerlijk naar mijzelf geweest. Ik wist dondersgoed dat ik helemaal nog niet begonnen was, die illusie had ik dan ook niet!

Bigbear, jij ook bedankt voor je reactie en bemoedigende woorden.

Ik ben wel degelijk van plan nu wat serieuzer naar dat zelfonderzoek te gaan kijken. Hoe ga ik het aanpakken, waar begin ik, wat kom ik tegen?
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 15:01   #6
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Dan is er nog verschil tussen onderzoek naar het wat en het wie.
Hetgeen Bigbear omschrijft komt mij meer over als wat hier genoemd wordt, onderzoek naar het wie.
Vraag is dan waar precies de verschillen liggen tussen beide vormen van onderzoek.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 16:25   #7
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht

Zelfonderzoek, het ego als belangrijkste onderzoeksobject (of juist niet?), hoe begin ik?!? Moeilijk!
Gelukkig begin je met een vraag ! Maar waarom stel je meteen het ego voorop? Je noemt het een zelf-onderzoek ... ik zou dus om te beginnen onderzoeken wat 'zelf' in de werkelijkheid van bestaan doet en op welke wijze ik daarbij betrokken ben.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 17:28   #8
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Dan is er nog verschil tussen onderzoek naar het wat en het wie.
Hetgeen Bigbear omschrijft komt mij meer over als wat hier genoemd wordt, onderzoek naar het wie.
Vraag is dan waar precies de verschillen liggen tussen beide vormen van onderzoek.

Het wat of wie onderzoek word denk ik gebruikt om bepaalde dingen uit te sluiten van dat onderzoek.
Bij dat uitsluiten mag je je afvragen of dat uitsluiten is vanwege contraproductiviteit aangaande een "bepaald" zelfonderzoek, of vanwege het "enge" ervan.

Met "wie" blijf je bezig, dus een "wat" kan verzonnen worden om "eindelijk" eens klaar te zijn,....
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 17:30   #9
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
want ik ben wel steeds eerlijk naar mijzelf geweest.
Dat is toch al een begin?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ik wist dondersgoed dat ik helemaal nog niet begonnen was,
Je bent er mee begonnen toen je geboren werd,....dat het niet altijd zo voortvarend gaat(voor je gevoel) is wat anders.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2013, 17:45   #10
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Je bent er mee begonnen toen je geboren werd,....
Zoals je het hier zegt was er al iets toen het ik geboren werd; iets dat het ik heeft laten beginnen.
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.