Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Osho
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 December 2010, 23:10   #1
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Waarachtigheid.

Waarachtigheid

Je moet jezelf één ding blijven voorhouden: wees echt, wees waarachtig tegenover jezelf. Kom uit voor wie je bent, wat dit ook van je vraagt. Zelfs als je leven gevaar loopt, neem dat risico, want de waarheid is meer waard dan wat ook, omdat in waarheid leven waarachtig leven is.

Osho


Wat een onzin kan die Osho uitkramen. Dat zou betekenen dat als ik een Christen zou zijn en me zou moeten bekeren tot een ander geloof omdat anders m'n kop er afgehakt zou worden, ik voor de laatste zou moeten kiezen. Mooi niet. Wij mensen hebben alleen maar een subjectieve waarheid de absolute waarheid vraagt geen offers.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2010, 01:59   #2
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Waarachtigheid

Je moet jezelf één ding blijven voorhouden: wees echt, wees waarachtig tegenover jezelf. Kom uit voor wie je bent, wat dit ook van je vraagt. Zelfs als je leven gevaar loopt, neem dat risico, want de waarheid is meer waard dan wat ook, omdat in waarheid leven waarachtig leven is.

Osho


Wat een onzin kan die Osho uitkramen. Dat zou betekenen dat als ik een Christen zou zijn en me zou moeten bekeren tot een ander geloof omdat anders m'n kop er afgehakt zou worden, ik voor de laatste zou moeten kiezen. Mooi niet. Wij mensen hebben alleen maar een subjectieve waarheid de absolute waarheid vraagt geen offers.

Wat jij er van maakt zegt Osho niet. Osho sprak hier niet over het christelijk geloof maar hij sprak over de waarheid.
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2010, 09:51   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan Bekijk bericht
Wat jij er van maakt zegt Osho niet. Osho sprak hier niet over het christelijk geloof maar hij sprak over de waarheid.
Waarheid IS. Alleen het subjectieve, veranderlijke (wees waarachtig), behoeft een aansporing, een verdediging, een bescherming (het afstand doen van geloof was een voorbeeld van subjectieve waarheid).
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 December 2010, 10:03   #4
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

toch werkt zo'n aansporing soms wel...
bedoel je dat jij altijd sterk in je schoenen staat...

met een mes op mijn keel weet ik niet of ik nog in staat zal zijn om geen dingen te doen die ik onder normale omstandigheden nooit zou doen...
ik weet niet of ik dan kan blijven staan voor wat/wie ik ben...
hoewel...me nu een soortgelijke situatie voor ogen komt waarin ik mijn leven gewillig/vrijwilllig over gegeven heb...zonder verzet en geheel tegen mijn gevoel in...ik weet alleen niet of ik dit een volgende keer weer zou doen...

waarmee misschien gezegd is dat een mens chantabel/manipuleerbaar is als een zwakke plek gevonden wordt.

waarheid manipuleert/chanteert niet.

Wijziging aangebracht door glans op 3 December 2010 om 11:00.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 3 December 2010, 11:42   #5
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
toch werkt zo'n aansporing soms wel...
bedoel je dat jij altijd sterk in je schoenen staat...

met een mes op mijn keel weet ik niet of ik nog in staat zal zijn om geen dingen te doen die ik onder normale omstandigheden nooit zou doen...
ik weet niet of ik dan kan blijven staan voor wat/wie ik ben...
hoewel...me nu een soortgelijke situatie voor ogen komt waarin ik mijn leven gewillig/vrijwilllig over gegeven heb...zonder verzet en geheel tegen mijn gevoel in...ik weet alleen niet of ik dit een volgende keer weer zou doen...

waarmee misschien gezegd is dat een mens chantabel/manipuleerbaar is als een zwakke plek gevonden wordt.

waarheid manipuleert/chanteert niet.
Ik bedoelde, indien voor de keus gesteld een ander geloof aan te nemen of m'n kop er af ik niet zou aarzelen voor dat andere geloof. Dat drukt uit dat ik niet integer blijf staan voor m'n geloofsovertuiging, het is me niks waard. Daarentegen sta ik wel voor Waarheid maar dat heeft dan ook nog nooit of te nimmer iets dergelijks (zoals een keuze te maken of geloof) van me gevraagd. Een levensbedreiging om geld is ook zo'n afweging om accuut te bepalen wat iets je waard is. Als je op je 'tegenwoordigheid' aankunt is er geen noodzaak zorgen te maken om wat je zult doen.

Zeker in de duale wereld is het nobel om waarachtig te zijn, dat vertrouwen wekt zodat je opponent niet iedere keer opnieuw de afweging hoeft te maken wat hij/zij kan geloven. Wanneer in de wildgroei van het spirituele vlak geloof en vertrouwen de leidraad zijn wordt je alsmaar voor de keus gesteld wie of wat te vertrouwen of te geloven en wordt je willoos heen en weer geslingerd. Je hebt daar andere richtlijnen nodig om van uit te gaan.

Als je serieus zoeker bent (pierewaaiers wapperen gewoon overal op mee) kun je daarbij danig gefrustreerd raken. Het is logisch om in je onbekwaamheid Waarheid van crab te scheiden, termen als truckendoos te gaan gebruiken, omdat er inderdaad veelvuldig met waarheid gegoocheld wordt. Er zijn ezelsbruggetjes zoals dat Waarheid onveranderlijk is, iets wat nu zo is en morgen of volgend jaar niet, past niet in de terminologie van Waarheid. Je ontwikkeld al doende ook vanzelf de benodigde subtiliteit om te zien wie er in zijn woorden als persoon veel of weinig vertegenwoordigd is.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 December 2010, 11:40   #6
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik bedoelde, indien voor de keus gesteld een ander geloof aan te nemen of m'n kop er af ik niet zou aarzelen voor dat andere geloof. Dat drukt uit dat ik niet integer blijf staan voor m'n geloofsovertuiging, het is me niks waard. Daarentegen sta ik wel voor Waarheid maar dat heeft dan ook nog nooit of te nimmer iets dergelijks (zoals een keuze te maken of geloof) van me gevraagd. Een levensbedreiging om geld is ook zo'n afweging om accuut te bepalen wat iets je waard is. Als je op je 'tegenwoordigheid' aankunt is er geen noodzaak zorgen te maken om wat je zult doen.
ja, nu begrijp ik beter hoe je het bedoelt.

Citaat:
Zeker in de duale wereld is het nobel om waarachtig te zijn, dat vertrouwen wekt zodat je opponent niet iedere keer opnieuw de afweging hoeft te maken wat hij/zij kan geloven. Wanneer in de wildgroei van het spirituele vlak geloof en vertrouwen de leidraad zijn wordt je alsmaar voor de keus gesteld wie of wat te vertrouwen of te geloven en wordt je willoos heen en weer geslingerd. Je hebt daar andere richtlijnen nodig om van uit te gaan.
het gaat me niet om nobelheid. dan is het een spel wat gespeeld wordt...kijk eens hoe nobel ik ben oid.
aan anderen kan ik wel nobelheid toedichten...
het klopt voor mij wel dat door de bossen het bos niet meer gezien wordt.
in mijn na?viteit wil ik anderen gewoon serieus nemen...iets wat maar al te vaak niet blijkt te kloppen...soms is het maar beter dat ze dan niet voor me staan.
nou goed...het werpt me vooral terug op mezelf: wees betrouwbaar en vertrouw niemand...is dan al snel een richtlijn voor mezelf waar ik de handen aan vol heb...

Citaat:
Als je serieus zoeker bent (pierewaaiers wapperen gewoon overal op mee) kun je daarbij danig gefrustreerd raken. Het is logisch om in je onbekwaamheid Waarheid van crab te scheiden, termen als truckendoos te gaan gebruiken, omdat er inderdaad veelvuldig met waarheid gegoocheld wordt. Er zijn ezelsbruggetjes zoals dat Waarheid onveranderlijk is, iets wat nu zo is en morgen of volgend jaar niet, past niet in de terminologie van Waarheid. Je ontwikkeld al doende ook vanzelf de benodigde subtiliteit om te zien wie er in zijn woorden als persoon veel of weinig vertegenwoordigd is.
zelf heb ik helemaal geen moeite om met personen/mensen van doen te doen...
als er niemand aanwezig is...dat vind ik pas... niet een klein beetje...heel veel!
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 4 December 2010, 12:06   #7
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
ja, nu begrijp ik beter hoe je het bedoelt.



het gaat me niet om nobelheid. dan is het een spel wat gespeeld wordt...kijk eens hoe nobel ik ben oid.
aan anderen kan ik wel nobelheid toedichten...
het klopt voor mij wel dat door de bossen het bos niet meer gezien wordt.
in mijn na?viteit wil ik anderen gewoon serieus nemen...iets wat maar al te vaak niet blijkt te kloppen...soms is het maar beter dat ze dan niet voor me staan.
nou goed...het werpt me vooral terug op mezelf: wees betrouwbaar en vertrouw niemand...is dan al snel een richtlijn voor mezelf waar ik de handen aan vol heb...



zelf heb ik helemaal geen moeite om met personen/mensen van doen te doen...
als er niemand aanwezig is...dat vind ik pas... niet een klein beetje...heel veel!
Dat 'kijk eens hoe nobel ik ben' bedoel ik ook zo met nobel zijn. Het is een facade die behoort bij de achtergevel van de dualiteit. Het heeft twee gezichten maar we laten alleen de voorkant zien omdat dat ons het meeste oplevert. De achterkant willen we niet gezien hebben, die houden we uit het beeld en wanneer ik je op je achterkant wijs dan krijg ik lik op stuk met een verwijzing naar mijn achterkant, want die is toch evenmin om aan te zien. Toch zijn we beter af met het zichtbaar maken van de minder mooie kanten want dan zijn we verlost van de bescherming die het behoeft, waarin een groot deel van de beschikbare energie in gaat zitten.

Na?viteit is een erg mooie eigenschap, tenzij je liever 'door de wol geverfd' genoemd wil worden, omdat je niet van alle markten thuis bent en nog onbevooroordeeld en onbepalend kunt zijn. Je wordt daardoor dan ook wel eens op het verkeerde been geplaatst want dat hoort daarbij. Je naiviteit is veel meer waard dan het bijkomende gevoel zo onwetend te zijn. Het is helemaal geen pr? om alles te weten, je bent veel beter af met onwetendheid. Van kennis zegt men dat het macht is maar wat heb je aan macht en feitelijk weet je ook helemaal niets dat van blijvende waarde is. Als wetend niet bestaat moet dat ook een licht werpen op betrouwbaarheid want dat is er dan namelijk ook niet en niemand vertrouwen wordt dan een wanhoopsdaad uit armoede. Je kunt met veel minder energie af als je doorkrijgt waarom je vertrouwen nodig hebt.

Ik heb evenmin een probleem om met mensen van doen te hebben maar mijn insteek hier was anders. Mensen hebben altijd een bedoeling met je en een 'niemand' heeft dat niet. Het was hier niet bedoeld als motief om je overal van te ontdoen en je achter je nietsheid te verschuilen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 December 2010, 12:22   #8
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

even een snelle eerste reactie Renoir, (ik heb mezelf een forum-vrij weekend beloofd )

echt, ik heb constant het gevoel/idee op het verkeerde been gezet te worden...wat heel vaak resulteert in geen poot meer durven verzetten...

tot laters KiSs
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2010, 01:19   #9
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Waarachtigheid

Je moet jezelf één ding blijven voorhouden: wees echt, wees waarachtig tegenover jezelf. Kom uit voor wie je bent, wat dit ook van je vraagt. Zelfs als je leven gevaar loopt, neem dat risico, want de waarheid is meer waard dan wat ook, omdat in waarheid leven waarachtig leven is.

Osho


Wat een onzin kan die Osho uitkramen. Dat zou betekenen dat als ik een Christen zou zijn en me zou moeten bekeren tot een ander geloof omdat anders m'n kop er afgehakt zou worden, ik voor de laatste zou moeten kiezen. Mooi niet. Wij mensen hebben alleen maar een subjectieve waarheid de absolute waarheid vraagt geen offers.

De kwoot door Osho komt uit een lange toespraak. Hierdoor ontbreekt de context. Ook niet onbelangrijk; Osho sprak tot zoekers, en niet tot gerealiseerden.

Ik ken de context niet. Maar, als er door een zoeker een glimp van waarheid opgevangen is kan het innerlijke werk beginnen. Dat is zelfonderzoek. En daartoe spoort Osho aan in deze kwoot. (Zo lees ik het)
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 5 December 2010, 10:11   #10
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan Bekijk bericht
De kwoot door Osho komt uit een lange toespraak. Hierdoor ontbreekt de context. Ook niet onbelangrijk; Osho sprak tot zoekers, en niet tot gerealiseerden.

Ik ken de context niet. Maar, als er door een zoeker een glimp van waarheid opgevangen is kan het innerlijke werk beginnen. Dat is zelfonderzoek. En daartoe spoort Osho aan in deze kwoot. (Zo lees ik het)
Jan ik zie zo'n aansporing tot zelfonderzoek niet hoor.

Ik, voor mij, lees een voorkeur van de mens in zo'n duale werking, waaruit (voor mij) geen spoor van een gerealiseerd zijn is te ontdekken. Het 'wees echt' is namelijk een aansporing authentiek te zijn. Notabene wetende dat dit de authenticiteit is van een aangenomen identiteit en derhalve juist een aansporing tot onwaarachtigheid en allesbehalve Waarheid betreffende.

Dat wil niet zeggen dat je met zo'n aangenomen gedrag van waarachtigheid verkeerd bezig bent. In de dualiteit is dat een betere aanbeveling dan onecht en achterbaks zijn. Met integriteit dien je zowel jezelf als de ander.

Osho pronkte graag met z'n grote schare aanhangers en heeft om z'n aanhang te vergroten nogal wat aansprekende verlokkingen gelanceerd.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.