Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 August 2011, 15:55   #1
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard Mijn visie op het Evangelie

We kunnen de (NT + andere) schriften naast ons neerleggen en er nooit in kijken.
Dat kun je ook doen met de Dhammapada, de Bhagavat-gita en de Koran.
We kunnen doen of dat mensen als Jezus, Gautama, Krishna en Mohammed nimmer bestaan hebben.
In dit geval, besteed ik er wel aandacht aan, mogelijk gewoon hoofdzakelijk voor mijn plezier.

In het Evangelie van Thomas, staat een tekst die Jezus wordt toegeschreven:
Wie alles kent behalve zichzelf, mist alles.

Jou kennen is dus blijkbaar minder belangrijk. Mijn huiswerk kennen is blijkbaar minder belangrijk. De stad kennen is blijkbaar minder belangrijk.
Al het anderen: jij, de stad, het huiswerk... komt pas echt tot leven door mijzelf, wanneer ik mezelf ken.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2011, 21:27   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
We kunnen de (NT + andere) schriften naast ons neerleggen en er nooit in kijken.
Dat kun je ook doen met de Dhammapada, de Bhagavat-gita en de Koran.
We kunnen doen of dat mensen als Jezus, Gautama, Krishna en Mohammed nimmer bestaan hebben.
In dit geval, besteed ik er wel aandacht aan, mogelijk gewoon hoofdzakelijk voor mijn plezier.

In het Evangelie van Thomas, staat een tekst die Jezus wordt toegeschreven:
Wie alles kent behalve zichzelf, mist alles.

Jou kennen is dus blijkbaar minder belangrijk. Mijn huiswerk kennen is blijkbaar minder belangrijk. De stad kennen is blijkbaar minder belangrijk.
Al het anderen: jij, de stad, het huiswerk... komt pas echt tot leven door mijzelf, wanneer ik mezelf ken.
Ik vind het een mooie uitleg dat al het andere pas echt tot leven komt door mijzelf, wanneer ik mezelf ken. Het is een uitleg vanuit de gnostiek vanuit het levende hart.

Professor Gilles Quispel is van mening dat niet alles in het Thomasevangelie, behalve dat hij al niet van mening is dat het evangelie door Thomas geschreven is, werkelijk door Jezus gezegd is. De woorden 'als de mens zichzelf kent, hij ook het al kent' komt in vele stromingen van 'bewust leven' voor. Wat dit fragment betreft twijfel ik aan zo'n betekenis vanwege de tweede zin.

Het fragment uit het Thomasevangelie is:
'Jezus zei: 'Wie alles kent, behalve zichzelf, mist alles'.
'En hij zei: 'Het Koninkrijk van de Vader is gelijk een man die een machtig man wilde doden. Hij trok het zwaard in zijn huis, hij stiet het in de wand om te weten of zijn hand zou volhouden. Toen doodde hij de machtige.'

Ik durf vanwege die tweede zin aan de eerste die betekenis niet te geven, jij ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 06:36   #3
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik vind het een mooie uitleg dat al het andere pas echt tot leven komt door mijzelf, wanneer ik mezelf ken. Het is een uitleg vanuit de gnostiek vanuit het levende hart.

Professor Gilles Quispel is van mening dat niet alles in het Thomasevangelie, behalve dat hij al niet van mening is dat het evangelie door Thomas geschreven is, werkelijk door Jezus gezegd is. De woorden 'als de mens zichzelf kent, hij ook het al kent' komt in vele stromingen van 'bewust leven' voor. Wat dit fragment betreft twijfel ik aan zo'n betekenis vanwege de tweede zin.

Het fragment uit het Thomasevangelie is:
'Jezus zei: 'Wie alles kent, behalve zichzelf, mist alles'.
'En hij zei: 'Het Koninkrijk van de Vader is gelijk een man die een machtig man wilde doden. Hij trok het zwaard in zijn huis, hij stiet het in de wand om te weten of zijn hand zou volhouden. Toen doodde hij de machtige.'

Ik durf vanwege die tweede zin aan de eerste die betekenis niet te geven, jij ?
Het Thomas Evangelie heeft, volgens mijn weten, een goede naam bij veel onderzoekers, mogelijk zelfs nog beter dan de evangeliën van het Nieuwe Testament. Het is ook niet echt gnostisch wordt er gezegd.

Eerst wordt de eigen hand getest, kan ik het wel aan, en dan de ander gedood. Ook hier gaat het eerst om jezelf.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 06:55   #4
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Jezus zegt in NT: Je geloof heeft je genezen.
Maar de persoon zou nooit geloofd hebben als Jezus daar niet aanwezig was. Jezus roept op tot geloof, zijn aanwezigheid doet je geloven dat alles mogelijk is.

Matte?s 9,21
want ze dacht: Als ik alleen zijn bovenkleed maar kan aanraken, zal ik al genezen worden.

Ook tegenwoordig is het geloof nog werkzaam, zie maar hoe hier een verlamde vrouw genezen wordt:
Video een: het wonder geschiedt...

Video twee: de totale genezing...
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 08:26   #5
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Jezus zegt in NT: Je geloof heeft je genezen.
Maar de persoon zou nooit geloofd hebben als Jezus daar niet aanwezig was. Jezus roept op tot geloof, zijn aanwezigheid doet je geloven dat alles mogelijk is.
In een eerder voorbeeld van je wonderbaarlijke genezing heb ik al gereageerd met dat 'het geloof de man 24 jaar in de rolstoel had gehouden'.

Geloof kan alle kanten op het is niet zaligmakend. Dit is zo'n gezegde waarvan ik me niet kan voorstellen dat Jezus dat gezegd zou hebben. De kerk zal het er van gemaakt hebben vanwege een belang in gelovigen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 08:31   #6
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Het Thomas Evangelie heeft, volgens mijn weten, een goede naam bij veel onderzoekers, mogelijk zelfs nog beter dan de evangeliën van het Nieuwe Testament. Het is ook niet echt gnostisch wordt er gezegd.

Eerst wordt de eigen hand getest, kan ik het wel aan, en dan de ander gedood. Ook hier gaat het eerst om jezelf.
Ik vond jouw uitleg er een uit de gnostiek, het Thomas evangelie is dat inderdaad veel minder.

Ik blijf het een vreemde verklaring vinden als het gaat om je kracht te kennen iemand (in overdrachtelijke zin dan) te doden. Je moet dus goed beslagen ten ijs komen alvorens je iets doet. Een nogal aardse manier van jezelf kennen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 08:32   #7
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
In een eerder voorbeeld van je wonderbaarlijke genezing heb ik al gereageerd met dat 'het geloof de man 24 jaar in de rolstoel had gehouden'.

Geloof kan alle kanten op het is niet zaligmakend. Dit is zo'n gezegde waarvan ik me niet kan voorstellen dat Jezus dat gezegd zou hebben. De kerk zal het er van gemaakt hebben vanwege een belang in gelovigen.
Je bent volgens mij kippig, de genezing betreft hier een vrouw, genaamd Delia Knox.
Aan de ene kant was Jezus een leraar in wijsheid en aan de andere kant genas ie ook. En gebruikte ie het geloof.
Zijn wijsheid is radicaal, bijvoorbeeld: Haal eens die balk uit je eigen oog, voordat je die splinter bij die ander wil verwijderen.
En bid niet zo in het openbaar, zodat iedereen je kan zien bidden maar doe het in afzondering.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 08:38   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Je bent volgens mij kippig, de genezing betreft hier een vrouw, genaamd Delia Knox.
Aan de ene kant was Jezus een leraar in wijsheid en aan de andere kant genas ie ook. En gebruikte ie het geloof.
Zijn wijsheid is radicaal, bijvoorbeeld: Haal eens die balk uit je eigen oog, voordat je die splinter bij die ander wil verwijderen.
En bid niet zo in het openbaar, zodat iedereen je kan zien bidden maar die het in afzondering.
Ik dacht dat die Knox de genezeres was, afijn het boeit me helemaal niet wie wat is en gedaan heeft.

In de gnostiek heelt hij helemaal niet fysiek, dat is allemaal in overdrachtelijke zin.

Ook zal hij geen regeltjes hebben opgelegd. Ik zie Jezus als een gerealiseerd mens die niet in zulke termen als geboden praat. Je moet alles wat je leest herleiden naar hoe hij het gezegd kan hebben, zonder die kerkelijke verbastering,
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 08:46   #9
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik dacht dat die Knox de genezeres was, afijn het boeit me helemaal niet wie wat is en gedaan heeft.

In de gnostiek heelt hij helemaal niet fysiek, dat is allemaal in overdrachtelijke zin.

Ook zal hij geen regeltjes hebben opgelegd. Ik zie Jezus als een gerealiseerd mens die niet in zulke termen als geboden praat. Je moet alles wat je leest herleiden naar hoe hij het gezegd kan hebben, zonder die kerkelijke verbastering,
Heb je hem ooit zelf ontmoet, kennen wij hem niet juist via de Bijbel?
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 08:53   #10
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
In een eerder voorbeeld van je wonderbaarlijke genezing heb ik al gereageerd met dat 'het geloof de man 24 jaar in de rolstoel had gehouden'.
Dat lijkt me de juiste benadering. Het verklaart ook waarom niet iedereen op wonderlijke wijze geneest. Soms is er gewoon iets stuk, waardoor een rolstoel een welkom hulpstuk is. Soms zal het geloof iemand in de rolstoel brengen. Daar kun je dan van verlost worden. Het Geloof is dan: niet langer te geloven waar je al die tijd in geloofd hebt (gedachte, aanname, overtuiging).
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Het Thomas Evangelie diane Overige religie 598 25 September 2013 20:36
Advaita - mijn visie Frog Advaita 55 13 September 2012 11:52
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 21:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.