Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 December 2014, 18:52   #1
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard De werking van ego en niet-ego

De ervaring die ik als ego heb opgedaan is dat het beeld van een ego 'zaken' in mijn aanwezigheid (hierna te noemen 'zijn') heeft veroorzaakt. Deze zaken zijn divers. Te noemen valt: boos zijn , beledigd zijn , jaloers zijn , opgefokt zijn . Enzovoorts.

Dit kunnen we de (uit)werking van ego noemen. Genoemde zaken komen immers voort uit het vermeende ego. Ik denk dat iedereen dit wel zal herkennen en uiteraard is iedereen hier al dusdanig ver in zijn zelfonderzoek dat dit soort zaken reeds getackeld zijn.

Maar als je 'zijn' zich niet langer onderwerpt aan het vermeende ego. En zich gaat richten op het Zijn. Heeft dat dan ook een bepaalde uitwerking bij jullie?
Je 'zijn'?je persoonlijke aanwezigheid op deze aarde gaat immers gewoon door.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2014, 19:09   #2
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
De ervaring die ik als ego heb opgedaan is dat het beeld van een ego 'zaken' in mijn aanwezigheid (hierna te noemen 'zijn') heeft veroorzaakt. Deze zaken zijn divers. Te noemen valt: boos zijn , beledigd zijn , jaloers zijn , opgefokt zijn . Enzovoorts.

Dit kunnen we de (uit)werking van ego noemen. Genoemde zaken komen immers voort uit het vermeende ego. Ik denk dat iedereen dit wel zal herkennen en uiteraard is iedereen hier al dusdanig ver in zijn zelfonderzoek dat dit soort zaken reeds getackeld zijn.

Maar als je 'zijn' zich niet langer onderwerpt aan het vermeende ego. En zich gaat richten op het Zijn. Heeft dat dan ook een bepaalde uitwerking bij jullie?
Je 'zijn'?je persoonlijke aanwezigheid op deze aarde gaat immers gewoon door.
Daarom kan ik nog steeds boos zijn, jaloers zijn, beledigd, opgefokt. Met dit verschil dat ik een ander of omstandigheden niet langer verantwoordelijk kan houden voor die zaken. En daarmee lost het zich dan doorgaans vrij snel op.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2014, 19:21   #3
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Daarom kan ik nog steeds boos zijn, jaloers zijn, beledigd, opgefokt. Met dit verschil dat ik een ander of omstandigheden niet langer verantwoordelijk kan houden voor die zaken. En daarmee lost het zich dan doorgaans vrij snel op.
Je bedoelt dat je je aanvankelijk even laat meeslepen, maar dat het verstand je al snel doet inzien dat er niemand is om boos, opgefokt, jaloers en beledigd te zijn?
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2014, 19:30   #4
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Je bedoelt dat je je aanvankelijk even laat meeslepen, maar dat het verstand je al snel doet inzien dat er niemand is om boos, opgefokt, jaloers en beledigd te zijn?
Nee dat bedoel ik niet. Of misschien ook wel. Het gaat voor mij dan meer om het inzicht dat bv jaloezie voortkomt uit vergelijking. En er valt niks te vergelijken aangezien iedereen uniek is. Dan kun je zien dat er een oud mechanisme in werking treedt. Zoiets.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2014, 19:36   #5
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Nee dat bedoel ik niet. Of misschien ook wel. Het gaat voor mij dan meer om het inzicht dat bv jaloezie voortkomt uit vergelijking. En er valt niks te vergelijken aangezien iedereen uniek is. Dan kun je zien dat er een oud mechanisme in werking treedt. Zoiets.
Maar als er nog steeds werkingen van ego aan de orde zijn, is dat dan niet een teken dat je 'van binnen' nog niet helemaal klaar bent? Het inzicht is er dan weliswaar, maar het 'zijn' blijft in oude patronen vallen. Net zo lang totdat het inzicht het 'zijn' tot de orde roept.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2014, 19:46   #6
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Maar als er nog steeds werkingen van ego aan de orde zijn, is dat dan niet een teken dat je 'van binnen' nog niet helemaal klaar bent? Het inzicht is er dan weliswaar, maar het 'zijn' blijft in oude patronen vallen. Net zo lang totdat het inzicht het 'zijn' tot de orde roept.
We hebben als mens nu eenmaal onze beperkingen zou ik zeggen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2014, 19:59   #7
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Maar als je 'zijn' zich niet langer onderwerpt aan het vermeende ego. En zich gaat richten op het Zijn. Heeft dat dan ook een bepaalde uitwerking bij jullie?
Je 'zijn'?je persoonlijke aanwezigheid op deze aarde gaat immers gewoon door.
Naar mijn mening richt het zijn zich niet op zijn. Het zijn doet niks, laat staan dat het zich ooit ergens aan onderworpen heeft, of zich ergens op richt of gaat richten. Er is dientengevolge dan ook geen uitwerking.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2014, 20:05   #8
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Naar mijn mening richt het zijn zich niet op zijn. Het zijn doet niks, laat staan dat het zich ooit ergens aan onderworpen heeft, of zich ergens op richt of gaat richten. Er is dientengevolge dan ook geen uitwerking.
Wat Theo ermee bedoelt is de gemanifesteerde vorm van Zijn. Tenminste zo begrijp ik hem.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2014, 20:29   #9
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Naar mijn mening richt het zijn zich niet op zijn. Het zijn doet niks, laat staan dat het zich ooit ergens aan onderworpen heeft, of zich ergens op richt of gaat richten. Er is dientengevolge dan ook geen uitwerking.
Ok, bedankt. Ik vroeg mij al af waarom er hier eigenlijk door niemand onderscheid word gemaakt tussen zijn en Zijn.

Dat het Zijn op zich geen uitwerking heeft of zich ergens op richt, dat klopt.
Maar het 'zijn' heeft wel een uitwerking in dit geheel. Mijn inziens.

En dat 'zijn' dat is jouw aanwezigheid in deze wereld.
Dat waar jij (Maria) zich van bewust is.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2014, 20:35   #10
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat Theo ermee bedoelt is de gemanifesteerde vorm van Zijn. Tenminste zo begrijp ik hem.
Jij, ik en iedereen kunnen de gemanifesteerde van Zijn zijn.
En net zoals ego ook een bepaalde uitwerking heeft in jouw aanwezigheid. (in de vorm van genoemde zaken als bv boos-zijn), heeft Zijn ook een bepaalde uitwerking. Dat is in mijn optiek het daadwerkelijk realiseren.

Realiseren wil zeggen: tot stand brengen. Het verlaten van het ego is 1 ding, het tot stand brengen is het volgende.
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inzicht in ego-werking. Mihaela Beginnend zelfonderzoek 2 2 September 2020 13:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.