Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 August 2022, 16:07   #1
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard Succesvol gedegen zelfonderzoek *

Een succesvol gedegen zelfonderzoek maakt de meeste kans, zo is althans gebleken, wanneer je bekend bent met The Work van Byron katie. Op de leden van het Nederlands forum van the work had datgene wat hier geboden wordt het meeste effect. Het uiterst succesvol en bloeiende forum van Michiel Slegten is ten gevolge daarvan wel ter ziele gegaan.

Dat dit forum hier nog steeds actief is betekent alleen maar dat er hier teveel leden met de verkeerde insteek zijn aanbeland. Zij die het nodig vinden om hun bevindingen uitvoerig met elkaar te bediscussiëren en hun persoon en vooruitgang graag laten bewieroken zijn hier nou eenmaal aan het verkeerde adres. Omdat we daar geen platform voor willen bieden zijn deze leden naar achter de schermen geplaatst met een geheel eigen plek. Het zou hier de gewenste gang van zaken maar negatief beïnvloeden. Wanneer het hier stil is dat juist een goed teken, eenieder is dan in de eigen besloten kring gedegen zelfonderzoek aan het doen. Kom je vast te zitten dan is de oorzaak daarvan doorgaans gelegen in het hebben van veel ego. Waar we hier dan ook op attenderen is het hebben van ego en de wijze waarop het eist behandelt te worden. Maar vooral dat het als een beschermende schil om het 'ik' heen ligt en daarmee iedere vooruitgang het 'ik' te doorgronden belemmert.

Hier kun je wat lezen over the Work.
Begin nou niet overenthousiast alle boeken te kopen die daarover te vinden zijn. Vier vragen en de omkering zijn voldoende om te kunnen beginnen. Het principe is dus heel simpel, zo ook het gedegen zelfonderzoek. Zelfonderzoek wil alleen maar zeggen dat het gedachteonderzoek zich niet alleen maar over ongewenst gedachten uitstrekt maar over alle gedachten die het kleine zelf aangaan, waarbij gedegen wil zeggen dat ook de gedachten aangaande het uitgangspunt, het 'ik' eveneens grondig worden onderzocht. Wees er maar vast op bedacht dat het ego op alle manieren tracht een dergelijk onderzoek te voorkomen. Ego beschermd namelijk het zeer vluchtige 'ik'.

Spreekt dit je aan, schrijf je dan in (registreer zoals hierboven in de blauwe balk staat aangegeven) om daarin verder dan alleen maar lezen door te dringen.
  Met citaat reageren
Oud 29 August 2022, 21:02   #2
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

.. is dit allemaal waar, of zijn dit gedachten uit persoonlijke aannames?

Michiel Slegten is overigens nog steeds niet stil.
https://natuurlijkemeditatie.wordpress.com/

Nieuwere site van hem (met inkomsten) gevonden ;)
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2022, 09:13   #3
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
.. is dit allemaal waar, of zijn dit gedachten uit persoonlijke aannames?
Hier hebben we al meteen te maken met de grote misvatting als zouden we ons bezig houden met 'andermans' in plaats van eigen gedachteonderzoek. Het opmerken van ego kenmerken geeft velen, doorgaans ego's, aanleiding om er eens stevig tegenin te gaan, hetgeen ego eigen is. Dat heeft op vele fora met de beste bedoelingen gestart geleid tot een over elkaar heen buitelen van ego gecentreerde leden, die zich vaker wel dan niet gerealiseerd waanden, dat allesbehalve dienstig is geweest aan de geloofwaardigheid van het effect van zo'n medium en het zelfonderzoek.

Dat willen we hier dus niet langer meer en deze leden zijn verhuist naar achter de schermen, waar inmiddels al weer zo'n tien jaar volstrekt zinloos gediscussieerd wordt over hoe de vork aan de steel zit. Waar we forumtechnisch alsmaar tegen aan blijven lopen is het volledig zoek zijn van een autoriteit erkenningsprincipe. Gaan we naar een ashram of zelfs maar naar een satsang dan halen we het niet in onze kop alsmaar tegen de als autoriteit geldende guru in te gaan. Op een forum, zoals ook deze, beschouwd iedereen zich kundig en weet iedereen het altijd beter. Ik ben geen guru maar heb het gedegen zelfonderzoek afgerond en in zekere zin ben ik daarin dus een autoriteit.

Niettemin wordt mij hier alsmaar naar de kroon gestoken door leden doorgaans met het idee zelf veel kundiger te zijn. Ze hebben alle mogelijkheden zienswijzen in theorie minutieus uitgevlooid en doordacht zodat daar ten langen leste geen speld meer is tussen te krijgen. Daarnaast staan figuren die wars blijken van autoriteit en telkens een conflictueuze discussie daarover met je aangaan. Het zal zeker zo zijn dat eenieder een beetje gelijk heeft (al gaat het daar niet over) maar alle deze krachten samengebundeld ontvouwt zich daaruit vervolgens geen begaanbare weg.

Nee de weg van gedegen zelfonderzoek kan alleen worden bewandeld door iemand die koste wat kost wil weten 'wat' hij is, zoals ook ik die weg met deze intentie ben gegaan. Niet blijven dwalen bij het leuke 'wie' ik ben maar dwars daar door heen naar het 'wat' ik ben. Dat kan al vroeg beginnen met een zich aangesproken voelen door een autoriteit op dat gebied, zoals in mijn geval bijvoorbeeld een Wolter Keers en later Osho. Maar ook de latere nieuwkomers zoals een Nisargadatta en de onvolprezen Alexander Smit en niet te vergeten Marchien. Mogelijk gaat er zich intern iets roeren en wordt de hang naar dat wat als de ultieme waarheid bekend staat wakker gekust.

Gedachteonderzoek noem ik daarom ook wel waarheidvinding. En het mooie hier weer van is dat je steeds beter Waarheid leert herkennen en op dat punt aangekomen heb je verder helemaal niemand meer nodig, dus geen begeleiding en geen autoriteit. De grootste moeilijkheid is en blijft om in de aanvang voorbij het beschermende ego te komen en daarbij kun je alle hulp gebruiken.
  Met citaat reageren
Oud 30 August 2022, 10:41   #4
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Even los daarvan, zijn er natuurlijk schepselen die over alles wat ze voelen een positie moeten innemen. Er is dan ook een scala aan verschijnselen die je met enige aandacht inzicht kunnen geven wat gedachten op een dieper niveau met je aanrichten.

Eckhart Tolle heeft het hierover in zijn volgende video

Dus ben je niet overtuigd wat gedachteonderzoek voor je kan betekenen kun je daar, naast het werk van Byron Katie, ter oriëntatie (wat gedachten met je aanrichten) alvast kennis van nemen.
  Met citaat reageren
Oud 8 September 2022, 00:42   #5
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Hier hebben we al meteen te maken met de grote misvatting als zouden we ons bezig houden met 'andermans' in plaats van eigen gedachteonderzoek. Het opmerken van ego kenmerken geeft velen, doorgaans ego's, aanleiding om er eens stevig tegenin te gaan, hetgeen ego eigen is. Dat heeft op vele fora met de beste bedoelingen gestart geleid tot een over elkaar heen buitelen van ego gecentreerde leden, die zich vaker wel dan niet gerealiseerd waanden, dat allesbehalve dienstig is geweest aan de geloofwaardigheid van het effect van zo'n medium en het zelfonderzoek.

Dat willen we hier dus niet langer meer en deze leden zijn verhuist naar achter de schermen, waar inmiddels al weer zo'n tien jaar volstrekt zinloos gediscussieerd wordt over hoe de vork aan de steel zit. Waar we forumtechnisch alsmaar tegen aan blijven lopen is het volledig zoek zijn van een autoriteit erkenningsprincipe. Gaan we naar een ashram of zelfs maar naar een satsang dan halen we het niet in onze kop alsmaar tegen de als autoriteit geldende guru in te gaan. Op een forum, zoals ook deze, beschouwd iedereen zich kundig en weet iedereen het altijd beter. Ik ben geen guru maar heb het gedegen zelfonderzoek afgerond en in zekere zin ben ik daarin dus een autoriteit.

Niettemin wordt mij hier alsmaar naar de kroon gestoken door leden doorgaans met het idee zelf veel kundiger te zijn. Ze hebben alle mogelijkheden zienswijzen in theorie minutieus uitgevlooid en doordacht zodat daar ten langen leste geen speld meer is tussen te krijgen. Daarnaast staan figuren die wars blijken van autoriteit en telkens een conflictueuze discussie daarover met je aangaan. Het zal zeker zo zijn dat eenieder een beetje gelijk heeft (al gaat het daar niet over) maar alle deze krachten samengebundeld ontvouwt zich daaruit vervolgens geen begaanbare weg.

Nee de weg van gedegen zelfonderzoek kan alleen worden bewandeld door iemand die koste wat kost wil weten 'wat' hij is, zoals ook ik die weg met deze intentie ben gegaan. Niet blijven dwalen bij het leuke 'wie' ik ben maar dwars daar door heen naar het 'wat' ik ben. Dat kan al vroeg beginnen met een zich aangesproken voelen door een autoriteit op dat gebied, zoals in mijn geval bijvoorbeeld een Wolter Keers en later Osho. Maar ook de latere nieuwkomers zoals een Nisargadatta en de onvolprezen Alexander Smit en niet te vergeten Marchien. Mogelijk gaat er zich intern iets roeren en wordt de hang naar dat wat als de ultieme waarheid bekend staat wakker gekust.

Gedachteonderzoek noem ik daarom ook wel waarheidvinding. En het mooie hier weer van is dat je steeds beter Waarheid leert herkennen en op dat punt aangekomen heb je verder helemaal niemand meer nodig, dus geen begeleiding en geen autoriteit. De grootste moeilijkheid is en blijft om in de aanvang voorbij het beschermende ego te komen en daarbij kun je alle hulp gebruiken.
Omkering van onderzoek van eigen gedachten, voorkomt het gevaar van eigen gedachten geloven .

Dit is geen 'naar de kroon steken', enkel een uitnodiging. Om te onderzoeken..
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 8 September 2022, 09:10   #6
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Omkering van onderzoek van eigen gedachten, voorkomt het gevaar van eigen gedachten geloven .

Dit is geen 'naar de kroon steken', enkel een uitnodiging. Om te onderzoeken..
Als ik dit wil beantwoorden om uit te leggen waarom dat in mijn geval niet zinvol meer is moet ik uit de school klappen en daarmee neo advaïtisten een aanleiding geven dat ze kunnen zeggen dat je niks hoeft te doen. Ik heb ont'dekkingen gedaan door het 'doen' van gedegen zelfonderzoek en discussiëren heeft geen zin dus het advies in deze kan alleen maar zijn 'onderzoek zelf'.
  Met citaat reageren
Oud 28 January 2023, 02:30   #7
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Omkering van onderzoek van eigen gedachten, voorkomt het gevaar van eigen gedachten geloven .

Dit is geen 'naar de kroon steken', enkel een uitnodiging. Om te onderzoeken..
Blijf onderzoeken!
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 28 January 2023, 17:38   #8
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Blijf onderzoeken!
Mooi Sam...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.