Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 December 2014, 12:36   #1
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard Sinterklaas en de egomens

Sinterklaas en de egomens hebben iets gemeen. Je kan in beiden geloven.
Maar wie denkt dat hij zelf bepaalt wat hij al dan niet gelooft, die komt bedrogen uit.
Het kind hoort in de zomer van zijn vriendjes dat sinterklaas niet bestaat en het kind gelooft dat. Maar als de goede sint weer op TV verschijnt, dan valt hij terug op zijn oude geloof. (je weet maar nooit he?)

Om het kind stante pede te doen ontgeloven is er een proces nodig.
Je grijpt sinterklaas bij zijn kladden en trekt hem zijn baard af.
Je verstrekt uitleg aan het kind en hij is zijn geloof definitief kwijt.

Zo werkt het met het geloof in de egomens ook. Je kan lid worden van een forum waar iedereen zegt dat alles eenheid is. En omdat je dit graag wilt geloven ga je het zelf ook verkondigen. En zo houdt je eigenlijk jezelf voor het lapje, net als het kind dat in de zomer gelooft dat sinterklaas niet bestaat.

Wat ik met de gebruikte metafoor dus wil zeggen is dat er een proces nodig is om te ontgeloven. Dat proces vind je niet op dit forum, waar intellect met elkaar uitwisselt. Het ontgeloven in de egomens dien je zelf te realiseren IN je zelf. Want in tegenstelling tot de metafoor is er bij het ontmaskeren van de egomens niemand die zijn baard er af trekt. Dat moet je zelf doen via een innerlijk proces.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 21:36   #2
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Sinterklaas en de egomens hebben iets gemeen. Je kan in beiden geloven.
Maar wie denkt dat hij zelf bepaalt wat hij al dan niet gelooft, die komt bedrogen uit.
Het kind hoort in de zomer van zijn vriendjes dat sinterklaas niet bestaat en het kind gelooft dat. Maar als de goede sint weer op TV verschijnt, dan valt hij terug op zijn oude geloof. (je weet maar nooit he?)

Om het kind stante pede te doen ontgeloven is er een proces nodig.
Je grijpt sinterklaas bij zijn kladden en trekt hem zijn baard af.
Je verstrekt uitleg aan het kind en hij is zijn geloof definitief kwijt.

Zo werkt het met het geloof in de egomens ook. Je kan lid worden van een forum waar iedereen zegt dat alles eenheid is. En omdat je dit graag wilt geloven ga je het zelf ook verkondigen. En zo houdt je eigenlijk jezelf voor het lapje, net als het kind dat in de zomer gelooft dat sinterklaas niet bestaat.

Wat ik met de gebruikte metafoor dus wil zeggen is dat er een proces nodig is om te ontgeloven. Dat proces vind je niet op dit forum, waar intellect met elkaar uitwisselt. Het ontgeloven in de egomens dien je zelf te realiseren IN je zelf. Want in tegenstelling tot de metafoor is er bij het ontmaskeren van de egomens niemand die zijn baard er af trekt. Dat moet je zelf doen via een innerlijk proces.
Om te ontgeloven moet alles eraan geloven. En alles sluit niks uit, dus ook niet dit forum.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 00:31   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Wat ik met de gebruikte metafoor dus wil zeggen is dat er een proces nodig is om te ontgeloven. Dat proces vind je niet op dit forum, waar intellect met elkaar uitwisselt. Het ontgeloven in de egomens dien je zelf te realiseren IN je zelf. Want in tegenstelling tot de metafoor is er bij het ontmaskeren van de egomens niemand die zijn baard er af trekt. Dat moet je zelf doen via een innerlijk proces.
En omdat ik van mening ben dat je in een gemeenschap op een forum elkaar behulpzaam kunt zijn in het ontmaskeren van de egomens is dit forum opgericht. Net zo als bij sinterklaas het geloof hardnekkig is is dat ook het geval bij het ego. Het ego vaart blind op zijn ervaringen en weigert zijn ogen open te doen. Dat is hetgeen waar vervolgens het intellectueel uitwisselen op uitdraait, de onbereidwilligheid mee te willen kijken. Dat hier oneindig uitgewisseld wordt wil nog lang niet zeggen dat het systeem niet kan werken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 06:58   #4
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Je zou toch altijd wensen kind te blijven, dan mocht je alles blijven geloven en beloont worden met allerhande cadeautjes en zonder wereldse zorgen het leven doorwandelen.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 10:00   #5
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Je zou toch altijd wensen kind te blijven, dan mocht je alles blijven geloven en beloont worden met allerhande cadeautjes en zonder wereldse zorgen het leven doorwandelen.
En wat als het overkomt alsof ze de weg om volwassen te worden onder je willen wegvegen? Hier maar blijven doen alsof alles afhangt van al of niet te blijven geloven in sinterklaas, is dat op zich al niet kinderachtig?
Daar zijn kinderen die kinderen blijven en in heel hun leven nooit aan iets geloofd hebben.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 10:47   #6
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
En omdat ik van mening ben dat je in een gemeenschap op een forum elkaar behulpzaam kunt zijn in het ontmaskeren van de egomens is dit forum opgericht. Net zo als bij sinterklaas het geloof hardnekkig is is dat ook het geval bij het ego. Het ego vaart blind op zijn ervaringen en weigert zijn ogen open te doen. Dat is hetgeen waar vervolgens het intellectueel uitwisselen op uitdraait, de onbereidwilligheid mee te willen kijken. Dat hier oneindig uitgewisseld wordt wil nog lang niet zeggen dat het systeem niet kan werken.
Wat ik poog duidelijk te maken is dat de mens elkaar gedienstig kan zijn in het aanreiken. Er is niets mis met een forum waarop dit plaats vind. Of andere plaatsen waar dit gebeurd. Doch het proces van ontgeloven is een innerlijk proces wat uiteindelijk ook een proces blijkt wat zich niet louter en alleen in het denken plaats vind.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 10:50   #7
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En wat als het overkomt alsof ze de weg om volwassen te worden onder je willen wegvegen? Hier maar blijven doen alsof alles afhangt van al of niet te blijven geloven in sinterklaas, is dat op zich al niet kinderachtig?
Daar zijn kinderen die kinderen blijven en in heel hun leven nooit aan iets geloofd hebben.
Maar ik zie dat de aandacht al weer naar heel wat anders uit gaat
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 10:56   #8
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Maar ik zie dat de aandacht al weer naar heel wat anders uit gaat
Mijn zeggen is dat het niet alleen een kwestie is van geloven; ik heb het oude geloof of de manier waarop het oude geloof is verspreid al lang links laten liggen en ik heb mijn Eigen lessen uit de leringen getrokken; lessen die ik eerder tot het gebied van de wijsheidslessen reken en die mij eerder meer inzicht dan verdoving in het ware leven hebben gegeven.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 11:06   #9
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mijn zeggen is dat het niet alleen een kwestie is van geloven; ik heb het oude geloof of de manier waarop het oude geloof is verspreid al lang links laten liggen en ik heb mijn Eigen lessen uit de leringen getrokken; lessen die ik eerder tot het gebied van de wijsheidslessen reken en die mij eerder meer inzicht dan verdoving in het ware leven hebben gegeven.
Ja, ik kan zien dat je al heel wat jaren met je zelf bezig bent. Je hebt al een hoop geleerd. De persoon Marie mag er zijn, die maak je niet zo veel meer wijs. Je hebt al zo veel inzichten verworven dat je best wel naar de Hogere Guru School kan.

Maar je bent nog steeds off topic...
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 December 2014, 11:22   #10
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ja, ik kan zien dat je al heel wat jaren met je zelf bezig bent. Je hebt al een hoop geleerd. De persoon Marie mag er zijn, die maak je niet zo veel meer wijs. Je hebt al zo veel inzichten verworven dat je best wel naar de Hogere Guru School kan.

Maar je bent nog steeds off topic...
Ik zal off topic blijven tot ik het on topic zie want dat is, zoals je zelf zegt, een innerlijk proces en andere naar de mond praten om erbij te horen doe ik dan ook niet.
Dat ik mij nog niet ego-vrij verklaard heb is niet omdat ik het ego boven alles geloof maar omdat ik het 'ik' als mijn enig werkmiddel, instrument zie waarover ik beschik om dieper in de werkelijkheid in en rondom mij door te dringen.
Dat 'ik' weggooien is mij in een niemandsland doen ronddolen zonder kompas en het is niet omdat ik mijn 'ik' voor zijn tijd dwaas heb weggegooid dat ik ineens God zal zien. Het hele verhaal speelt zich omgekeerd af, nl., men ziet God en men gooit zijn 'ik' weg en zeker niet omgekeerd.
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.