Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jan van Delden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Jan van Delden Jan van Delden (Den Haag, 1951) was de rechterhand van de Nederlandse leraar Wolter Keers.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 February 2014, 07:24   #1
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard Een Hagenees aan het woord ... *



http://www.youtube.com/watch?v=GMqvB...ature=youtu.be
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2014, 10:09   #2
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Er is geen thuiskomen, want we zijn nooit vertrokken.

Yeah right. Wie heeft daar wat aan? Alleen zij die weten.
Maar die weten het al en hoeven het niet meer te weten.
Sorry Rob, ik kon het niet langer dan een paar minuten aanzien.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2014, 11:05   #3
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Sorry Rob, ik kon het niet langer dan een paar minuten aanzien.
Geen punt, want ik neem het je niet kwalijk.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2014, 11:23   #4
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Misschien ga ik op een ander tijdstip nog even verder kijken.
Mijn visie is dat je met open deuren intrappen niet verder komt.
Maar dan dien je wel een andere visie te ontwikkelen.
Je kan ook leren door te kijken hoe het niet moet.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2014, 11:39   #5
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Aaaah.... Jan! Dat doet me glimlachen, hem weer eens te zien. Kwam 7 jaar geleden op mijn pad en daar ben ik nog steeds blij om. Ik herkende de Waarheid in wat hij zei, en als persoon spreekt hij me aan: klare no-nonsense taal, geen witte jurken, niet van dat overdreven gedoe. Lekker gewoon gebleven
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2014, 12:07   #6
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Er is geen thuiskomen, want we zijn nooit vertrokken.

Yeah right. Wie heeft daar wat aan? Alleen zij die weten.
Maar die weten het al en hoeven het niet meer te weten.
Sorry Rob, ik kon het niet langer dan een paar minuten aanzien.
Dat is inderdaad het geval het is alleen relevant voor degenen die weten en die hoeven daar niks meer mee. Er gaapt altijd een kloof tussen dat 'weten' en dat 'niet weten'. Je hebt pas wat aan iets of iemand die de brug daar tussen weet te slaan die ook nog eens te bewandelen moet zijn, was mijn eerste ontdekking op dit pad, en daar hapert het nogal aan in spiriland.

Vandaar ook dit forum dat poogt een brug te zijn die te bewandelen is.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2014, 12:14   #7
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is inderdaad het geval het is alleen relevant voor degenen die weten en die hoeven daar niks meer mee. Er gaapt altijd een kloof tussen dat 'weten' en dat 'niet weten'. Je hebt pas wat aan iets of iemand die de brug daar tussen weet te slaan die ook nog eens te bewandelen moet zijn, was mijn eerste ontdekking op dit pad, en daar hapert het nogal aan in spiriland.
Daar ben ik het zomaar nog mee eens ook. Er zijn wetenden die het niet meer behoeven te weten. En er zijn onwetenden die dergelijke tekst niks zegt.
Bovendien zullen de 'thuisgekomenen' vanuit hun 'zijn' toch thuiskomen ervaren op het moment dat zij thuiskomen van niet-weggeweest.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2014, 12:28   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Daar ben ik het zomaar nog mee eens ook. Er zijn wetenden die het niet meer behoeven te weten. En er zijn onwetenden die dergelijke tekst niks zegt.
Bovendien zullen de 'thuisgekomenen' vanuit hun 'zijn' toch thuiskomen ervaren op het moment dat zij thuiskomen van niet-weggeweest.
Ja logisch hé? Het was precies hetzelfde als wat je zei, dus je zou je zelf tegenspreken als je hier tegenin ging. Jonge jonge wat een licht !

Dat thuiskomen is het thema van Jan van Delden in zijn sessies, hij hanteert daarvoor het verhaal van Odyssee die na lange omzwervingen thuis komt. Ik vraag me alleen af of dat verhaal een brug slaat tussen het 'weten' en het 'niet weten' en of het daarom wel dienstig is voor de zoeker. Ik zie het eerder als een aanmoediging niet te gaan zoeken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2014, 15:40   #9
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja logisch hé ? Het was precies hetzelfde als wat je zei, dus je zou je zelf tegenspreken als je hier tegenin ging. Jonge jonge wat een licht !

Dat thuiskomen is het thema van Jan van Delden in zijn sessies, hij hanteert daarvoor het verhaal van Odyssey die na lange omzwervingen thuis komt. Ik vraag me alleen af of dat verhaal een brug slaat tussen het 'weten' en het 'niet weten' en of het daarom wel dienstig is voor de zoeker. Ik zie het eerder als een aanmoediging niet te gaan zoeken.
Toch blijft het allemaal geleuter op een stokje. Zolang de toehoorder niet weet wat 'thuiskomen' inhoudt, gaat hij het zelf allemaal invullen. Ergo: misschien meent hij wat te herkennen in het verhaal en versterkt zo de onwaarheid in zichzelf.

Maar nu ga je weer zeggen dat ik een 'licht' ben omdat ik wellicht hetzelfde zeg.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2014, 16:05   #10
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Toch blijft het allemaal geleuter op een stokje. Zolang de toehoorder niet weet wat 'thuiskomen' inhoudt, gaat hij het zelf allemaal invullen. Ergo: misschien meent hij wat te herkennen in het verhaal en versterkt zo de onwaarheid in zichzelf.

Maar nu ga je weer zeggen dat ik een 'licht' ben omdat ik wellicht hetzelfde zeg.
Ik heb bij dat thuiskomen nooit zo stil gestaan, ik hanteer het begrip 'weten wat je bent' en jij mogelijk weer iets anders zoals 'niet-zijn'. Maar nu je dat zo zegt, je kon wel eens gelijk hebben dat het veel te veel ruimte voor interpretatie overlaat. Het hangt er een beetje van af hoe Jan dat duidt en dan hebben we hem voor de explicatie nodig.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.