Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 July 2014, 16:54   #1
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard Je hoeft alleen maar te zijn *

Ik heb zo'n lieve mail gehad, en ik wil een stukje daarvan en de achtergrond hier plaatsen, eigenlijk ook een beetje voor Danique. Een mooie les voor mij (als persoon) en misschien, Danique, heb jij er ook wat aan.

Een hele lieve vriendin van mij zit al een tijdje financieel moeilijk, en ze heeft heel hard gewerkt om een diploma te halen (op haar 55e) en ze is in geen 6 jaar op vakantie geweest, dus ik had haar aangeboden met ons mee op vakantie te gaan naar Turkije. Weekje op een boot. Ze wilde héél graag, vond het vreselijk lief aangeboden maar heeft het toch geweigerd, het voelde voor haar niet goed om te doen nu op dit moment. Ze wilde eerst bepaalde dingen hebben afgerond.

Mijn zusje zit ook in een moeilijke situatie en is ook al zeker 7 jaar niet meer op vakantie geweest. Mijn zusje en mijn vriendin hebben elkaar eens ontmoet en er was een goede klik, dus ik kwam op het lumineuze idee om een huisje te gaan huren in de Ardennen en beide vrouwen daarmee naartoe te nemen.

Dus beide dames een mail gestuurd (ik had het er al eens eerder met ze over gehad) met een datum en wat ze ervan vonden. Mijn zusje schreef dat ze niet mee zou gaan, de kinderen kwamen dan net thuis van een vakantie met hun vader.

Toen werd ik knap geirriteerd eventjes en boos riep ik tegen mijn man "ik hou dr mee op om iedereen vakantie aan te bieden!" Maar later zag ik ook wel in dat ik (weer eens) bezig was met iedereen te redden en te helpen en dat dat helemaal niet hoeft want ze redden zichzelf uitstekend.

Dus mijn vriendin uiteindelijk gemaild dat mijn zusje niet meekon en dat het huisje dus niet doorgaat, dat ik ermee ophoud om vakanties aan te bieden, dat ik kennelijk nog steeds teveel wil helpen of misschien zelfs beinvloeden en mijn geluk wil delen en dat dat helemaal niet nodig is en ik dus daarmee ophoud.

Schrijft ze terug (stukje eruit)

Ah...wat ben je toch een lieverd!!!!!!
Ik vind het echt zo lief, dat je de mooie dingen wilt delen met anderen. Maar ik kan je één ding zeggen: jij helpt anderen al, door er gewoon te zijn..De liefde die je in je hebt, voel ik en deel je met mij en dat is het mooiste kado dat je me kunt geven.


En toen wist ik het weer, ik hoef niks toe te voegen aan "wie ik ben", al denk ik dat steeds. Ik hoef er alleen maar te zijn en dat gaat helemaal vanzelf.

Daarom ook voor jou Danique. Je schreef hier elders waar je doorheen gegaan bent en volgens mij doe je nu heel erg ontzettend je best om het "goed te maken" (mijn invulling hoor, misschien is het niet zo). Ik wil maar zeggen, dat hoeft misschien niet, dat je er gewoon bent nu voor de mensen om je heen is denk ik al genoeg.
Maria is offline  
Oud 7 July 2014, 17:46   #2
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria
En toen wist ik het weer, ik hoef niks toe te voegen aan "wie ik ben", al denk ik dat steeds. Ik hoef er alleen maar te zijn en dat gaat helemaal vanzelf.
JaKnIk
Rob is offline  
Oud 7 July 2014, 18:15   #3
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Zeg Maria... Wat houdt er u tegen om mij eens uit te nodigen naar de Ardennen?
IK zit hier toch alleen maar te koekeloeren met mijn pijp en mijn papegaai!
Nodig eens een eenzame uit hé.
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline  
Oud 7 July 2014, 19:28   #4
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara
Zeg Maria... Wat houdt er u tegen om mij eens uit te nodigen naar de Ardennen?
IK zit hier toch alleen maar te koekeloeren met mijn pijp en mijn papegaai!
Nodig eens een eenzame uit hé.
Ik heb toch gezegd, ik ben daarmee opgehouden, ik doe het niet meer, iedereen redt zichzelf maar, basta.

Maria is offline  
Oud 7 July 2014, 22:11   #5
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria
En toen wist ik het weer, ik hoef niks toe te voegen aan "wie ik ben", al denk ik dat steeds. Ik hoef er alleen maar te zijn en dat gaat helemaal vanzelf.

Daarom ook voor jou Danique. Je schreef hier elders waar je doorheen gegaan bent en volgens mij doe je nu heel erg ontzettend je best om het "goed te maken" (mijn invulling hoor, misschien is het niet zo). Ik wil maar zeggen, dat hoeft misschien niet, dat je er gewoon bent nu voor de mensen om je heen is denk ik al genoeg.
Wat mooi.. zo'n lieve mail.. en wat dat dan met jou doet..


Hier thuis.. thuis is het een beetje de omgekeerde wereld.
In de zin van.. dat de maatschappij inderdaad denk ik verwacht dat ik heel erg mijn best moet doen om het 'goed te maken'.
Maar dat is niet zo..
Ik worstel met teveel om bezig te zijn met mijn 'fouten' goed te maken.. en bovendien hoeft het niet.
Op de een of andere manier.. en alle credits hiervoor gaan naar mijn man.. beleeft onze relatie als vanzelf een vernieuwing en verdieping, en stroomt de liefde als vanzelf..
Ik heb altijd gedacht heel erg mijn best te doen.. mijn man heeft altijd gedacht heel erg zijn best te doen.. maar iets deden we 'fout'.. en het liep fout.
En juist nu je zou denken dat we ons stinkende best zouden moeten (gaan) doen.. gaan de dingen opeens vanzelf.. vinden we elkaar op een natuurlijke wijze.. vanzelf.. hoe onlogisch en raar dat ook mag klinken.
Het is alsof we alles gevonden hebben in het alles kwijt raken.

Toch past je bericht ook weer wel en heel goed.. op een ander vlak.. namelijk.. naar mijzelf toe.
Ik heb de overtuiging niet goed genoeg te zijn..
Als ik er 'gewoon' voor mijzelf zou zijn.. als ik 'gewoon' zou zijn.. als ik niets meer goed te maken zou hebben.. naar/voor mijzelf.. dat zou fijn zijn..

Danique is offline  
Oud 7 July 2014, 22:23   #6
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique
Het is alsof we alles gevonden hebben in het alles kwijt raken.
Dat zeg je mooi.

Citaat:
Toch past je bericht ook weer wel en heel goed.. op een ander vlak.. namelijk.. naar mijzelf toe.
Ik heb de overtuiging niet goed genoeg te zijn..
Als ik er 'gewoon' voor mijzelf zou zijn.. als ik 'gewoon' zou zijn.. als ik niets meer goed te maken zou hebben.. naar/voor mijzelf.. dat zou fijn zijn..
Ja, dat zou fijn zijn als die last van je schouders zou vallen. Ik denk dat daar heel wat energie naartoe gaat. Je kan 100x van anderen horen dat je niks goed te maken hebt, en goed bent zoals je bent, maar het is iets dat je zelf zo moet voelen. De strijd in jezelf is misschien nog wel de moeilijkste.
Maria is offline  
Oud 7 July 2014, 22:33   #7
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria
De strijd in jezelf is misschien nog wel de moeilijkste.
Dat denk ik ook..
En tegelijkertijd denk ik.. dat het de meest zinloze is..
Ma ja.. "Ze doet het toch.. Ze heeft dat blijkbaar nodig.."
Danique is offline  
Oud 7 July 2014, 22:50   #8
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique
Dat denk ik ook..
En tegelijkertijd denk ik.. dat het de meest zinloze is..
Ma ja.. "Ze doet het toch.. Ze heeft dat blijkbaar nodig.."
Maria is offline  
Oud 7 July 2014, 23:02   #9
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique
Ik heb altijd gedacht heel erg mijn best te doen.. mijn man heeft altijd gedacht heel erg zijn best te doen.. maar iets deden we 'fout'.. en het liep fout.
Het moet voor de liefde genoeg zijn dat jij het bent die nabij is.

Zoiets als wat je beschrijft gaat vaak fout omdat je bij het je best doen uitgaat van de noden die in je eigen perceptie te vinden zijn, oftewel waarvan jij denkt dat je de ander daarvan moet voorzien terwijl datgene wat je krijgt eigenlijk de ander van jou verwacht te krijgen.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Forumbeheer is alleen voor mededelingen Renoir Mededelingen forumbeheer 0 11 February 2012 13:47


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.