Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 November 2021, 21:13   #1
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Advaita is uiteindelijk zelfvernietigend.

Ik zat nat net wat te googlen op "advaita waarheid" en kwam op deze pagina uit waarvan...
Citaat:
Advaita is uiteindelijk zelfvernietigend. Dat is precies wat ik er zo mooi aan vindt. Het doet alles op zijn grondvesten schudden en ineenstorten. Advaita is een ander woord voor aardbeving, of liever: geestbeving. Non-dualisme als denksteenvergruizer.

Wie ieder onderscheid ondermijnt, zelfs het onderscheid tussen eenheid en veelheid, werkelijkheid en illusie, iemand en niemand, één en twee en niet-twee en veel, die raakt alle verhalen kwijt. Ook het verhaal van advaita.

Niets houdt hij over. Zelfs niet het niets. Geen grond meer onder zijn voeten en geen poot meer om op te staan. Einde oefening. Afgelopen, uit.

Stel je dat eens voor. Geen dvaita. Geen advaita. Geen veda. Geen vedanta. Geen dualisme. Geen non-dualisme. Geen dualiteit. Geen non-dualiteit. Geen zelf. Geen niet-zelf. En ook geen niet-weten natuurlijk. Kan het eenvoudiger?
Dat deed me aan dit forum denken waarop niets meer gebeurt.
Einde verhaal, alle verhalen kwijt?
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 27 November 2021, 10:38   #2
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Heel goed zo'n verwijzing. Dat nodigt weer uit om de onzin er van aan te tonen en zet de gemoederen weer in beweging. Leven in de brouwerij is wat we nodig hebben

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boeddhistischdagblad
Zij hebben namelijk de absolute Waarheid in pacht. Vreemd genoeg niet allemaal dezelfde. Zelfs dat verwondert ze niet.
Iets wat je in pacht kan hebben is niet Waarheid.
Waar waarheid hier met een hoofdletter wordt geschreven gaat het over de kleine subjectief beleefde waarheid (die schrijven we hier met een kleine letter). Eén zo'n misvatting geeft al het niveau aan waarop je je begeeft wanneer je zulke sites gaat bezoeken. Maar zo'n quote hebben ze vaak nodig om tweedracht te zaaien 'zie je nou wel ze vechten elkaar de tent uit'. Om die reden kun je dan maar beter ook niet gaan discussiëren over wat jij denkt dat waarheid is.

Quotes:

Advaita het wondermiddel

3 x daags 1 tablet advaita en dan heb je het in twee weken gerealiseerd

Boeddhisme: Creëer de juiste state of mind (die van gelatenheid) en je bent er

Ga gewoon niet grasduinen op internet, het brengt je geen steek verder. Het heeft geen enkele zin om de kennis van anderen op te zuigen. Doe gedegen zelfonderzoek en wees stil.
 
Oud 27 November 2021, 11:12   #3
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik zat nat net wat te googlen op "advaita waarheid" en kwam op deze pagina uit waarvan...

Dat deed me aan dit forum denken waarop niets meer gebeurt.
Einde verhaal, alle verhalen kwijt?
Alle standpunten van alle users zijn me nu wel zo'n beetje bekend.
Waar moeten we het nog over hebben? Weer schrijven dat de kenner wel kenbaar is? Zodat een ander weer kan beweren dat dat niet het geval is?

Er zitten hier ca 5 users die naar eigen zeggen alles al zo'n beetje weten.
Maar het onderling dan toch weer niet eens zijn.

Citaat:
Stel je dat eens voor. Geen dvaita. Geen advaita. Geen veda. Geen vedanta. Geen dualisme. Geen non-dualisme. Geen dualiteit. Geen non-dualiteit. Geen zelf. Geen niet-zelf. En ook geen niet-weten natuurlijk. Kan het eenvoudiger?
Dat zou Dorje kunnen schrijven, nog zo een die met veel woorden niks schrijft.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 27 November 2021, 18:55   #4
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Heel goed zo'n verwijzing. Dat nodigt weer uit om de onzin er van aan te tonen en zet de gemoederen weer in beweging. Leven in de brouwerij is wat we nodig hebben

Iets wat je in pacht kan hebben is niet Waarheid.
Waar waarheid hier met een hoofdletter wordt geschreven gaat het over de kleine subjectief beleefde waarheid (die schrijven we hier met een kleine letter). Eén zo'n misvatting geeft al het niveau aan waarop je je begeeft wanneer je zulke sites gaat bezoeken. Maar zo'n quote hebben ze vaak nodig om tweedracht te zaaien 'zie je nou wel ze vechten elkaar de tent uit'. Om die reden kun je dan maar beter ook niet gaan discussiëren over wat jij denkt dat waarheid is.

Quotes:

Advaita het wondermiddel

3 x daags 1 tablet advaita en dan heb je het in twee weken gerealiseerd

Boeddhisme: Creëer de juiste state of mind (die van gelatenheid) en je bent er

Ga gewoon niet grasduinen op internet, het brengt je geen steek verder. Het heeft geen enkele zin om de kennis van anderen op te zuigen. Doe gedegen zelfonderzoek en wees stil.
Misschien zouden we dan uiteindelijk tot het besluit kunnen komen dat het niet om weten draait, niet om waarheid met of zonder hoofdletter gaat, niet om 'ik' dat wel of niet zou bestaan...
Alles is in wezen slechts, en niets meer dan slechts een verwijzing naar wat is...
Boeddha was op een ogenblik een verwijzing voor mij; niet door wat hij zei of leerde maar door zijn compleet ingetogen zijn in zichzelf...

Oké, zei ik tot mijzelf, sluit dan alles, letterlijk alles uit en daal af in je eigen zijn...
Totaal verloren was ik want er bleef niets over, totale nietsheid en zelfs dat niet want verdomme ik ademde, at, dronk, leefde nog...

En dan, gekalmeerd, kwam ik terug in contact met mijn diepste zijn; geen onveranderlijk ik, geen grote Waarheid die alles doordrong; maar een steeds klaarder wordende wirwar van oorzaken en gevolgen die tot nieuwe oorzaken en gevolgen... inzichten voerden die mijn innerlijk leven op een steeds 'hoger' niveau bracht, maar dan alleen en alleen maar door het steeds weer en opnieuw loslaten van die inzichten...

Inzien en loslaten van dat inzien om zo naar dieper inzicht te kunnen doorgroeien en vooral nooit of te nimmer jezelf toe te staan om te blijven vastzitten in het ene of andere inzicht ooit bekomen, zelfs als dat inzicht je op een bepaald ogenblik als de ultieme waarheid voorkwam...

Ik denk dat een forum waarop iedereen zijn waarheid komt brengen geen zin meer heeft want de Waarheid kunnen wij, mensen niet aan...
Maar mekaar tips geven over het eigen diepgaand onderzoek dat verklaringen en inzichten bij anderen kunnen oproepen kan volgens mij verrijkend werken.
marie is offline  
Oud 27 November 2021, 22:18   #5
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Misschien zouden we dan uiteindelijk tot het besluit kunnen komen dat het niet om weten draait, niet om waarheid met of zonder hoofdletter gaat, niet om 'ik' dat wel of niet zou bestaan...
Alles is in wezen slechts, en niets meer dan slechts een verwijzing naar wat is...
Dat tot een besluit komen is een afronding van het redeneren. Het lijkt door al het geleuter dan wel dat het hier om redeneren gaat maar dat is niet het geval.
Het draait wel degelijk rondom Weten en om Waarheid maar dat is het licht aan het eind van de tunnel. Daarover speculeren en uitspraken doen is hetgeen geen zin heeft. Wat heb je aan een uitspraak dat alles in wezen niet meer dan een verwijzing naar wat (het licht aan het eind van de tunnel) is? Valt het licht je door die kennis ten deel? Dat als beeld voorschotelen is vanuit een subjectieve beleving waarover de opvattingen juist zo uiteen kunnen lopen.

Citaat:
Boeddha was op een ogenblik een verwijzing voor mij; niet door wat hij zei of leerde maar door zijn compleet ingetogen zijn in zichzelf...
Inderdaad 'voor jou'. Een subjectieve beleving.

Citaat:
Oké, zei ik tot mijzelf, sluit dan alles, letterlijk alles uit en daal af in je eigen zijn...
Totaal verloren was ik want er bleef niets over, totale nietsheid en zelfs dat niet want verdomme ik ademde, at, dronk, leefde nog...
Dus je gaat afdalen tot waar geen gedachten meer zijn en dan blijft er niets over. Is dat een blijvende toestand of kom je daar weer uit, hetgeen niet meer is dan meditatie.

Citaat:
En dan, gekalmeerd, kwam ik terug in contact met mijn diepste zijn; geen onveranderlijk ik, geen grote Waarheid die alles doordrong; maar een steeds klaarder wordende wirwar van oorzaken en gevolgen die tot nieuwe oorzaken en gevolgen... inzichten voerden die mijn innerlijk leven op een steeds 'hoger' niveau bracht, maar dan alleen en alleen maar door het steeds weer en opnieuw loslaten van die inzichten...
Iemand die gerealiseerd heeft verhaalt daar niet over. Alleen ervaringen zijn een reden om te delen. Ergo je was betrokken bij een bijzondere ervaring.

Citaat:
Inzien en loslaten van dat inzien om zo naar dieper inzicht te kunnen doorgroeien en vooral nooit of te nimmer jezelf toe te staan om te blijven vastzitten in het ene of andere inzicht ooit bekomen, zelfs als dat inzicht je op een bepaald ogenblik als de ultieme waarheid voorkwam...
Wanneer het om inzichten draait tol je rond in gedachten en gedachten bewijzen zich continu als zijnde niet waar. Onderzoek je gedachten doe gedegen zelfonderzoek.

Citaat:
Ik denk dat een forum waarop iedereen zijn waarheid komt brengen geen zin meer heeft want de Waarheid kunnen wij, mensen niet aan...
Maar mekaar tips geven over het eigen diepgaand onderzoek dat verklaringen en inzichten bij anderen kunnen oproepen kan volgens mij verrijkend werken.
Zulke uitspraken verwonderen mij waar er al zo vaak is voorgehouden dat Waarheid op zoek is naar zichzelf en gevonden, ont'dekt wil worden. Ik herken je in Waarheid wanneer jij daarin ook vertoeft. Dat hoeft helemaal niet uitgesproken te worden want Waarheid is zichzelf genoeg.
 
Oud 27 November 2021, 22:41   #6
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ga gewoon niet grasduinen op internet,
Ik doe gewoon wat ik wil, daar heb jij niets over te zeggen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
... het brengt je geen steek verder.
Ik hoef geen steek verder te komen, ik ben er al, altijd al geweest.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het heeft geen enkele zin om de kennis van anderen op te zuigen.
Ik zuig geen kennis van anderen op, ik bén het gekende. Het was er al voordat de wereld tot bestaan kwam, en ook nu is ātman nog steeds dezelfde ongecreëerde essentie. Tat tvam asi - dat ben ik.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Doe gedegen zelfonderzoek en wees stil.
het neti neti (niet dit niet dat) onderzoek, oftewel het gedegen zelfonderzoek, dat ons brengt naar datgene wat onveranderlijk is heb ik al gedaan, waarmee ik niet wil zeggen dat ik het afgerond heb, want dat is onmogelijk. WiNk
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 27 November 2021, 23:12   #7
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Alle standpunten van alle users zijn me nu wel zo'n beetje bekend.
Waar moeten we het nog over hebben?
We kunnen het voor de verandering is hebben over het neti neti (niet dit niet dat) onderzoek, oftewel het gedegen zelfonderzoek. WiNk
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Er zitten hier ca 5 users die naar eigen zeggen alles al zo'n beetje weten.
Maar het onderling dan toch weer niet eens zijn.
Nou ja, jij hoort er ook bij, want je bent het niet eens met Laurens.
Waar hij wil praten over gedegen zelfonderzoek (GZO), wil jij praten over deugddoend gedegen zelfonderzoek (DZO) want dat zou beter zijn volgens jou.
Nou, jullie zijn het maar oneens, mij maakt het niet uit hoe we uiteindelijk uitkomen op 'dat wat kent', dat wat we in essentie zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Citaat:
Stel je dat eens voor. Geen dvaita. Geen advaita. Geen veda. Geen vedanta. Geen dualisme. Geen non-dualisme. Geen dualiteit. Geen non-dualiteit. Geen zelf. Geen niet-zelf. En ook geen niet-weten natuurlijk. Kan het eenvoudiger?
Dat zou Dorje kunnen schrijven, nog zo een die met veel woorden niks schrijft.
Zie je, nu ben het je ook alweer oneens met de schrijver van dat citaat.

Ik vind dat in zijn (Hans van Dam) citaat, nog 'neo-advaita' ontbreekt.
Stel je dat is voor, geen advaita vedanta noch neo-advaita.
Waar zou de mens het nog over oneens moeten zijn?
Wie zou Laurens nog iets aan zijn verstand willen peuteren?
Want dat is waartoe Laurens zich geroepen voelt: forum-deelnemers wat aan hun verstand peuteren. In het belang van wat?

Wat als er geen enkel belang meer gediend hoeft te worden, geen Dorje belang, geen Guido belang, geen Bassie belang, geen Laurens belang, geen marie belang, geen Vagebond belang?
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 28 November 2021, 11:55   #8
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht

Nou ja, jij hoort er ook bij, want je bent het niet eens met Laurens.
Waar hij wil praten over gedegen zelfonderzoek (GZO), wil jij praten over deugddoend gedegen zelfonderzoek (DZO) want dat zou beter zijn volgens jou.
Nou, jullie zijn het maar oneens, mij maakt het niet uit hoe we uiteindelijk uitkomen op 'dat wat kent', dat wat we in essentie zijn.

Laurens weet niks af van ontologie naar eigen zeggen. Dat betekent alleen dat er hem zaken onbekend zijn. Daar kun je van leren. Wel zie ik hem anderen de maat nemen (ik zie ego bij jou). Dat betekent alleen maar dat hij een ego-obsessie heeft.

Voor jou heeft dat allemaal geen toegevoegde waarde, jij loopt al tientallen jaren bij goeroes, tot in India aan toe, liep bij een of andere ziener, doet niks anders dan boeken lezen en filmpjes kijken. En als klap op de vuurpijl doe je nog aan hallucinerende middelen. En het heeft niks opgeleverd.....

Doe mij dan toch maar Laurens, ook al is zijn zelfonderzoek beperkt gebleven.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 28 November 2021, 12:10   #9
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik doe gewoon wat ik wil, daar heb jij niets over te zeggen.
Wel eens gehoord van een welgemeend advies?

Zo lang ego betrokken is bij de keuze wat je wel of niet wilt geloven en van wie wel en wie niet ben je als je te weten wilt komen 'wat' je bent gewoon helemaal verkeerd bezig. Je laat dan de 'wie' je bent de richting bepalen. Ziehier het belang om alsmaar weer opnieuw te wijzen op dat ego, wat het in casu met het nemen van de verkeerde keuzes vermag te doen.

Citaat:
Ik hoef geen steek verder te komen, ik ben er al, altijd al geweest.
Dan wordt het tijd afscheid te nemen van dit forum, je aanvaard de status quo en dat is prima. Dit is een plek voor ware zelf onderzoekers, zij die bereid zijn tot het gaatje te gaan zonder kunst en vliegwerk zoals psychofarmaca.

Citaat:
Ik zuig geen kennis van anderen op, ik bén het gekende. Het was er al voordat de wereld tot bestaan kwam, en ook nu is ātman nog steeds dezelfde ongecreëerde essentie. Tat tvam asi - dat ben ik.
Aha je wilt alleen getuigenis afleggen van wat je bent. Dat heeft wat je bent echter helemaal niet nodig. Dus verkeer je in een verkeerde veronderstelling dat menen te moeten doen 'dat ben jij'.

Citaat:
het neti neti (niet dit niet dat) onderzoek, oftewel het gedegen zelfonderzoek, dat ons brengt naar datgene wat onveranderlijk is heb ik al gedaan, waarmee ik niet wil zeggen dat ik het afgerond heb, want dat is onmogelijk. WiNk
Een kenner ziet dat je dat niet gedaan hebt maar blijf gerust in die veronderstelling dat je klaar bent en neem afscheid van dit forum. Je bent met getuigenis afleggen niemand tot enig nut.
 
Oud 28 November 2021, 12:16   #10
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik zuig geen kennis van anderen op, ik bén het gekende.
Een groter brevet van onvermogen kun je niet afgeven. Het 'gekende' is het verschijnsel. Je had moeten schrijven : "ik bén de kenner".

Zo, dat weet je dan ook weer. Nu kun je je verbeteren, zodat je die fout niet weer maakt. Maar dan maak je weer een andere fout waaraan ik zie dat je een hopeloos geval bent.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.