Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 June 2017, 07:20   #1
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard Licht, liefde, leegte.

Licht, liefde, leegte.. allemaal object (Als een 'ervaren.) van bewustzijn.
Alleen onmiddellijke Helderheid van 'ander begin/Wat te zijn, doorstaat de toets van Gedegen zelfonderzoek.

Gedegen zelfonderzoek is een d??rpakken op het 'ervaren van 'zelf'-kennis.
Dat laat zien dat er geen 'zelf' is.. anders dan het 'ervaren zelf.
Het wel of niet ergens in gevangen zijn is deel van het subjectief 'ervaren wat noch gevangen noch vrij is. Waar er een constateren is van gevangen of vrij, is er eenvoudig een objectivering van ervaring (Kennis).

Gedachten kun je niet verlaten.. je kunt ze alleen laten voor wat ze tonen, een vluchtig z??r relatief herhalings verschijnsel. Aandacht die de gedachten verlaat trekt zich terug in een subjectieve isolatie. Gedachten kun je gewoon laten .. mits er geen belang is er een 'eigen' zelf' bij te zoeken, behoren ze gewoon bij het natuurlijke vermogen om te 'ervaren.

Licht, liefde, leegte worden als concept duiding/verwijzing vaak aangehaald door zoekers.. omdat ze als subjectief te 'ervaren begrippen bespeelbaar en toepasbaar zijn binnen de verhaaltjes van 'eigen'-belang, met name omdat het abstracties zijn die willekeurig subjectief zijn in te vullen door een ieder met een belang daarbij.

De helderheid van Ander begin/'Wat te zijn is geen licht noch duister, geen leegte noch volheid, geen niets noch alles, geen liefde noch haat.. het onttrekt zich perfect aan al wat ogenschijnlijk gaande is, en is daarom perfect betrokken als wat-is.
Gedegen zelfonderzoek belooft niks, maar toont onmiddellijk de valsheid van alle beloftes..

Wijziging aangebracht door Ben op 12 June 2017 om 10:49.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2017, 12:07   #2
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Gedachten kun je niet verlaten.. je kunt ze alleen laten voor wat ze tonen, een vluchtig z??r relatief herhalings verschijnsel. Aandacht die de gedachten verlaat trekt zich terug in een subjectieve isolatie. Gedachten kun je gewoon laten .. mits er geen belang is er een 'eigen' zelf' bij te zoeken, behoren ze gewoon bij het natuurlijke vermogen om te 'ervaren.
Mee eens dat je ze niet kunt verlaten.
Maar het belang om er een 'eigen' zelf bij te zoeken is voor de meeste mensen te groot en daarom horen ze voor hen niet (meer) bij het natuurlijk vermogen om te 'ervaren, ze alleen te laten voor wat ze tonen, een vluchtig z??r relatief herhalings verschijnsel.

Dit kort artikel is verhelderend daaromtrent: The Inquiry of Byron Katie and Cognitive Restructuring (link).
Citaat:
2. Cognitive Therapy seeks to change thoughts; the inquiry of Byron Katie is about awareness of thoughts, not about trying to manipulate or change them.

The root methodology of Cognitive Therapy is to strategically help change the client?s thinking. One enlists the use of well-reasoned deliberative thinking to help get rid of unreasonable and distressing thoughts and facilitate the adoption of more accurate and functional alternative thoughts?hence the term ?cognitive restructuring.?

The inquiry of Byron Katie is an invitation towards awareness. Inquiry is used to discover what is genuinely true for an individual and to gain awareness of cause and effect in the world of thoughts, feelings and behaviors. While cognitive restructuring may occur spontaneously, with negative thoughts being replaced by positive ones, the aim of inquiry is to simply understand what is true rather than to attempt to manipulate one?s thinking. Inquiring internally to find what one takes to be true seems to imply trying to change one?s mind. However, waiting receptively to see one?s internal response to a question in no way suggests a manipulative action towards altering one?s beliefs. In fact, in the practice of the inquiry of Byron Katie people are often explicitly told not to try to get rid of or change their negative thoughts. The attitude taken towards thoughts is very much like that taken in Mindfulness-Based Stress Reduction and Mindfulness-Based Cognitive Therapy?one of being receptive, not manipulative, towards thoughts as they occur in one?s psyche. Change occurs naturally through the process of seeing into the effects of one?s thinking.

The inquiry of Byron Katie functions to disidentify one?s sense of self from distressing thoughts and feelings. It directly facilitates metacognitive awareness.

The act of waiting receptively for a response to arise from within functions to leave one?s sense of self free from identification with foreground thoughts. And, when thoughts do arise from this vantage point, one is less likely to identify one?s sense of ?I? with one?s thoughts as one does with deliberative thinking. Furthermore, the question, ?Who would you be without that thought?? can directly function to further disidentification of one?s sense of self with a particular thought and, over time, with thoughts in general.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Licht, liefde, leegte worden als concept duiding/verwijzing vaak aangehaald door zoekers..
Oh ja, zeker door het soort 'honey-suckers' als Alliswell.
Er schijnt iemand hem nog iets beloofd te hebben ook.
Zie:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
...het beloofde licht waarvan ik de schemer al zie.
Ik ben nog steeds benieuwd wie jou dat belooft heeft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
omdat ze als subjectief te 'ervaren begrippen bespeelbaar en toepasbaar zijn binnen de verhaaltjes van 'eigen'-belang, met name omdat het abstracties zijn die willekeurig subjectief zijn in te vullen door een ieder met een belang daarbij.
Ja, als ze het beloofde licht bereikt hebben denken ze te kunnen baden in licht, liefde en leegte.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2017, 16:21   #3
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik ben nog steeds benieuwd wie jou dat belooft heeft.

Niet God of een hogere macht buiten mij Katerie, dat wat misschien je aversie opwekt.

Ik ben nooit ondubbelzinnige tegen jou geweest dat het in jezelf is.

De belofte is in ons en heeft licht nodig om gezien te worden.

Het gaat om jou en het is in jouw en je bent nog steeds wie je bent ver voor tijd begon.

*Maar ik heb mijn kans verspeeld ik kan niets meer goed zeggen en ben een object voor jouw spot geworden. Het symbool voor goedgelovigheid en dwaze ideeen.Je ziet me nu als iemand die jou verraden heeft.Terwijl ik enkel een reisgenoot ben en mij nooit anders opgesteld heb dan dat.

Ik ga verder en volg de belofte dat in mij licht vreugde en vrede woont. Zoals dat in een ieder van ons moet zijn.

Het is niet alleen eciw. Het is iets universeels. Ik ken Tijdelijk niet en weet niet wie hij is ....en toch en eigenlijk zonder woorden herkennen we iets in elkaar dat buiten de tijd en de grot ligt.

Deze kern is in een ieder. Dat is eigenlijk alles wat ik tegen jou wil zeggen. (keer op keer)

Het beste Katerie,
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2017, 17:35   #4
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
@Katerie: Je ziet me nu als iemand die jou verraden heeft.

Waar haal je het vandaan!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Maar ik heb mijn kans verspeeld

Kans tot wat? Kans om mij te begeleiden naar het licht, kans tot samen te vinden wat we zijn?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
ik ben een object voor jouw spot geworden. Het symbool voor goedgelovigheid en dwaze ideeen.
Ja, dwaze ideeën heb je wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Ik ga verder en volg de belofte dat in mij licht vreugde en vrede woont.
Oooh, de belofte is in jou en heeft licht nodig om gezien te worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Zoals dat in een ieder van ons moet zijn.
Nee, in mij althans, is er niet iets wat ook maar wat belooft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Het is niet alleen eciw. Het is iets universeels.
New-age talk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Ik ken Tijdelijk niet en weet niet wie hij is ....en toch en eigenlijk zonder woorden herkennen we iets in elkaar dat buiten de tijd en de grot ligt.
Mooi zeg!
Nou, dan kan je fijn forumvriendjes zijn met Tijdelijk, alias Kweetniet, Theo, Niets, en wat zijn vorige incarnaties nog allemaal waren op dit forum.
Eender welke naam, contraproductief aan de doelstelling van dit forum is hij altijd.
Ik ben trouwens ook een tijd vriendjes geweest met Kweetniet. Veel met gemailt, net zoals met jou. Maar de vriendjes-relatie met hem is ook bekoeld zoals je merkt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Deze kern is in een ieder.
New-age talk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
is eigenlijk alles wat ik tegen jou wil zeggen. (keer op keer)
Tijdverlies. Ik ben de new-age periode al lang voorbij. Als jij wil verzinnen dat ik raaskal en me nog in de grot bevind (er voor kies) maakt me dat geen reet uit. Verzin maar wat waar ik sta. Doen Tijdelijk en Laurens ook graag.
Ik sta altijd waar ik moet staan al naar gelang God's wil.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Het beste Katerie,
Hoe zo, ga je je weer voor onbepaalde tijd terugtrekken van dit forum?
Staat de vorm je niet aan, te veel competitie naar je zin?
Geen of te weinig liefde op dit forum, ik te harteloos?
Onvoorwaardelijke liefde die je zo graag wil zien schrijft nochtans geen specifieke vorm voor hoor.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2017, 18:00   #5
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Ik sta altijd waar ik moet staan al naar gelang God's wil
Is tie ook aardig voor je, of doet tie maar wat, ongeacht wat je er van vind?
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2017, 18:14   #6
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Is tie ook aardig voor je, of doet tie maar wat, ongeacht wat je er van vind?
Ik zie geen aardige of onaardige God en hij laat niet in zijn plannen zien.
Enige wat ik weet is dat ik Zijn wil doe, want een andere is er niet.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2017, 18:34   #7
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik zie geen aardige of onaardige God en hij laat niet in zijn plannen zien.
Enige wat ik weet is dat ik Zijn wil doe, want een andere is er niet.
Do you love it?
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2017, 19:02   #8
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Do you love it?
Natuurlijk. Zie mijn onderschrift.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2017, 19:21   #9
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Natuurlijk. Zie mijn onderschrift.
"Loving what is" zou nog als een opdracht gezien kunnen worden.Maar "do you love what is"?
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2017, 19:30   #10
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
"do you love what is"?
Waarheid is wat-is. God is wat-is.
Wie houdt er niet van Hem. Van God houden als van niemand.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Leegte Rozenhart Boeddhisme 2 21 June 2010 18:45


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.