Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 April 2013, 13:13   #1
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard Wat is ego?

Wat is ego?

Je zou kunnen zeggen dat er twee visies zijn op wat ego is. Je hebt mensen die vinden dat je je er vrij van moet maken, zij stellen dat ego iets is dat altijd alles persoonlijk neemt en dat anderen altijd nodig heeft of vreest. Zij zeggen dat ego probeert zichzelf in stand te houden zonder dat dit bijdraagt aan het zelfbehoud van het individu. En daarmee zien zij het ego als tegennatuurlijk.

En dan heb je mensen die ego juist zien als iets natuurlijks. Zij redeneren dat ieder wezen egoïstisch is omdat het aan zelfbehoud doet. Bijvoorbeeld je hand terugtrekken als de hitte van een vlam voelt omdat je jezelf wilt beschermen. Het zou juist heel ongezond zijn om je van dat ego te willen ontdoen. Bovendien vragen zij zich af waarom de natuur iets zou laten voortbestaan als ego, als dit geen belangrijke functie voor de mens zou hebben. De reden dat in de natuur sommige vormen beter overleven dan anderen is dat ze beter luisteren naar hun ego (zelfbehoud).

Het ego van de eerste visie is tegennatuurlijk en dat van de tweede visie natuurlijk. Het lijkt alsof de visies elkaar tegenspreken, terwijl we in feite twee verschillende zaken allebei ego noemen. Eigenlijk is er dus geen tegenstelling tussen de twee visies.

Wanneer is er sprake van een tegennatuurlijk of negatief ego? Als er denken of handelen is vanuit angst. En wanneer van een natuurlijk of positief ego? Als er denken of handelen is vanuit passie. Met welke van de twee je te maken hebt kun je onderzoeken. Onthou wel dat plezier beleven aan je passies een spel is dat ook weer niet te serieus genomen dient te worden. Want dan is er toch weer sprake van negatief ego. WiNk
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2013, 13:18   #2
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Ik heb nog geen negatief of positief ego kunnen ontdekken. Ego is een "iets" wat ontstaat uit mijn emotie en de gedachten die er mee gepaard gaan. Ego wil mij ook heel erg graag in de comfortzone houden.


Van ego vrij maken is bijna onmogelijk. Als je ego uitingen als boosheid of haat niet meer ervaart, komt er vanzelf nieuw ego aan de oppervlakte.
Het laaghangend fruit (boosheid, haat en zo) plukken is geen kunst, daarna wordt het pas moelijk.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2013, 15:08   #3
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat is ego?
Nou Nadje zeg het maar wat versta jij onder ego.


Voor mij is ego enkel wat hersenschakelingetjes die ontstaan zijn uit oude ervaringen en die ontstaan zijn om met bepaalde situaties te kunnen dealen.

Het is hetzelfde als de hersenschakelingen die zouden kunnen zeggen/beweren; blonde vrouwen zijn dom of vrouwen horen achter het aanrecht, etc, etc.

M.a.w. het ego is voor mij nu een overbodig beschermingssysteem dat ontstaan is door een situatie waarin we niet voor onszelf zorgen konden en dat beschermingssysteem heeft ons doen kunnen dealen met situaties van toen.

Het ego/beschermingssysteem zit ons altijd in de weg naar volledige vrijheid/zijn wie we zijn.

Als voorbeeld; alle beelden van onszelf zijn ontstaan vanuit het ego/het beschermingssysteem van toen. Zo is er bv; 'ik ben het niet waard' uit ontstaan en dat enkel ter bescherming, het kunnen dealen met een situatie.

Nu ervaren we 'ik ben het niet waard' als negatief en zit het ons in de weg maar toen (toen het ontstaan is door een situatie als hulploos wezentje) is dat 'ik ben het niet waard' juist als bescherming ontstaan.

Het ego dient enkel ter bescherming dat is zijn enige taak.

Als er even honger werd geleden, even niet op tijd die borst tevoorschijn kwam en er niet enkel honger werd geleden maar echt die overlevingsstrijd werd gevoeld dan ontstond er ter bescherming van die situatie waarin niet zelf gehandeld kon worden de verklaring/de bescherming; ohh ik ben het niet waard of ik ben niet goed genoeg of ............

Die verklaring/die bescherming/die gedachtes/die beleving zorgde er voor dat die situatie van honger lijden, verkaarbaar was, te accepteren was, er mee te dealen was.

Enkel wat voorbeeldjes om aan te geven dat ego totaal iets overbodigs is omdat we nu volwassen zijn en voor onszelf zorgen kunnen, al is dat maar een roepen van; ik heb honger, ik heb wat nodig, ik heb zorg nodig.

Dat kon in die tijd niet en vandaar het ego wat zorgde dat we daar mee konden dealen.

Er is dat natuurlijke beschermingssysteem wat signalen uitzend bij werkelijke mogelijkheid tot schade aan het lichaam, er is die natuurlijke inteligentie (en of dat nou met 2 ll of 1tje is) wat wenst een mens meer?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2013, 15:49   #4
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Nou Nadje zeg het maar wat versta jij onder ego.


Voor mij is ego enkel wat hersenschakelingetjes die ontstaan zijn uit oude ervaringen en die ontstaan zijn om met bepaalde situaties te kunnen dealen.

Het is hetzelfde als de hersenschakelingen die zouden kunnen zeggen/beweren; blonde vrouwen zijn dom of vrouwen horen achter het aanrecht, etc, etc.

M.a.w. het ego is voor mij nu een overbodig beschermingssysteem dat ontstaan is door een situatie waarin we niet voor onszelf zorgen konden en dat beschermingssysteem heeft ons doen kunnen dealen met situaties van toen.

Het ego/beschermingssysteem zit ons altijd in de weg naar volledige vrijheid/zijn wie we zijn.

Als voorbeeld; alle beelden van onszelf zijn ontstaan vanuit het ego/het beschermingssysteem van toen. Zo is er bv; 'ik ben het niet waard' uit ontstaan en dat enkel ter bescherming, het kunnen dealen met een situatie.

Nu ervaren we 'ik ben het niet waard' als negatief en zit het ons in de weg maar toen (toen het ontstaan is door een situatie als hulploos wezentje) is dat 'ik ben het niet waard' juist als bescherming ontstaan.

Het ego dient enkel ter bescherming dat is zijn enige taak.

Als er even honger werd geleden, even niet op tijd die borst tevoorschijn kwam en er niet enkel honger werd geleden maar echt die overlevingsstrijd werd gevoeld dan ontstond er ter bescherming van die situatie waarin niet zelf gehandeld kon worden de verklaring/de bescherming; ohh ik ben het niet waard of ik ben niet goed genoeg of ............

Die verklaring/die bescherming/die gedachtes/die beleving zorgde er voor dat die situatie van honger lijden, verkaarbaar was, te accepteren was, er mee te dealen was.

Enkel wat voorbeeldjes om aan te geven dat ego totaal iets overbodigs is omdat we nu volwassen zijn en voor onszelf zorgen kunnen, al is dat maar een roepen van; ik heb honger, ik heb wat nodig, ik heb zorg nodig.

Dat kon in die tijd niet en vandaar het ego wat zorgde dat we daar mee konden dealen.

Er is dat natuurlijke beschermingssysteem wat signalen uitzend bij werkelijke mogelijkheid tot schade aan het lichaam, er is die natuurlijke inteligentie (en of dat nou met 2 ll of 1tje is) wat wenst een mens meer?
Klinkt logisch. Als ik je goed begrijp valt dat beschermingssysteem in beginsel volgens jou (nog) niet onder ego, maar is het daaruit ontstaan.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2013, 16:46   #5
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Voor mij is ego gelijk aan persoonlijkheid en gelijk aan het totaal aan gedachten & gevoelens. De benoeming daarbinnen van positief & negatief, natuurlijk & tegennatuurlijk IS dus het ego.
In mijn definitie van ego dan.
Definitie is al ego.
Dus dit berichtje ook.
Aaaaaargh
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2013, 17:07   #6
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Voor mij is ego gelijk aan persoonlijkheid en gelijk aan het totaal aan gedachten & gevoelens. De benoeming daarbinnen van positief & negatief, natuurlijk & tegennatuurlijk IS dus het ego.
In mijn definitie van ego dan.
Ego is naamgeving/benoemen? Voor jou? Even kijken of ik je goed begrijp, voor jou is er geen verschil tussen de stem van je hart/ziel/innerlijk en die van ego? Het maken van het onderscheid is ego op zich, zou je kunnen zeggen. Maar ik vind het net iets te kort door de bocht.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2013, 17:11   #7
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Nou Nadje zeg het maar wat versta jij onder ego.
Ik wilde enkel aangeven dat er verschillende visies zijn op ego. Voor de helderheid van de communicatie leek het me handig om te weten vanuit welke visie iemand praat. Ik kan me in beide visies vinden en herkennen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2013, 17:14   #8
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Maar ik vind het net iets te kort door de bocht.
Ego Naadje
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2013, 17:20   #9
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ego Naadje
Ach, als 't kind maar een naam heeft. Ik luister naar elke naam. Als ik zin heb. WiNk
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2013, 17:44   #10
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ach, als 't kind maar een naam heeft. Ik luister naar elke naam. Als ik zin heb. WiNk
I know KiSs
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is ego? Laurens Beginnend zelfonderzoek 27 31 July 2023 02:19


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.